Tuttavani nostaa työttömyyskorvausta Thaimaassa, haluan "käräyttää" mutta miten?
Tähän keskusteluun tulee aivan varmasti komenttia siitä kuinka puutun muiden asioihin ja olen kateellinen, ja vaikka mitä, mutta hei, ihan oikeesti en välitä! Kysymys ei ole kateudesta, vaan ihan ihan pelkästään ärsytyksestä että noin voi varastaa rahaa yhteiskunnalta. Minä käyn töissä ja maksan veroja aivan järkyttävän paljon, ja tällanen lusmutyyppi juopottelee ja maksaa muutamankin muun tyypin juopottelut Thaimaassa. Mun puolestani saa asua siellä tai ihan missä vaan, mutta tehköön töitä elantonsa eteen, minä (etkä varmaan sinäkään!) halua maksaa hänen elämistään siellä. Mihin siis otan yhteyttä, Kelan sivuilta en ainakaan mitään lomaketta löydä???
Kommentit (273)
Niin tällä tyypillä ei todellakaan ole Suomessa osoitetta, ellei sit joku Poste Restante tai joku kaveri hämäyksenä, ei ole asunut Suomessa vakituisesti enää vuosiin! Siis vuosiin tarkoittaa tässä tapauksessa yli 7 vuoteen. Nyt jos hän rahapulassaan siellä käyttää tänin oljenkorren, niin pisteet yrittämisestä ja siitä et rahat tippuu tilille, mut mua se vituttaa kun mä olen yksi niistä maksajista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö oo ihan luonnollista olla kateellinen? Itse paahtaa perse ruvella pienipalkkasessa duunissa että saa maksettua elämisensä ja elätettyä kakaransa ja toiset painaa vailla huolta huomisesta ympäri maapalloa dokaamassa. Sitten tämä matkaileva yhteiskunnan kerma sanoo että kaikki on vapaita toimimaan samoin. Jos kaikki toimis samoin, ei varmaan työttömyyskorvauksia tai toimeentulotukia maksettaisi kovin pitkään, ja alkaisi vielä jyrkempi alamäki mitä tähän asti on koettu.
TULIHAN SE TOTUUS JA OIKEA SYY Sieltä viimeinkin!..."KAKARASI"! siis jälleen kerran "lapsiin pakotettu" yh kitisee kun ne muut elää "lapsetonta nuoruuttaan" ilman lapsia eikä tarvii kustantaa lapsiensa elämää, VAAN SAAVAT LAITTAA kaiki rahasa itseesnä, matkusteluun etelän lämmössä, ja vaan nautitia elämästä juopotellen kun sinunkaltaiset raataa ! hahhahah! pitikö alkaa lisääntymään? Kuka pakotti? Kuka käski?
Voihan näillä maailmanmatkaajillakin olla lapsia? On se kiva kun lapsen isästä on kivempaa ryypätä ja käydä huorissa Thaimaassa kuin elättää omaa lastaan.
Kannattais miettiä kenen kanssa lapsia tekee. Itse tein vasta kun löysin huolehtivan ja kunnollisen miehen, huolehtii lapsesta ja minustakin, ei ryyppää eikä käy huorissa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystukea on mahdollista saada ulkomaillekin ainakin tietyn aikaa, kyllähän tuota samaa harrastavat monet Suomessakin. Väärin se on mutta minkäs teet.
Mikä siinä on väärin? Mitä lakia rikkoo ulkomailla oleskeleva suomalainen työnhakija? Hänenhän pitää olla ainoastaan työvoimatoimiston tavoitettavissa. Jos Suomesta tarjotaan pestiä, hänellä on kaksi vaihtoehtoa: 1) palata räntään ja kylmyyteen tekemään työtä 2) pysytellä ulkomailla ilman työttömyyskorvausta ja myydä vaikka persettä elantonsa eteen.
Minusta tuntuu, että osa kommentoijista on sitä mieltä, että koska he itse vapaaehtoisesti asuvat ja työskentelevät Suomessa muidenkin pitäisi tehdä niin. Osa valittaa jopa siitä, että toiset muuttavat työn (ja usein paremman elintason) perässä ulkomaille. Suomalaisten pitäisi pysyä Suomessa vaikka työttöminä lopun elämäänsä järkyttäviä veroja maksaen, pienellä tai keskisuurella palkalla superkalliissa maassa kituuttaen? Pitäisikö suomalaisten myös avioitua ainoastaan suomalaisten kanssa?
Elämä on täynnä vaihtoehtoja ja valintoja. Jos suomalaisella työttömyyskorvauksella pystyy laillisesti elämään halvemmassa maassa, niin mikä siinä on ongelma? Sekö, että olet itse päättänyt kitua kalliissa ja kylmässä maassa, vaikka muitakin vaihtoehtoja on?
M46
Vierailija kirjoitti:
Niin tällä tyypillä ei todellakaan ole Suomessa osoitetta, ellei sit joku Poste Restante tai joku kaveri hämäyksenä, ei ole asunut Suomessa vakituisesti enää vuosiin! Siis vuosiin tarkoittaa tässä tapauksessa yli 7 vuoteen. Nyt jos hän rahapulassaan siellä käyttää tänin oljenkorren, niin pisteet yrittämisestä ja siitä et rahat tippuu tilille, mut mua se vituttaa kun mä olen yksi niistä maksajista!
Noinkohan tuo saa mitään työttömyysetuuksia suomesta. Onhan se nyt varma että tietävät hänen olevan ulkomailla, ja ainoa vaihtoehto hänellä olisi saada työmarkkinatukea, ja sitä ei ulkomaille käsittääkseni makseta. Tunnetko ihmisen hyvinkin kun noin hyvin tiedät (ainakin luulet tietäväsi) hänen asiansa? Olet käynyt katsomassa montaako ihmistä hän siellä juottaa, ja tiedät varmuudella hänen saavan työttömyysturvan suomesta? Tiedät sitten varmaan myös mikä tuon tuen nimi on, ja määrän?
Vierailija kirjoitti:
Ei hän silloin voi nostaa työttömyyskorvausta. Hän on pudonnut aikoja sitten ansiosidonnaisen ja päivärahan ulkopuolelle ja työmarkkinatukea ei makseta ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Jos hän ei ole saanut Suomesta töitä tuona aikana, niin ihan laillisestihan hän ulkomailla oleskelee. Samalla tavalla sinä maksat Suomessa äidin nurkissa loikoilevan kaljapöhöisen persuja äänestävän työhaluttoman mammanpojan korvauksia.
Jos työtön muuttaa tai oleskelee ulkomailla
Jos olet lähdössä ulkomaille työttömänä ollessasi, muista ilmoittaa asiasta Kelaan.
Työttömät voivat hakea työtä toisesta EU/ETA-maasta ja Sveitsistä kolmen kuukauden ajan. Työtön voi saada tältä ajalta Suomesta samansuuruista peruspäivärahaa tai ansiosidonnaista päivärahaa kuin mitä hänelle maksettaisiin työnhaun tapahtuessa Suomessa. Työmarkkinatukea ei makseta ulkomaille. Työtön kuuluu Suomen sosiaaliturvaan sinä aikana, kun hänelle maksetaan työttömyyspäivärahaa Suomesta. Muissa tilanteissa Suomen sosiaaliturvaan kuuluminen ratkaistaan sen mukaan, katsotaanko ulkomaille muutto vakinaiseksi vai tilapäiseksi.
http://www.kela.fi/kun-elamantilanne-muuttuu_oleskelu-tai-tyoskentely-u…-
Vierailija kirjoitti:
Jos työtön muuttaa tai oleskelee ulkomailla
Jos olet lähdössä ulkomaille työttömänä ollessasi, muista ilmoittaa asiasta Kelaan.
Työttömät voivat hakea työtä toisesta EU/ETA-maasta ja Sveitsistä kolmen kuukauden ajan. Työtön voi saada tältä ajalta Suomesta samansuuruista peruspäivärahaa tai ansiosidonnaista päivärahaa kuin mitä hänelle maksettaisiin työnhaun tapahtuessa Suomessa. Työmarkkinatukea ei makseta ulkomaille. Työtön kuuluu Suomen sosiaaliturvaan sinä aikana, kun hänelle maksetaan työttömyyspäivärahaa Suomesta. Muissa tilanteissa Suomen sosiaaliturvaan kuuluminen ratkaistaan sen mukaan, katsotaanko ulkomaille muutto vakinaiseksi vai tilapäiseksi.
http://www.kela.fi/kun-elamantilanne-muuttuu_oleskelu-tai-tyoskentely-u…-
Eli jos ihminen nostaa työmarkkinatukea vaikka oleskelee ulkomailla niin syyllistyy rikokseen ja Kela nostaa näistä aina petossyytteen.
Jokainen saa asua ihan missä haluaa, auringossa tai jäätiköllä, mulle on aivan se ja sama. MUTTA tässä tarinassa on vain se että mä en halua rahoittaa muiden elämää, enkä odota myöskään muiden maksavan mun elämää en täällä enkä muualla. Ei ole mikään ihme että tänne noi mamutkin oikein tunkee ja haluaa, harvat maat ne näin avokätisesti jakaa rahaa ihan vaan huvikseen tyypeille joiden ei edes odoteta antavan mitään vastineeksi -> tekevän vaikka yötä. Ai niin, mutta kun sitä työtä ei ole. On tää kyllä ihan käsittämätön maa...töitä ei ole, ja suurimman osan mielestä on ihan vitus jees vaan olla ja nostaa korvauksia, täällä tai jossain vinkuintiassa. Kuinkahan kauan me täällä asuvat ja töitä tekevät tätä kuppaamista kestetään???
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa asua ihan missä haluaa, auringossa tai jäätiköllä, mulle on aivan se ja sama. MUTTA tässä tarinassa on vain se että mä en halua rahoittaa muiden elämää, enkä odota myöskään muiden maksavan mun elämää en täällä enkä muualla. Ei ole mikään ihme että tänne noi mamutkin oikein tunkee ja haluaa, harvat maat ne näin avokätisesti jakaa rahaa ihan vaan huvikseen tyypeille joiden ei edes odoteta antavan mitään vastineeksi -> tekevän vaikka yötä. Ai niin, mutta kun sitä työtä ei ole. On tää kyllä ihan käsittämätön maa...töitä ei ole, ja suurimman osan mielestä on ihan vitus jees vaan olla ja nostaa korvauksia, täällä tai jossain vinkuintiassa. Kuinkahan kauan me täällä asuvat ja töitä tekevät tätä kuppaamista kestetään???
Ei tuo tarinan tyyppi kyllä voi saada suomesta minkäänlaista työttömyysetuutta, joten lakkaahan huolehtimasta verorahoistasi. Jos 7v on asunut ulkomailla, ei etuuksia saa suomesta. Piste.
Joo, kyllä ap taitaa pelkkiä olettamuksia nyt raivota... Ota asioista ensin selvää; millä rahoilla se "kaveri" oikeasti elelee, ja huolehdi omien veroeurojesi käytöstä vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset ihmiset on niin syvältä. Tuttu kaveri oli intiassa työttömänä ja toinen täytti hänen puolesta laput. Joku itku iines sitten käräytti sen. Suomessa sitten nostaa työkkärin rahat, asumistuen ja vielä soskusta loput. Halvemmaksi olisi tullut sillä pelkällä työttömyyskorvauksella mutta se kateus.
Tämä voi kuulostaa hieman epäilyttävältä. Jos vapaaehtoisesti menisi esim. intiaan. Sinne maksettaisi vaikka 500 e kuukaudessa niin tulisi paljon halvemmaksi kuin maksaa suomessa tonni. Se ei vaan käy koska sääntösuomi. Perus pirkolla ja timolla hajoaa pää jos työtön saa loikoilla auringossa vaikka se tulisi halvemmaksi.
Sen verran voisin vaikka tinkiä että 400 e niin silläkin pärjäisi. Ei vaan onnistu vaikka halvemmaksi tulisi.
Täh?
Netin kautta onnistuu täyttö joten ei ihan mene lävitse.
Kun lukee noita ap:n (?) myöhempiä kommentteja niin selviää että taitaakin olla hömppää koko tarina. Tai hän luulee tietävänsä jotain asiasta josta ei mitään tiiä. Että joku asuu 7v ulkomailla ja saa suomen työttömyysetuutta? Ei onnistu. Ei varmaan tossa ajassa oo selvinnyt että oleilee muualla. Ja ei varmaa tossa ajassa oo kertaakaan joutunu asioimaan työkkäris?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, teille viisastelijoille tiedoksi että tämä tyyppi on asunut jo jonkun aikaa Thaimaassa, hänellä ei ole mitään aikomustakaan palata Suomeen tai tulla tänne töihin (ja maksamaan näitä mukavia veroja). Hän on juuri sellainen tyyppi joka käyttää vaan löysää systeemiä hyväkseen, that's it. Joten kysymys ei ole siitä että hän olisi kahden viikon matkalla Thaimaassa enkä hyväksyisi sitä. On kyllä itse asiassa kummallista kuinka tällaiseen asiaan suhtaudutaan näinkin jeesjees -meiningillä, ottaen huomioon että kysymys on siis ihan rikoksesta nimikkeellä petos.
Ole huoleti, kyllä hänellä lakkaa työttömyysturva juoksemasta ellei ilmesty paikalle saadessaan työtarjouksen tai kutsun käymään te-toimistossa. Ei ole siis mahdollista että saisi kovin pitkään tukea ellei ole valmis tulemaan Suomeen.
Ei se mene näin vaan hänen kuuluu olla koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä. Jos hän saa työtarjouksen eikä toimi mahdollisen työnantajan ohjeiden mukaan esim, tapaaminen huomenna klo 14.30 niin tämä tarkoitaa että hän on saanut koko ajan työttömän päivärahaa väärin perustein niin kauan kuin on ollut tavoittamattomissa.
Työtarjoukset ovat ihan normaalisti haettavia työpaikkoja hakuaikoineen. Ei taida suomessa olla yhtään työtöntä , joka olisi osoitettu/ollut velvollinen menemään seuraavana päivänä työhaastatteluun ;)
Tavan työpaikkoihinkin on tällä hetkellä varmaan sata hakijaa yhtä työpaikkaa kohden, joten tuo mahdollisuus päästä edes työhaastatteluun on häviävän pieni.
Näin on!
Itse en ole päässyt koskaan haastatteluun, kun olen saanut työosoituksen.
Tuolle eräälle inttäjälle tiedoksi. Ei ole olemassa mitään vuoden karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän ei ole saanut Suomesta töitä tuona aikana, niin ihan laillisestihan hän ulkomailla oleskelee. Samalla tavalla sinä maksat Suomessa äidin nurkissa loikoilevan kaljapöhöisen persuja äänestävän työhaluttoman mammanpojan korvauksia.
OT, mutta me äänestämme persuja. Olemme korkeasti koulutettuja uraohjuksia, mutta ymmärrämme, ettei Suomi nykyisessä tilanteessa voi kantaa 30 000, ja jatkossa enemmän, vuodessa usein lukutaidotonta muslimia (mulla on teini, joo olen huolissani_).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, teille viisastelijoille tiedoksi että tämä tyyppi on asunut jo jonkun aikaa Thaimaassa, hänellä ei ole mitään aikomustakaan palata Suomeen tai tulla tänne töihin (ja maksamaan näitä mukavia veroja). Hän on juuri sellainen tyyppi joka käyttää vaan löysää systeemiä hyväkseen, that's it. Joten kysymys ei ole siitä että hän olisi kahden viikon matkalla Thaimaassa enkä hyväksyisi sitä. On kyllä itse asiassa kummallista kuinka tällaiseen asiaan suhtaudutaan näinkin jeesjees -meiningillä, ottaen huomioon että kysymys on siis ihan rikoksesta nimikkeellä petos.
Ole huoleti, kyllä hänellä lakkaa työttömyysturva juoksemasta ellei ilmesty paikalle saadessaan työtarjouksen tai kutsun käymään te-toimistossa. Ei ole siis mahdollista että saisi kovin pitkään tukea ellei ole valmis tulemaan Suomeen.
Paikalle minne? Ei työkkärissäkään tarvitse enää kun kaikki voi hoitaa netin kautta.
Esimerkiksi työhaastatteluun jos sellaiseen kutsu tulee. Ja kyllä täällä ainakin on siellä työkkärissä käytävä paikan päällä toisinaan jos pidempään on työtön ollut.
Eipä ole tarvinnut minun käydä miltei 2 vuoden sisään. Ja pelkoa työhaastattelusta tuskin on koska nekään jotka tosissaan hakevat ja yrittävät eivät niitä töitä saa..
Täällä ainakin tasan laitetaan kursseille, työkokeiluihin tai vastaaviin, ei voi loputtomiin maata kotona. Mut laitettiin puolen vuoden työttömyyden jälkeen työkokeiluun, ja sitä ennen piti ihan käydä työkkärissä. Mulla kävi sentään tuuri kun tuo työkokeilupaikka on nykyään vakituinen työpaikka mulle.
Hyvät sulle ja onnea työpaikasta! Minä olen saanut 3 työtarjousta, hakenut luonnollisesti kaikkiin (niiden 300 muun lisäksi) ja siinä se! Haastattelua ei tule. Työkkäristä ei ole ollut minulle mitään apua. Haen töitä, mutta kun niihin hakee paljon paljon muitakin!
Mitäs jos harkitset opiskelua (työttömyysturvalla?) tai tuollaista työkokeilua. Saattaa tuntua turhalta, mutta näyttää paremmalta mahdollisen työnantajan silmissä kuin kotona oleiltu aika.
Olen nyt jo kouluttautunut liikaa ja työkkärin kanta on, että hae vaan töitä, että kyllä se jossain vaiheessa tärppää... en oikeasti ole saanut sieltä mitään konkreettista apua. Työkokeilukaan ei kuulemma ole tarpeen, mutta sitä taidan nyt yrittää kuitenkin seuraavaksi, äh tämä on todella masentavaa...:(
Vierailija kirjoitti:
Tuolle eräälle inttäjälle tiedoksi. Ei ole olemassa mitään vuoden karenssia.
Ei se tajua. Ihmettelen suuresti miten on sinne yliopistoon muka päässyt.
Voihan näillä maailmanmatkaajillakin olla lapsia? On se kiva kun lapsen isästä on kivempaa ryypätä ja käydä huorissa Thaimaassa kuin elättää omaa lastaan.