Hankala tilanne anoppilassa..
Joskus tuli anopin kanssa puhetta ruuasta ja sanoin että en pidä sipulista ja en koskaan käytä itse sipulia ruuissa koska en pidä sen mausta.
Anoppi jätti sipulin pois ruuistaan hetkeksi aikaa ja sitten taas alkoi käyttää sitä. Söin kuitenkin aina pienen annoksen ja kiitin ruuasta.
Kyyditen anoppi tunnusti minulle kun tiskattiin että on käyttänyt sipulia ruuissa ja hyvin on kuulemma minulle maistunut kun en tiennyt:))
Vastasin että kyllä olen sen huomannut mutta en halunnut sanoa mitään koska minusta on kuitenkin mukavaa että hän tekee meille ruuan joka sunnuntai.
Hän suuttui tästä.
Teinkö mielestänne väärin? Ja mitä mun olisi pitänyt tehdä?
Mietin täällä miten korjasimme välimme, mies ehdotti että veisin sipuleita hänelle jossain nätissä kulhossa, mutta eikö se vaikuta vittuilulta?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Olisit tehnyt kuten minä. Inhoan siis sipulia, sen makua ja rakennetta. Sanoin anopille, ennen kuin ensimmäisen erran menin sinne syömään, etten sitten pysty syömään sipulia, sillä se närästää minua pahasti. Mikä ei siis pidä paikkaansa. Oli pakko, sillä mies oli kertonut, että anopin bravuuri on paistettu lohi ja perunamuusi, jossa on runsaasti raakaa sipulia, enkä sitä saisi alas edes kohteliaisuuden vuoksi. Hyvin on anoppi huomioinut närästykseni, mutta jos olisin alunperin puhunut vain inhosta, olisi hän varmaan samalla lailla koettanut kouluttaa minua.
Ihanaa ruokaa. Kutsuisko anoppi syömään. Joskus pistelen vaan huvikseni sipulin tai pari kun on niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Tekee ruuan JOKA sunnuntai? No nythän on sun vuoro alkaa kestitä häntä, vaikka nyt pari kuukautta sunnuntaisin. Näin voit näyttää kuinka ilman sipuliakin saa maukasta ruokaa.
Anoppina sanoisin, että anoppi parka, eikö ole koskaan vapaata?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän ap pärjää maailmalla, kun lähes kaikkien ruokien perusjuttu on hauduttaa ensin sipulimurskaa öljyssä tai voissa?
Luulen, että ulkomailla menee pastat, keitot, hampurilaiset, padat ym ihan hyvin, vaikka tietää, että niiden valmistukseen on käytetty sipulia.
Mitenhän ap pärjää, kun anoppi on kuollut eikä ole laittamassa joka sunnuntai ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appivanhemmat aina brassailee miten paljo matkailu ilman maidonjuontia (latten litkiminen pois lukien) on totuttanut heidän elimistönsä laktoosi-intolerantiksi. Maito ei kuitenkaan aiheuta mitään ongelmia muuten kuin jos he tietävät syöneensä "oikeaa" maitoa. Ja tämä on siis varma tieto ja perustuu useaan päivään maidon nauttimisen jälkeen - monihan sanoo että mutkun ne oireet tuleekin vasta päiviä myöhemmin. Niinpä silloin kun appi ja anoppi käyvät hermon päälle, saatan korvata laktoosittomat litkut tavallisilla. Olen paha, paha ihminen, tiedetään.
Laktoosi kyllä vaikuttaa ihan välittömästi, tai vähintäänkin tuntien jälkeen sen syömisen jälkeen, jos sitä ei siedä. Keliakia on eri asia, siinä voi tapahtua pitkäaikaista vahinkoa. Teillä on siis niin avoimet välit, että tiedät jos appivanhemmillasi on maha sekaisin tai ilma kiertää? Ilmoitatko vastaavista tapahtumista itsekin aina seurueelle, vai yritätkö kärsiä hiljaa ja selvitä niin että muut ei tilannettasi tajua?
Väärin.
Mulla on todettu laktoosi-intoleranssi laktoosikokeessa ja mulla se laktoosi tosiaan vaikuttaa parinnpäivän viiveellä. Sen vuoksi en pitkään aikasn meinannut uskoa, että oksentelu ja pahoinvointi olisivat aiheutuneet laktoosista. Mutta kun kävin kokeessa ja pidin muutaman viikon laktoosittoman ruokavalion, maha tuli parempaan kuntoon eikä ollut ripuliakaan.
Omalle anopilleni on ollut hankalaa "muistaa" että olen allerginen tietyille juureksille. Olen saanut lukuisaan otteeseen todistaa tilannetta, jossa kysyn, onko ruuassa minulle allergiaa aiheuttavia ainesosia ja niitä on ollut. Sitten ovat pahoitelleet, ja kiittäneet tiedosta ja kertovat, että muistavat jatkossa. No, eivät ole vielä ainakaan kuudessakaan vuodessa "muistaneet". Lisäksi kyselevät, millaisia oireita minulle sitten (muka) tulee, vaikka söisin näitä allergeeneja. Käsittämätöntä vähättelyä, aivan kuin olisin itse nämä allergiat ilmasta keksinyt eikä niistä tarvitse välittää. Huomautettakoon vielä, että suvussa on eräs toinenkin, jolla erikoisruokavalio (muun syyn kuin vakavan allergia vuoksi) ja se, kumma kyllä, "muistetaan" ja huomioidaan aina. Hieman ihmetyttää tuo anopin lapsellinen käytös kyllä, myös ap:n tapauksessa.
carlastina kirjoitti:
Omalle anopilleni on ollut hankalaa "muistaa" että olen allerginen tietyille juureksille. Olen saanut lukuisaan otteeseen todistaa tilannetta, jossa kysyn, onko ruuassa minulle allergiaa aiheuttavia ainesosia ja niitä on ollut. Sitten ovat pahoitelleet, ja kiittäneet tiedosta ja kertovat, että muistavat jatkossa. No, eivät ole vielä ainakaan kuudessakaan vuodessa "muistaneet". Lisäksi kyselevät, millaisia oireita minulle sitten (muka) tulee, vaikka söisin näitä allergeeneja. Käsittämätöntä vähättelyä, aivan kuin olisin itse nämä allergiat ilmasta keksinyt eikä niistä tarvitse välittää. Huomautettakoon vielä, että suvussa on eräs toinenkin, jolla erikoisruokavalio (muun syyn kuin vakavan allergia vuoksi) ja se, kumma kyllä, "muistetaan" ja huomioidaan aina. Hieman ihmetyttää tuo anopin lapsellinen käytös kyllä, myös ap:n tapauksessa.
Mille kypsennetylle juurekselle aikuinen ihminen voi olla allerginen, ja mitä oireita siitä tulee? Muka?
Uskomusallergia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä hulluja anoppeja oikein tulee!?
Luulevat, että saavat töräytellä kaikki mielipiteensäkin ihan avoimesti!?
Nyt ei eletä 1950-luvulla, jolloin anoppia tuli kunnioitta koska muutettiin samaan talouteen.
Ei. Nyt eletään vuotta 2016 ja anopin on syytä siirtyä sinne myös henkisesti tai VÄLIT POIKKI!!!
Ihan sieltä samasta rööristä, mistä sinäkin ;)
Eikä ole hullua anoppia, on vaan anoppi
Vierailija kirjoitti:
carlastina kirjoitti:
Mille kypsennetylle juurekselle aikuinen ihminen voi olla allerginen, ja mitä oireita siitä tulee? Muka?
Uskomusallergia.
Aikuinen siskoni saa vakavan reaktion sellerista :( lievempiä monista muista ruoka-aineista.
Hän loukkaantui siksi, että et kertonut huomanneesi sipulia. Anoppi ei olisi halunnut loukata sinua, vaan ajatteli tehneensä palveluksen opettamalla sinut sipulinsyöjäksi "huomaamattasi".
Minua ainakin ketuttaisi, jos tietäisin, että olen pilannut sinun ruokasi kymmeniä kertoja. Mieluummin olisin jättänyt sipulin pois osasta ruokaa sinua varten eli jatkanut entiseen tapaan, mutta kun sinä halusit olla marttyyri. Miltä itsestäsi tuntuisi, että vaivannäkösi onnistuu vain puoliksi, koska ruokailija ei saa suutaan auki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
carlastina kirjoitti:
Uskomusallergia.
Aikuinen siskoni saa vakavan reaktion sellerista :( lievempiä monista muista ruoka-aineista.
Vakavan reaktion? Kysyin että mitä oireita. Vakava reaktio ei ole oireen kuvaus.
Vakava reaktiohan sekin on että polttaa päreensä ja huutaa että v-u mun ruoassa on selleriä, en ala. Mutta ei se mikään allerginen reaktio ole.
Vierailija kirjoitti:
Kerroit AP, että sunnuntailounaalla on paljon muitakin. Onko muillakin ruokarajoitteita(en puhu nyt allergiasta)? Kyllähän erilaiset sipulit ovat perusruoka-aineita ja olennainen osa makuyhdistelmää.
Itse muuten tein juuri chili con carnea ja laitoin siihen runsaasti sipulia. Laitoin tarjolle tomaattihakkelusta, kurkkupaloja, salaattia, sipuliviipaleita laitettavaksi tortillan ja chili con carnen päälle. Vieraani sanoi, että hän ei pidä sipulista, joten jättää viipaleet väliin. Chili con carnea hän sen sijaan kehui ja otti sitä yhä uudestaan. Lopuksi kerroin, että siinä ruuassa oli kyllä kaksi isoa sipulia.
Oliko ne chili con carnet sipulit myös raakoja eli samanlaisia kuin siinä hakkeluksessa, joka ei kelvannut? Eivät tainneet olla.
Vierailija kirjoitti:
carlastina kirjoitti:
Uskomusallergia.
Siskoni on lievästi allerginen porkkanalle, myös kypsennettynä. Pienet määrät menevät ihan hyvin eikä hänen takiaan tarvitse jättää porkkanaa pois vaikkapa jostain keitosta, jossa on mukana kaikenlaista muutakin, mutta jos hän erehtyy syömään porkkanalaatikkoa, lehahtaa komea ihottuma.
Vierailija kirjoitti:
Hän loukkaantui siksi, että et kertonut huomanneesi sipulia. Anoppi ei olisi halunnut loukata sinua, vaan ajatteli tehneensä palveluksen opettamalla sinut sipulinsyöjäksi "huomaamattasi".
Minua ainakin ketuttaisi, jos tietäisin, että olen pilannut sinun ruokasi kymmeniä kertoja. Mieluummin olisin jättänyt sipulin pois osasta ruokaa sinua varten eli jatkanut entiseen tapaan, mutta kun sinä halusit olla marttyyri. Miltä itsestäsi tuntuisi, että vaivannäkösi onnistuu vain puoliksi, koska ruokailija ei saa suutaan auki?
Eikö olisi ollut helpompi jättää se sipuli jo alusta alkaen pois?
Vierailija kirjoitti:
Olisi sitten jättänyt alunperin kouluttamatta ja jättänyt osasta ruoasta sipulin pois, jos kerran se on niin tärkeää, että ap tykkää ruoasta. Ei se mitään marttyyriutta ole, jos ei valita pöydässä ruoasta ja jätä syömättä kokonaan. Uskomatonta, että ihmisiä täytyisi yrittää kouluttaa syömään jotain ja toimia vieläpä salaa. Kyllä tässä ainoa huonosti käyttäytynyt on se anoppi.
Minusta on ihan lapsen käytöstä julistaa ettei pidä jostain ruuasta, vieraspaikassa erityisesti. Oman ruokasi saat tehdä ilman sipulia mutta anoppihan saa laittaa mitä haluaa, kunhan ei sellaista jolle joku on allerginen. Sipuli nyt sattuu olemaan ihan perusraaka-aine suomalaisessakin ruuanlaitossa, eli ihan turha ottaa henkilökohtaisesti jos ihminen joka siis laittaa sinulle ja perheellesi ruokaa, käyttää sellaisia raaka-aineita joita muutenkin käytetään ihan joka paikassa. Ole syömättä jos ei normaali ruoka uppoa. En itsekään jättäisi sipulia pois ruuista joihin se kuuluu ja on osa makua sillä perusteella että yksi seurueesta ei tykkää sipulista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan lapsen käytöstä julistaa ettei pidä jostain ruuasta, vieraspaikassa erityisesti. Oman ruokasi saat tehdä ilman sipulia mutta anoppihan saa laittaa mitä haluaa, kunhan ei sellaista jolle joku on allerginen. Sipuli nyt sattuu olemaan ihan perusraaka-aine suomalaisessakin ruuanlaitossa, eli ihan turha ottaa henkilökohtaisesti jos ihminen joka siis laittaa sinulle ja perheellesi ruokaa, käyttää sellaisia raaka-aineita joita muutenkin käytetään ihan joka paikassa. Ole syömättä jos ei normaali ruoka uppoa. En itsekään jättäisi sipulia pois ruuista joihin se kuuluu ja on osa makua sillä perusteella että yksi seurueesta ei tykkää sipulista.
Aloittajan anopille tuntui nimenomaan olevan ongelma, että miniä on syönyt valittamatta samaa ruokaa kuin muut, vaikka onkin huomannut sipulin.
En kyllä itse maista sipulia suurimmassa osassa ruokalajeista, jos se ei ole raakana. Sinulla täytyy olla todella hyvä makuaisti.
Suomalaiset 40- ja 50-luvuilla syntyneet anopit ovat aika usein hankalia. Monen kanssa olen tätä samaa asiaa jakanut ja pohtinut. Kun ei omia vaikeita tunteita, kuten mustasukkaisuutta osaa myöntää ja käsitellä, niin on ihmeellisiä piikittelyjä ja käytöstä. Itselläni on pienet pojat ja olen ajatellut, että pitää todella tsempata, etten vajoa oman anoppini malliseksi.
Voi, itselläni se ronkeli on anoppi. Lista mitä ei voi syödä on loputon ja äänee myös uskalletaan kertoa, ettei tykätä jostain. Ruuaksi ei voi tarjota äyriäisiä, sieniä, kanaa, majoneesia, erillisiä kastikkeita, sipulia, valkosipulia, purjoa, lammasta...avokadoa, pähkinöitä, suolakurkkuja, monia juustoja, monia kaloja, oliiveja, kapriksia...
Ruokaa on peruna ja lihakastikkeet, että tiedätte!
Olisit tehnyt kuten minä. Inhoan siis sipulia, sen makua ja rakennetta. Sanoin anopille, ennen kuin ensimmäisen erran menin sinne syömään, etten sitten pysty syömään sipulia, sillä se närästää minua pahasti. Mikä ei siis pidä paikkaansa. Oli pakko, sillä mies oli kertonut, että anopin bravuuri on paistettu lohi ja perunamuusi, jossa on runsaasti raakaa sipulia, enkä sitä saisi alas edes kohteliaisuuden vuoksi. Hyvin on anoppi huomioinut närästykseni, mutta jos olisin alunperin puhunut vain inhosta, olisi hän varmaan samalla lailla koettanut kouluttaa minua.