Mitä ihmettä? Terveellinen ruoka ON halpaa!
Aloin pari kuukautta sitten syödä terveellisesti, ja ruokalaskuni on pudonnut puoleen. En edes tarkoituksella etsi halpoja tuotteita: juurekset, kasvikset ja vihannekset vain ovat paljon halvempia kuin liha ja leipä.
Suosittelen lämpimästi samanlaista ruokaremonttia köyhille ja sairaille!
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niille kasviksille hintaa tulee jos haluaa mahankin saada täyteen. Toki kasvikset ovat edullisia jos ostaa kausituotteita, monet nyt vain sattuvat olemaan sekasyöjiä.
Se terveellisempi vaihtoehto nyt sattuu yleensä aina olemaan paljon kalliimpi.
Kana ja kala on paljon kalliimpaa kuin punainen liha.
Sikanauta jauheliha on huomattavasti halvempaa kuin vähärasvainen naudan jauheliha.
Soijalla ja kananmunilla voi korvata lihan. Terveellisempiä ja edullisempia proteiinin lähteitä.
Ei soijaa nykyään enää pidetä kovinkaan terveellisenä.
Pavut, linssit ja herneet, halpoja ja hyviä.
Onhan ne halpoja ja hyviä, mutta eivät terveellisiä.
No mitäs vikaa näissä nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niille kasviksille hintaa tulee jos haluaa mahankin saada täyteen. Toki kasvikset ovat edullisia jos ostaa kausituotteita, monet nyt vain sattuvat olemaan sekasyöjiä.
Sikanauta jauheliha on huomattavasti halvempaa kuin vähärasvainen naudan jauheliha.
Kana ja kala ei ole kallista, jos tietää mitä ostaa. Silakat/muikut 4euroo/kilo, lohi 5euroo/kilo, broiskun koivet naturel on halpaa ja luut voi myös käyttää.
Sikanauta on halpaa ja täyttä tavaraa rasvoineen ja näin ollen parempaa ravintoa kuin kalliinpi vähärasvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanafileet on noin 10€/kg. Naudan liha noin 15€/kg ja possu 8€/kg. Kalan hinta vaihtelee paljon, normaali hinta kirjolohifileelle on jotain 14€/kg, mutta voi hyvin saada myös 8€/kg.
Kyllä mun tulee valittua kaupasta se porsaan lihasuikalepaketti joka maksaa 2e/400g kuin broilerin suikaleet jotka maksaa 3,5e/300g.
Sikanauta 400g/2e, naudan jauheliha 400g/4e.
Kala on meillä luksustuote. Kesällä onneksi pääsee itse saalistamaan ruuan pöytään.
Kasviksia meillä käytetään paljon, ei tuollainen 400g lihapaketti muuten riittäisi, kastikkeisiin ja laatikoihin lisään kasviksia. Ja keitot meillä on vakioruokaa.
Siis todellakin ostan edelleen hyvälaatuista lihaa: broilerit fileinä, en suikaleina joissa kaikki huonoimmat osat ja jos marinoituja, maksat lihan hinnan siitäkin lisäaineliemestä. Kalaa paljon enemmän kuin ennen. Jauhelihaa en juurikaan enää osta, mutta jos ostan, sen olen tosiaan vaihtanut halvempaan sika-nautaan, koska aiemmin suosimani nauta on alkanut niin kovasti tökkiä.
En siis todellakaan tavoitellut taloudellista hyötyä remontoidessani ruokatottumuksiani, joten tuo ruokakulujen puolittuminen oli iso yllätys.
Meidänkin ruokalasku pieneni tosi paljon, kun alettiin kasvissyöjiksi. Esimerkiksi chiliainekset kahdelle saa vitosella. Mutta me syödään aika paljon muhennoksia ja keittoja, jotka on aika halpoja. Me ei syödä kovin paljon soijaa, mutta ei kovasti vältelläkään. Suurin osa proteiinista saadaan varmaan pavuista ja linsseistä. Ajattelin alussa, että nyt alkaa varmaan perä raikaamaan, mutta en kyllä ole huomannut mitään eroa. :D
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin ruokalasku pieneni tosi paljon, kun alettiin kasvissyöjiksi. Esimerkiksi chiliainekset kahdelle saa vitosella. Mutta me syödään aika paljon muhennoksia ja keittoja, jotka on aika halpoja. Me ei syödä kovin paljon soijaa, mutta ei kovasti vältelläkään. Suurin osa proteiinista saadaan varmaan pavuista ja linsseistä. Ajattelin alussa, että nyt alkaa varmaan perä raikaamaan, mutta en kyllä ole huomannut mitään eroa. :D
Mullakin vatsa voi paremmin kuin ennen, vaikka palkokasvien syönti on lisääntynyt. Taisi olla se yletön leivän pupellus, mikä aiheutti nekin vaivat... Tai sitten liika lihan syönti, mene tiedä.
Kana ja kala ei ole halpaa mutta ihan välttämättömiä jos haluat estää näivettymisen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollainen luulo että einekset ovat kallita? Lihapyöryköitä saa alle 3€/kg, ne ovat halpoja, eikä varmaan kuole ihan heti, jos niitä käyttää kohtuullisesti muun ruuan kyljessä.
Oletko koskaan katsonut minkä verran ja minkälaatuista lihaa noissa halpis"liha"pullissa on? Ei varmaan kuole, ei, mutta jos usein tykkää pullia syödä niin kyllä kannattaa tehdä itse kunnon jauhelihasta ja sitten vaikka syödä vähemmän. Vielä jää sekä rahallisesti että ravintotaloudellisesti voitolle.
Kerropa miten liha voi olla eri laatuista eri ruhon kohdissa? Vai tarkoitatko että jauhelihaan laitetaan pilaantunutta lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollainen luulo että einekset ovat kallita? Lihapyöryköitä saa alle 3€/kg, ne ovat halpoja, eikä varmaan kuole ihan heti, jos niitä käyttää kohtuullisesti muun ruuan kyljessä.
Oletko koskaan katsonut minkä verran ja minkälaatuista lihaa noissa halpis"liha"pullissa on? Ei varmaan kuole, ei, mutta jos usein tykkää pullia syödä niin kyllä kannattaa tehdä itse kunnon jauhelihasta ja sitten vaikka syödä vähemmän. Vielä jää sekä rahallisesti että ravintotaloudellisesti voitolle.
Kerropa miten liha voi olla eri laatuista eri ruhon kohdissa? Vai tarkoitatko että jauhelihaan laitetaan pilaantunutta lihaa?
Rustot, jänteet, broilerin nahka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä osat on ravintoa täynnä. En kuitenkaan itse syö niitä valmiiden lihapullien muodossa, vaan itsekeitettynä liemenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan katsonut, mitä muuta ne sisältää kuin mainitsemasi "huonot lihat"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä osat on ravintoa täynnä. En kuitenkaan itse syö niitä valmiiden lihapullien muodossa, vaan itsekeitettynä liemenä.
Liemenä, kyllä, mutta jauhettuna pullaan ei oikein nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan katsonut, mitä muuta ne sisältää kuin mainitsemasi "huonot lihat"?
HK: lihapyörykät: Suomalainen koneellisesti eroteltu broilerin liha, vesi, korppujauho (vehnä), suomalainen porsaanliha, soijaproteiini, suomalainen kamara, suomalainen broilerin nahka, perunajauho, hernekuitu, mausteet (mm. sipuli, mustapippuri, korianteri), lisätty suola (1,3 %), happamuudensäätöaineet (E262, kaliumlaktaatti), dekstroosi. RUNSASPROTEIININEN. LAKTOOSITON. Voimakassuolainen. Lihaa 7 %, liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet yhteensä 48 %.
Jostain syystä ei herätä ruokahalua.
Salaattitarpeet, kala ja laaadukas liha on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla hinnalla saat paljon parempia ja terveellisempiä lihapullia, kun teet itse.
Et saa samalla hinnalla. Makuasioista voi kiistellä loputtomiin, mutta itse tykkään einespullista ennemmän kuin kotitekoisista, mutta sitähän ei voi kotona sanoa ääneen :) Enkä nyt olisi siitä terveellisyydestäkään niin varma. Tupaa moni koti kokki suosimaan sairaaksi tekevää suolaa ja voita ylenmäärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HK: lihapyörykät: Suomalainen koneellisesti eroteltu broilerin liha, vesi, korppujauho (vehnä), suomalainen porsaanliha, soijaproteiini, suomalainen kamara, suomalainen broilerin nahka, perunajauho, hernekuitu, mausteet (mm. sipuli, mustapippuri, korianteri), lisätty suola (1,3 %), happamuudensäätöaineet (E262, kaliumlaktaatti), dekstroosi. RUNSASPROTEIININEN. LAKTOOSITON. Voimakassuolainen. Lihaa 7 %, liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet yhteensä 48 %.
Jostain syystä ei herätä ruokahalua.
Mitä vikaa oli sisällössä?
Kaikki terveellinen on kallista, en tajua mistä ap on saanut kuvan halpuudesta.
Kalat, kasvikset (pelkkä arkinen salaatti maksaa hunajaa!), vähärasvainen liha/laadukas liha, luomukananmuna maksaa jotain 3e rasia, hedelmät on kalliita, marjat vasta onkin jos joutuu kaupasta ostamaan.
Itse en kokkaile "kunnolla" sen vuoksi kun ei vaan perse kestä sitä hintaa joka syntyy kun joutuu käyttämään paljon raaka-aineita.
[/quote]
Kyllä mun tulee valittua kaupasta se porsaan lihasuikalepaketti joka maksaa 2e/400g kuin broilerin suikaleet jotka maksaa 3,5e/300g.
Sikanauta 400g/2e, naudan jauheliha 400g/4e.quote]
Mikset osta broilerinkoipia suikaleiden sijaan? Lienee halvinta saatavilla olevaa lihaa ja hyvänmakuista. Paistat koivet kerralla uunissa ja käytät niiden lihan eri ruoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla hinnalla saat paljon parempia ja terveellisempiä lihapullia, kun teet itse.
Et saa samalla hinnalla. Makuasioista voi kiistellä loputtomiin, mutta itse tykkään einespullista ennemmän kuin kotitekoisista, mutta sitähän ei voi kotona sanoa ääneen :) Enkä nyt olisi siitä terveellisyydestäkään niin varma. Tupaa moni koti kokki suosimaan sairaaksi tekevää suolaa ja voita ylenmäärin.
Suola ja voi ovat ihmiselle tarpeellisia, mutta einespullat ovat täynnä tarpeetonta kamaa, joten terveellisyydestä et ainakaan mitään tajua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki terveellinen on kallista, en tajua mistä ap on saanut kuvan halpuudesta.
Kalat, kasvikset (pelkkä arkinen salaatti maksaa hunajaa!), vähärasvainen liha/laadukas liha, luomukananmuna maksaa jotain 3e rasia, hedelmät on kalliita, marjat vasta onkin jos joutuu kaupasta ostamaan.
Itse en kokkaile "kunnolla" sen vuoksi kun ei vaan perse kestä sitä hintaa joka syntyy kun joutuu käyttämään paljon raaka-aineita.
Olet kyllä hakoteillä. Mutta vaivaa pitää nähdä jonkin verran ja toimia tilanteen ja sesongin mukaan.