Olen sairaanhoitaja akuutilla lastenosastolla, kysyttävää?
Olen sairaanhoitajana lastensairaalassa osastolla jossa hoidetaan vakavasti sairaita 0-19v lapsia. Haluatko tietää jotain?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Onko kuoleman kohtaaminen aina yhtä rankkaa?
Rankkaa se on aina, mutta joskus rankempaa kuin toisen kohdalla.
Jos on kuukausia tiiviisti hoitanut lasta ja perhettä, on luopuminenkin ja saattohoidon hoitaminen rankempaa. Ikä ei ole se. " rankin" tekijä.
minkä tyyppistä? teva ennakoilla jne? lasten puoli on hiukan... abstrakti ollut aina.
Onko potilaita ihan laidasta laitaan, vai onko jonkin erikoisalan osasto?
Mene pois.
Typeriä nää "Kysyttävää" -jutut.
-M36 kirjoitti:
minkä tyyppistä? teva ennakoilla jne? lasten puoli on hiukan... abstrakti ollut aina.
Teva ennakoilla?
Tehostetun valvonnan osasto, erikoisala veri ja syöpätaudit
Miten nollaat pääsi? Ts. unohdat työsi vapaa-ajalla? Onko itselläsi lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Onko potilaita ihan laidasta laitaan, vai onko jonkin erikoisalan osasto?
Verisolujen ja syöpätateja
Vierailija kirjoitti:
Mene pois.
Typeriä nää "Kysyttävää" -jutut.
Menin. Mutta tulin jo takas.
Pyydä joku silittävän niin paha mieli menee pois...
Miks 19v täysi-ikäiset on lastenosastolla?
kunnioitan työtäsi kirjoitti:
Miten nollaat pääsi? Ts. unohdat työsi vapaa-ajalla? Onko itselläsi lapsia?
Jonkun verran jää mielen päälle jos vapaille lähtiessä on ollut meneillään joku kriittinen kohta jonkun hoidoissa tms., tai joku " oma" potilas on viimeisillään. Mutta ihan aktiivisesti yritän olla ajattelematta, tiedän olevani enemmän lapsille hyödyksi töissä jos relaan vapaalla, ja tiedän kuitenkin että joku minun superhyvistä työkavereista hoitaa homman sillä aikaa, yhtä hyvin kuin minäkin.
On omia lapsia, ja osaan olla onnellinen että ovat saaneet olla niin terveitä kuin ovat olleet
Oletko myöhemmin nähnyt hoitamiasi lapsia, jotka ovat toipuneet? Miltä se tuntuu?
Mikä on ollut pahin näkemäsi/kokemasi kohtalo työssäsi?
Vierailija kirjoitti:
Miks 19v täysi-ikäiset on lastenosastolla?
Jos sairastuu senikäistä harvinaiseen laspsilla esiintyvään veritautien tai syöpätautien sairauteen, jota ei aikuisten puolella osata hoitaa, tai sitten jos on esim. Kehitysvammainen, voi joskus olla parempi että hoidetaan lastenpuolella vaikka meneekin vuoden tai pari rajan yli.
Vierailija kirjoitti:
Oletko myöhemmin nähnyt hoitamiasi lapsia, jotka ovat toipuneet? Miltä se tuntuu?
Hyvältä ja palkitsevalta, eli olen. Toki vain niin että ovat tulleet käymään osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ollut pahin näkemäsi/kokemasi kohtalo työssäsi?
Ne pari harvaa kertaa kun väistämätön kuolema on antanut odotuttaa itseään kohtuuttoman kauan, ja lapsi on ollut todella huonossa kunnossa ja äärimmäisen vaikeasti hoidettavia kovia kipuja on ollut kohtuuttoman paljon. En voi kuvailla tarkemmin, ja todellakin tämä on todella harvinaista, enemmän kuin 95/ 100 saa todella toimivan lievityksen kipulääkkeillä ja muilla menetelmillä. Voidaan myös nukuttaa jos muu ei auta
Missä iässä pojilla alkaa kasvaa muna karvat siellä? Oon 13 eikä oo viel kasvanu?
Vierailija kirjoitti:
Missä iässä pojilla alkaa kasvaa muna karvat siellä? Oon 13 eikä oo viel kasvanu?
Ei ole kaikilla muillakaan ikäisilläsi, ja osalla on, normaalia vaihtelua. Olettaisin että vuoden parin sisällä huomaat karvojen alkaneen kasvaa.
Mua kiinnostaisi kauheasti hoitoala, haluaisin olla eh tai sh, mutta pelkään sitä, että työ olisi liian raskasta kun kuolema on jatkuvasti läsnä... Onko se? Miten suhtauduit kuolemaan ennen koulutusta/työskentelyä ja miten suhtaudut nyt?
Sh kirjoitti:
Olen sairaanhoitajana lastensairaalassa osastolla jossa hoidetaan vakavasti Miten yleissairaita on vastasyntyneillä kilpirauhasen vajaatoiminta ja aivolisäkkeen vajatoiminta, lääkitys aletttu heti syntymän jälkeeen?
Onko kuoleman kohtaaminen aina yhtä rankkaa?