Omituisin lääkärikäyntisi?
Mitä lääkärikäynnillä tapahtui? Mikä teki siitä omituisen? :)
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessani ja nuoruudessani asuin pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki tunsivat toisensa ja lääkäritkin tiesi jokaisen kotiolot. Terkkarissa oli eräs lääkäri, jolle kaikki halusivat, koska hän oli hyvä ja huipputehokas (tyyliin 10 potilasta tunnissa). Hänelle minäkin menin pitkittyneen flunssan vuoksi. Kun pääsin sisään, hän totesi, että teillähän on se kissa. Olet kissalle allerginen ja kissa pitää lopettaa. Ja antoi käteen etukäteen kirjoittamansa reseptin.
Reseptin lääke auttoi mutta kissaa ei lopetettu enkä saanut oireita kissasta.
Taidetaan olla samalta paikkakunnalta. Minulla samanlainen kokemus samanlaisesta kylänjulkkislääkäristä. Olin saanut jostain syyhypunkin ja sitä menin näyttämään. Lääkäri totesi, että atooppista ihottumaahan tuo vain on. kissat lopetukseen ja allergialääkettä. Kärsin punkista useamman kuukauden. Poikaystäväni oli isommasta kaupungista. Hän sai minulta punkin ja siihen oikeat lääkkeet. Ei ollenkaan noloa teini-ikäiselle :D
Vierailija kirjoitti:
Lääkärini tuli istumaan vastapäätäni, kumartui eteenpäin ja tarttui polvistani kiinni, katsoo silmiin ja kyselee että millaisia lääkkeitä haluan, hän voi kirjottaa mitä vaan.
Mä kävin joskus tällaisella. Hän oli psykiatri, mainosti itseään kristittynä psykiatrina, mutta oli tunnetumpi siitä, että suostui kaikenlaisiin potilaiden ehdottamiin lääkekokeiluihin, myös viihdekäyttöön sopiviin lääkkeisiin. Tulihan sitä kokeiltua sekakäyttöä, haettua bentsoja sun muuta päihteilyyn sieltä jonkin aikaa :D
Olin Jorvin päivystyksessä vuodepaikalla kun sinne tuotiin kolarissa ollut potilas. Kolaripotilaalla oli vaikeuksia hengittää ja hänelle vietiin paperipussi ja kehotettiin hengittelemään siihen. Kuulin moneen kertaan kun hoitajat tokaisivat hänelle "hengittele rauhassa siihen paperipussiin" kun potilas ei meinannut saada henkeä. Lääkäreillä oli jotain kiireellisempiä tapauksia, heitä ei näkynyt. Jossain vaiheessa hoitajat hoksasivat, että kolaripotilas ei oikeasti saa hengitettyä kunnolla. Silloin he päättivät soittaa hätäkeskukseen (sairaalan päivystyksestä!). Kuulin vielä kuinka tuskailivat, että hätäkeskuksessa on ruuhkaa. Lopulta saivat ambulanssin tilattua ja tämä kuljetti potilaan Töölön sairaalaan. Joitakin tunteja myöhemmin saman ambulanssin henkilökunta kävi päivystyksessä uudestaan ja kuulin, kun he kertoivat kolaripotilaasta hoitajille: "Kyllä me se sinne Töölöön hengissä saatiin, melkein" ja siihen röhönaurua päälle.
Ei ollut kauhean turvallinen olo niissä käsissä.
Itse olen hakeutunut Jorvin päivystykseen elämäni pahimman päänsäryn vuoksi. Sain parasetamolia ja minut latettiin seurantaan ja unohdettiin yksin noin 12 tunniksi. Sitten tultiin ihmettelemään, että vieläkö päähän sattuu. Lopulta tuli siirto Meilahteen missä on neurologinen päivystys. Ambulanssin hakiessa minua oli lanssikuskeilla ohje, että olen petipotilas, mutta Jorvin hoitajat komensivat kävelemään ambulanssiin. Meilahdessa minulla todettiin aivokalvontulehdus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärini tuli istumaan vastapäätäni, kumartui eteenpäin ja tarttui polvistani kiinni, katsoo silmiin ja kyselee että millaisia lääkkeitä haluan, hän voi kirjottaa mitä vaan.
Mä kävin joskus tällaisella. Hän oli psykiatri, mainosti itseään kristittynä psykiatrina, mutta oli tunnetumpi siitä, että suostui kaikenlaisiin potilaiden ehdottamiin lääkekokeiluihin, myös viihdekäyttöön sopiviin lääkkeisiin. Tulihan sitä kokeiltua sekakäyttöä, haettua bentsoja sun muuta päihteilyyn sieltä jonkin aikaa :D
Mä olen myös törmännyt tällaiseen, aikanaan tt-lääkärini Tampereella. Kehui kauniiksi eikä jättänyt epäselväksi, että reseptejä saa tiettyjä palveluksia vastaan. Huh.
Toinen samantyyppinen kokemus (ilman pervessiä vivahdetta) on lääkäristä, joka näki kun linkutin noidannuolen kanssa vastaanotolle. Tervehti ja kysyi: "mitä sä haluat ja kuinka paljon?" "öööö....apua, paljon, muhun sattuu aivan hitosti..?"
Tässä hiljattain oli kummallinen episodi... Ajattelin että mulla on vain hiljattain olleeseen flunssaan liittyen poskiontelot tulehtuneet, ja menin yksityiselle lääkärille ab-kuuria varten. Kuvailin oireitani flunssan alusta alkaen, ja lääkäri jostain syystä näki tilanteessa jotain huolestuttavaa, ja selitteli "aika epämääräistä, hmm". Ei sanonut suoraan mitä epäilee mutta lähetti minut suoraan sairaalan poliklinikalle. Minä ihmettelin, että mitä kummaa, eihän mulla ole edes kovin huono olo, naamaa ja päätä nyt vähän särkee ja väsyttää vaan.
No, siellä sairaalassa sitten mitattiin verenpaine, ja ne lukemat oli uskomattoman korkeat. Sain heti 2 verenpainelääkettä ja minut laitettiin vuodelepoon. Edelleen ihmettelin, kun olo ei edes ollut huono. Mutta tässä tulee se kummallinen osuus: kun sitten lääkäri määräsi minulle kasan erilaisia tutkimuksia, niin niitä odottaessa (labra, neurologian osasto, rtg jne) oli minun ilmeisesti täysin ok istua odotushuoneissa tuntikausia odottamassa, silti vaikka alunperin minua pidettiin niin huonossa tilassa olevana että ehdottomasti pitää vaan maaata vuodelevossa. Ilmeisesti sairaaloiden odotustiloissa on jotain taikaa, niin että niissä potilas pystyy turvallisesti istumaan odottamassa vaikka 3 tuntia, vaikka muuten lääkärin mielipide on että maata täytyy.
Itse muuten kyllästyin tuohon koko odottelurumbaan ja vaan häivyin sairaalasta kesken tutkimuksen. Vaiva meni ohi sillä antibiootilla jonka sain yksityiseltä, eikä verenpainekaan ole sen jälkeen ollut enää ollenkaan korkea.
Vierailija kirjoitti:
olin käynyt päivystyksessä emätintulehduksen vuoksi ja lääkäri päätti kirjoittaa ab-kuurin. oli aurinkoinen kevätpäivä ja kesken reseptin naputtelun lääkäri lopetti, tuijotti minua ja totesi " eikun eihän tätä uskalla sinulle kirjoittaa, tämä antibiootti reagoi auringon kanssa ja olet niin kalpeakin että sytyt vielä tuleen"
Tällainen antibiootti on oikeasti olemassa, vaikka ei se nyt sentään tuleen sytytä. Mä sain kerran antibioottia pahaan kasvoissa olevaan ihottumaan 3kk kuurin. Kysyin lääkäriltä, että pitääkö sen kans varoa jotain erikoista esim maitotuotteita, alkoholia tms. Lääkäri vastasi, että ei ole mitään yhteisvaikutuksia ruoan kans. Ainut mitä pitää varoa on aurinko, mutta sehän ei haittaa mitään kun nyt on tammikuun alku. Ehdit hyvin syödä kuurin ennen kesää. Sanoin, että taidan sitten aloittaa sen vasta reissun jälkeen kun olen lähdössä kolmen pv päästä kanarialle. Lääkäri meni ihan kalpeaks ja sanoi, että olipa hyvä että tuli puheeksi, olisit kyllä saanut mahtavat palovammat, että älä missään tapauksessa aloita kuuria ennen reissua.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin 18 kävin papakokeessa terveysasemalla ja nuorehko mieslääkäri halusi tehdä myös rintatutkimuksen, jota harvemmin on kyllä kukaan lääkäri ehdottanut. Mutta kai ne rinnatkin pitää joskus tutkia. Tuntui että papakoekin tuntui mukavammalta, kuin lääkäri keskittynyt ilme kasvoillaan kopeloimassa rintoja. Olo oli kyllä hyvinkin kopeloitu sen reissun jälkeen :D
Rintojen "kopelointi" on niiden tarkistus ja se kuuluu kyllä HYVÄÄN gynekologikäyntiin aina. Itse olen huono tarkistamaan rintoja joten olen iloinen siitä kun ammattilainen edes parin vuoden välein painelee ne ja tutkii kunnolla. Se ei ole kopelointia, vaan kasvaimia siinä etsitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olin käynyt päivystyksessä emätintulehduksen vuoksi ja lääkäri päätti kirjoittaa ab-kuurin. oli aurinkoinen kevätpäivä ja kesken reseptin naputtelun lääkäri lopetti, tuijotti minua ja totesi " eikun eihän tätä uskalla sinulle kirjoittaa, tämä antibiootti reagoi auringon kanssa ja olet niin kalpeakin että sytyt vielä tuleen"
Tällainen antibiootti on oikeasti olemassa, vaikka ei se nyt sentään tuleen sytytä. Mä sain kerran antibioottia pahaan kasvoissa olevaan ihottumaan 3kk kuurin. Kysyin lääkäriltä, että pitääkö sen kans varoa jotain erikoista esim maitotuotteita, alkoholia tms. Lääkäri vastasi, että ei ole mitään yhteisvaikutuksia ruoan kans. Ainut mitä pitää varoa on aurinko, mutta sehän ei haittaa mitään kun nyt on tammikuun alku. Ehdit hyvin syödä kuurin ennen kesää. Sanoin, että taidan sitten aloittaa sen vasta reissun jälkeen kun olen lähdössä kolmen pv päästä
kanarialle. Lääkäri meni ihan kalpeaks ja
sanoi, että olipa hyvä että tuli puheeksi,
olisit kyllä saanut mahtavat palovammat,
että älä missään tapauksessa aloita
kuuria ennen reissua.
uskon että se tuleen syttyminen oli vitsi :-D mutta palovammoja olisin kyllä voinut saada ! Oli maaliskuu,,ulkona paistoi kirkkaasti
" se tulehduksen potija"
Lapinjärven siviilipalveluskeskuksessa oli ensimmäinen lääkärintarkastus. Lääkärinä sellainen vanhahko vaaleahiuksinen laaäarismies. Mittasi painon ja pituuden. Sitten piti käydä makuullaan vuoteeseen ja jätkä yllättäen veti housun etumuksen alasm katsoi pari sekuntia ja kouraisi kädellä palleja. Kokemuksesta ei jäänyt traumoja, mutta tilanne oli hieman yllättävä.
Vierailija kirjoitti:
Lapinjärven siviilipalveluskeskuksessa oli ensimmäinen lääkärintarkastus. Lääkärinä sellainen vanhahko vaaleahiuksinen laaäarismies. Mittasi painon ja pituuden. Sitten piti käydä makuullaan vuoteeseen ja jätkä yllättäen veti housun etumuksen alasm katsoi pari sekuntia ja kouraisi kädellä palleja. Kokemuksesta ei jäänyt traumoja, mutta tilanne oli hieman yllättävä.
laaäarismies = lääkärismies...
Hehe, ihmisiä ne lääkäritkin ovat. Minä kävin YTHS:llä vuosia erikoisella silmälääkärillä. Hän haisi aina hieman viinalle, jota peitteli sisu-pastillilla. Mukava mies, joka rullaili toimistotuolillaan ympäri huonettaan. En koskaan nähnyt häntä seisaallaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis omiaan vai sinun pallejasti kouri?
Anteeksi tyhmyyteni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis omiaan vai sinun pallejasti kouri?
Juu omia pallejaan se puristeli ja lipoi irstaasti kielellään ja sitten oli kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan. Jäi vaan tilanne mieleen, enkä sitten keskustellut tilanteesta kenenkään muun kanssa. Mietin vain, että kourikohan se muitakin samalla tavalla vai vaan satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräällä ulkomaalaisella miespsykiatrilla oli usein epäselvyyksiä resepteissä. (Joko ei lukenut lääkkeen nimeä ollenkaan tai vahvuutta tai annostusta.) Apteekista soitettiin ja jouduin avaamaan potilatiedostot tietenkin. Erittäin usein hoitokertomuksissa oli melko ensimmäisillä riveillä tarkka selvitys miten paljon/vähän usein/harvoin potilas harrastaa itsetyydytystä...ja diagnoosi oli jotain ihan muuhun liittyvää. (Esim. työterveyteen ja varhaiseläkkeeseen tarvittava lausunto.)
Apteekki kysyy reseptiepäselvyydet aina lääkäriltä itseltään, tai jos tätä ei saada kiinni, niin toiselta lääkäriltä. Ei joku toimistosihteeri voi sairaskertomustietojen perusteella määrätä lääkettä.
Meillä voi, koska en asu Suomessa...Siis tarkastaa mitä journaliin on kirjoitettu.Apteekin työ on sitten päättää kirjoittavatko reseptin ulos. Kyse sähköisestä.
Kuka ottaa vastuun, jos tulee "määrättyä" väärä lääke tai annostus?
Napasin joskus yhden sinisen tabletin viikonlopun baarikieroksen jälkeen jonka joku mimmi tarjosi.. Hommat tuli muutamassa tunnissa hoidetuun. Ja nukahdin, tuli seuraava ilta, veitikka seisoi edelleen yhtä soittoa kuin järki. Joten lääkäriin mars,
Menin lääkäriin ja noin neljä viiskympinen tohtoritar haluasi tutkia vekotinta paremmin..loppu onkin historiaa..
Naisgynekologi sanoi joka ikinen kerta vastaanottotiloista poistuessani: "Oven voi jättää auki!"
Aina :D
tulpatonmopo kirjoitti:
Napasin joskus yhden sinisen tabletin viikonlopun baarikieroksen jälkeen jonka joku mimmi tarjosi.. Hommat tuli muutamassa tunnissa hoidetuun. Ja nukahdin, tuli seuraava ilta, veitikka seisoi edelleen yhtä soittoa kuin järki. Joten lääkäriin mars,
Menin lääkäriin ja noin neljä viiskympinen tohtoritar haluasi tutkia vekotinta paremmin..loppu onkin historiaa..
Siten heräsit ja perseestäsi valui spermaa ja verta.
Muutama vuosi sitten oli tilanne, että jouduin menemään terveyskeskukseen mahakipujen vuoksi. Oireiden syy oli selvitetty aiemmin ja minulla oli parin viikon päästä aika leikkaukseen sairaalaan. Kipujen vuoksi en pärjännyt enää töissä, joten lähdin hakemaan saikkua leikkausta odotellessa. Sain ajan ulkomaalaiselle lääkärille, jonka kanssa kävimme keskustelua tähän tyyliin.
-lääkäri: Mikä toi sinut tänne? Minä vastasin kysymykseen kertomalla tilaneestani ja etten pärjää enää töissä. -lääkäri: Niiiiin, mutta mikä TOI sinut tänne? Ihmettelin hetken eikö aiempi selitykseni riittänyt ja vastasinkin: Mies TOI minut autolla. -lääkäri tuhahti jo kärsimättömästi ja korotti ääntään: MIKSI SINÄ TULET MINUN LUO? Kerroin, että sairaalasta oli ohjattu menemään tarvittaessa terveyskeskukseen. -lääkäri: Minä en ole SINUN omalääkäri.....ja herra tohtori marssi ulos huoneesta. Hetken kuluttua hän palasi takaisin ja totesi: Olet oikeassa, minä olen sinun lääkäri tänään. Kukaan ei minulle kertonut, että minä päivystän.
Vierailija kirjoitti:
Naisgynekologi sanoi joka ikinen kerta vastaanottotiloista poistuessani: "Oven voi jättää auki!"
Aina :D
Haisit pahalle? Satunnaisesti joutuu gynekologisten asiakkaiden jälkeen tuulettamaan pitkäänkin ikkuna ja ovi auki.
tk-lääkäri
Miespuolinen gyne raskausajan neuvolassa, joka ei kyennyt katsomaan kertaakaan minua edes kasvojen suuntaan (ei ennen eikä jälkeen tutkimuksen, joten ei johtunut järkytyksestä!). Aika outo kokemus, taisi olla aika aloittelija kyseessä ja kävi vähän sääliksi.