Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilinen dokkari YLE1 pikkusiskon lesboudesta

Vierailija
01.03.2016 |

Olipa harvinaisen hatarasti tehty dokumentti. Se tuli selväksi kuinka suvaitsemattomia ihmiset ovat häntä ja lesbouttaan kohtaan, mutta annas olla kun kun itse meni Kanadaan ja tapasi siellä "kaksisieluisen" kanssa sisarensa. Voi sitä ylenkatsomisen määrää, ei saanut sanaa suustaan ja naama norsun veellä koko matkan.
Oli niin "uskossa" ettei osannut nähdä ketään muuta kuin itsensä. Varsinainen draama queen ja minä-minä tyyppi.

Miksi näin hepposesti tehty ohjelma on saanut tukea Avec etc. myötä? Ohjelma ei avannut mitään muuta kuin pikkusieluisen pikkusiskon maailman johon ei mahtunut ketään muuta, ei edes sympaattista isoa siskoa.
Lopussa kuultuaan, että isosysteri saa myös vauvan, näytti että olisi ollut pettynyt koska itseltä meni tähtirooli sen myötä.
Onneton tekele koko dokkari. Ei avannut mitään muuta kuin itsekkään pikkusysterin angstin.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykännyt. En ymmärrä miksi se sisko höpötti saamea, kun osasi varmasti suomeakin. Ilmeisesti ihan suomenkielisille suunnattu tuo dokkari kuitenkin.

Se lauluesityskin siinä alussa oli kummallinen. Tyypillistä lasten määkimiseltä kuulostavaa laulua, joka ei tässä tapauksessa edes liittynyt mihinkään mitenkään. Mutta koska kyseessä oli sentään SAAMELAISET niin mitäs millään muulla on väliä. 

No se saami on varmasti kieli jota he ovat tottuneet lapsesta asti käyttämään ja se on heidän äidinkielensä, joten miksei olisi saanut puhua saamea.

Vierailija
42/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan jäi semmoinen kuva että se Kaisa ei ollut täysillä mukana dokkarin teossa, oliko ne vanhemmatkaan edes? Tosi ohueksi jäi lopputulos, Kaisan olisi pitänyt heittäytyä rohkeammin aiheen käsittelyyn, nyt se jäi pelkäksi hyssyttelyksi!  Aika puolivillainen tekele kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan jäi semmoinen kuva että se Kaisa ei ollut täysillä mukana dokkarin teossa, oliko ne vanhemmatkaan edes? Tosi ohueksi jäi lopputulos, Kaisan olisi pitänyt heittäytyä rohkeammin aiheen käsittelyyn, nyt se jäi pelkäksi hyssyttelyksi!  Aika puolivillainen tekele kyllä.

Mitkä vanhemmat? Dokumentissahan sanottiin, ettei siskosten vanhemmat halunneet olla mukana dokumentissa. Sehän se pointti vähän niin kuin oli, että se asia on niin tabu, ettei kukaan saamelainen aiheesta halua puhua.

Vierailija
44/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dokkari olis paremmin sopinut johonkin kotivideo-ohjelmaan. Lesboudessa tai saamelaisuudessa ei ole mitään erikoista. Ei näköjään edes molemmissa yhteensä.

Niin, ei valtaväestön mielestä, mutta saamelaisten keskuudessa asia onkin sitten jo niin tabu, ettei kukaan siitä halua puhua. Ainoat saamelaiset, jotka asiasta suostuivat puhumaan, olivat Kaisa ja Suvi West sekä Pauliina Feodoroff, joka on itsekin lesbo. Ja sen takia sen dokumentin anti jäi vähän köykäiseksi. Edes Suvi West, joka on varmasti aika räväkkä ihminen, ei pystynyt ottamaan siellä festareilla asiaa puheeksi oikein kenenkään kanssa. Ehkä tää pointti jäi monelta huomaamatta.

Itse sain sen vaikutelman, että heillä ei vaan ollut rohkeutta edes yrittää. Tietysti rohkeuden puute johtui luultavasti siitä tiedosta, että asiaa ei tulla ottamaan hyvin vastaan. Olisin silti halunnut nähdä edes niitä yrityksiä keskustella asiasta. Enemmänkin kuin ne pari sanaa kahden teinin kanssa.

Vierailija
45/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dokkari olis paremmin sopinut johonkin kotivideo-ohjelmaan. Lesboudessa tai saamelaisuudessa ei ole mitään erikoista. Ei näköjään edes molemmissa yhteensä.

Niin, ei valtaväestön mielestä, mutta saamelaisten keskuudessa asia onkin sitten jo niin tabu, ettei kukaan siitä halua puhua. Ainoat saamelaiset, jotka asiasta suostuivat puhumaan, olivat Kaisa ja Suvi West sekä Pauliina Feodoroff, joka on itsekin lesbo. Ja sen takia sen dokumentin anti jäi vähän köykäiseksi. Edes Suvi West, joka on varmasti aika räväkkä ihminen, ei pystynyt ottamaan siellä festareilla asiaa puheeksi oikein kenenkään kanssa. Ehkä tää pointti jäi monelta huomaamatta.

Itse sain sen vaikutelman, että heillä ei vaan ollut rohkeutta edes yrittää. Tietysti rohkeuden puute johtui luultavasti siitä tiedosta, että asiaa ei tulla ottamaan hyvin vastaan. Olisin silti halunnut nähdä edes niitä yrityksiä keskustella asiasta. Enemmänkin kuin ne pari sanaa kahden teinin kanssa.

Mä en tiedä, miten rohkeutta mitataan, mutta ehkä se, että he eivät tosiaan siitä asiasta pystyneet puhumaan, kertoo jotain siitä, miten suuri tabu se on. Munkin mielestä se dokumentti jäi aika köykäiseksi, mutta kyllä siitä tuli aika hyvin läpi se, että asia on saamelaisyhteisössä ihan eri juttu kuin valtaväestön keskuudessa, ja me emme voi sitä oikein koko laajuudessaan ymmärtääkään, koska meillä ei vastaavasta yhteisöstä ole kokemusta.

Vierailija
46/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä vanhemmat? Dokumentissahan sanottiin, ettei siskosten vanhemmat halunneet olla mukana dokumentissa. Sehän se pointti vähän niin kuin oli, että se asia on niin tabu, ettei kukaan saamelainen aiheesta halua puhua.

Okei, en nähnyt kyseistä kohtaa, ihmettelinkin miksei niiden siskosten vanhempia haastateltu. Aika vähän kyllä tuosta lesbous-tabusta saatiin loppujenlopuksi irti, enemmänkin dokumentti oli ihmissuhdehöpinää. Eli lisää rohkeutta ja omistautumista tekijöiltä niin olisi tullut paaaljon parempi lopputulos!

Vierailija
47/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, en nähnyt kyseistä kohtaa, ihmettelinkin miksei niiden siskosten vanhempia haastateltu. Aika vähän kyllä tuosta lesbous-tabusta saatiin loppujenlopuksi irti, enemmänkin dokumentti oli ihmissuhdehöpinää. Eli lisää rohkeutta ja omistautumista tekijöiltä niin olisi tullut paaaljon parempi lopputulos!

Kyllä, olen samaa mieltä, että dokumentissa oli enemmän aiheen vierestä kuin itse aiheesta, mutta kun luin aiheeseen liittyviä lehtijuttuja, niissä kerrottiin, että he eivät saaneet ihmisiä mukaan dokumenttiin, koska aihe tosiaan on niin suuri tabu. Mutta mulle se kyllä avautui aika hyvin siinä kohdassa, jossa haastateltiin Pauliina Feodoroffia. Oli aika riipaiseva se haastattelu.

Vierailija
48/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä, miten rohkeutta mitataan, mutta ehkä se, että he eivät tosiaan siitä asiasta pystyneet puhumaan, kertoo jotain siitä, miten suuri tabu se on. Munkin mielestä se dokumentti jäi aika köykäiseksi, mutta kyllä siitä tuli aika hyvin läpi se, että asia on saamelaisyhteisössä ihan eri juttu kuin valtaväestön keskuudessa, ja me emme voi sitä oikein koko laajuudessaan ymmärtääkään, koska meillä ei vastaavasta yhteisöstä ole kokemusta.

Juuri siinä tuo dokumentti epäonnistuikin pahasti kun koko asetelma jäi niin etäiseksi katsojalle, sitä olisi pitänyt avata paljon enemmän.

Vierailija
49/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri siinä tuo dokumentti epäonnistuikin pahasti kun koko asetelma jäi niin etäiseksi katsojalle, sitä olisi pitänyt avata paljon enemmän.

Joo, munkin mielestä sitä olisi voinut jotenkin avata lisää, mutta kyllä se tuli esille kautta linjan: sisarusten vanhemmat eivät halunneet esiintyä elokuvassa aiheen takia, tytöt menivät ihan sanattomiksi siellä festivaaleilla, Kaisa ei voinut kuvitellakaan, että asuisi Utsjoella (siis lesboutensa takia) ja sitten se, mitä Feodoroff kertoi. Ja hän oli siis ainoa saamelainen, joka oli valmis asiasta puhumaan.

Vierailija
50/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsytti heti se asenne "kuulumme kahten vähemmistöön". Saamenkielen länkyttäminen itsetarkoituksellisesti,  vaikka suomeakin varmasti osasivat ja se kauhea epämusikaalisuuden riemuvoitto heti alkajaisiksi.

Tämä on kyllä niin typerä kommentti! Itse en puhua saamea, mutta tiedän sen verran, että monet noista saamekielistä ovat lähellä katoamista, puhujia vain muutamia tuhansia. Suurin syy on, että monet pitävät omaa kieltään huonompana, turhana (mm. juuri sinunlaisten kommenttien takia) ja  sen takia puhuvat mieluummin suomea, ruotsia, norjaa tai venäjää. Suomen tv:ssä saamen kieltä ei kuule lähes koskaan uutislähetysten ulkopuolella, mutta silti joku onnistuu vetämään herneen nenään, kun joku suomea osaava kehtaa puhua saamea.

Miksi se nyt on suomenkielisten vika että saamelaiset eivät itse pidä omaa kieltään yllä? Saamelaisille on oma mediansa jonne saavat tuottaa juuri sellaista materiaalia kuin haluavat, jos nuorisoa ei kiinnosta seurata sitä ja ylläpitää kieltään niin voi voi. Kummasti ummikkorantaruotsalaisilla on oma kieli vahvana ja harvoin osaavat suomea edes välttävästi, vaikka Suomessa on vain yksi ruotsinkielisten tv-kanava. Saamelaiset ovat ihmeellisiä uhriutujia ja nurisijoita jotka syyttävät suomenkielisiä kulttuurinsa "tuhoamisesta", vaikka itse eivät uppiniskaisesti hyväksy yhteisöönsä juridisesti saati muodollisesti ketään "likaveristä". 

Vierailija
51/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsytti heti se asenne "kuulumme kahten vähemmistöön". Saamenkielen länkyttäminen itsetarkoituksellisesti,  vaikka suomeakin varmasti osasivat ja se kauhea epämusikaalisuuden riemuvoitto heti alkajaisiksi.

Tämä on kyllä niin typerä kommentti! Itse en puhua saamea, mutta tiedän sen verran, että monet noista saamekielistä ovat lähellä katoamista, puhujia vain muutamia tuhansia. Suurin syy on, että monet pitävät omaa kieltään huonompana, turhana (mm. juuri sinunlaisten kommenttien takia) ja  sen takia puhuvat mieluummin suomea, ruotsia, norjaa tai venäjää. Suomen tv:ssä saamen kieltä ei kuule lähes koskaan uutislähetysten ulkopuolella, mutta silti joku onnistuu vetämään herneen nenään, kun joku suomea osaava kehtaa puhua saamea.

Miksi se nyt on suomenkielisten vika että saamelaiset eivät itse pidä omaa kieltään yllä? Saamelaisille on oma mediansa jonne saavat tuottaa juuri sellaista materiaalia kuin haluavat, jos nuorisoa ei kiinnosta seurata sitä ja ylläpitää kieltään niin voi voi. Kummasti ummikkorantaruotsalaisilla on oma kieli vahvana ja harvoin osaavat suomea edes välttävästi, vaikka Suomessa on vain yksi ruotsinkielisten tv-kanava. Saamelaiset ovat ihmeellisiä uhriutujia ja nurisijoita jotka syyttävät suomenkielisiä kulttuurinsa "tuhoamisesta", vaikka itse eivät uppiniskaisesti hyväksy yhteisöönsä juridisesti saati muodollisesti ketään "likaveristä". 

Niin, tästähän ei ihan hirveästi puhuta, mutta kyllä Suomen valtio on oikeasti vastuussa siitä, että saamen kielen tilanne on sitä mitä se on. Saamelaislapsethan pakotettiin asumaan koulujen asuntoloissa ja heitä kiellettiin puhumasta saamea. Monelta kielitaito katosi täysin. Puhutaan ns. asuntolasukupolvista. Eihän se tietenkään ole sinun tai minun vikani, mutta tämä on ihan todellisuutta. Kielihän ei menesty sellaisissa museo-olosuhteissa, että puhutaanpas nyt tätä perinnekieltä, kun se on tärkeetä meidän juurien kannalta, vaan pitää olla niitä käyttöyhteyksiä. 

-

Ja tää ei ole mikään mutumielipide, vaan asiasta on olemassa ihan väitöstutkimusta, esim. Marjut Aikion Saamelaiset kielenvaihdon kierteessä. Sen nimi piti kuulemma olla alun perin Kielentappo suomalaiseen tapaan.

Vierailija
52/64 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
53/64 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi helvetti mikä ääliö. Siis en edes jaksa kommentoida:D

En tiedä pitäisi tuntea sääliä vai huvittuneisuutta teitä kohtaan jotka kommentoitte, ettei jaksa edes kommentoida. Tajuatteko edes itse, että te olette silloin jo kommentoineet.

Vierailija
54/64 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, munkin mielestä sitä olisi voinut jotenkin avata lisää, mutta kyllä se tuli esille kautta linjan: sisarusten vanhemmat eivät halunneet esiintyä elokuvassa aiheen takia, tytöt menivät ihan sanattomiksi siellä festivaaleilla, Kaisa ei voinut kuvitellakaan, että asuisi Utsjoella (siis lesboutensa takia) ja sitten se, mitä Feodoroff kertoi. Ja hän oli siis ainoa saamelainen, joka oli valmis asiasta puhumaan.

Toisaalta: jos ihmisiltä menee yhtäkkiä ja valmistamatta kyselemään reaktioita johonkin aivan yllättävään asiaan, he aika usein menevät sanattomiksi, vaikkei kyseessä olisi mikään erityinen tabu. Ja minä esimerkiksi en suostu esiintymään kenenkään elokuvissa tai vedeoissa televisiosta puhumattakaan, ellei kyse ole minun omasta ammatillisesta asiantuntijuudestani. En missään tapauksesa lähtisi tositv-sarjaan en muuttumisleikkiin enkä todellakaan jostain sukulaisesta kertovaan dokkariin, jonka jälkeen koko hiivatin suku ja kaikkien maalla asuvien sukulaisten naapurit arvostelisivat kaiken sanomisteni sisällöstä kampaukseeni ja kumisaappaitteni merkkiin - ihan siitä riippumatta, onko kyseessä joku "tabuaihe" vai ei.

Vierailija
55/64 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvis Jagger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi helvetti mikä ääliö. Siis en edes jaksa kommentoida:D

En tiedä pitäisi tuntea sääliä vai huvittuneisuutta teitä kohtaan jotka kommentoitte, ettei jaksa edes kommentoida. Tajuatteko edes itse, että te olette silloin jo kommentoineet.

Sehän taitaa tarkoittaa että kommentti luettu mutta se on niin kertakaikkisen typerä ettei osaa edes kommentoida

Vierailija
56/64 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa ettei suurimmalla osalla ole mitään käsitystä saamelaisten historiasta tai lappilaisesta uskonnollisesta ilmapiiristä. Lappilaisesta näkökulmasta dokkari oli hyvä, mutta ei ehkä avaudu, jos ei ymmärrä kulttuurista kontekstia. Joskus lappilaisena tuntuu, ettei muualla tiedetä Lapista vieläkään mitään muuta kuin turistimainokset.

Vierailija
57/64 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ettei suurimmalla osalla ole mitään käsitystä saamelaisten historiasta tai lappilaisesta uskonnollisesta ilmapiiristä. Lappilaisesta näkökulmasta dokkari oli hyvä, mutta ei ehkä avaudu, jos ei ymmärrä kulttuurista kontekstia. Joskus lappilaisena tuntuu, ettei muualla tiedetä Lapista vieläkään mitään muuta kuin turistimainokset.

Tämä on totta! Jos jos jotain lappilaisuudesta tiedetään, niin vielä vähemmän saamelaisuudesta saati muinaisesta lappalaisuudesta. Yksi saamenkielistä on kadonnut jo ajat sitten niin tyystin, että siitä ei ole jäljellä kuin pari runoa. Sitä puhuneet ovat suomalaistuneet niin, että heidän jälkeläisensä joutuvat tappelemaan ikimuistoisista oikeuksistaan.

Useimmat utsjokelaiset ovat luultasti käyneet Helsingissä tai ainakin "etelässä", siis jossain Oulun eteläpuolella, mutta kuinka moni helsinkiläinen on käynyt Utsjoella?

Minäkin tunnen saamelaisia, jotka joutuivat jo pieninä ekaluokkalaisina asuntolaan, jossa ei saanut puhua saamea. Mitä sitten, kun eivät vielä osanneet suomea? Ei ollut saamenkielisiä opettajia, ei pappeja eikä lääkäreitä ja vasta tällä vuosikymmenellä on alettu Utsjoen kunnan viranhaltijoilta vaatia saamenkielen taitoa. 

Laulamisesta olen kyllä samaa mieltä 15:n kanssa, mutta eikös pienten lasten laulu ollut jotain vanhaa kotivideoa ja huonompiakin aikuisia laulajia on päässyt jopa levyttämään, jääköön nyt näiden muutaman nuoren naislaulajan nimet mainitsematta.

Vierailija
58/64 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok dokumentti. En tosin nähnyt ihan alusta, joten missassin sen kuulemma karmean lauluesityksen :D Olisi ollut mielenkiintoisempi jos aihe olisi ihan oikeasti käsitellyt homoseksuaalisuutta saamelaisyhteisöissä, mutta mielestäni dokumentti kertoi ennemminkin näistä kahdesta siskoksesta ja heidän välisestä suhteestaan. Vähän sellaisen kuvan sain, että tämä Kaisa ei olisi halunnut osallistua koko dokumentin tekoon. Tästä syystä ehkä vaikutti kylmältä. Varmasti myös juuri tapahtuneella keskenmenolla oli vaikutuksensa Kanadan tapahtumiin.

Aihe on kyllä sellainen, että siitä olisi voinut tehdä todella mielenkiintoisen dokumentin, mutta valitettavasti kyseisellä ohjaajalla ei ollut esitettyjen kysymysten perusteella siihen vaadittavaa älyä eikä rohkeutta.

Kuka voi tehdä dokumentin sellaisesta aiheesta, jota " ei ole"?  Tässä tapauksessa oli kyse aiheesta, josta ei ole puhuttu eikä puhuta, eli se vaietaan olemattomaksi. Siksi näkökulma siihen piti hakea vähän kauempaa, joskin Helsinki jäi vähän vieraaksi. Jopa Toronton alkuperäiskansojen tapaaminen tuntui noin yleisesti ottaen sopivan paremmin aiheeseen. Mutta miksi Kaisa piti raahata sinne mukaan niin vaikeassa tilanteessa? Ymmärrän, että Suvilla oli kaunis ajatus tutustuttaa näitä "erilaisia" mutta keskenään samanlaisia ihmisiä toisiinsa, mutta se ei vaan nyt onnistunut.

Vierailija
59/64 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi. Tältä siis tuntuu kun itselle/läheisille tärkeää aihetta riepotellaan av:lla.

Kävin katsomassa dokkarin elokuvateatterissa ja mieleeni jäi kyllä ihan eri asiat kuin ne että siskokset puhuivat saamea (heidän äidinkielensä) tai kotivideo dokumentin alussa. Näin pääkaupunkiseudulla asuvana tuntuu käsittämättömältä että Suomen rajojen sisäpuolella homoseksuaalisuus on noin iso tabu, hyvä että Kaisa uskalsi lähteä dokumenttiin mukaan.

Siitä että täällä ihmeteltiin miksi siskokset eivät puhuneet suomea tuli mieleen kun asuttiin Japanissa ja naapurissa asunut jenkkirouva ihmetteli että miksi puhumme lapsille kotona suomea, eikö pitäisi puhua ENGLANTIA?? Pidin puhetta jenkkihömpötyksenä, mutta ilmeisesti yhtä kapeakatseista porukkaa on täällä Suomessakin.

Vierailija
60/64 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa pettymys koko dokumentti. Jäi tosi ohueksi ja useassa kohdassa tuli sellainen "no kuvataan nyt vaikka tätä kun ei muutakaan keksitä" ja "siskokset kuvaa vähän kotivideoo"-olo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi