Tuttavani nostaa työttömyyskorvausta Thaimaassa, haluan "käräyttää" mutta miten?
Tähän keskusteluun tulee aivan varmasti komenttia siitä kuinka puutun muiden asioihin ja olen kateellinen, ja vaikka mitä, mutta hei, ihan oikeesti en välitä! Kysymys ei ole kateudesta, vaan ihan ihan pelkästään ärsytyksestä että noin voi varastaa rahaa yhteiskunnalta. Minä käyn töissä ja maksan veroja aivan järkyttävän paljon, ja tällanen lusmutyyppi juopottelee ja maksaa muutamankin muun tyypin juopottelut Thaimaassa. Mun puolestani saa asua siellä tai ihan missä vaan, mutta tehköön töitä elantonsa eteen, minä (etkä varmaan sinäkään!) halua maksaa hänen elämistään siellä. Mihin siis otan yhteyttä, Kelan sivuilta en ainakaan mitään lomaketta löydä???
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Se sama rahahan sille tulis vaikka olis Suomessa, eli ei tässä kukaan häviä mitään.
Kyllä häviää. Jos hän olisi Suomessa, niin raha palautuisi Suomeen kun hän käyttäisi sen suomalaisiin hankintoihin ja palveluihin + veroina (mm. alkoholivero). Nyt työttömyyskorvaus, siis meidän suomalaisten veronmaksajien maksama raha, katoaa ulkomaille.
Kyllähän sieltä pääsee vaikka heti seuraavalla viikolla haastatteluun. Varmaan halvemmalla kuin Suomen päästä päähän matkustaisi. Nykyisin monilla aloilla on myös yleistyvä käytäntö nettihaastattelu, esim. Skypen kautta. Olisiko sinulle enemmän ok, jos kaverisi hengailisi Lapissa? Entä jos olisikin Norjan puolella? Minulle ei ole väliä, missä työnvieroksuja viettää aikaansa. Toivon, että hän kuitenkin reipastuisi ja menisi töihin joskus, koska en tiedä yhtään onnellista "yhteiskunnan pummia". Olisi ehkä tyytyväisempi elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, teille viisastelijoille tiedoksi että tämä tyyppi on asunut jo jonkun aikaa Thaimaassa, hänellä ei ole mitään aikomustakaan palata Suomeen tai tulla tänne töihin (ja maksamaan näitä mukavia veroja). Hän on juuri sellainen tyyppi joka käyttää vaan löysää systeemiä hyväkseen, that's it. Joten kysymys ei ole siitä että hän olisi kahden viikon matkalla Thaimaassa enkä hyväksyisi sitä. On kyllä itse asiassa kummallista kuinka tällaiseen asiaan suhtaudutaan näinkin jeesjees -meiningillä, ottaen huomioon että kysymys on siis ihan rikoksesta nimikkeellä petos.
Ole huoleti, kyllä hänellä lakkaa työttömyysturva juoksemasta ellei ilmesty paikalle saadessaan työtarjouksen tai kutsun käymään te-toimistossa. Ei ole siis mahdollista että saisi kovin pitkään tukea ellei ole valmis tulemaan Suomeen.
Paikalle minne? Ei työkkärissäkään tarvitse enää kun kaikki voi hoitaa netin kautta.
Esimerkiksi työhaastatteluun jos sellaiseen kutsu tulee. Ja kyllä täällä ainakin on siellä työkkärissä käytävä paikan päällä toisinaan jos pidempään on työtön ollut.
Eipä ole tarvinnut minun käydä miltei 2 vuoden sisään. Ja pelkoa työhaastattelusta tuskin on koska nekään jotka tosissaan hakevat ja yrittävät eivät niitä töitä saa..
Täällä ainakin tasan laitetaan kursseille, työkokeiluihin tai vastaaviin, ei voi loputtomiin maata kotona. Mut laitettiin puolen vuoden työttömyyden jälkeen työkokeiluun, ja sitä ennen piti ihan käydä työkkärissä. Mulla kävi sentään tuuri kun tuo työkokeilupaikka on nykyään vakituinen työpaikka mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, teille viisastelijoille tiedoksi että tämä tyyppi on asunut jo jonkun aikaa Thaimaassa, hänellä ei ole mitään aikomustakaan palata Suomeen tai tulla tänne töihin (ja maksamaan näitä mukavia veroja). Hän on juuri sellainen tyyppi joka käyttää vaan löysää systeemiä hyväkseen, that's it. Joten kysymys ei ole siitä että hän olisi kahden viikon matkalla Thaimaassa enkä hyväksyisi sitä. On kyllä itse asiassa kummallista kuinka tällaiseen asiaan suhtaudutaan näinkin jeesjees -meiningillä, ottaen huomioon että kysymys on siis ihan rikoksesta nimikkeellä petos.
Ole huoleti, kyllä hänellä lakkaa työttömyysturva juoksemasta ellei ilmesty paikalle saadessaan työtarjouksen tai kutsun käymään te-toimistossa. Ei ole siis mahdollista että saisi kovin pitkään tukea ellei ole valmis tulemaan Suomeen.
Paikalle minne? Ei työkkärissäkään tarvitse enää kun kaikki voi hoitaa netin kautta.
Esimerkiksi työhaastatteluun jos sellaiseen kutsu tulee. Ja kyllä täällä ainakin on siellä työkkärissä käytävä paikan päällä toisinaan jos pidempään on työtön ollut.
Eipä ole tarvinnut minun käydä miltei 2 vuoden sisään. Ja pelkoa työhaastattelusta tuskin on koska nekään jotka tosissaan hakevat ja yrittävät eivät niitä töitä saa..
Vaikka et saakkaan niitä työtarjouksia niin työttömyyspäivärahan ehto on että olet valmis heti tapaamaan mahdollisen työnantajan.
Niin, mutta kun niihin ei ole pelkoa päästä/ joutua kun tilanne on mikä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On kyllä itse asiassa kummallista kuinka tällaiseen asiaan suhtaudutaan näinkin jeesjees -meiningillä, ottaen huomioon että kysymys on siis ihan rikoksesta nimikkeellä petos."
menppä itse työvoimatoimistoon käymään ,niin vasta alat huomata miten KIEROA JA MANIPULOIVAA, JOPA RIKOLLISTA TOIMNTAA siellä harjoitetaan! En olisi ikinä uskonut ,enne nkuin itse jouduin asioimaan kyseisen paikan kanssa !Ja olin tulla huluksi sen kaiken paskan kanssa mitä ne siellä harjoittaa, ihan SAIRASTA TOUHUA, ei olut 20 v. sitten mitään tallaista. Nyky kyttäystä, oikein verkko valvontaa harjoittaavat, kaikki pitää tehdä netin kautta, ja kieroillaan ettei vaan kukaan saisi laillisia tukia jotka laki takaa, oikein mULKKUJA ne on siellä! Häijyjä, manipuloivia, tahallisia ansoja tekeevät viattomille pahaa aavistamattomille ihmisille, jotta voisivat panna 1v karenssille! oon kuullut aivan uskomattomia asioita, ettette edes uskoisi, onhän IS:kin ollut noita. voivat esim. laittaa kurssille pakkomääräyksen ,ja se kurssi on pelkkää kulissia, ja siitä lätkäistään 6 kk karenssi. ym ym ym valheellista paskaa!
Jopa opiskelijat pannaan 1 vuoden karenssille jos keskeyttää opiskelut, mistä tahansa syystä (alan vaihtaminen, sairaus, ym)!!
Höpöhöpöä. Itse keskeytin terveyssyistä opiskelun juuri, ja ei siitä mitään karenssia tullut. Muutenkaan sitä nyt ihan huvikseen ei kenellekään laiteta, eikä mitään 1v karenssia ole olemassakaan! Nyt on liioiteltu ja rankasti. Lisäksi jos mielestään perusteettoman karenssin saa, siitä voi valittaa. Usein siihen kuitenkin on oikea syy olemassa. Moni vaan vinkuu että se on perusteeton, kun ei ole halunnut osallistua heidän kurssilleen tms. Ymmärrän kyllä että monet niistä tuntuu turhilta, mutta se kotona oleilu vasta turhaa on.
YLIOPISTO-OPINTOJA et nimittään keskeytä! Tai tulee ! VUODEN KARENSSI! niinpä! ja tämä muuten on 100% varmaa tietoa, koska kävin sellaisen rumban heidän kanssaa, ettei oikeen suoraa vastausta edes olisi halttu antaa ei sitten millään! etttä varoitus kaikille. Ilmeisesti muut opiskelijat on siten asia erikseen , mutta täm koskee YLIOPISTOJA! (=käsittämätöntä eriarvoisuutta lain edessä)
Vierailija kirjoitti:
Se sama rahahan sille tulis vaikka olis Suomessa, eli ei tässä kukaan häviä mitään.
Niin tulisi, mutta ei yhteiskunnan eli veronmaksajien tarvitse kustantaa kenenkään juopottelureissuja ulkomaille. Tehkööt kiljua ja juopotelkoon kotonaan tuo sakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ap:ta vaikka lähtökohtaisesti olen sitä mieltä että kaikkien asiat on niiden omia asioita. Tunnen nimittäin samanlaisen tapauksen ja ellei tyyppi ole sama jonka ap tuntee niin herää kysymys montako näitä seikkailee pitkin maailmaa. Tämä tuntemani tyyppi myös valitteli sossulle ylimääräisestä takuuvuokrasta jota ei siis ollut olemassakaan ja sossusta hövelisti lyötiin rahaa käteen. Rokotuksia ei ottanut, eli suomalainen terveydenhuolto sitten parantelee hepatiitit ja kupat kun ukko mahdollisesti saapuu joskus takaisin. On siis useamman kuukauden matkalla Thaimaassa ja aivan puhtaasti sossun rahoilla. Ei hirveästi naurata, että opintotuista, koulutuksesta ja vanhuksilta leikataan ja tätä puuhaillaan samaan aikaan toisaalla.
Arveletko ettei sossu ole pyytänyt lippuja ja lappuja todisteeksi takuuvuokrasta?
Varmasti pyytää. Raha on kuitenkin jo annettu ja hassattu. Meinaatko itse että pitkäaikaistyötön pelkän peruskoulun käynyt jolla ei ole mitään aikeita kouluttautua tai hankkia töitä maksaa mitään ikinä takaisin?
Mitä eroa on ärsytyksellä ja kateudella kun samaan lauseessa valittaa kuinka itse joutuu käymään töissä.
"Työttömyysetuuden maksu Suomesta tilapäisen ulkomailla oleskelun ajalta
Työttömäksi työnhakijaksi Suomessa rekisteröitynyt voi oleskella ulkomailla menettämättä oikeuttaan työttömyysetuuteen. Edellytyksenä on, että työnhakija katsotaan edelleen vakinaisesti Suomessa asuvaksi. Lisäksi työnhakijan tulee ulkomailla oleskelusta huolimatta pystyä palaamaan nopeasti Suomeen, jos hänelle osoitetaan työtä tai työhaastattelu. Pääsääntöisesti henkilön katsotaan asuvan edelleen Suomessa, jos aiottu ulkomailla oleskelu kestää enintään vuoden. Esimerkiksi kolmen kuukauden aika ulkomailla siten, että oikeus työmarkkinatukeen säilyy, on siis mahdollinen."
Mikä tässä on niin vaikee tajuta? Se ON luvallista. Thaimaasta lentää alle vuorokaudessa jos tarvis ja jos ei saavu paikalle niin sit on tyypin oma asia. Ei noita työtarjouksia ja paikkoja ovista ja ikkunoista satele ja harvemmin päivän varoajalla. Voihan täällä Suomessakin olla esim. oksennustaudissa ja estynyt tulemaan paikalle siloin kun pitäisi. Ap nyt on vaan kade, saman rahan se heppu saa käteen oli missä oli ja nostais vielä toimeentulotukeakin kenties (ap:n maksamista verorahoista). Enemmän rahaa per vrk menee jokaisen turvapaikanhakijan elättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mene näin vaan hänen kuuluu olla koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä. Jos hän saa työtarjouksen eikä toimi mahdollisen työnantajan ohjeiden mukaan esim, tapaaminen huomenna klo 14.30 niin tämä tarkoitaa että hän on saanut koko ajan työttömän päivärahaa väärin perustein niin kauan kuin on ollut tavoittamattomissa.
Eikö nuo tekstit samaa tarkoita? Sitä just minäkin tuossa aiemmassa tarkoitin että jos se kutsu tapaamiseen tulee niin hänen on paikalle mentävä, oli sitten suomessa tai thaikuissa.
Kyllä työttömän kuuluu olla työmarkkinoiden käytettävissä, ihan selkeä juttu. Thaimaasta voi toki työhakemuksia lähettää jos siitä ilmoituksen saa. Tosin, eikö ne ilmoitukset lähetetä kirjeellä?
Onko tällä henkilöllä asunto Suomessa? Minne postit menevät? Jos henkilöllä on asunto Suomessa, eikö sen vuokran maksuun mene jo iso osa tuesta? Jotenkin tuntuu, että on vähän mahdotonta että joltain byrokratian rattaalta on jäänyt huomaamatta, että joku tukia saava ei edes asu Suomessa. Voiko työvoimatoimistoon ilmoittaa? Tunnetko yrittäjää, joka voisi mahdollisesti pyytää tätä lusmua haastatteluun ja sitten ilmoittaa työvoimatoimistoon, ettei hän tullut paikalle? Siitä ainakin seuraa karenssi. Sosiaalietuuksia varten sitten pitääkin tulostella tiliotteita joista varmaan ilmenee, ettei henkilö edes ole Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Se on petos vasta sitten, kun tyypillä ei ole kotimaassa osoitetta ja turistiviisumi umpeutuu. Kuka tahansa saa olla 3 kk yhtäjaksoisesti poissa Suomesta ja silti saa etuudet, kunhan kotiosoite on Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ainakin tasan laitetaan kursseille, työkokeiluihin tai vastaaviin, ei voi loputtomiin maata kotona. Mut laitettiin puolen vuoden työttömyyden jälkeen työkokeiluun, ja sitä ennen piti ihan käydä työkkärissä. Mulla kävi sentään tuuri kun tuo työkokeilupaikka on nykyään vakituinen työpaikka mulle.
Hyvät sulle ja onnea työpaikasta! Minä olen saanut 3 työtarjousta, hakenut luonnollisesti kaikkiin (niiden 300 muun lisäksi) ja siinä se! Haastattelua ei tule. Työkkäristä ei ole ollut minulle mitään apua. Haen töitä, mutta kun niihin hakee paljon paljon muitakin!
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tuollaista touhua hyväksy. Omilla, esimerkiksi itse työnteolla ansaituilla rahoilla saa kyllä matkustella niin paljon kuin huvittaa. Veronmaksajien ei sitä matkustelua tarvitse kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mene näin vaan hänen kuuluu olla koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä. Jos hän saa työtarjouksen eikä toimi mahdollisen työnantajan ohjeiden mukaan esim, tapaaminen huomenna klo 14.30 niin tämä tarkoitaa että hän on saanut koko ajan työttömän päivärahaa väärin perustein niin kauan kuin on ollut tavoittamattomissa.
Älä puhu psskaa. Jos ei mene haastatteluun niin saa karenssin, jos ei ole pätevää syytä. Ei siinä mitään "väärin perustein"maksettuja kytätä Mikä helkutti siinä on, että työttömän pitäisi harjoittaa kurjuuden maksimointia eikä vahingossakaan nauttia mistään muuten ollaan jo linnaan viemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ap:ta vaikka lähtökohtaisesti olen sitä mieltä että kaikkien asiat on niiden omia asioita. Tunnen nimittäin samanlaisen tapauksen ja ellei tyyppi ole sama jonka ap tuntee niin herää kysymys montako näitä seikkailee pitkin maailmaa. Tämä tuntemani tyyppi myös valitteli sossulle ylimääräisestä takuuvuokrasta jota ei siis ollut olemassakaan ja sossusta hövelisti lyötiin rahaa käteen. Rokotuksia ei ottanut, eli suomalainen terveydenhuolto sitten parantelee hepatiitit ja kupat kun ukko mahdollisesti saapuu joskus takaisin. On siis useamman kuukauden matkalla Thaimaassa ja aivan puhtaasti sossun rahoilla. Ei hirveästi naurata, että opintotuista, koulutuksesta ja vanhuksilta leikataan ja tätä puuhaillaan samaan aikaan toisaalla.
Arveletko ettei sossu ole pyytänyt lippuja ja lappuja todisteeksi takuuvuokrasta?
Varmasti pyytää. Raha on kuitenkin jo annettu ja hassattu. Meinaatko itse että pitkäaikaistyötön pelkän peruskoulun käynyt jolla ei ole mitään aikeita kouluttautua tai hankkia töitä maksaa mitään ikinä takaisin?
Ne perii kyllä sen seuraavista toimeentulotuista takaisin jos noin on edes käynyt. Saa sitten vähemmän tai ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On kyllä itse asiassa kummallista kuinka tällaiseen asiaan suhtaudutaan näinkin jeesjees -meiningillä, ottaen huomioon että kysymys on siis ihan rikoksesta nimikkeellä petos."
menppä itse työvoimatoimistoon käymään ,niin vasta alat huomata miten KIEROA JA MANIPULOIVAA, JOPA RIKOLLISTA TOIMNTAA siellä harjoitetaan! En olisi ikinä uskonut ,enne nkuin itse jouduin asioimaan kyseisen paikan kanssa !Ja olin tulla huluksi sen kaiken paskan kanssa mitä ne siellä harjoittaa, ihan SAIRASTA TOUHUA, ei olut 20 v. sitten mitään tallaista. Nyky kyttäystä, oikein verkko valvontaa harjoittaavat, kaikki pitää tehdä netin kautta, ja kieroillaan ettei vaan kukaan saisi laillisia tukia jotka laki takaa, oikein mULKKUJA ne on siellä! Häijyjä, manipuloivia, tahallisia ansoja tekeevät viattomille pahaa aavistamattomille ihmisille, jotta voisivat panna 1v karenssille! oon kuullut aivan uskomattomia asioita, ettette edes uskoisi, onhän IS:kin ollut noita. voivat esim. laittaa kurssille pakkomääräyksen ,ja se kurssi on pelkkää kulissia, ja siitä lätkäistään 6 kk karenssi. ym ym ym valheellista paskaa!
Jopa opiskelijat pannaan 1 vuoden karenssille jos keskeyttää opiskelut, mistä tahansa syystä (alan vaihtaminen, sairaus, ym)!!
Höpöhöpöä. Itse keskeytin terveyssyistä opiskelun juuri, ja ei siitä mitään karenssia tullut. Muutenkaan sitä nyt ihan huvikseen ei kenellekään laiteta, eikä mitään 1v karenssia ole olemassakaan! Nyt on liioiteltu ja rankasti. Lisäksi jos mielestään perusteettoman karenssin saa, siitä voi valittaa. Usein siihen kuitenkin on oikea syy olemassa. Moni vaan vinkuu että se on perusteeton, kun ei ole halunnut osallistua heidän kurssilleen tms. Ymmärrän kyllä että monet niistä tuntuu turhilta, mutta se kotona oleilu vasta turhaa on.
YLIOPISTO-OPINTOJA et nimittään keskeytä! Tai tulee ! VUODEN KARENSSI! niinpä! ja tämä muuten on 100% varmaa tietoa, koska kävin sellaisen rumban heidän kanssaa, ettei oikeen suoraa vastausta edes olisi halttu antaa ei sitten millään! etttä varoitus kaikille. Ilmeisesti muut opiskelijat on siten asia erikseen , mutta täm koskee YLIOPISTOJA! (=käsittämätöntä eriarvoisuutta lain edessä)
Höpöhöpö. Jos vuonna 1970 oli noin, niin enää ei ole. Vuoden karenssia ei laki tunne. Yliopisto ja AMK on lain edessä rinnasteisia.
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset ihmiset on niin syvältä. Tuttu kaveri oli intiassa työttömänä ja toinen täytti hänen puolesta laput. Joku itku iines sitten käräytti sen. Suomessa sitten nostaa työkkärin rahat, asumistuen ja vielä soskusta loput. Halvemmaksi olisi tullut sillä pelkällä työttömyyskorvauksella mutta se kateus.
Tämä voi kuulostaa hieman epäilyttävältä. Jos vapaaehtoisesti menisi esim. intiaan. Sinne maksettaisi vaikka 500 e kuukaudessa niin tulisi paljon halvemmaksi kuin maksaa suomessa tonni. Se ei vaan käy koska sääntösuomi. Perus pirkolla ja timolla hajoaa pää jos työtön saa loikoilla auringossa vaikka se tulisi halvemmaksi.
Sen verran voisin vaikka tinkiä että 400 e niin silläkin pärjäisi. Ei vaan onnistu vaikka halvemmaksi tulisi.
Se olennainen kysymys on, miksi veronmaksajien pitäisi maksaa sinun rantalomasi Intiassa?
Anyway, tähän tulee pian muutos, kun kaavailtu työvelvollisuus toteutuu.
Hahaha Haters gonna Hate! Ammattisuoja turvana on mukava kölliä täällä Pattijoella, Sponsored By Kela! Arki siis tod. erilaista mitä räntäsuomessa itsarikuutiossa maksalaatikkoa popsiessa ja kiljua judessa, kaikki tööttömät töönhakijat nyt lentsikoihin ja kohti Thaikkulaa!
Ps. Jos jotakuta kuumotta Kelan kontaktit niin no worries, niin harvassa ne tänäaikana on että loma saattaa helposti venähtää parin vuoden mittaiseksi kun pro jäbillä täällä :)
Pss. olkaahan kaikki oikein kiltisti töissä ja maksakaahan oikein paljon veroja että saan tämän keskustakolmioni vuokrat maksettua :-DDD
Kuule Einstein, tuossa aiemmin oli kopio lakitekstistä ja ihan saa olla esim. Thaimaassa työttömyyden aikana. Vaikka sinua miten närästäisi laittaessasi Korollaasi jäätynyttä lämppärin johtoa.