Olen sairaanhoitaja akuutilla lastenosastolla, kysyttävää?
Olen sairaanhoitajana lastensairaalassa osastolla jossa hoidetaan vakavasti sairaita 0-19v lapsia. Haluatko tietää jotain?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Sh kirjoitti:
Olen sairaanhoitajana lastensairaalassa osastolla jossa hoidetaan vakavasti Miten yleissairaita on vastasyntyneillä kilpirauhasen vajaatoiminta ja aivolisäkkeen vajatoiminta, lääkitys aletttu heti syntymän jälkeeen?
Olen hoitanut vain isompia lapsia joilla aivolisäkkeen vajaatoiminnan oireita, kasvaimista johtuvaa.
Eivät ole joutuneet olemaan sairaalahoidossa vaan ihan kotona ja säännöllisiä kontrollikäyntejä lääkityksineen,, eli eivät kovin yleissairaita, miten sen kukakin määrittelee. Toki tilanteet vaihtelevat
Miten pystyt olla itkemättä vuolaasti kuoleman hetkellä, kun vanhemmat romahtaa ja muutenkin? Pyrkiikö hoitaja olemaan paikalla kuoleman hetkellä vai ovatko vanhemmat keskenään lapsen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Miten pystyt olla itkemättä vuolaasti kuoleman hetkellä, kun vanhemmat romahtaa ja muutenkin? Pyrkiikö hoitaja olemaan paikalla kuoleman hetkellä vai ovatko vanhemmat keskenään lapsen kanssa?
Kyynel saattaa vieriä silmäkulmasta, mutta pystyn olemaan kasassa, toimimaan ja tukemaan vanhempia.
Jos vanhemmat haluavat olla lapsen kuoleman hetkellä keskenään lapsen kanssa, heidän annetaan olla rauhassa, pidetään huoli että uskaltavat pyytää hoitajaa tueksi.
Tarvittaessa taas jos vanhemmat haluavat on huomeessa sairaanhoitaja 24/7.
Käytännössä kuoleman hetkellä siellä on hoitaja, jos ei muuta niin kipulääkeinfuusiota lisäämässä tarpeen mukaan, tai lääkitsemässä kouristusta tai antamassa happea, imemässä hengitysteitä tms.
Kuoleman jälkeenkin vanhemmat saavat itse päättää jääkö sinne hoitaja seuraksi vai haluavatko olla keskenään
Voi helvetti toi on karua ja perseestä. Ei ihmisen kuulu kuolla lapsena.
Arvostan todella paljon työtä mitä teet. Itse en siihen pystyisi, vaikka minäkin olen sairaanhoitaja. Olen aikuisten psykiatrisella kuntoutusosastolla. Jo opiskeluaikana minulle oli selvää, että lasten kanssa en töitä halua tehdä. Melkein itkettää jo pelkästään lukea noita vastauksiasi. Vaikka minäkin olen jo paljon nähnyt ja kokenut, niin ihan hirveää on ajatuskin lapsen kuolemasta ja vakavasta sairaudesta. En voisi olla edes lasten psykiatrisella. Olen hoitanut paljonkin aikuisia, jotka ovat lapsena kokeneet pahoja asioita mm. insestiä ja kaltoinkohtelua ja heidän kanssa pystyn kyllä työskentelemään. Mutta en pystyisi hoitamaan saman kokeneita lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks 19v täysi-ikäiset on lastenosastolla?
Jos sairastuu senikäistä harvinaiseen laspsilla esiintyvään veritautien tai syöpätautien sairauteen, jota ei aikuisten puolella osata hoitaa, tai sitten jos on esim. Kehitysvammainen, voi joskus olla parempi että hoidetaan lastenpuolella vaikka meneekin vuoden tai pari rajan yli.
Kyllä ne on lääkärit ja hoidot, jotka liikkuu yli osaston rajojen.. ja joskus niin päin, että lapset aikuisten osastolle käymään, mutta ei tasan noin päin :)
Palstapsyko kirjoitti:
Eikö se ole lasten akuuttiosasto? Entä missä maassa työskentelet, koska Suomessa 16 vuotta täyttäneet ja vanhemmat hoidetaan aikuisten osastoilla?
Ihan Suomessa, sanoinkin aiemmin mistä ne poikkeusikäiset tulee.
Palstapsyko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks 19v täysi-ikäiset on lastenosastolla?
Jos sairastuu senikäistä harvinaiseen laspsilla esiintyvään veritautien tai syöpätautien sairauteen, jota ei aikuisten puolella osata hoitaa, tai sitten jos on esim. Kehitysvammainen, voi joskus olla parempi että hoidetaan lastenpuolella vaikka meneekin vuoden tai pari rajan yli.
Kyllä ne on lääkärit ja hoidot, jotka liikkuu yli osaston rajojen.. ja joskus niin päin, että lapset aikuisten osastolle käymään, mutta ei tasan noin päin :)
Vaikka esität kovin tietävää, niin tämäpä ei nyt mennyt sinulta ihan oikein. Vanhin osastollamme hoidettu potilas ehti täyttää 20 ( siis jonka minä tiedän/ muistan). Normaali ikäraja on 16, mutta kuten sanottu , poikkeuksia on ( ja tällä erikoisalalla myös tulee olemaan).
Muiden lastenosastojen tapoihin en osaa ottaa kantaa
Onko sinulla muilta erikoisaloilta kokemusta, jos on miten vertaisit niitä nykyiseen työnkuvaasi? Itsekin olen sh, tällä hetkellä työskentelen aikuisten teholla (yleisteho), ja kovasti kiinnostaisi lasten teho-osasto.
Sen hetken kun lastenosastolla ole töitä tehnyt, koin ne läsnäolevat vanhemmat "raskaimmaksi". Älkää ymmärtäkö väärin, suri etuhan se kaikille on, itseäni vaan ahdisti koko ajan silmät selässäkin tunne. Tsemppiä tärkeään työhösi ap.
Vierailija kirjoitti:
Naidaanko sairaaloissa aina liinavaatevarastossa?
Ei todellakaan.
t: toinen sh
Kuolema ei ole jatkuvasti läsnä.ajoittain enemmään ja ajoittain vähemmän, suurin osa potilaista kuitenkin paranee.
En arastellut kuolemaa ennen työtänikään, joten en osaa omakohtaista kokemusta jakaa, mutta hyvin siihen on sopeutuneet uudetkin työkaverit, ei kukaan ole ainakaan alaa vaihtanut. Siitä tulee luonnollinen osa elämää eri tavalla kuin aiemmin