Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oli kaksi opiskelijaa: toinen reipas ilopilleri ja toinen hiljainen hissukka

Vierailija
21.02.2016 |

Reipas oli kivaa seuraa kahvihuoneessa, mutta vetäytyvä lahjakas itse työssä. Arvaa kumpi sai työpaikan?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä varten työtä tehdään, asiakkaita vai työkavereita. Maksetaanko palkkaa siitä, että olet mukavaa seuraa työkavereille vai siitä, että olet hyvä itse työssä ja asiakaslähtöinen. Kumman työntekijän asiakas valitsisi? Sen jolta saa hyvää hoitoa ja apua vai sen joka hoitaa työn vain siksi, että se on hoidettava palkan vuoksi mutta mieluummin istuisi kahvihuoneessa rupattelemassa. Kumpi työntekijä on asiakkaan etu?

Vierailija
22/29 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä varten työtä tehdään, asiakkaita vai työkavereita. Maksetaanko palkkaa siitä, että olet mukavaa seuraa työkavereille vai siitä, että olet hyvä itse työssä ja asiakaslähtöinen. Kumman työntekijän asiakas valitsisi? Sen jolta saa hyvää hoitoa ja apua vai sen joka hoitaa työn vain siksi, että se on hoidettava palkan vuoksi mutta mieluummin istuisi kahvihuoneessa rupattelemassa. Kumpi työntekijä on asiakkaan etu?

Asia tuskin on näin yksinkertainen. Jos tämä reipas ihminen olisi työssään umpitampio, ei häntä varmasti palkattaisi. Lisäksi hyvä työkaveri on myös reipas ja huumorintajuinen. Asiakkaatkin (ainakin osa) arvostavat avointa ja seurallista hoitajaa, koska hänellä on usein aikaa myös vaihtaa muutama sananen, koska sosiaaliselle ihmiselle se sujuu osana hoitotyötä, eikä siihen tarvitse erikseen keskittyä. Introvertille sosiaalinen vuorovaikutus voi olla hankalampaa ja vaatii enemmän ponnistelua. Sosiaalisuus on tärkeä aspekti hoitotyötä. Toki sen pitää yhdistyä positiiviseen asenteeseen ja auttamisenhaluun. Juoruilevista selkäänpuukottajista ei varmasti kukaan pidä, missään työyhteisössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemukseni mukaan "sosiaaliset ilopillerit" ovat todellisuudessa paksunahkaisia, kovaäänisiä ja suulaita, omahyväisiä k-päitä. Tuttavapiirissä on joitakin ja he todella pärjäävät työelämässä erittäin hyvin.

Voitaisiin lakata ihannoimasta tuota "sosiaalisuutta".

Vierailija
24/29 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Jos introvertti antaa itsestään vetäytyvän kuvan, se voi vaikeuttaa myös työyhteisössä toimimista ja huonontaa ilmapiiriä. Huono ilmapiiri taas näkyy myös asiakkaille, oli yksilönä kuinka ahkera tahansa. Kyllä itsekin haluaisin mieluummin mukavan työkaverin kuin ahkeran, mutta hiljaisen ja vaikeasti lähestyttävän. Ei sitä oikeasti jaksa väkisin vääntää juttua kenkään kanssa.

Jos oikeasti olet tuo introvertti, niin katsohan peiliin. Itse saan monista introverteista kuvan, etteivät anna oikeasti itsestään paljoa ja pitävät itseään huomattavasti ekstrovertteja älykkäämpiä.

Vierailija
25/29 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakisin koodaria, sijoittajaa tai myyjää, tulokset vaukuttaisi, muuten perushyvä uuden omaksuminen riittää, ja se, että sopeutuu joukkoon nousee ykköseksi.

Vierailija
26/29 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemukseni mukaan "sosiaaliset ilopillerit" ovat todellisuudessa paksunahkaisia, kovaäänisiä ja suulaita, omahyväisiä k-päitä. Tuttavapiirissä on joitakin ja he todella pärjäävät työelämässä erittäin hyvin.

Voitaisiin lakata ihannoimasta tuota "sosiaalisuutta".

Tämä on se oikea määritelmä "sosiaalisuudesta".

Vierailija
27/29 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole kovin puhelias, mutta tulen hyvin toimeen kaikkien kanssa. 

Joskus tulee näitä ekstroverttejä myyntiedustajia ilman mitään ajanvarausta ovesta sisään. Pomo ajoi viimeksi yhden aika vihaisesti pois, kun oli kiire. Varmasti saanut paikan sosiaalisuudella ja miellyttävällä käytöksella, mutta pitää olla myös tilannetajua ja ymmärtää, että tiettyihin työpaikkoihin ei voi noin vain tulla sisälle. 

Peruskohtelias ja kyky tulla toimeen ihmisten kanssa on tärkeämpää, kuin se, että juttelee niitä näitä joutavanpäiväisyyksiä kahvipöydässä. Minä ainakin koen yksityisasioiden jatkuvan utelun rasittavana. Käännän monesti jutun työasioihin, jotta ei tarvitisisi omia asioita selittää, mikä tietää sitä, että tauolla ei saada olla rauhassa töistä. 

Vierailija
28/29 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan monista introverteista kuvan, etteivät anna oikeasti itsestään paljoa ja pitävät itseään huomattavasti ekstrovertteja älykkäämpiä.

Itseasiassa tutkitusti introvertit ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin ekstrovertit, joten ei ole välttämättä tuulesta temmattu.

Vierailija
29/29 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saan monista introverteista kuvan, etteivät anna oikeasti itsestään paljoa ja pitävät itseään huomattavasti ekstrovertteja älykkäämpiä.

Itseasiassa tutkitusti introvertit ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin ekstrovertit, joten ei ole välttämättä tuulesta temmattu.

Itse asiassa ei kannata vetää tutkimuksista yleistyksiä. Introvertteja kun on tyypillisesti molemmissa päissä enemmän, siis superälykkäitä ja supertyhmiä. Älykkyystestit eivät myöskään mittaa ns. tunneälyä ja keskittyvät enemmän matemaattiseen lahjakkuuteen, mutta jo olemassa olevat testit osoittavat, että introvertteja on ääripäissä. Älykkäimmät ihmiset ovat yleensä introvertteja ja heidän älykkyytensä on keskiarvoa huomattavasti korkeampaa. He siis nostavat myös introverttien älykkyyden keskiarvoa.

Mielestäni sekä introvertit että ekstrovertit ovat epämiellyttäviä ihmisiä, jos heillä ei ole sosiaalista taitavuutta. Se tarkoittaa nimenomaan sitä kykyä ottaa tilanteet haltuun ja ymmärrystä kohdata toinen ihminen huomaavaisesti ja nolaamatta. Kukaan ei ole sosiaalisesti taitava tuosta vaan, mutta on paljon ihmisiä, jotka piiloutuvat introvertin leiman tai ekstrovertin leiman taakse eivätkä edes yritä huomioida muita.

Reipas ilopilleri kuulostaa mukavammalta kuin hiljainen hissukka. Jos se reipas ilopilleri puhuu muiden päälle, päällepäsmäröi ja juoruilee, ei hän enää olekaan niin mukava. Ja jos se hiljainen hissukka kohtaa ihmisen aidosti ja lämpimästi, on tilanne aivan toinen. Mutta jos se hiljainen hissukka tekee työnsä tunnollisesti mutta ei kohtaa asiakkaita millään tasolla eikä anna tunnetta siitä, että välittää heistä ja heidän ongelmistaan, niin jopa se muiden päälle puhuja saattaa olla parempi asiakaspalvelussa, jos hänelle kuitenkin pystyy kertomaan ongelmista tai jos asiakas kokee, että hänet huomioidaan ja hän on tärkeä.

Jos ap:n otsikon mukaan olisi pitänyt valita työntekijät, niin reipas ilopilleri olisi saanut työn ja hiljainen hissukka ei. Asiakaspalvelussa on tärkeää olla reipas ja iloinen, tärkeämpää kuin haudanvakavana suorittaa ne vaaditut toimenpiteet. Mutta kuten aiemmin sanoin, ap ei kertonut koko tarinaa aloituksessaan eikä kukaan ole mukava vain olemalla introvertti/ekstrovertti.