Omituisin lääkärikäyntisi?
Mitä lääkärikäynnillä tapahtui? Mikä teki siitä omituisen? :)
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin kipeän selän takia lääkäriin ja piti koskettaa varpaita,sanoin etten pysty. En saa käsiä edes polviin. Lääkäri ihmetteli "etkö muka noin hoikka ihminen taivu" ja jotenkin työnsi kädellä alaselkääni sillä seurauksella,että lensin rähmälleni kovalle lattialle. Lääkäri ei edes pyytänyt anteeksi vaan pokerinaamalla sanoi että voin tulla istumaan.
En ymmärrä,miksen tehnyt valitusta. Nyt tuosta on jo viisitoista vuotta.
Lääkäreiden ja joidenkin hoitajien sosiaaliset taidot ovat puutteelliset. Empatiakyky? 😂 Sympatiakyky?
Veikkaan että lääkäreistä iso osa on autismin kirjolla. Ala viehättää, opiskelut sujuvat hyvin ja on helpompaa sisäistää valtava tietomäärä. Mutta sitten asiakkaan kohtaaminen ihmisenä onkin monesti vähän omalaatuista.
Kävin työterveys lääkärin tarkastuksessa. Tämä oli coronan loppuaikaa ja maski piti laittaa päähän. Ei tässä varsinaisesti mitään omituista ollut. Mutta oli jotenkin hölmön tuntuista olla pelkät boxerit jalassa ja maski naamalla.
Lääkäri halusi tarkastaa peräaukkoni ja kivekseni eturauhasen myös. Ilman syytä.
En muista, olenko kirjoittanut tämän jo aiemmin tähän vai johonkin muuhun ketjuun. 17-vuotiaana ajokorttitarkastuksessa yksityisellä, vanhempi mieslääkäri käski riisua paidan pois keuhkojen kuuntelun ajaksi, ymmärrettävää, mutta sitä ei saanut pukea takaisin vaan näkö tarkastettiin pelkissä rintsikoissa. Teininä tietysti oli sen verran auktoriteettipelkoa, etten uskaltanut vain pukea päälleni niin kuin nykyään tekisin.
Olin peilistä nähnyt, että selässä oli uusi tumma luomi, joka tuntui sormeen karhealta. Terkkarista sain ajan luomen tarkastukseen. Nimi huudettiin, sisälle, "missä luomi? nosta paitaa", "ei vaarallinen, kiitos käynnistä".
Aikaa kului kax 1 min siitä, kun avasin oven ja kun suljin sen takanani.
Onhan minulla selässä ja muuallakin paljon muitakin luomia. Mutta lääkäri katsoi vain tämän yhden. Huom. käyntiin voi netissä laittaa vain yhden syyn.
Vierailija kirjoitti:
Toista lasta odotellessa neuvolatäti oli ihan ummikko äitiyspuolella. Lastenneuvolassa oli ollut kauemmin töissä ja siellä onneksi homma hanskassa, koska asiakkuus jatkui lapsen synnyttyä samalle tädille. Alkuraskaudessa koitti kovasti dopplerilla saada vauvan sydäntä kuulumaan navan seudulta ja jopa yläpuolelta. Tämä siis siinä vaiheessa, kun kohtu oli vielä tosi pieni ja alhaalla. Eihän sieltä mitään kuulunut. Onneksi minulle ei ollut ensimmäinen odotus kyseessä, kun muuten olisi pitkin raskautta hirvittänyt olla ko. henkilön harjoittelukappale. :) Mukava tyyppi sinänsä.
Ja toinen hyvin omituinen lääkärikokemus oli se, kun vuosia jatkuneiden selkäkipujen syytä halusi lääkäri todellakin alkaa selvittämään, eikä vain määrännyt uusia lääkkeitä. Magneettikuvat jne. Pullistumat paljastui ja hermojuuripuudutus laitettiin, jonka jälkeen elämä lasten kanssa ja kotona on ollut helpompaa ja tuskattomampaa kuin ikinä. En vain o
Onko rintojen ultra äänitutkimuksen tekijöissä mieslääkäreitä? ( haluan naislääkärin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on todettu yliliikkuvuus joka aiheutti hirveät selkäkivut. Reumatologi teki testit ja diagnoosin. Työterveyslääkäri (ukomailla) sitten tutki myös, että voi antaa työnantajalle suosituksen (seisomispöytä, saikkua, etätyötä ja lyhennettyä päivää alkuun jne). Yksi Beightonin testin osa on että jalat suorina kädet maahan. Kun näki minne asti minä taivun niin huudahti innoissaan ettei ole ikinä nähnyt niin pitkälle kenenkään menevän. Sai samat tulokset testistä kuin reumatologi siis. No sitten siellä piti käydä uudemman kerran kuukauden kuluttua juttelemassa miten menee. Häntä nauratti jotenkin koko ajan ja sanoi innoissaan virne kasvoillaan "näytä taas miten alas pääset". Ihmettelin ääneen että miksi kun diagnoosi on jo, että sirkustemppuna vai? Hän nauroi kovaan ääneen että just niin! No jotenkin en kehdannut kieltäytyä mutta koska oli mekko päällä niin peruutin persuksen seinä
Se on yksi monista asioista esim ehles- danlosin taudissa.pitää saada kämmenet maatavasten, siis ei vain kosketa vaan kämmenet maata vasten suorilta. Itse saan, on lyhyet jalat. Pitäis olla monta muutakin asiaa yhtäaikaa.
"Onko rintojen ultra äänitutkimuksen tekijöissä mieslääkäreitä? ( haluan naislääkärin)."
Tutkimuksen tekee röntgenhoitaja, ei lääkäri.
Odotin ensimmäistä lastani. Vauva oli perätilassa ja sen takia erityisseurannassa. Kääntämistä yritettiin sairaalan äitiyspolilla.
Huoneessa oli naislääkäri ja hänen lisäkseen ilmeisesti jossain harjoittelussa(?) nuorehko mieslääkäri, kai opiskelija. Nainen teki sisätutkimuksen, yritti kääntämistä (turhaan) ja muutenkin oli se pääjehu tilanteessa. Nuori mieslekuri istui koko ajan todella kyllästyneen näköisenä työpöydän ääressä ja pelasi tietokoneella pasianssia.
Lopuksi naislääkäri totesi, että potilas (minä) vaikuttaa rauhalliselta ja kehotti mieslääkäriä kokeilemaan kohdunkaulaa tms, ilmeisesti opetusmielessä. Mies nousi pasianssinsa äärestä kyllästyneen näköisenä huokaisten, lompsi luokseni, tyrkkäsi muutaman sormen sisääni ja palasi sitten pasianssinsa ääreen.
Mua siinä housuttomana jalat levällään pöydällä maatessa koko tilanne melkein nauratti absurdiudessaan. Nyt vähän aikuisempana ajattelen, että olisi pitänyt sanoa jotakin. Jumalauta, jos sulla on se valkoinen takki päällä ja olet lääkärin roolissa vastaanottohuoneessa, niin yritän edes näytellä että olet siitä potilaasta edes hiukan kiinnostunut. Älä pelaa pasianssia. Joku herkempi olisi voinut oikeasti traumatisoitua tuollaisesta kohtelusta.
Varasin ajan terveystalolle terveystarkastukseen kun en ollut vuosiin käynyt semmosessa. Lääkäri oli kuitenki sitä mieltä että tarkastus on turha jos ei ole vaivaa. Enpä siis saanu tästä muuta kun laskun maksettavaksi.
Menin pitkittyneen flunssan vuoksi lääkäriin. Kerroin, että lämpöilyä ollut toista viikkoa ja olen ollut töissä buranan voimin viimeisen viikon.
Lääkäri sai maanisen kohtauksen ja piti minuutteja kestävän palopuheen, että tämä on ihmisoikeuskysymys! Melkein huusi koko tolkuttoman tunnekuohunsa ajan. Sain selville, että ei ole niin tärkeää työtä mitä tehdä puolikuntoisena. Typertyneenä kävelin 2 viikon sairaslomalappu kädessä työterveyslääkäriltä. Omituisinta oli, että työskentelen yrityksen johdossa ja näin minulle selvisi työntekijöiden kohtuuttoman pitkien saikkujen juurisyy.
Terveystarkastus ennen inttiin menoa eläkeikäisen vanhemman lääkärin vastaanotolla v.1979:
Kuulotesti: lääkäri pyysi toistamaan jos kuulen ja kuiskasi sitten "Joulupukki"
Verenpaine: lääkäri otti kädellään minun kädestä hetkeksi kiinni ja sanoi sitten, että verenpaine 120/80.
Näkötesti taisi olla normaali E-kirjainten katsominen.
Teininä jouduin nielurisaleikkauksen takia olemaan pari päivää sairaalassa. Lääkäri ja elämäänsä kyllästynyt hoitaja tulivat kierrolle, tsekkasivat nielun ja kysyivät oliko minulla mitään kysyttävää. Arkana teininä arvoin hetken mielessäni että uskallanko sanoa, mutta päätin sitten uskaltaa. Sanoin että toinen korva tuntuu olevan ikään kuin lukossa, en kuule sillä kunnolla. Hoitaja muljautti silmiään ja tuhahti ja lekuri tympääntyneenä sihahti, että siellä on varmasti vain vaikkua. Hän otti kuitenkin instrumenttinsa, tarkasti korvan ja totesi että korva oli tulehtunut ja tärykalvo pitää puhkaista. Sama hoitaja, joka äsken oli tuhahdellut, alkoi paasata isoon ääneen, että AINA PITÄÄ TÄMMÖISET ASIAT SANOA!
Eli teet niin tai näin, niin aina menee jotenkin väärin päin.
Valitin työterveyshoitajalle, että käveleminen sattuu jalkaterään, eikä lenkkeileminen onnistu enää lainkaan. Sain ajan nuorehkolle mieslääkärille, jonka piti olla erikoistunut tämäntyyppisiin ongelmiin. No, lääkäri kuunteli vaivan, tutki jalan asennot ja avasi sitten suurieleisesti Googlen, että katsotaas täältä. Sain jonkun ylimalkaisen diagnoosin, voi olla tätä tai voi olla olematta, ja kehotuksen välttää korkokenkien käyttöä. (En ole koskaan käyttänyt korkokenkiä.)
Turhaakin turhempi käynti. Harmi että työnantajani joutui maksamaan moisesta. Ihan huijausta.
Vierailija kirjoitti:
Kävin työterveys lääkärin tarkastuksessa. Tämä oli coronan loppuaikaa ja maski piti laittaa päähän. Ei tässä varsinaisesti mitään omituista ollut. Mutta oli jotenkin hölmön tuntuista olla pelkät boxerit jalassa ja maski naamalla.
😂
Vierailija kirjoitti:
"Onko rintojen ultra äänitutkimuksen tekijöissä mieslääkäreitä? ( haluan naislääkärin)."
Tutkimuksen tekee röntgenhoitaja, ei lääkäri.
Jaa, naislääkäri teki minulle. Eri
Lääkäri kysyi multa mitähän tässä nyt pitäisi tehdä. Hankala näin hitsaajana sanoa
Nuorena miehenä kävin terkkarin vastaanotolla virtsakivien takia.
Siinä käytävällä odottelin hieman tuskaisena ja vastaanottohuoneesta tuli edellinen potilas ulos.
Ovi jäi hieman raolleen ja huomasin, että lääkäri seisoi yhdellä jalalla toinen jalka suoraan takana ns. vaaka-asennossa
kädet levällään. Näkyä kesti tovin ja hän nousi ylös seisomaan asennossa kuin tikku.
Hetken päästä lääkäri tuli ovelle kalmanvalkeana kasvoiltaan, tuijotti minua totisena hetken ja lausui nimeni.
Itse vastaanotto oli aika normaali tapahtuma mutta tuo episodi on jäänyt mieleen.
Armeijan alokas tarkastuksessa. Piti seistä alasti lääkärin edessä. Alapäätä ei tutkittu mutta jostain syystä lääkäri halusi katsella minua alastomana. Ihan lopussa hän käski kääntyä ympäri ja kumartua eteenpäin ja kädet lattiaan. Hetken aikaa katseltuaan peräpäätäni lääkäri huudahti hoitajalle joka täytti kaavakettani että hyvä kelpaa palvelukseen. Ajattelin mielessäni että olis kai tuon voinut päin naamaakin sanoa. Tuntui vähän oudolta.
No sillä tavallahan diagnosointi toimii, kysellään asioita ja vastausten perusteella joko suljetaan asioita pois tai aletaan mennä jotakin kohti. Mistä se lääkäri voi tietää kaikkia sinun henkilökohtaisia toimintatapojasi?