Sallisiko moraalinen selkärankasi syöpähoitojen tai sydäntautien hoidon epäämistä tupakoitsijoilta?
Kommentit (79)
Kyllä jos sama koskisi liikalihavia.
Kenestäkään yksittäisestä ihmisestä ei voi sanoa, mistä hänen syöpänsä johtuu. Osa ihmisistä sairastuu esimerkiksi keuhkosyöpään, vaikka ei olisi ikinä edes kokeillut tupakkaa. Tilastoja tutkimalla voidaan todeta, että jos otetaan 100 tupakoivaa keuhkosyöpäpotilasta, heistä x:n kohdalla keuhkosyöpä johtuu tupakasta ja lopuilla jostain muusta tekijästä. Mitenkään ei voida todeta täydellä varmuudella, kenen kohdalla juuri tupakka on syyllinen ja kuka olisi sairastunut joka tapauksessa.
Syöpää ja sydänsairauksiako ei voi tulla jos ei tupakoi?
Jos tupakoisi, laittaisin hoitolistan hännille. Jos tulisi ei-tupakoiva, pistäisin hänet tupakoivan edelle.
Ei, mutta tupakka askin hinta voisi olla 25€
Ei. En edes polta itse.
Jokaiselle taudille tai sairaudelle voidaan keksiä joku oma syy. Ainakin jos laitetaan vakuutusyhtiöiden lääkärit tutkimaan. Oletan, että tuossa haetaan ettei hoideta sellaisia sairauksia jotka ovat itse aiheutettuja. Pikkuisen on vaikea vetää raja mitkä kaikki on itseaiheutettuja. Jokainen rokottamaton influenssa potilas saisi maksaa oman sairaslomansa työnantajalle ja jokainen influenssassa julkisessa paikassa kulkeva voitaisiin vetää oikeuteen tartuttamisesta ja vaatia korvaamaan omalle työnantajalle poissaoloista tulevat kulut. Nytkin on jo paljon eriarvoisuutta sairauksien hoidoissa ja varsinkin tuossa syyttämisessä. Joku polttava ei sairastu ja jollain on geneettinen altius ja sairastuu pienestä tupakoinnista. Enää ei onneksi sairastuta passiivisesta tupakoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Jos tupakoisi, laittaisin hoitolistan hännille. Jos tulisi ei-tupakoiva, pistäisin hänet tupakoivan edelle.
Monissa tapauksissa potilas pisteytytään. Eli periaatteessa tuo on jo käytössä.
Ei. Samalla kaavallahan kaikkien ns. itseaiheutettujen sairauksien ja tapaturmien hoito pitäisi evätä. Esim. läskiltä diabeteshoito tai kaahari ajaa kolarin, niin ei hoideta.
Laitetaan samalla jonoon myös kaikki muutkin ihmiset. Eli miten paljon urheilet, syötkö karkkia, maistuuko viina, syötkö pullaa, juotko limsoja, mitä teet työksesi jne jne. Ja näiden perusteella sitten määritellään hoitosi kiireellisyys.
Ei.
Semmosta oon miettinyt, miksi suurin osa ihmisistä on valmiita vastaanottamaan verta, kantasoluja, elimiä yms., mutta eivät ole itse niiden luovuttajia. En oikeestaan ymmärrä noita ihmisiä. Ehkä noilta ei-luovuttajilta vois evätä oikeuden saada, jos heillä itsellään ei ole mitään syytä olla liittymättä esim. kantasolurekisteriin.
Jos tupakoiville hoito, niin sitten myös ylipainoisille ja alkoholisteille jne. Yksiä ei voi suosia.
Naapurissani on eräs tunnettu kirjailija ja entinen kansanedustaja/EU-edustaja, jolla todettiin keuhkosyöpä, pariinkiin eri kertaan. Polttaa norttia edelleen, mutta nykyään tumppaa tupakan jo puolessavälissä. =D Se on siis puolet terveellisempää.. =D
Rahaa on, vaikka en tiedä onko leikattu/hoidettu julkisessa vai onko maksanut kaikki itse. En silti lähtisi epäämään häneltä hoidoista mitään, vaikka ei olisikaan julkkis tai varakas.
Tupakan polttaminen on ihmisten keksintöjä, mutta niin on syöpähoidotkin, en keksi mitään moraalista/eettistä/taloudellista perustetta epäämiselle.
Ei sallisi. Huvittavinta on, että tuttavapiirini fanaattisin tupakoinnin vastustaja on itse sairaalloisen lihava.
Urheiluvammoista lähtien todella moni sairaus on itseaiheutettu. Hampaansa reikinnyttäneen olisi pitänyt luopua sokerista, sukupuolitaudit ja esim. kohdunkaulansyöpä on tämän perusteella itseaiheutettua. Liukastumiset ja kaatumiset voivat johtua omasta huolimattomuudesta, humalatilasta tai heikosta lihaskunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Syöpää ja sydänsairauksiako ei voi tulla jos ei tupakoi?
No ei se tupakointi ainakaan edistä paranemista ja terveenä pysymistä. Ihan hyvin voisi olla tuollainen sääntö, että tupakointi pitää lopettaa ennen hoitojen aloittamista ja siinä olisi tietty määräaika. Pikaisen hoidontarpeen kohdalla hoidot toki aloitettaisiin heti, eikä tupakoimattoman määräajan täyttymistä jäätäisi odottelemaan, mutta tupakointi pitäisi silti lopettaa välittömästi. En näe syytä käyttää valtion rahoja kalliisiin hoitoihin, jos ihminen haluaa ehdoin tahdoin terveyttään horjuttaa.
Ruotsissa tällaista tyyliä kokeillaan jo isojen leikkauksien yhteydessä.
Nimim. Satunnainen tupakoitsija, lääketieteen opiskelija
Ei sallisi. Missä vedettäisiin raja "itse aiheutetulle" sairaudelle tai tapaturmalle. Tapaturmien hoitokin vie rahaa valtavia määriä. Entäs joku kaahari liikenteessä? Ajaa kolarin jonka aiheuttaa omalla ajotavallaan, pitäisikö jättää hoitamatta.
En ole itse polttanut koskaan ja ihmettelen tosi paljon ihmisiä jotka aloittavat tupakoinnin vaikka tietävät sen haitat. Mutta kyllä silti ihan kaikki sairaat ja tapaturmissa loukkaantuneet pitää hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Semmosta oon miettinyt, miksi suurin osa ihmisistä on valmiita vastaanottamaan verta, kantasoluja, elimiä yms., mutta eivät ole itse niiden luovuttajia. En oikeestaan ymmärrä noita ihmisiä. Ehkä noilta ei-luovuttajilta vois evätä oikeuden saada, jos heillä itsellään ei ole mitään syytä olla liittymättä esim. kantasolurekisteriin.
Tämä olisi aika todella haastavaa ja ihmisiä kuolisi älyttömästi enemmän ihan jo pelkkiin onnettomuuksiin. Ei siinä ole hirveästi aikaa arpoa, että onkohan tämä kyseinen henkilö nyt jossain rekisterissä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan samalla jonoon myös kaikki muutkin ihmiset. Eli miten paljon urheilet, syötkö karkkia, maistuuko viina, syötkö pullaa, juotko limsoja, mitä teet työksesi jne jne. Ja näiden perusteella sitten määritellään hoitosi kiireellisyys.
Tupakka on kiistatta "vaarallisin" näistä tavallisista, laillisista tuotteista, joita ihminen voi kaupasta vaan ostaa. Lähes joka sairaudessa tupakka on edistävänä tekijänä jollakin tavalla. Tupakka on aina epäterveellistä, mutta pulla viikossa ei mitään haittaa.
Ei varmaankaan, mutta kyllä ihmisille voitaisiin lähettää vaikkapa 5 vuoden välein muistutus kotiin siitä, mitä he ovat yhteiskunnalle maksaneet.
Miettikääpä ihmistä, joka jatkaa tupakointia ja saa infarktin toisensa jälkeen. Jokaisesta napsahtaa yli kymppitonnin lasku yhteiskunnalle.
Tietysti ihmisillä on erilaiset henkiset kyvyt, mutta silti sitä omaa ajattelua voisi jonkin verran harrastaa.
Amerikan terveydenhuoltomallia havittelevat riistokapitalistit tökkivät välillä jäätä näillä avauksilla. Erityisen vaarallista tällä hetkellä on, että yhteiskunnallinen ilmapiiri on varsin vastaanottavainen sille, että "pistetään syylliset maksamaan omista tekosistaan". Kuten edellä monet ovat todenneet, tästä ei ole pitkä matka siihen että kaikki potentiaalisesti elintaso- tai elintapasairauksiksi luokiteltavat sairaudet niputetaan samaan kategoriaan. Hyvin äkkiä vaihtoehdoiksi jäävätkin sitten järkyttävän kalliin yksityisen sairasvakuutuksen maksaminen tai täysin riittämätön/olematon hoito. Henkilökohtaisesti minua ahdistaa se, että en yllättyisi yhtään jos nykyinen hallitus lähtisi ajamaan tällaista ratkaisua.
Ei.