Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sitten jos köyhät eivät voi opiskella korkakoulussa/yliopistossa?

Vierailija
01.03.2016 |

En minä ainakaan haaveile lapsestani mitään maisteria tms riittää kun tulee tavallinen duunari. Sen 2v-3v pystytään ilman opintotukea/lainaa häntä tukemaan.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan haaveile lapsestani mitään maisteria tms riittää kun tulee tavallinen duunari. Sen 2v-3v pystytään ilman opintotukea/lainaa häntä tukemaan.

Meneehän siinä inhimillistä potentiaalia hukkaan, jos kaikki halukkaat ja kykenevät eivät pysty kouluttautumaan sinne minne haluavat. Näin pienessä kansassa ei olisi varaa hukata älykkäitä ihmisiä joilla olisi päätä ja intoa vaativiin hommiin, siivoojiksi tai kampaajiksi tai maalareiksi...

Lisäksi se on yksilölle itselleen tietysti aika katkera pala, jos on haave jostain tietystä ammatista mutta ei taloussyistä pysty sinne kouluttautumaan. Minunkin vanhempani ovat duunareita, mutta itselleni oli aika nuoresta asti selvää että haluan yliopistoon. Minun aikanani onneksi onnistui ilman vanhempien tukemistakin opiskella maisteriksi. Opintolainaa kyllä nostin koko opintoajan, ja ihmettelen miksi nykyisin opiskelijat sitä niin kauheasti pelkäävät.

Vierailija
2/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä voi mennä hukkaan aika paljon potentiaalia jos opiskelu on kiinni rahoista, rahalla kun ei saa ostettua älyä tai luovuutta. Kaikkia ei tietenkään kiinnosta akateemisempi puoli ja se on ihan fine (kiinnostuksen puute ei myöskään tarkoita että olisi tyhmä ja mielikuvitukseton).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitäs jos sun lapsillasi on eri haaveet? Olisi munkin vanhemmat olleet ihan tyytyväisiä duunarilapseen, mutta itse halusin jo pienestä pitäen yliopistoon.

Vierailija
4/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä menee hirveästi inhimillistä pääomaa hukkaan jos parhaat eivät pääse parhaisiin kouluihin.

Vierailija
5/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pois meiltä kaikilta, jos ihmisen parasta potentiaalia ei hyödynnetä. Homma ei toimi niin, että jos sinun vaikkapa matemaattisesti lahjakas lapsesi jättää kouluttautumatta, niin jostain pulpahtaa hänet täydellisesti korvaava ihminen. 

Vierailija
6/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi vielä ottaa opintolainaa. Miksi kuvitellaan että opiskelijat pitäisi saada kaiken ilmaiseksi. Koulutus maksaa itsensä takaisin jos valitsee jonkun muun alan kuin arkeologiaa tai kulttuuri ja taide opinnot. Jos valmistut ajoissa saat vielä verovähennyksiä.

Tosin en itse olisi leikannut opintotukea, mutta ohjaan lastani ottamaan opintolainaa jos en pysty hänta rahoittamaan.

Vierailija
7/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä menee hirveästi inhimillistä pääomaa hukkaan jos parhaat eivät pääse parhaisiin kouluihin.

Siihen ap varmaan vastaa: "Mitä siitä?"

Vierailija
8/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne köyhät eivätkä monet keskituloisetkaan pääse luultavasti enää joskus 10-15 vuoden päästä, kun lukukausimaksut tulevat tai ovat jo tulleet.

En käytä lukukausimaksujen tulemisesta sanaa "jos" vaan käytän niiden tulemisesta sanaa "kun". Sen verran varma olen niiden tulemisesta.

Vierailija
9/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto ei ole paras koulu.

Vierailija
10/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitäs jos sun lapsillasi on eri haaveet? Olisi munkin vanhemmat olleet ihan tyytyväisiä duunarilapseen, mutta itse halusin jo pienestä pitäen yliopistoon.

Ei ole vielä ainakaan muusta kuin duunariammatista kertonut. Ja jos haluaisi yliopistoon niin sitten maksettaisiin se koulutus.

Vierailija
11/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ajatellut maksavani Suomen korkeita veroja siksi, että ne kattavat lasteni koulutuskustannukset. En ajatellut maksavani veroja vain siksi, että voin tukea maahanmuuttopolitiikkaa... Olen itse ollut lainoja karttava/ pelkäävä ihminen, koska olen nähnyt, mitä velat voivat saada aikaan. Siksi ymmärrän varsin hyvin, etteivät kaikki halua tässä epävarmassa nykymaailmassa koskea lainoihin. Vielä kun joka viikko uutisoidaan, miten robotit tulevat muutaman vuoden päästä viemään työpaikat monelta alalta.

Olen pettynyt tähän maahan. Nyt leikataan tulevaisuudesta.

Vierailija
12/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi vielä ottaa opintolainaa. Miksi kuvitellaan että opiskelijat pitäisi saada kaiken ilmaiseksi. Koulutus maksaa itsensä takaisin jos valitsee jonkun muun alan kuin arkeologiaa tai kulttuuri ja taide opinnot. Jos valmistut ajoissa saat vielä verovähennyksiä.

Tosin en itse olisi leikannut opintotukea, mutta ohjaan lastani ottamaan opintolainaa jos en pysty hänta rahoittamaan.

Miksi työttömille, hoitovapaalla oleville, elämäntapalusmuille maksetaan korvausta? Hekin voisivat ottaa lainaa ja maksaa lainat takaisin sitten kun palaavat työhön.

Sairaille ja työkyvyttömille tuota ei ehkä voi suositella...kun ei työelämään paluusta ole takeita.

Vierailija
13/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella tulee olla oikeus opiskella niin pitkälle kuin älliä riittää. Mutta noille ulkomaalta tänne opiskelemaan tulleilta täytysi periä maksu. Me maksetaan  verona kyllä koulujen ylläpidot. Ym.

Jonkinlainen lukukausimaksu on kuitenkin hyvä olla, sillä opiskelu täytyy olla kuitenkin tehokasta ja tuloksellista. Ei näitä kokoiän opiskelijoita jotka ei valmistu koskaan ja vie muilta opiskelupaikan. 

Vierailija
14/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin haluan, että minua hoitava lääkäri on päässyt lääkikseen ja valmistunut lääkäriksi siksi, että hän on siihen tarpeeksi kyvykäs, eikä siksi, että hänen perheellään sattui olemaan tarpeeksi rahaa.

Vierailija
15/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella tulee olla oikeus opiskella niin pitkälle kuin älliä riittää. Mutta noille ulkomaalta tänne opiskelemaan tulleilta täytysi periä maksu. Me maksetaan  verona kyllä koulujen ylläpidot. Ym.

Jonkinlainen lukukausimaksu on kuitenkin hyvä olla, sillä opiskelu täytyy olla kuitenkin tehokasta ja tuloksellista. Ei näitä kokoiän opiskelijoita jotka ei valmistu koskaan ja vie muilta opiskelupaikan. 

Suomessa ei ole mahdollista saada mitään elinikäistä opiskeluaikaa.

Vierailija
16/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ne vie muilta opiskelupaikan? Yliopistot ja korkeakoulut päättävät itse sisäänottokiintiönsä ja sisäänotoistaan.

Vierailija
17/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömille, hoitovapaalla oleville, elämäntapalusmuille maksetaan korvausta? Hekin voisivat ottaa lainaa ja maksaa lainat takaisin sitten kun palaavat työhön.

Sairaille ja työkyvyttömille tuota ei ehkä voi suositella...kun ei työelämään paluusta ole takeita.

Itse otin opintolainaa koko opintoajan, ja minä kyllä ajattelin niin, että se on investointi omaan tulevaisuuteeni. Ei ehkä toki 100% varma investointi, mutta kuitenkin toki valitsin ammattini niin että todennäköistä on että työtä saa ja parempipalkkaista ja mukavampaa kuin mitä saisi kouluttautumattomana. 

Työttömyyttä, sairautta tms ei voi taas mitenkään ajatella investointina omaan tulevaisuuteen, sillä se ei tuota mitään lisäarvoa itselle. Se on vain inhimillinen tragedia joka on osunut kohdalle. 

En sinänsä kyllä kannata näitä suunnitelmia että opintojen tukeminen muuttuisi lainapainotteisemmaksi, mutta itse en tosiaan kammonnut tai vältellyt lainaa vaan valitsin mukavamman elämän maksimilainojen kanssa ennen kuin köyhäilyn ilman. Enkä ole koskaan katunut - helppohan sitä oli hyväpalkkaisena akateemisena it-ihmisenä maksella 90 euroa kuussa niitä lainoja pois.

Vierailija
18/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämäkään ei tietenkään vaikuta perheenvanhempien kulutuskäyttäytymiseen, eipä!

Vierailija
19/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukukausimaksut yliopistoihin tulee 98 prosentin varmuudella Suomeen 10 vuoden sisällä. Toisaalta köyhien perheiden lapsille voisi antaa stipendejä lukiomenestyksen mukaan. Olisi todella typerää olla hyödyntämättä varattomien ysin ja kympin oppilaiden potentiaalia.

Vierailija
20/57 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä juttu tämä nyt on? onko amk/korkeakoulu/yliopisto-opiskelu muuttumassa maksulliseksi tms?

Pojan ka 10 ja todellakin haluaisi lukion jälk yliopistoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän