Mitä ihminen tekee sinillä ja kosinilla – paitsi kompastuu niihin yläkoulussa?
http://yle.fi/uutiset/mita_ihminen_tekee_sinilla_ja_kosinilla__paitsi_k…
Erittäin hyvä kysymys mitä noilla tekee normaali elämässä. Enpä ole missään tarvinnut oikeastaan mitään perusmatikkaa vaikeampaa työelämässä. Olisiko tärkeämpää opettaa lapsille ja nuorille kunnolla ne perusteet ja esim. rahankäyttöä jne.?
Myöskin hyvä kysymys on miksi ei saa käyttää laskinta kun peruslaskut osaa. Enpä enää itsekään mielelläni laske pääsäni. Exceli esiin ja sillä lasken tai puhelimen laskimella.
Kommentit (50)
Mä en edes muista enää, mitä nuo sinit ja kosinit ovat.
Oppii matematiikan perusteita. Niistä on hyötyä mm. maailmankuvan muodostamisessa, abstraktin ajattelun opettelussa ja myöhemmissä opinnoissa. Väitätkö että tiedolla on vain instrumentaaliarvo?
Miksi te ihmiset olette niin oppimiskielteisiä?
Olen tarvinnut näitä työssäni. Nuo päässälaskutaidot ovat mielestäni matemaattisen ajattelun perusta. Samahan se on kaikkien muidenkin aineiden kohdalla: kaiken voi katsoa netistä. Mihin siis tarvitsemme koulua?
Hurraa! Taas yksi tyhmyyden ylistys palstalla!
Tais olla ainoa asia minkä kunnolla opin ja hahmotin yläkoulussa, kokeestakin taisin saada ainoan kahdeksikon.
Vierailija kirjoitti:
Olen tarvinnut näitä työssäni. Nuo päässälaskutaidot ovat mielestäni matemaattisen ajattelun perusta. Samahan se on kaikkien muidenkin aineiden kohdalla: kaiken voi katsoa netistä. Mihin siis tarvitsemme koulua?
Niin sitä syytä miettiä mihin koulua tarvitaan kun tietoa on saatavilla kaiken aikaa ja todella paljon. Lisäksi sitä tuutataan monesta tuutista ja vieläpä samasta asiasta saa/löytää kovinkin erilaista ja eritasoista tietoa.
Hauki-on-kala lukeminen ei ainakaan vie yhtään pidemmälle vaan pitää pystyä analysoimaan löytämäänsä tietoa eri tavoilla. Uusi opetussuunnitelma kaiketi onkin siirtymässä oppimista tiedon etsintään pois ulkoalukemista.
Olen monta kertaa joutunut laskemaan jotain mittoja koulun geometriaopeilla, myös sini ja kosini siis ollut tarpeen. Nykyisin vähemmän, kun tietokoneen cad-ohjelmat ovat kehittyneet. Mutta ei tästä kovin kauaa ole, kun jouduin arvioimaan kaltevan rinteen oikeaa pinta-alaa ja kolmion hypotenuusan avulla sekin onnistui. Ei ole niin kehittynyttä ohjelmaa käytössä, joka sen olisi suoraan antanut. Eli kyllä monet koulussa opitut asiat ovat olleet varsinkin työelämässä tarpeen. Matematiikasta juuri geometria sekä prosenttilasku. Täytyy myöntää, että integroimaan ei ole tarvinnut lukion ja yliopiston pääsykokeiden jälkeen ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oikeasti kannattaa pohtia mikä on tärkeää ja mikä ei ja asettaa kyseenalaiseksi vallitsevat käytännöt ja tavat. Jos nuori sinulta kysyy mihin hän tarvitsee elämässään siniä ja kosiinia niin osaatko perustella?
Sinä et ehkä tarvitse siniä ja kosinia, mutta aika moni muu saattaa tarvita peruskoulun jälkeen. Ei opetussuunnitelmia laadita vain sinun tarpeittesi mukaan, vaan kaikille on tarjolla mahdollisuus myös vaativampiin opintoihin, joihin eivät ihan peruslaskutoimitukset riitä.
Mä olen tarvinnut näiden osaamista arkisessa elämässä ja työssä ties miten usein. En viitsi käyttää exceliä näin yksinkertaisiin kaskutoimituksiin
Vierailija kirjoitti:
Olen monta kertaa joutunut laskemaan jotain mittoja koulun geometriaopeilla, myös sini ja kosini siis ollut tarpeen. Nykyisin vähemmän, kun tietokoneen cad-ohjelmat ovat kehittyneet. Mutta ei tästä kovin kauaa ole, kun jouduin arvioimaan kaltevan rinteen oikeaa pinta-alaa ja kolmion hypotenuusan avulla sekin onnistui. Ei ole niin kehittynyttä ohjelmaa käytössä, joka sen olisi suoraan antanut. Eli kyllä monet koulussa opitut asiat ovat olleet varsinkin työelämässä tarpeen. Matematiikasta juuri geometria sekä prosenttilasku. Täytyy myöntää, että integroimaan ei ole tarvinnut lukion ja yliopiston pääsykokeiden jälkeen ryhtyä.
Väittäisinpä että suurin osa ei ole koskaan tarvinnut siniä ja kosiinia yhtään mihinkään peruskoulun/lukion jälkeen sama on derivoinnin ja integroinnin kanssa. Itse en muista osaa näistä mitään, vaikka kiitettävä oli lukion päästötodistuksessa pitkästä matikasta ja matikkaa olen lukenut sivuaineena yliopistossa. Tosin luin vain sen ehdottoman minimin, koska matikka ei yliopistotasolla ole enää lainkaan kiinnostavaa vaan pelkää todistelua todistelun jälkeen.
Oulun yliopiston rehtori kommentoi Utele-huijausta, että kaikki on mahdollista, kun koulussa ei opeteta muuta kuin laulua, leikkiä ja hevosen harjausta.
Inhosin matikkaa ja valitin siitä kouluikäisenä koko ajan, koska olin siinä niin huono. Olen pärjännyt oikein hyvin laskimen avulla ja kysymällä muilta, firmani numeroasiat hoitaa kirjanpitäjä. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että koulumatematiikka on loistavaa aivojumppaa ja ajatteluun ohjaamista. Lukeminen, kirjoittaminen ja laskeminen on ollut koulutuksen vakain perusta ja olkoon sitä niin kauan kuin ihmiskunta on olemassa.
Tarvitseehan noita töissä, kuten muutakin matematiikkaa. Differentiaali- ja integraalilaskentaakin tarvitsee tehdä välillä ihan kynällä ja paperilla. Toisinaan kompleksiluvutkin ovat tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oikeasti kannattaa pohtia mikä on tärkeää ja mikä ei ja asettaa kyseenalaiseksi vallitsevat käytännöt ja tavat. Jos nuori sinulta kysyy mihin hän tarvitsee elämässään siniä ja kosiinia niin osaatko perustella?
"Pystyt laskemaan paljonko kunttaa tarvitset rinnetonttisi kattamiseen ja kattopeltiä & maalia harjakattoosi"
Pythagoraan lause kuuluu yleissivistykseen. ÄLKÄÄ UNOHTAKO SITÄ KOSKAAN. Mielestäni myös derivointi ja integraalilaskenta on syytä osata. T: matikanope.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ehkä tarvitse siniä ja kosinia, mutta aika moni muu saattaa tarvita peruskoulun jälkeen. Ei opetussuunnitelmia laadita vain sinun tarpeittesi mukaan, vaan kaikille on tarjolla mahdollisuus myös vaativampiin opintoihin, joihin eivät ihan peruslaskutoimitukset riitä.
Tuossa jutussahan oli ehdotus että siirrettäisiin esim. sinit ja kosiinit peruskoulun jälkeiseen oppimiseen eli lukioon ja ammattikouluun. Jutussa myös sanottiin että oppilaat eivät osaa edes peruslaskutoimituksia vaan niitä joudutan vielä tankkaamaan ammattikoulussa. Joten eikö ole järkeä silloin keskittyä perusteiden oppimiseen?
Vierailija kirjoitti:
Pythagoraan lause kuuluu yleissivistykseen. ÄLKÄÄ UNOHTAKO SITÄ KOSKAAN. Mielestäni myös derivointi ja integraalilaskenta on syytä osata. T: matikanope.
Unohdettu on kaikki nämä, ja osa suomen presidenteistäkin. :) Varmaan palautuvat mieleen, jos vähän vaivautuu vilaisemaan.
Teen paljon päälläni työtä ja pidän tuollaisia asioita nipelitietouttena, jolla en viisi päätäni vaivata ja pitää aktiivisessa muistissa, koska ne voi tarkistaa netistä. Itse pyrin työssäni myös aktiiviseen unohtamiseen kun olen saanut projektin pulkkaan, jotta pää ei hajoa kaikesta yksityiskohtien muistamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussahan oli ehdotus että siirrettäisiin esim. sinit ja kosiinit peruskoulun jälkeiseen oppimiseen eli lukioon ja ammattikouluun. Jutussa myös sanottiin että oppilaat eivät osaa edes peruslaskutoimituksia vaan niitä joudutan vielä tankkaamaan ammattikoulussa. Joten eikö ole järkeä silloin keskittyä perusteiden oppimiseen?
Ihan kaikkea ei voi suunnitella heikoimpien oppilaiden mukaan. Jäisi liikaa asiaa ammattikouluun ja lukioon.
Rahankäyttöä opetetaan ala-asteella. Ei matikan opetus voi olla apinan tasolla, jos Suomi halutaan nostaa tästä suosta