Onko sinusta ok idea pistää koululainen kiertelemään ovelta ovelle myymässä jotakin?
Minusta ajatus on huono, jotenkin tökkii ja kovasti ajatus, että oma lapsi kiertelisi iltaisin myymässä jotakin tuotetta eri ovien takana, ikinä tiedä mitä siellä "kohtaa" ja/tai tapahtuu. En tiedä...vaikka onkin "jo" murrosikäinen niin silti. Kyseessä siis luokkaretkeen ja sen rahoitukseen liittyvä toiminta.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Nuo firmat jotka myyvät koululuokille karkkia tjms. myytäväksi vetävät törkeän paljon välistä. Halvemmalla ne keksit ja lakut saa siitä lähikaupasta kun siltä "tukkumyyjältä". Paljon järkevämpää on, että vanhemmat maksavat itse omasta pussistaan sen lapsen retken. Tietysti jos joku erikseen haluaa laittaa lapsensa tai itsensä myymään jotain roinaa niin onhan se toki ok mutta tuohon hommaan ei minusta saisi pakottaa ketään.
Mutta saako niitä marketista ostettuja tuotteita jälleenmyydä samalla tavalla varainkeruun nimissä? Eri juttu on toki joku koululuokan buffettiin myytäväksi ostettu mehu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo firmat jotka myyvät koululuokille karkkia tjms. myytäväksi vetävät törkeän paljon välistä. Halvemmalla ne keksit ja lakut saa siitä lähikaupasta kun siltä "tukkumyyjältä". Paljon järkevämpää on, että vanhemmat maksavat itse omasta pussistaan sen lapsen retken. Tietysti jos joku erikseen haluaa laittaa lapsensa tai itsensä myymään jotain roinaa niin onhan se toki ok mutta tuohon hommaan ei minusta saisi pakottaa ketään.
Mutta saako niitä marketista ostettuja tuotteita jälleenmyydä samalla tavalla varainkeruun nimissä? Eri juttu on toki joku koululuokan buffettiin myytäväksi ostettu mehu.
Eikös ne kauppojen tuotteet kuulu osioon "ei jälleenmyyjille"?
Eiköhän parasta olisi kaivaa ne parit kympit vanhempien lompakosta. Opetusministeriön pitää lopettaa lasten iltamyyntikiertely ja ovikellojen rimputukset. Jos luokkaretkiin ei ole varaa, niin ei tehdä niitä.
Moni ei taida tietää, miksi tällaista myyntiä ja varojenkeruuta harrastetaan. Syy on se, että lain mukaan kouluretkiä ei pidä ketään velvoittaa maksamaan lapsensa osalta. Eli ketään ei pakoteta maksamaan lapsensa retkeä, jos luokka suunnittelee maksullista retkeä. Siksi pitää kerätä luokan retkikassa, josta kustannetaan jokaisen matka, myös sen oppilaan, jonka vanhemmilla ei ole varaa tai halua maksaa.
Ja tämä johtaa siihen vaivaan, että pitää järjestää myyjäisiä, keksinmyyntiä työkavereille ja sukulaisille ym. vaivaa. Tämän lain vuoksi oppilaat pannaan kiertämään ties minkälaisten ihmisten oville ja ottamaan riski henkensä uhalla.
Ei kuulu minusta enää nykyaikaan jo ihan sen vuoksi, että harvalla on käteistä rahaa kotona.
En laittaisi muutenkaan omaa lastani "kerjäämään" vieraisiin paikkoihin.
Jos ajatus pelottaa, että lapsi kiertelee yksin niin laita hänen mukaansa joku luotettava aikuinen varmistamaan turvallisuus. Voihan tässä maailmassa kaikkia hulluja vastaan tulla. Olen silti sitä mieltä, että lapsi pärjää itsekkin. Ovilla kiertely ja tuntemattomille juttelu kasvattaa lasta ja kehittää varmuutta sosiaaliseenkanssakäymiseen.
Lapseni luokka laitettiin viidennellä luokalla myymään jotain hipstereitä ovelta ovelle. Oli siinä myyntikassissa myös sukkiakin, mutta ne pikkarit oli laitettu oikein isosti esille sellaiseen pahvimuottiin.
Mun lapsi ei lähtenyt ovia kiertelemään. Ei halunnut itse mennä, enkä olisi päästänyt, vaikka olisi halunnut.
Mun mielestä alusasut ja 5. luokkalainen lapsi niitä myymässä ei ole sopiva yhtälö varsinkaan, kun ei voi tietää mikä pervo oven avaa ja saa ties mitä mielleyhtymiä lapsesta ja myyntiartikkelista.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei taida tietää, miksi tällaista myyntiä ja varojenkeruuta harrastetaan. Syy on se, että lain mukaan kouluretkiä ei pidä ketään velvoittaa maksamaan lapsensa osalta. . Siksi pitää kerätä luokan retkikassa, josta kustannetaan jokaisen matka, myös sen oppilaan, jonka vanhemmilla ei ole varaa tai halua maksaa.
Ja tämä johtaa siihen vaivaan, että pitää järjestää myyjäisiä, keksinmyyntiä työkavereille ja sukulaisille ym. vaivaa.
Niinpä :( Ja osa vanhemmista haluaa että lapset tekisivät yhteistyötä ja näkisivät vaivaa, jonka "palkintona" on sitten se retki. Mutta kun kaikessa tulee vastaan säännöt ja riskit; mitään ei oikeasti kohta uskalleta tehdä. (vrt puffettimyynti --> hygieniapassi ja kaikkien tarjottavan syötävän ainesosien potentiaalinen allergisriski, ulkoilutapahtumassa vaaratilanteet jne )
Eiks ylisuojeleva av-mammalauman lapset pääse edes virpomaan?
En päästä edes virpomaan. Asumme Helsingin keskustassa, enkä koe tarvetta laittaa lastani soittelemaan vieraiden ovikelloja. Itse asuin lapsena pienessä maalaiskylässä, ja sielläkin oli niitä peräkammarin kummajaisia, jotka tulivat tukka pystyssä ovelle kalsareissaan itseään lapsille esittelemään. Tämä oli sitä "turvallista" 1980-lukua.
Vierailija kirjoitti:
Palstan yleinen kanta nyt muutenkin on, että kaikki vihaavat virpojia. Meillä tosin lapset käy tästäkin huolimatta virpomassa ja ihan tuntemattomien ovellakin.
Virpomispalkkiot tulevat muutenkin edullisemmiksi hankkia kuin noi 7 euron keksipaketit ym. Sillä 7 eurolla saa ison kasan esim. ruohomunia tai lakua palkkioiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan yleinen kanta nyt muutenkin on, että kaikki vihaavat virpojia. Meillä tosin lapset käy tästäkin huolimatta virpomassa ja ihan tuntemattomien ovellakin.
Virpomispalkkiot tulevat muutenkin edullisemmiksi hankkia kuin noi 7 euron keksipaketit ym. Sillä 7 eurolla saa ison kasan esim. ruohomunia tai lakua palkkioiksi.
No huh. Kaikki lapsen ilot poistetaan, koska aikuiset on nuivia kakkoja. Surullista...
Mä taas pidän tätä aika kiusallisena, kun työporukassa on paljon suurinpiirtein saman ikäisten lasten vanhempia, on joku myymässä jatkuvasti jotain. Ja toisaalta, jos vanhemmat hoitavat rahojen hankkimisen (eli myyvät lapsen puolesta tuotteet) niin eikö olisi vain yksinkertaisempaa maksaa se leirikoulu? Noissa myyntijutuissahan ideana on se, että lapset itse osallistuvat rahojen hankintaan -> ymmärtävät ehkä paremmin että rahan / matkan eteen pitää tehdä töitä. Mutta joo, eipä tuohon taida yhtä hyvää ratkaisua olla.