Onko sinusta ok idea pistää koululainen kiertelemään ovelta ovelle myymässä jotakin?
Minusta ajatus on huono, jotenkin tökkii ja kovasti ajatus, että oma lapsi kiertelisi iltaisin myymässä jotakin tuotetta eri ovien takana, ikinä tiedä mitä siellä "kohtaa" ja/tai tapahtuu. En tiedä...vaikka onkin "jo" murrosikäinen niin silti. Kyseessä siis luokkaretkeen ja sen rahoitukseen liittyvä toiminta.
Kommentit (33)
Nii-in...minulla vaan tökkii ajatus vaikka onkin murkku. Olenkohan ainoa joka ajatusta vastaan vanhempien välisessä Wilma-viestinnässä..
ap
Olen ensihoitaja ja olen tätä asiaa joskus pohtinut, kun olemme olleet menossa keikalle ns. "arvaamattomaan paikkaan". Kun itseä jännittää soittaa ovikelloa ja pitää olla varautunut vetäytyämään nopeasti, niin kuinka uskaltaisin päästää sinne kenenkään lapsia rimputtamaan ovikelloa? Se on aika kylmäävä tunne kun oven avaa joku kirves tanassa.. :/
Yrittäisin ennemmin myydä sukulaisille ja vaikka vanhempien työpaikoilla.
No ei todellakaan ole hyvä idea. Siellähän voi olla kuka tahansa hullu/pedari/päihdeporukka avaamassa ovea ja kaappaavat nuoren myyjän vaikka sisälle ja pistävät köysiin tai paloittelee. Mistäs sitä osaa sitten enää edes jäljittää?
Mulla on mennyt usko ihmisten hyvyyteen, kun lukee näitä hirveitä uutisia.
Mieluummin luokkaretkirahastoon kaivetaan omaa lompakkoa tai pidetään jotkut myyjäiset koululla tms.
Partiolaiset ainakin myy joulukalentereja ja joulukortteja. Mun mielestä ihan ookoo. Tää on tosin maaseutua, jossa naapurit tunnetaan ja virpomisperinnekin on elossa.
Ei ole nykyaikaa moinen ovilla kaupittelu. Ei missään tapauksessa. Olet ap minusta täysin oikeassa.
Oulussakin pääsee kohta sarjakuristaja vapaaksi, joka kuristi 12-vuotiaan tytön, eikä auttanut se, että näitä tyttöjä oli kaksi. Toinen pääsi karkuun, toinen ei :(
Vierailija kirjoitti:
Partiolaiset ainakin myy joulukalentereja ja joulukortteja. Mun mielestä ihan ookoo. Tää on tosin maaseutua, jossa naapurit tunnetaan ja virpomisperinnekin on elossa.
No, me asumme pääkaupunkiseudulla.
Aion kommentoida ajatusta vastaan, viis siitä mitä joku muu mamma/pappa siitä porukassamme tuumaa, tämä on minun fiilikseni ja lapseni:)
ap
Miksi lasten pitäisi kulkea ovelta ovelle kaupustelemassa, kun se aikuisillekin tavallisesti olisi epämiellyttävä ajatus? Minä en menisi kenenkään ovelle mitään myymään, ja siksi ei mene lapsenikaan.
Kyllä mä päästäisin varsinkin pareittain. Eiväthän he sisälle mene, ja toivottavasti kulkevat tutulla alueella. Itsekin tein sitä aikoinaan luokkaretkirahoja kerätessä, toki maailma on siitä muuttunut. Tuohan se samalla rohkeutta, ja kykyä toimia ja reagoida erilaisissa tilanteissa.
Eihän jossain pääkaupunkiseudulla edes pääse oville, kun kerrostalojen alaovet on lukossa.
Eikö teillä ole tuttuja, ystäviä, työkavereita, sukulaisia ja harrastuspiirejä? Ei kai kukaan ovelta ovelle myy?
Monet aikuiset ajattelevat tyyliin "kyllä minun lapsuudessanikin...", mutta kyllä jokaisessa ajassa on omat piirteensä, joihin pitää osata reagoida. Isäni lapsuudessa leikittiin kaukana kotoa vanhempien tietämättömissä päivät pitkät, tyttökirjojen sankarittaret samoilivat luonnossa yksinään, monet telttalivat ihan lapsina jossain metsiköissä jne. Nykyään sellainen ei käy, kun kynnys tehdä lapsille/nuorille pahaa on niin matala. Valitettavasti elämme tällaisessa ajassa, eikä sitä pahaa hyvään uskomalla saa pois. Joten ap, olet oikeassa.
Minä päästäisin, mutta vain tutulle ja hyvälle seudulle. Olen niin itsekin kaupustellut, mutta tosiaan omassa naapurustossa, ja ollaan kyllä pienemmästä kylästä, ei mistään isommasta kaupungista. Ehkä helsingissä tai muussa suurkaupungissa en uskaltaisi kun en tiedä minkälaisia ihmisiä siellä asuu. Täällä lähinnä vanhuksia ja lapsiperheitä omakotitalo alueella
Ei mulla ole tarvetta ainakaan ostaa mitään,ajatuksin on surkea.
Me ostetaan itse lapsiltamme niitä keksejä ymv. mutta ei laiteta lapsia myymään ovelta ovelle, eikä edes sukulaisille. Meillä lasten isovanhemmat ovat aiemmin tosi nihkeästi "pakko-ostaneet" noita leirikoulun hyväksi myytäviä tuotteita, joten katsottiin että ei viitsitä heitä tällä asialla kiusata.
Itse kyllä lapsena kiertelin naapuritaloja virpomassa ja kaupittelemassa milloin mitäkin. Mutta asuttiinkin pienessä maaseutukylässä, jossa suunnilleen jokainen tunsi toisensa ja kävin vain tuttujen taloissa.
.
Nykyaikana tuo ei minusta ole enää ok, varsinkaan isommassa kaupungissa. Eli samaa mieltä ap:n kanssa :)
Nuo firmat jotka myyvät koululuokille karkkia tjms. myytäväksi vetävät törkeän paljon välistä. Halvemmalla ne keksit ja lakut saa siitä lähikaupasta kun siltä "tukkumyyjältä". Paljon järkevämpää on, että vanhemmat maksavat itse omasta pussistaan sen lapsen retken. Tietysti jos joku erikseen haluaa laittaa lapsensa tai itsensä myymään jotain roinaa niin onhan se toki ok mutta tuohon hommaan ei minusta saisi pakottaa ketään.
Ehkä joo murrosikäinen ja pareittain. Omassa lapsuudessanihan noin tehtiin jo ala-asteella, mutta enpä taitaisi omia lapsiani päästää.