Facebookin onnelliset päivitykset tekivät katkeraksi
Luinpa tuossa taannoin Anna-lehteä. Eräs mies kertoi kuinka havahtui siihen, että onnelliset päivitykset facessa saivat hänet katkeraksi ja hän ymmärsi hakea apua katkeruuteensa.
Täällä törmää aina siihen kuinka iloiset ja onnelliset päivitykset vituttavat naisia. Olen sitä ihmetellyt. Heti vielä naureskellaan vahingoniloisena perään että kuinka tämä tietää ettei se elämä niin auvoista ole!
Moni on kyllä tyytyväinen siihen mitä on ja haluaa päivittää vain iloista eli olla positiivinen vaikka tapahtuisi negatiivistakin. Ja maailmassa on kyllä oikeasti onnellisia ihmisiä, uskokaa pois. Miksi suomalaiselle naiselle on niin helvetin vaikea olla iloinen toisen puolesta? Kuola valuten odotetaan vain surullisia päivityksiä.
Itse olen onnellinen oikeasti. Hyvä työ, hyvä mies ja ihanat lapset. Näistä päivitän iloista ja onnellista. En näe tarpeelliseksi päivittää juoposta äidistäni tai sairaasta veljestäni. Ne eivät kuulu mielestäni faceen.
Tiedän monia ihmisiä joilla on kaiken onnen lisäksi vielä terve sukukin. Kaikki siis hyvin. Toki heilläkin on varmasti flunssaa ja pahoja päiviä, mutta miksi päivittäisivät siitä faceen?
Haluatte siis ilmeisesti lukea vain toisten valitusta ja tuskaa? Tällaisen käsityksen olen av:sta saanut.
Kommentit (247)
Sitäkin ihmettelen, että joku kommentoi ettei tykkää koira/lapsi/matkapäivityksistä, koska ITSE ei niistä tykkää. Tykkään minäkin kissapäivityksistä, vaikken kissoista tykkääkään. Mutta tiedän että ystävälleni kissat ovat tärkeitä.
Itse olen ihmetellyt näennäis-onnellisia päivityksiä joista paistaa läpi katkeruus. Jos joku on vaikkapa aurinkorannalla, niin sieltä voi laittaa päivityksen kahdella tapaa:
Ihanaa, lomalla vihdoinkin, olen niin onnellinen!
tai
Taitaa siellä Suomessa sataa räntää, mutta täälläpä ei hahhaa. Ottaako päähän?
Mikä saa ihmisen päivittämään jälkimmäisellä tavalla? En ymmärrä. Mahtaa olla kurja elämä :/
Uskooko joku aikuisten oikeasti kaikkien ihmisten netissä esittämään feikkiglamuuriseen kulissielämään vielä nyt vuonna 2016????
Ei ole kyse mistään feikkiglamourielämästä. Vaan esim. Jos joku on onnellinen perheestään ja vaikkapa matkastaan. Niin tämä närästää monia. Miksi?. Katkeruus? Kateus?
Ja itse pienituloinen ja mulla rikkaita ystäviä jotka oikeasti elävät glamourelämää. Olen onnellinen heidän puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihmetellyt näennäis-onnellisia päivityksiä joista paistaa läpi katkeruus. Jos joku on vaikkapa aurinkorannalla, niin sieltä voi laittaa päivityksen kahdella tapaa:
tai
Mikä saa ihmisen päivittämään jälkimmäisellä tavalla? En ymmärrä. Mahtaa olla kurja elämä :/
Kyllä on niitäkin joita vituttaa pelkkä matkailukuva
Ystävä sai muhkean perinnön ja elää todella luksuselämää. On myös kaunis ja kiva. Hyvä perhe. Hyvä työ. Pystyn iloitsemaan hänen onnestaan. Ei ole multa pois.
Vierailija kirjoitti:
tai
No 99% päivittää matkoistaan fiksusti. Mutta monia katkeria vituttaa jo se, jos joku matkustaa
Todella monet ovat tyytymättömiä arkeensa. Kuvitellaan, että arjen pitäisi olla pelkkää luksusta tai ainakin täynnä kivoja tapahtumia. Onnellinen on se, joka nauttii arjestaan ilman luksusta ja jatkuvia kivoja tapahtumia. Tämän käsittäminen on monelle vaikeaa ja sen vuoksi he eivät usko, että aamukahvi aurinkoisena kesäpäivänä omalla parvekkeella olisi ilon aihe kenellekään...ei edes sille Facebookissa kahvikupistaan kuvan julkaisseelle.
Suomalaisten tyypillinen kansanluonne. Ollaan katkeria siitä mitä toisella on. Tärkeämpää on saada toiselta jotain pois, kuin itselle se mitä toisella on.
no mua ainakin ärsyttää sellaiset onnellisuuspäivitykset joihin kukaan muu ei oikein voi "relate to". Mitä se onkaan suomeksi. Eli esimerkiksi joku päivitys siitä miten ihana perhe hänellä on ja rakastaa miestään yli kaiken. Niin eihän siitä voi tulla mitään fiilistä koska en tunne hänen perhettä enkä ole hänen miehensä kanssa suhteessa. Jos sen sijana laittaisi päivityksen että perhe ja hyvä parisuhde tekee onnelliseksi niin sitten voisin fiilistellä mukana koska minullakin on perhe ja hyvä parisuhde.
Heti kun tuntee ihmisen lähemmin, niin tietää, että totuus on jotain ihan muuta.
Nytkin jaossa yhdeltä sekopäältä "ihania" kuvia Balin matkalta. Kuitenkin lähdettiin velkarahalla ilman matkavakuutusta, lapsi joutui tiputukseen jne. jne... Kerjää rahaa mm. minulta.
Mutta toki on ihmisiä, joilla ihan oikeasti menee hyvin. Yleensä he ovat näitä, joilla ei edes ole mitään facea.
Minusta tuntuu, että ihmisten suurin ongelma Facebookissa on tapa tehdä kaverivalintoja (ja lisäksi se, että eri ihmiset käyttävät Facebookia niin eri tavalla). Jos kaveriksi hyväksyy jokaisen, johon on kaupassa joskus törmännyt, on ihan ymmärrettävää, että lähes kaikki päivitykset tökkivät. Puolitutun lapset eivät kiinnosta, puolitutun lemmikit eivät kiinnosta, ja jos puolituttu sattuu olemaan sitä sorttia, joka kirjoittaa vain hyvistä asioista, siitä on helppo ärsyyntyä ja katkeroitua.
Ratkaisu: Hyväksykää kavereiksi vain sellaisia ihmisiä, jotka oikeasti tunnette ja joiden asiat teitä oikeasti kiinnostavat. Ne hehkutuspäivytyksetkään eivät ärsytä ollenkaan niin paljoa, kun tietää, että siinä on kuitenkin ihan tavallinen ihminen omine ongelmineen.
Aiheellinen aloitus.
Kaverini on yh ja hänen FB:nsä on täynnä valitusta, koko ajan nauraa pahat mielessä muille ja kiroaa julkisesti ydinperheitä. Jos joku erehtyy miestään hänelle kehaisemaan, kommentit on luokkaa "ai NYTKÖ se onkin susta hyvä juttu, hehheh...". Rasittava ihminen! Ei kyllä mikään ihme, että on yh...kadehtii meidän naimisissa olevien puolisoiden osallistumista lapsiperhearkeen, toisaalta julistaa olevansa juuri niin vapaa ja itsenäinen tekemään mitä haluaa- ja kuitenkin on aivan riippuvainen esim. naapureistaan, milloin kukakin vie hänen lapsiaan harrastuksiin jne., siinä apu sitten kuitenkin kelpaa. :D
Mitä jos joku onkin ihan oikeasti onnellinen, edes sillä hetkellä? Minulla on ollut paljon vastoinkäymisiä elämässäni enkä todellakaan pidä mitään kulisseja pystyssä, mutta jopa minulla on päiviä jolloin olen tyytyväinen KAIKKEEN- ja uskallan sen kyllä sanoakin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten tyypillinen kansanluonne. Ollaan katkeria siitä mitä toisella on. Tärkeämpää on saada toiselta jotain pois, kuin itselle se mitä toisella on.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Aiheellinen aloitus.
Kaverini on yh ja hänen FB:nsä on täynnä valitusta, koko ajan nauraa pahat mielessä muille ja kiroaa julkisesti ydinperheitä. Jos joku erehtyy miestään hänelle kehaisemaan, kommentit on luokkaa "ai NYTKÖ se onkin susta hyvä juttu, hehheh...". Rasittava ihminen! Ei kyllä mikään ihme, että on yh...kadehtii meidän naimisissa olevien puolisoiden osallistumista lapsiperhearkeen, toisaalta julistaa olevansa juuri niin vapaa ja itsenäinen tekemään mitä haluaa- ja kuitenkin on aivan riippuvainen esim. naapureistaan, milloin kukakin vie hänen lapsiaan harrastuksiin jne., siinä apu sitten kuitenkin kelpaa. :D
Mitä jos joku onkin ihan oikeasti onnellinen, edes sillä hetkellä? Minulla on ollut paljon vastoinkäymisiä elämässäni enkä todellakaan pidä mitään kulisseja pystyssä, mutta jopa minulla on päiviä jolloin olen tyytyväinen KAIKKEEN- ja uskallan sen kyllä sanoakin.
Hyvä kirjoitus
Vierailija kirjoitti:
Heti kun tuntee ihmisen lähemmin, niin tietää, että totuus on jotain ihan muuta.
Nytkin jaossa yhdeltä sekopäältä "ihania" kuvia Balin matkalta. Kuitenkin lähdettiin velkarahalla ilman matkavakuutusta, lapsi joutui tiputukseen jne. jne... Kerjää rahaa mm. minulta.
Mutta toki on ihmisiä, joilla ihan oikeasti menee hyvin. Yleensä he ovat näitä, joilla ei edes ole mitään facea.
Joo-o. Eli onnellisilla ja rikkailla ei ole facea. Okei.
Vierailija kirjoitti:
Luinpa tuossa taannoin Anna-lehteä. Eräs mies kertoi kuinka havahtui siihen, että onnelliset päivitykset facessa saivat hänet katkeraksi ja hän ymmärsi hakea apua katkeruuteensa.
Täällä törmää aina siihen kuinka iloiset ja onnelliset päivitykset vituttavat naisia. Olen sitä ihmetellyt. Heti vielä naureskellaan vahingoniloisena perään että kuinka tämä tietää ettei se elämä niin auvoista ole!
Moni on kyllä tyytyväinen siihen mitä on ja haluaa päivittää vain iloista eli olla positiivinen vaikka tapahtuisi negatiivistakin. Ja maailmassa on kyllä oikeasti onnellisia ihmisiä, uskokaa pois. Miksi suomalaiselle naiselle on niin helvetin vaikea olla iloinen toisen puolesta? Kuola valuten odotetaan vain surullisia päivityksiä.
Itse olen onnellinen oikeasti. Hyvä työ, hyvä mies ja ihanat lapset. Näistä päivitän iloista ja onnellista. En näe tarpeelliseksi päivittää juoposta äidistäni tai sairaasta veljestäni. Ne eivät kuulu mielestäni faceen.
Tiedän monia ihmisiä joilla on kaiken onnen lisäksi vielä terve sukukin. Kaikki siis hyvin. Toki heilläkin on varmasti flunssaa ja pahoja päiviä, mutta miksi päivittäisivät siitä faceen?
Haluatte siis ilmeisesti lukea vain toisten valitusta ja tuskaa? Tällaisen käsityksen olen av:sta saanut.
Joo siinä lehden psykiatri sanoi, että on kyse vakavasta katkeruudesta jos facebookin onnelliset päivitykset aiheuttavat kateutta.
Samaa mieltä 100%