Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sitten jos köyhät eivät voi opiskella korkakoulussa/yliopistossa?

Vierailija
01.03.2016 |

En minä ainakaan haaveile lapsestani mitään maisteria tms riittää kun tulee tavallinen duunari. Sen 2v-3v pystytään ilman opintotukea/lainaa häntä tukemaan.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi työttömille, hoitovapaalla oleville, elämäntapalusmuille maksetaan korvausta? Hekin voisivat ottaa lainaa ja maksaa lainat takaisin sitten kun palaavat työhön. Sairaille ja työkyvyttömille tuota ei ehkä voi suositella...kun ei työelämään paluusta ole takeita."

En usko, että kovinkaan moni varsinaisesti tähtää ja pyrkii elämäntapa työttömäksi. Pelkästään jo oman mielenterveyteni vuoksi haluan uskotella itselleni, että ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä haluaa työllistyä ja saada elantonsa, sitä kautta. Sen sijaan opiskelu on melkein jokaisen pakko. Tietysti aina tulee olemaan kaiken maailman enbuskepimiää, jotka pärjäävät ilman varsinaista muodollista koulutusta. Mutta on ikävää, jos paikat jaetaan sen mukaan, että satuitko syntymään rikkaampaan vai köyhempään perheeseen ja voitko sen myötä suunnata opiskelemaan, ainakaan sellaist amikä mahdollisesti kiinnostaisi, mutta johon ei ole varaa, koska ei ole ketään, joka takaisi lainan...   

Vierailija
22/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän koko yliopiston idea (ja syy miksi Helsingin yliopisto sijoittuu kansainvälisesti niin hyvin) ole se, että parhaat aivot hyödynnetään.

Mielestäni kuitenkin se, että opiskelijat maksaisivat opintonsa täysin itse (tai vanhempiensa tuella), tarkoittaisi myös sitä, että yliopistoja ei voisi enää kustantaa verorahoista. Tulisi tarve ykistyistää yliopistot ja/tai perustaa kaupallisia ykistyisiä laitoksia.

Jos yliopistot yksityistettäisiin, niin se tarkoittaisi, että valtavasti kansallista omaisuutta (sekä henkistä että materiaalista) satojen vuosien ajalta siirrettäisiin yksityisomistukseen.

Ja kuinka hyvin sitten näin pienessä maassa pystyttäisiin ylläpitämään minkäänlaista laadukasta opetusta ja tutkimusta? Kuinka monta kaupallista yliopistoa Suomessa kykenisi menestyksellisesti toimimaan?

Opiskelijoiden ja tutkimuksen määrä ja laatu romahtaisi.

Ja jos suuri osa tulevista sukupolvista ei pystyisi hankkimaan kunnon koulutusta, miten Suomelle kävisi? Millä me täällä selviäisimme ja ylläpitäisimme elintasoamme? Joutuisimme myös hankkimaan ulkomailta paljon osaamista kalliilla.

Loppujen lopuksi siis Suomen menestystarina sodan jälkeen perustuu pitkälle julkisesti rahoitettuun koulutukseen ja tuettuun opiskeluun.

Pitää myös miettiä, että Suomessa vanhemmat tuskin olisivat kautta linjan halukkaita siirtymään amerikkalaiseen järjestelmään, jossa vanhemmat alkavat lapsen syntyessä säästämään rahaa tämän korkeakouluopintoja varten. Ja tietenkin, vähätuloisten ja yh-vanhempien tai monilapsisten perheiden lapset olisivat epäreilussa asemassa. Se, että joku on varakkaan perheen ainoa lapsi ei tee hänestä nerokkaampaa tai pätevämpää millekään alalle.

Tämähän se on hallituksen tarkoitus: paluu sääty-yhteiskuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulutus tule maksulliseksi

Tästä olen varma. Palataan asiaan veikkaajan kanssa 10-15v kuluttua.

Olen varma että voitin vedon

Vierailija
24/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en enää halua jäädä tänne. Täällä ei ole hyvä elää, kun kaikki toivo viedään joka päivä.

Vierailija
25/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi vielä ottaa opintolainaa. Miksi kuvitellaan että opiskelijat pitäisi saada kaiken ilmaiseksi. Koulutus maksaa itsensä takaisin jos valitsee jonkun muun alan kuin arkeologiaa tai kulttuuri ja taide opinnot. Jos valmistut ajoissa saat vielä verovähennyksiä.

Tosin en itse olisi leikannut opintotukea, mutta ohjaan lastani ottamaan opintolainaa jos en pysty hänta rahoittamaan.

Kyllä arkeologeja yms. vaikeammin työllistäviä aloja tarvitaan. Ei tietenkään liikaa, ja epätasapainoon auttaa opiskelupaikkojen rajoittaminen, parhaista parhaimmista ne muutamat parhaat vaan sisään.

Vierailija
26/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi reilua sekään, että yliopistoon pääsisi maksamalla lukukausimaksut tai parhaat saisivat stipendejä. Tällöin näitä maksukykyisiä, mutta huonoja/laiskoja pääsisi sisälle hyvien/ ahkerien, mutta köyhien sijaan.

Eli ne, jotka eivät yllä älykkyydessään stipenditasoon, mutta ovat lähellä, saattavat joutua maksuvaikeuksien takia pois yliopistokoulutuksest aa javtilalle tulee rikkaiden perheiden laiskoja poikia (jotka pääsevät siksi sisään, kun heitä kyvykkäämpibei edes hakenut lukukausimaksun takia.)

Vierailija
27/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koulutus tule maksulliseksi

Tästä olen varma. Palataan asiaan veikkaajan kanssa 10-15v kuluttua.

Olen varma että voitin vedon[/

Varo vaan kun nykyiset yläastelaisista vaan varakkaat pääsee yliopistoon, lukiokin maksaa. Rikkaat kunhän rikastuvat ja palataan 1500-luvulle.

Vierailija
28/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi vielä ottaa opintolainaa. Miksi kuvitellaan että opiskelijat pitäisi saada kaiken ilmaiseksi. Koulutus maksaa itsensä takaisin jos valitsee jonkun muun alan kuin arkeologiaa tai kulttuuri ja taide opinnot. Jos valmistut ajoissa saat vielä verovähennyksiä.

Tosin en itse olisi leikannut opintotukea, mutta ohjaan lastani ottamaan opintolainaa jos en pysty hänta rahoittamaan.

Miksi työttömille, hoitovapaalla oleville, elämäntapalusmuille maksetaan korvausta? Hekin voisivat ottaa lainaa ja maksaa lainat takaisin sitten kun palaavat työhön.

Sairaille ja työkyvyttömille tuota ei ehkä voi suositella...kun ei työelämään paluusta ole takeita.

Itse otin opintolainaa koko opintoajan, ja minä kyllä ajattelin niin, että se on investointi omaan tulevaisuuteeni. Ei ehkä toki 100% varma investointi, mutta kuitenkin toki valitsin ammattini niin että todennäköistä on että työtä saa ja parempipalkkaista ja mukavampaa kuin mitä saisi kouluttautumattomana. 

Työttömyyttä, sairautta tms ei voi taas mitenkään ajatella investointina omaan tulevaisuuteen, sillä se ei tuota mitään lisäarvoa itselle. Se on vain inhimillinen tragedia joka on osunut kohdalle. 

En sinänsä kyllä kannata näitä suunnitelmia että opintojen tukeminen muuttuisi lainapainotteisemmaksi, mutta itse en tosiaan kammonnut tai vältellyt lainaa vaan valitsin mukavamman elämän maksimilainojen kanssa ennen kuin köyhäilyn ilman. Enkä ole koskaan katunut - helppohan sitä oli hyväpalkkaisena akateemisena it-ihmisenä maksella 90 euroa kuussa niitä lainoja pois.

Kymmenen vuoden sisällä olet työtön. Robotit ovat korvanneet sinut, bye, bye.

Vierailija
29/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömille, hoitovapaalla oleville, elämäntapalusmuille maksetaan korvausta? Hekin voisivat ottaa lainaa ja maksaa lainat takaisin sitten kun palaavat työhön.

Sairaille ja työkyvyttömille tuota ei ehkä voi suositella...kun ei työelämään paluusta ole takeita.

Itse otin opintolainaa koko opintoajan, ja minä kyllä ajattelin niin, että se on investointi omaan tulevaisuuteeni. Ei ehkä toki 100% varma investointi, mutta kuitenkin toki valitsin ammattini niin että todennäköistä on että työtä saa ja parempipalkkaista ja mukavampaa kuin mitä saisi kouluttautumattomana. 

Työttömyyttä, sairautta tms ei voi taas mitenkään ajatella investointina omaan tulevaisuuteen, sillä se ei tuota mitään lisäarvoa itselle. Se on vain inhimillinen tragedia joka on osunut kohdalle. 

En sinänsä kyllä kannata näitä suunnitelmia että opintojen tukeminen muuttuisi lainapainotteisemmaksi, mutta itse en tosiaan kammonnut tai vältellyt lainaa vaan valitsin mukavamman elämän maksimilainojen kanssa ennen kuin köyhäilyn ilman. Enkä ole koskaan katunut - helppohan sitä oli hyväpalkkaisena akateemisena it-ihmisenä maksella 90 euroa kuussa niitä lainoja pois.

Kymmenen vuoden sisällä olet työtön. Robotit ovat korvanneet sinut, bye, bye.

10vuoden päästä robotit ovat korvanneet meidät kaikki pois

Vierailija
30/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on sairautta.

Vierailija
31/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan haaveile lapsestani mitään maisteria tms riittää kun tulee tavallinen duunari. Sen 2v-3v pystytään ilman opintotukea/lainaa häntä tukemaan.

No mitä jos se sun lapses vaikka haaveilee itsestään jotain? Tai jos hän olisi ollut se, joka keksii lääkkeen rintasyöpään, mutta rahattomuuden takia alkoikin sitten vain kioskin myyjäksi?

Vierailija
32/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis monella tulee olemaan noin 20-30 000 lainaa koulun jälkeen. Jos ei työllisty, menevät ulosottoon. Sitten ei enää edes kannata työllistyä. Ymmärrätte varmaan, että me perustuloiset keskiluokkaisrt tullaan olemasn tämänkin maksajia.

Vierailija
33/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilasaines heikentyy jos ennen pääsykokeita karsitaan jo osa taloudellisin perustein pois. Se ei tietenkään ole kehityksen kannalta hyvä juttu.

Tuloerot ja eriarvoistuminen lisääntyvät, mikä taas heikentää talouskasvua.

Vierailija
34/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä jos se sun lapses vaikka haaveilee itsestään jotain? Tai jos hän olisi ollut se, joka keksii lääkkeen rintasyöpään, mutta rahattomuuden takia alkoikin sitten vain kioskin myyjäksi?

Elämä on. Varmasti ghetoissa ympäri maailmaa syntyy todella lahjakkaita lapsia mutta eipä niillä ole juuri mahdollisuuksia edetä elämässään. Surullista mutta aina ei nallekarkit mene tasan. 

Vierailija
35/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitetään asia toisin päin. Jos opiskelijoita ei saa pakottaa nostamaan opintotukea, koska he eivät voi olla varmoja työllistämisestä. Niin miten varmistetaan että opiskelija pysyy suomessa ja käyttää tietonsa suomessa, eli että ei kouluteta väkeä ullkomaille varten?

Olisiko joku karenssi valmistumisen jälkeen, jos muutat tai joten muuten et työllisty, esim jäät kotirouvaksi tai niin edelleen niin maksat jotain takaisin.

Nythän koulutetaan ilman minkäänlaista vastinetta. Eli maksetaan kaikki mutta jos et hyödynnä koulutusta työllä maksat jonkinverran takaisin. Esimerkiksi lääkärit pitää olla tietyn ajan sairaalassa tai kunnallisessa terveydenkeskuksessa töissä jne.

Vierailija
36/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän koko yliopiston idea (ja syy miksi Helsingin yliopisto sijoittuu kansainvälisesti niin hyvin) ole se, että parhaat aivot hyödynnetään.

Mielestäni kuitenkin se, että opiskelijat maksaisivat opintonsa täysin itse (tai vanhempiensa tuella), tarkoittaisi myös sitä, että yliopistoja ei voisi enää kustantaa verorahoista. Tulisi tarve ykistyistää yliopistot ja/tai perustaa kaupallisia ykistyisiä laitoksia.

Jos yliopistot yksityistettäisiin, niin se tarkoittaisi, että valtavasti kansallista omaisuutta (sekä henkistä että materiaalista) satojen vuosien ajalta siirrettäisiin yksityisomistukseen.

Ja kuinka hyvin sitten näin pienessä maassa pystyttäisiin ylläpitämään minkäänlaista laadukasta opetusta ja tutkimusta? Kuinka monta kaupallista yliopistoa Suomessa kykenisi menestyksellisesti toimimaan?

Opiskelijoiden ja tutkimuksen määrä ja laatu romahtaisi.

Ja jos suuri osa tulevista sukupolvista ei pystyisi hankkimaan kunnon koulutusta, miten Suomelle kävisi? Millä me täällä selviäisimme ja ylläpitäisimme elintasoamme? Joutuisimme myös hankkimaan ulkomailta paljon osaamista kalliilla.

Loppujen lopuksi siis Suomen menestystarina sodan jälkeen perustuu pitkälle julkisesti rahoitettuun koulutukseen ja tuettuun opiskeluun.

Pitää myös miettiä, että Suomessa vanhemmat tuskin olisivat kautta linjan halukkaita siirtymään amerikkalaiseen järjestelmään, jossa vanhemmat alkavat lapsen syntyessä säästämään rahaa tämän korkeakouluopintoja varten. Ja tietenkin, vähätuloisten ja yh-vanhempien tai monilapsisten perheiden lapset olisivat epäreilussa asemassa. Se, että joku on varakkaan perheen ainoa lapsi ei tee hänestä nerokkaampaa tai pätevämpää millekään alalle.

Tämähän se on hallituksen tarkoitus: paluu sääty-yhteiskuntaan.[/quote

Kai te lähetätte/kirjoitatte näitä mielipiteitä myös niin että eduskunnasta näitä joku mahdollisesti näkisi? Hyviä pointteja monilla!!

Vierailija
37/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittakaa näuta samoja asioita niin että eduskunnasta joku voisi nähdä! Hyvä pointteja monilla!

Vierailija
38/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti millaisia tulevat olemaan tulevaisuuden ammattilaiset jos yliopistoon päästään rahan eikä taitojen avulla. Mieti jos kaikki lääkärit ovat opiskelleet lääkäriksi vain siksi että heillä oli siihen varaa vrt. lääkäreihin jotka ovat opiskelleet lääkäreiksi kutsumuksen takia, oli heidän perheen varallisuus mikä tahansa.

Vierailija
39/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä käyt hieman kierroksilla? Ei sellaista neroa, jolla on rahkeet "keksiä lääke rintasyöpään" mikään voima estä opiskelemasta ja keksimästä. Ei varsinkaan niin pieni este kuin raha.

Kyllä älykkäät saavat takuulla jatkossakin opiskella Suomessa niin pitkälle kuin pe*se kestää. Keskinkertaisuuksia onkin koulutettu moneen ammattiin ja tutkintoon menneinä vuosikymmeninä isolla rahalla aivan liikaa.

Vierailija
40/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä ulinaa ettei köyhien perheiden lapset voi opiskella. Opiskelen otse korkeakoulussa, vanhemmiltani en saa senttiäkään kulujen kattamiseen. Ihmisille itselleen vastuuta elättämiseen! Töitä ja lainaa on tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi