Olkapääkipu
Mulla on tapana lueskella ennen nukkumaanmenoa ja loikoilen sängyllä lueskellen päinmakuulla kyynärpäiden varassa. Nyt viime aikoina olkapää-niska - hartiaseutu on niin kipeä, että esim. käsivarsien nostaminen sivuille on työn ja tuskan takana. Voiko tosiaan tuo lukuasento pilata olkapäät vai mitä ihmettä tämä voi olla. Työni on näyttöpäätetyötä. Harrastan liikuntaa ja muuten hoidan kuntoani.
Kommentit (5)
Moi fyssariopiskelija, ootko vielä linjoilla?
Kysyisin tosta kiertäjäkalvosimen tulehduksesta. Voiko kipu siirtyä käsivarressa alaspäin? Minulla oli ensin olkapää kioeänä ja juuri sivulle käden nostaminen teki kipeää. Nyt myös kyynärpää ja käsivarsi (ranteen ja kyynärpään) välissä on kipeytynyt.
Kiitos sinulle fyssariopiskelija! Vähäsen epäilinkin, etten ihan omin avuin tästä selviä. Olen yrittänyt hierontaa, tulehduskipulääkettä, kipugeeliä ja äskettäin uimahallissa infrapunasaunaa, mutta se lämpö tuntui tekevän vain enemmän kipua.
Se pitää kuvata siitä se selviää onko kalvo vika. Siksi kun se hoidetaan leikkaamalla, ei millään pillereillä tai saunalla.
Kai niitä jotenkin muuten yritetään ensin hoitaa. Tiedän aika monen omien sanojensa mukaan kärsivän juuri tästä ja eipä lääkärit kotvahda oikeen koko asiaan. Buranaa ja kuminauhajumppaa vaan, auttoi tai ei.
Kuvaus sopisi esim. kiertäjäkalvosimen tulehdukseen, tarkemmin sanottuna ylemmän lapaluulihaksen tulehdukseen, jos erityisesti olkavarren loitonnus tuottaa kipua. Lihaksen jänne jää tuolloin puristuksiin kahden luisen rakenteen väliin, joka aiheuttaa jännevaurion. Vaiva voidaan selvittää lääkärin tai fyssarin vastaanotolla toiminnallisilla testeillä. Lukuasentoa suosittelisin myös vaihtamaan. :)
t. Fyssariopiskelija