Mitä ihmettä? Terveellinen ruoka ON halpaa!
Aloin pari kuukautta sitten syödä terveellisesti, ja ruokalaskuni on pudonnut puoleen. En edes tarkoituksella etsi halpoja tuotteita: juurekset, kasvikset ja vihannekset vain ovat paljon halvempia kuin liha ja leipä.
Suosittelen lämpimästi samanlaista ruokaremonttia köyhille ja sairaille!
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki terveellinen on kallista, en tajua mistä ap on saanut kuvan halpuudesta.
Kalat, kasvikset (pelkkä arkinen salaatti maksaa hunajaa!), vähärasvainen liha/laadukas liha, luomukananmuna maksaa jotain 3e rasia, hedelmät on kalliita, marjat vasta onkin jos joutuu kaupasta ostamaan.
Itse en kokkaile "kunnolla" sen vuoksi kun ei vaan perse kestä sitä hintaa joka syntyy kun joutuu käyttämään paljon raaka-aineita.
Sun kannattaisi selvittää, mitä on terveellinen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Salaattitarpeet, kala ja laaadukas liha on kallista.
Ei muuten ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollainen luulo että einekset ovat kallita? Lihapyöryköitä saa alle 3€/kg, ne ovat halpoja, eikä varmaan kuole ihan heti, jos niitä käyttää kohtuullisesti muun ruuan kyljessä.
Oletko koskaan katsonut minkä verran ja minkälaatuista lihaa noissa halpis"liha"pullissa on? Ei varmaan kuole, ei, mutta jos usein tykkää pullia syödä niin kyllä kannattaa tehdä itse kunnon jauhelihasta ja sitten vaikka syödä vähemmän. Vielä jää sekä rahallisesti että ravintotaloudellisesti voitolle.
Oletko koskaan katsonut, mitä muuta ne sisältää kuin mainitsemasi "huonot lihat"?
HK: lihapyörykät: Suomalainen koneellisesti eroteltu broilerin liha, vesi, korppujauho (vehnä), suomalainen porsaanliha, soijaproteiini, suomalainen kamara, suomalainen broilerin nahka, perunajauho, hernekuitu, mausteet (mm. sipuli, mustapippuri, korianteri), lisätty suola (1,3 %), happamuudensäätöaineet (E262, kaliumlaktaatti), dekstroosi. RUNSASPROTEIININEN. LAKTOOSITON. Voimakassuolainen. Lihaa 7 %, liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet yhteensä 48 %.
Jostain syystä ei herätä ruokahalua.
Mitä vikaa oli sisällössä?
Onko sun ymmärryksessäsi vikaa?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on halpaa. Einekset ovat pidemmälle jalostettuja ja siksi kalliimpia. Siksi ihmettelenkin miksi köyhät ostavat eineksiä ja valittavat ruoan kalleudesta.
Niinpä. Kyseessä ei ole lompakon, vaan mielen köyhyys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollainen luulo että einekset ovat kallita? Lihapyöryköitä saa alle 3€/kg, ne ovat halpoja, eikä varmaan kuole ihan heti, jos niitä käyttää kohtuullisesti muun ruuan kyljessä.
Oletko koskaan katsonut minkä verran ja minkälaatuista lihaa noissa halpis"liha"pullissa on? Ei varmaan kuole, ei, mutta jos usein tykkää pullia syödä niin kyllä kannattaa tehdä itse kunnon jauhelihasta ja sitten vaikka syödä vähemmän. Vielä jää sekä rahallisesti että ravintotaloudellisesti voitolle.
Oletko koskaan katsonut, mitä muuta ne sisältää kuin mainitsemasi "huonot lihat"?
HK: lihapyörykät: Suomalainen koneellisesti eroteltu broilerin liha, vesi, korppujauho (vehnä), suomalainen porsaanliha, soijaproteiini, suomalainen kamara, suomalainen broilerin nahka, perunajauho, hernekuitu, mausteet (mm. sipuli, mustapippuri, korianteri), lisätty suola (1,3 %), happamuudensäätöaineet (E262, kaliumlaktaatti), dekstroosi. RUNSASPROTEIININEN. LAKTOOSITON. Voimakassuolainen. Lihaa 7 %, liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet yhteensä 48 %.
Ei varmaan mitään, sikäli mikäli tykkää syödä sian ja broilerin nahkaa, lisäaineita ja hillittömästi suolaa. Itselleni ei kovin hyvin maistu, mutta makujahan on monia.
Nyt on telkkarissa pyörinyt Kariniemen kanapulla -mainos. Just eilen näin sen ja totesin miehelle, että en tajua kuka tollasia *askapullia ostaa ja vieläpä syöttää esimerkiksi lapsilleen. Meillä ei todellakaan olla mitään terveysfanaatikkoja, mutta tuollaisten einesten syömistä en vaan ymmärrä. Ravintosisältö on surkea, maku on ankea ja terveellisiähän ne eivät ole millään mittareilla. Hyvää ruokaa saa tehtyä edullisesti. Salaatti ei ole ainoa kasvis mitä ihminen voi käyttää. Juureksista yms saa maittavia kasvissosekeittoja, hinta ei todellakaan päätä huimaa. Luin myös tänään jotain leipäjonojuttua: kummasti nämä leipäjonoissa seisovat ehtivät vetää röökiä (rahaa siihen uppoaa ihan kamalia summia, askin hinta taitaa olla yli 5 e!!), alkoholi maistuu myös. Jos itse käyttäisin vaikka kaksi askia vkossa tupakkia ja siihen kaljat päälle niin kyllähän sitä rahaa menisi aika lailla. Sanotaan vaikka 15-20 e viikossa, siitä tulee jo 60-80 e/kk. Meillä ei röökata eikä juuri alkoholia juoda, joten voi ajatella että tuo summa säästyy kuukausitasolla kaksinkertaisena. Senkin voi sitten käyttää ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niille kasviksille hintaa tulee jos haluaa mahankin saada täyteen. Toki kasvikset ovat edullisia jos ostaa kausituotteita, monet nyt vain sattuvat olemaan sekasyöjiä.
Se terveellisempi vaihtoehto nyt sattuu yleensä aina olemaan paljon kalliimpi.
Kana ja kala on paljon kalliimpaa kuin punainen liha..
Oletko tutkinut kilohintoja? Avasin paikalliset ilmaisjakelulehden ja täällä saa muikkuja, silakkafileitä noin 5 €/kg. Kirjolohesta ja norjanlohesta on usein tarjouksia. Myös pakasteseitistä saa oikein maukasta ruokaa, kun malttaa sulattaa ne ensin kunnolla. Broiskun rintafileiden kilohinta on kieltämättä kova. Kannattaa myös opetella laittamaan itse ruokaa.
T. Sekasyöjä
Vierailija kirjoitti:
Kalat, kasvikset (pelkkä arkinen salaatti maksaa hunajaa!), vähärasvainen liha/laadukas liha, luomukananmuna maksaa jotain 3e rasia, hedelmät on kalliita, marjat vasta onkin jos joutuu kaupasta ostamaan.
Itse en kokkaile "kunnolla" sen vuoksi kun ei vaan perse kestä sitä hintaa joka syntyy kun joutuu käyttämään paljon raaka-aineita.
Mistäkö olen saanut kuvan halpuudesta? No olisko siitä, kun terveelisen syömisen aloitettuani ruokakuluni puolittuivat. Tämähän ei ollut tavoite vaan ihan pyytämättä ja tilaamatta ilmennyt lisäbonus.
Joo joo, kyllä on kala ja broileri kallista. On on. Mutta jäikö huomaamatta, että säästö syntyy siitä kun sitä lihaa syödään paljon vähemmän? Se korvataan pavuilla, linsseillä, herneillä, juureksilla yms. jotka ovat huomattavan halpoja sen lisäksi, että ovat terveellisiä.
Kausivihanneksissa, -kasviksissa ja -hedelmissä hinta-laatusuhde on ihan kohdillaan. Kaurapuuro on terveellinen ja edullinen aamupalaruoka. Ensi kesänä joko itse poimimaan tai torilta ostamaan marjat sesonkiaikaan huokealla, niin ei tarvitse sitten pitkin talvea kalliilla ostaa. Nokkosta voi poimia pakkaseen ihan ilmaiseksi, on terveellistä. Ja niin edelleen.
Terveellinen syöminen ei ole kallista, jos yhtään käyttää järkeään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole.
Kyllä muuten on. t. opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäkö olen saanut kuvan halpuudesta? No olisko siitä, kun terveelisen syömisen aloitettuani ruokakuluni puolittuivat. Tämähän ei ollut tavoite vaan ihan pyytämättä ja tilaamatta ilmennyt lisäbonus.
Joo joo, kyllä on kala ja broileri kallista. On on. Mutta jäikö huomaamatta, että säästö syntyy siitä kun sitä lihaa syödään paljon vähemmän? Se korvataan pavuilla, linsseillä, herneillä, juureksilla yms. jotka ovat huomattavan halpoja sen lisäksi, että ovat terveellisiä.
Kausivihanneksissa, -kasviksissa ja -hedelmissä hinta-laatusuhde on ihan kohdillaan. Kaurapuuro on terveellinen ja edullinen aamupalaruoka. Ensi kesänä joko itse poimimaan tai torilta ostamaan marjat sesonkiaikaan huokealla, niin ei tarvitse sitten pitkin talvea kalliilla ostaa. Nokkosta voi poimia pakkaseen ihan ilmaiseksi, on terveellistä. Ja niin edelleen.
Mä muutin nuo kuvailemasi asiat ja ruokakori on samoissa/kalliimpi. Riippuu vähän kuukaudesta, paino onneksi putoaa, joten on sen arvoista mutta ei se halpaa ole.
Kun syö parempaa lihaa vähemmän, niin hinta menee samoihin kuin ennen. Usein kalliimmaksi kun valinnanvara on kapeampi ja hyvästä joutuu maksamaan sen mitä on tarjolla.
Jos sä haluut niin voidaan puhua siitä 1% kansasta, jotka kaataa hirvet itse, kerää marjat ja sienet itse, kalastaa itse ja kasvattaa itse juurekset ja perunat. Niille se puhdas, terveellinen ruoka ON oikeasti halpaa, mutta siihen menee aika.
Mutta jos puhutaan meistä taviksista, 99% kansasta, niin terveellinen ja hyvänmakuinen ruoka on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole.
Ihmettelen tuota joidenkin hillitöntä tarvetta laittaa talvellakin sitä perussalaattia (vetisiä ulkomaisia tomaatteja, mauttomia kurkkuja ja täysin ravenneköyhää lehtisalaattia hirveillä kilohinnoilla), kun paljon parempaa, terveellisempää ja ennen kaikkea halvempaa ruuan lisuketta saa raastamalla porkkanasta, lantusta, nauriista, punajuuresta yms. Sekaan vähän rusinoita, omenaa, ananasta tai jotain muuta maun mukaan, ja tadaa, saipas taas halvalla hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin nuo kuvailemasi asiat ja ruokakori on samoissa/kalliimpi. Riippuu vähän kuukaudesta, paino onneksi putoaa, joten on sen arvoista mutta ei se halpaa ole.
Kun syö parempaa lihaa vähemmän, niin hinta menee samoihin kuin ennen. Usein kalliimmaksi kun valinnanvara on kapeampi ja hyvästä joutuu maksamaan sen mitä on tarjolla.
Jos sä haluut niin voidaan puhua siitä 1% kansasta, jotka kaataa hirvet itse, kerää marjat ja sienet itse, kalastaa itse ja kasvattaa itse juurekset ja perunat. Niille se puhdas, terveellinen ruoka ON oikeasti halpaa, mutta siihen menee aika.
Mutta jos puhutaan meistä taviksista, 99% kansasta, niin terveellinen ja hyvänmakuinen ruoka on kallista.
Kiinnostaisi tietää minkälaista ruokaa pidät terveellisenä, jos se on mielestäsi kallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole.
Ihmettelen tuota joidenkin hillitöntä tarvetta laittaa talvellakin sitä perussalaattia (vetisiä ulkomaisia tomaatteja, mauttomia kurkkuja ja täysin ravenneköyhää lehtisalaattia hirveillä kilohinnoilla), kun paljon parempaa, terveellisempää ja ennen kaikkea halvempaa ruuan lisuketta saa raastamalla porkkanasta, lantusta, nauriista, punajuuresta yms. Sekaan vähän rusinoita, omenaa, ananasta tai jotain muuta maun mukaan, ja tadaa, saipas taas halvalla hyvää.
Samaa olen itsekin miettinyt. Noi salaatit, tomaatit, kurkut on kesällä syötäviä ja silloin puoli-ilmaisia ja herkullisia. Talvella syödään sitten juureksia, jotka ovat halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, kyllä on kala ja broileri kallista. On on.
Uskokaa jo: broileri on HALPAA. Koivet alle 2e/kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niille kasviksille hintaa tulee jos haluaa mahankin saada täyteen. Toki kasvikset ovat edullisia jos ostaa kausituotteita, monet nyt vain sattuvat olemaan sekasyöjiä.
Se terveellisempi vaihtoehto nyt sattuu yleensä aina olemaan paljon kalliimpi.
Kana ja kala on paljon kalliimpaa kuin punainen liha..
Oletko tutkinut kilohintoja? Avasin paikalliset ilmaisjakelulehden ja täällä saa muikkuja, silakkafileitä noin 5 €/kg. Kirjolohesta ja norjanlohesta on usein tarjouksia. Myös pakasteseitistä saa oikein maukasta ruokaa, kun malttaa sulattaa ne ensin kunnolla. Broiskun rintafileiden kilohinta on kieltämättä kova. Kannattaa myös opetella laittamaan itse ruokaa.
T. Sekasyöjä
Muuten samaa mieltä, mutta seitiä ei pidä sulattaa ensin, se kyllä sulaa täysin kypsennettäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, kyllä on kala ja broileri kallista. On on.
Uskokaa jo: broileri on HALPAA. Koivet alle 2e/kg.
Niin, ja myös kala. Silakkafile 4e/kg, samoin muikku, lohi 6e/kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan mitään, sikäli mikäli tykkää syödä sian ja broilerin nahkaa, lisäaineita ja hillittömästi suolaa. Itselleni ei kovin hyvin maistu, mutta makujahan on monia.
Enemmän laitat itse suolaa, kun et käytä suolan sijaan aromivahventeita makua antamaan.
Eettisesti on hienoa että ei syödä pelkkiä fileitä, vaan "teurasjätekin" hyödynnetään ihmisravinnoksi.
Pointsit einespullille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä ole kovin paljoa lihan syömistä vähentänyt, jos saat siihen menemään saman rahan kuin ennenkin. Mä tosin en alkanut ostaa kalliimpia lihoja, sillä olen aina ostanut hyvää, mutta kalaa olen lisännyt. Leivän, pastan, leikkeleiden, rasvaisten juustojen, erilaisten valmissalaattien ja -ruokien, einesten ja sen semmoisten korvaaminen juureksilla, kasviksilla ja hedelmillä tosiaankin näkyy kukkarossa (ja vartalossa). Ja kuten sanottu, palkokasvit ovat erittäinkin halpoja, joten lihan osittainen korvaaminen pavuilla, linsseillä ja herneellä kyllä näkyy ruokalaskussa, todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän laitat itse suolaa, kun et käytä suolan sijaan aromivahventeita makua antamaan.
Eettisesti on hienoa että ei syödä pelkkiä fileitä, vaan "teurasjätekin" hyödynnetään ihmisravinnoksi.
Pointsit einespullille.
Mutta, sen "teurasjätteen" voi syödä paremmassakin muodossa kuin einespullissa.
Sikanauta jauheliha 4,72/kg.