Hankala tilanne anoppilassa..
Joskus tuli anopin kanssa puhetta ruuasta ja sanoin että en pidä sipulista ja en koskaan käytä itse sipulia ruuissa koska en pidä sen mausta.
Anoppi jätti sipulin pois ruuistaan hetkeksi aikaa ja sitten taas alkoi käyttää sitä. Söin kuitenkin aina pienen annoksen ja kiitin ruuasta.
Kyyditen anoppi tunnusti minulle kun tiskattiin että on käyttänyt sipulia ruuissa ja hyvin on kuulemma minulle maistunut kun en tiennyt:))
Vastasin että kyllä olen sen huomannut mutta en halunnut sanoa mitään koska minusta on kuitenkin mukavaa että hän tekee meille ruuan joka sunnuntai.
Hän suuttui tästä.
Teinkö mielestänne väärin? Ja mitä mun olisi pitänyt tehdä?
Mietin täällä miten korjasimme välimme, mies ehdotti että veisin sipuleita hänelle jossain nätissä kulhossa, mutta eikö se vaikuta vittuilulta?
Kommentit (118)
Minäkään en pidä sipulista, vaikka olen yrittänyt totutella. Raakana sipuli ei mene alas ollenkaan, kypsennettynä saan sentään nieltyä sen mutta en todellakaan tykkää. Ainoastaan jos sipuli on pilkottu ihan pieneksi ja kypsennetty todella pitkään, niin että se on hajonnut muun ruuan sekaan, se menee suht helposti.
Vierailija kirjoitti:
Kerroit AP, että sunnuntailounaalla on paljon muitakin. Onko muillakin ruokarajoitteita(en puhu nyt allergiasta)? Kyllähän erilaiset sipulit ovat perusruoka-aineita ja olennainen osa makuyhdistelmää.
Itse muuten tein juuri chili con carnea ja laitoin siihen runsaasti sipulia. Laitoin tarjolle tomaattihakkelusta, kurkkupaloja, salaattia, sipuliviipaleita laitettavaksi tortillan ja chili con carnen päälle. Vieraani sanoi, että hän ei pidä sipulista, joten jättää viipaleet väliin. Chili con carnea hän sen sijaan kehui ja otti sitä yhä uudestaan. Lopuksi kerroin, että siinä ruuassa oli kyllä kaksi isoa sipulia.
Miksi vasta lopuksi? Oletko sinäkin niitä vahingoniloisia kasvattajia, jotka hihkuvat että hahhah, etpäs huomannut?
Ei tietenkään tarvitse opetella tykkäämään jostain mausta, jota inhoaa. Typeriä ehdotuksia!
Pahaa tarjottua ruokaa voi maistella ja syödä vähän kohteliaasti, kyllä inhokkimaut sieltä ruoan seasta maistaa. On ihan asiallista kertoa ystävällisesti, että huijaus ei mennyt läpi, jos anoppi on tarpeeksi tyhmä kehuakseen asialla.
Äitini yritti piilottaa ruokaani mm. sieniä, kun ei ymmärtänyt, että todellakin vihaan niiden makua ja limaista rakennetta. Löysin lihapullataikinaan piilotetut sienihakkeet joka kerta lapsena ja jätin sitten kaikki "sienipiiloruoat" syömättä. Äitini on vanhanaikainen vähän yksinkertainen ihminen, kuten ap:n anoppikin selvästi. Mutta tarkoitti hyvää ja luuli olevansa ovela.
Mun mielestä aikuisella on oikeus kieltäytyä ruoka-aineesta, josta ei tykkää oli se syy sitten henkinen tai fyysinen allergia. Toki, jos itse haluaa niin voi opetella uusia makuja, mutta eiköhän aikuinen tiedä rajansa.
Mun erikoisuus on se, että en juo kahvia, en edes toisten mieliksi. Olen törmännyt monesti näihin, jotka juo kahvia vaikka eivät siitä pidä, mutta eivät halua loukata muita. Mun mielestä käsittämätöntä?! Itse en juo kahvia missään tapauksessa, koska se yökkäily mitä siitä seuraisi luultavasti olis rumempaa kuin kohtelias kieltäytyminen. Ei mulle ole koskaan sanonut siitä pahaa, ei edes vanhukset. Tai se voi joskus tuntua pahalta, kun joku toteaa "et sitte oo opetellut", kun kieltäydyn. Ei kaikki vain halua sitä kahvia opetella juomaan, varsinkin kun hajukin on jo pahaa.
Itse olin vuosia syömättä sipulia, koska vatsa ei kestänyt. Kun vatsaongelmat helpotti niin opettelin käyttämään ruuan joukossa kypsennettynä mielellään viä pieninä kuutioita. Raakaa sipulia en voi syödä missään yapauksessa. Nyt on vatsaongelmat tulleet takaisin, joten sipuli on taas välteltävien listalla, koska aiheuttaa ilmaa suolistoon, joka saattaa olla jopa kivuliasta.
Vierailija kirjoitti:
Appivanhemmat aina brassailee miten paljo matkailu ilman maidonjuontia (latten litkiminen pois lukien) on totuttanut heidän elimistönsä laktoosi-intolerantiksi. Maito ei kuitenkaan aiheuta mitään ongelmia muuten kuin jos he tietävät syöneensä "oikeaa" maitoa. Ja tämä on siis varma tieto ja perustuu useaan päivään maidon nauttimisen jälkeen - monihan sanoo että mutkun ne oireet tuleekin vasta päiviä myöhemmin. Niinpä silloin kun appi ja anoppi käyvät hermon päälle, saatan korvata laktoosittomat litkut tavallisilla. Olen paha, paha ihminen, tiedetään.
Laktoosi kyllä vaikuttaa ihan välittömästi, tai vähintäänkin tuntien jälkeen sen syömisen jälkeen, jos sitä ei siedä. Keliakia on eri asia, siinä voi tapahtua pitkäaikaista vahinkoa. Teillä on siis niin avoimet välit, että tiedät jos appivanhemmillasi on maha sekaisin tai ilma kiertää? Ilmoitatko vastaavista tapahtumista itsekin aina seurueelle, vai yritätkö kärsiä hiljaa ja selvitä niin että muut ei tilannettasi tajua?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sipuli on sellainen ruoka mitä pitää opetella syömään, vain Suomesta löytyy niin juntteja ihmisiä että yökkivät aikuisena ihmisenä sipulille. Sipuli on ranskalaisen keittiön kulmakivi ja keskeinen ainesosa.
Aivan, jokaisen pitäisi opetella syömään sipulia ja se on myös luonnonlääke, joka puhdistaa verisuonia ja estää verihyytymiä ja moniin verenkierto-ongelmiin ja auttaa ruuansulatuksessa jne.
Jostakin syystä, Suomessa syödään vähän sipulia, jos sitä vertaa moniin muihin maihin.
Ja jokaisen pitäisi jo lapsuuden kodissa oppia syömään sipulia. Ja luulisi sipuleita riittävän joka makuun, kun lajikkeita on paljon.
Moni ei muuten tiedä, että sipuli ja valkosipuli oikeita fodmap-pommeja ja aiheuttavat oireita toiminnallisista vatsavaivoista kärsiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä hulluja anoppeja oikein tulee!?
Luulevat, että saavat töräytellä kaikki mielipiteensäkin ihan avoimesti!?
Nyt ei eletä 1950-luvulla, jolloin anoppia tuli kunnioitta koska muutettiin samaan talouteen.
Ei. Nyt eletään vuotta 2016 ja anopin on syytä siirtyä sinne myös henkisesti tai VÄLIT POIKKI!!!Samaa mieltä. Lopettakoon tuon jokasunnuntaisen lastensa piinaamisen ja ruuanlaiton. Tehkööt ruokansa kotonaan, miksi mennä anoppia vaivaamaan joka ikinen sunnuntai, ei se anoppi mikään kenttäkeittiönpitäjä ole.
Mä tulisin hulluksi, jos joutuisin JOKA sunnuntai katselemaan anopin nuivaa naamaa ja kuuntelemaan sitä itsekehua!
Että aivan kuule samaa mieltä olen!
Opetelkaa vanhat ihmiset
käytöstavat ensin!
Tuollaiselle anopille veisin lahjaksi käytöksen kultainen-kirjan lahjaksi!
Onneksi omaan anoppiin niin pitkä välimatka, ettei home haise! Se kuuluisa "hajurako" siis..
Hyviin käytöstapoihin ei nimeenomaan kuulu vieraana arvostella toisen tarjoamaa päivällistä, jos se tarjotaan vielä kotona.
Vai onko sinulla omat eväät mukana, jos joku pyytää sinua kotiinsa päivälliselle, jos olet ulkomailla työssä tai lomamatkalla.
En arvostele anopin ruokia.
Anoppi sen sijaan arvostelee jopa mun hiukset!
Se nyt vaan on hiukan aggressiivinen temppu kiskaista toiselta housut kinttuun just kun se elvistelee. Niin teit anopille, ja nyt se on käärmeissään. Hyvittelisin jotenkin ehkä sitten kuitenkin. Mutta en sillä sipulikipolla kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appivanhemmat aina brassailee miten paljo matkailu ilman maidonjuontia (latten litkiminen pois lukien) on totuttanut heidän elimistönsä laktoosi-intolerantiksi. Maito ei kuitenkaan aiheuta mitään ongelmia muuten kuin jos he tietävät syöneensä "oikeaa" maitoa. Ja tämä on siis varma tieto ja perustuu useaan päivään maidon nauttimisen jälkeen - monihan sanoo että mutkun ne oireet tuleekin vasta päiviä myöhemmin. Niinpä silloin kun appi ja anoppi käyvät hermon päälle, saatan korvata laktoosittomat litkut tavallisilla. Olen paha, paha ihminen, tiedetään.
Laktoosi kyllä vaikuttaa ihan välittömästi, tai vähintäänkin tuntien jälkeen sen syömisen jälkeen, jos sitä ei siedä. Keliakia on eri asia, siinä voi tapahtua pitkäaikaista vahinkoa. Teillä on siis niin avoimet välit, että tiedät jos appivanhemmillasi on maha sekaisin tai ilma kiertää? Ilmoitatko vastaavista tapahtumista itsekin aina seurueelle, vai yritätkö kärsiä hiljaa ja selvitä niin että muut ei tilannettasi tajua?
Kyllä, laktoosi-intoleranssi on yksi appivanhempien lempiaiheista ja oireista tehdään aina seikkaperäiset kuvaukset. Itselläni ei ole ainakaan toistaiseksi ollut ruoansulatusongelmia kuin satunnaisesti.
Entä, jos tilanne olisi toisinpäin?
Silloinko ei tarvitsisi hyvitellä?
Ei mene niin.
Anoppi ja miniä ovat tismalleen samalla levelillä:
molemmat? aikuisia naisia, joilla omat taloudet.
Poika on aikuinen ja tämän naisen aviomies.
Ei enää äidin pikku räkänokka lassukka.
Ja äidin holhoava käytös loukkaa Miestä!
Vaikka hän ei viitsi sitä äidilleen sanoakkaan, aiheuttaahan anoppi jo tarpeeksi eripuraa nokkimalla vaimoa. Haluaa säilyttää perhesovun rippeet, jotka äiti terrorillaan on jo saanut lähes olemattomiksi!
No on ap:lla ongelmat. Yöks, en tykkää sipulista. Aikuisen kuuluu syödä mukisematta sitä, mitä tarjotaan. Allergiat ja yliherkkyydet ovat asia erikseen.
Itse söisin mielelläni sipulia ja valkosipulia, mutta vatsani ei kestä niitä yhtään edes haudutettuna. Siltikin usein kärsin hiljaa vatsavaivani, kun en viitsi tehdä numeroa ongelmasta, johon ei kuole. Moukkamaista olettaa, että aikuisen ihmisen kaikki nirsoudet huomioidaan joka paikassa. Anoppila ei ole mikään ravintola.
Minusta on anopilta törkeä teko käyttää sipulia "salaa" ruoan seassa vaikka tietää, ettei miniä siitä pidä. Sitten vielä tuo "söitpäs kun et tiennyt" on aikuisen ihmisen aliarviointia ja vittuiluakin mielestäni.
Jos jonkun niitä anteeksipyyntökukkia pitäisi ostaa niin anopin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä aikuisella on oikeus kieltäytyä ruoka-aineesta, josta ei tykkää oli se syy sitten henkinen tai fyysinen allergia. Toki, jos itse haluaa niin voi opetella uusia makuja, mutta eiköhän aikuinen tiedä rajansa.
Henkinen allergia onkin kätevä termi vältellä ja nirsoilla mitä mielenkiintoisempia asioita mitä mieleen juolahtaa. Ja muiden pitää tietysti osata telepaattisesti lukea näitä henkisen allergian aiheuttajia. Teette elämästänne kyllä helppoa ja rennon letkeää!
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos tilanne olisi toisinpäin?
Silloinko ei tarvitsisi hyvitellä?
Ei mene niin.
Anoppi ja miniä ovat tismalleen samalla levelillä:
molemmat? aikuisia naisia, joilla omat taloudet.
Poika on aikuinen ja tämän naisen aviomies.
Ei enää äidin pikku räkänokka lassukka.
Ja äidin holhoava käytös loukkaa Miestä!
Vaikka hän ei viitsi sitä äidilleen sanoakkaan, aiheuttaahan anoppi jo tarpeeksi eripuraa nokkimalla vaimoa. Haluaa säilyttää perhesovun rippeet, jotka äiti terrorillaan on jo saanut lähes olemattomiksi!
Joo, mutta jos tilanne on tällä lailla mennyt nokkimiseksi, siihen on usein senverran syvät syyt, että oikeus ja kohtuus ovat sellaisia haaveita, jotka vain heittävät bensaa liekkeihin. Anoppi alkaa valmistautua vanhuuteen ja luopumiseen, ja tappelee vastaan minkä kerkiää. Kun miniä menee hieromaan asiaa hänen naamaansa, niin ei siinä silloin ole enää aikuinen se miniäkään. Jos sitä oikein vaanii viikatteen kanssa ja iske nilkkoihin heti kun toinen menee pätemään, niin se voi olla oikeus mutta kohtuus se ei ole.
Vaikka anoppi pääsisi kurituksesta yli henkisesti ja oppisi varomaan loukkaamasta miniää niin avoimesti, niin ei se välttämättä perheen ilmapiiriä paranna. Siirrytään vain marttyyritaudin puolelle. Jos ollaan vähän kahelia, niin sitten ollaan. Aikuisen käytöksen odottaminen vanhenevalta kahelilta on helposti epäaikuista ja siirrettyä kostoa omia vanhempia kohtaan. Mutta jos itsellä on aikuistuminen kesken, niin sitten se on. Mutta turha asialla kuitenkaan on juhliakaan.
Mikä henkinen allergia, jos miniä on ilmoittanut, ettei pidä.
Ja mikä syömättä jättäminen/nirsoilu, jos miniä on vedet silmissä kilttinä tyttönä syönyt, mukisematta!
Anoppi sensijaan v*****li päin naamaa!
Mihin luopumiseen se anoppi valmistautuu?
Auttakaa meitä miniöitä ymmärtämään!
Mun mielestä kypsennetty sipuli ei edes maistu miltään. Raaka tuntuu suussa joo.
Kerroit AP, että sunnuntailounaalla on paljon muitakin. Onko muillakin ruokarajoitteita(en puhu nyt allergiasta)? Kyllähän erilaiset sipulit ovat perusruoka-aineita ja olennainen osa makuyhdistelmää.
Itse muuten tein juuri chili con carnea ja laitoin siihen runsaasti sipulia. Laitoin tarjolle tomaattihakkelusta, kurkkupaloja, salaattia, sipuliviipaleita laitettavaksi tortillan ja chili con carnen päälle. Vieraani sanoi, että hän ei pidä sipulista, joten jättää viipaleet väliin. Chili con carnea hän sen sijaan kehui ja otti sitä yhä uudestaan. Lopuksi kerroin, että siinä ruuassa oli kyllä kaksi isoa sipulia.