Opettajan yleistieto eilisessä Haluatko
Miljonääriksi ohjelmassa...
Miten ei tiennyt Oxfordia?
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten kukaan täällä ei vouhkaa noista kysymysten epäreiluudesta. Tolle luokanopelle tuli kyllä todella helppoja kysymyksiä suhteessa siihen edeltävään poikaan. Epäreilua.
On vouhkattu, älä huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten kukaan täällä ei vouhkaa noista kysymysten epäreiluudesta. Tolle luokanopelle tuli kyllä todella helppoja kysymyksiä suhteessa siihen edeltävään poikaan. Epäreilua.
On vouhkattu, älä huoli.
Haha, no hyvä! :D T. 222
Vierailija kirjoitti:
Minä en olisi tiennyt Florence Nightingalea. Olen luokanopettaja ja valmistunut lukiosta E:n paperein. Myös historiasta kirjoitin E:n. Haluaisin tietää, että mikä sairaanhoidon parissa uraa uurtaneessa henkilössä on niin merkittävää, että hänet pitäisi jokaisen tietää. Hukkuu kyllä niin historian henkilöiden massaan, ettei ole ihme ettei tällaista tiedä. En muista koskaan oppikirjoissa häntä mainittaneen enkä sen puoleen muuallakaan. Miksi edes olisi mainittu, kun historiassa painotetaan suuria aikakausia, syy ja seuraus -suhteita sekä suurimpia sotia ja niihin liittyneitä henkilöitä? Miksi yksittäinen sairaanhoitaja nousisi esiin muualla kuin lääketieteen historiassa? Onko hän vaikuttanut jollakin tavalla kansainväliseen politiikkaan tai muutoin muuttanut historian kulkua? Sanoisin, että menee siihen kuuluisaan nippelitiedon kastiin...
kysyt mutta et osannut googlettaa häntä? Kuule, hän pelasti lukemattomia sotamiehiä kuolemalta sodan aikana, ja aloitti moderinin sairaanhoidon, sellaisena kuin se on nykyään, ennen sitä ei rintamalla ollut mitään apua haavoittuneille. hÄn oli sankari, josta on tehty elokuvia, aivan kuten Amelia Earhartista ja Coco Chanelista, jos neito olisi tiennyt edes nuo muut niin olisi helposti voinut päätellä ketä ei ainakaan haeta. Ei tiennyt Chanelia tai ensimmäistä maailmanympärilentäjänaista.
just.joo kirjoitti:
Nolo tämäkin ketju on, tyypit jankuttaaa että harvardiin ja florenceen törmää ja heidät tietää, kun katsoo telkkarista teinien suosimaa amerikkalaista paskaa.
Harvard mainitaan tosi monessa teinien suosimassa amerikkalaisessa paskaleffassa.
Myös ruudussa näkyvissä. Yliopistoon on muuten mahdollista päästä vaikka olisi vähän toopekin. Ja sinnikkyydellä myös pois.
Friidan oppilaat taitavat olla älykkäämpiä kuin opettajansa.
Kyllä mun ainakin ois lapsena ollu baikee oottaa tämmöistä opettajaa tosissaan. Olisin nimittäin itse tiennyt enemmän.
Ainoa äärimmäisen vaikea kysymys tuossa ohjelmassa on ollut se konduktöörin 13. kysymys, jossa kysyttiin, kuka Rooman keisareista hallitsi kaikkein lyhimmän aikaa. Sillä olisi voittanut 60 000 €.
Jos aikuinen nainen ei tiedä mitä/kuka on Chanel niin ei pitäisi kutsua itseään naiseksi ollenkaan. Ilman Chanelia Friidakin pukeutuisi perunasäkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en olisi tiennyt Florence Nightingalea. Olen luokanopettaja ja valmistunut lukiosta E:n paperein. Myös historiasta kirjoitin E:n. Haluaisin tietää, että mikä sairaanhoidon parissa uraa uurtaneessa henkilössä on niin merkittävää, että hänet pitäisi jokaisen tietää. Hukkuu kyllä niin historian henkilöiden massaan, ettei ole ihme ettei tällaista tiedä. En muista koskaan oppikirjoissa häntä mainittaneen enkä sen puoleen muuallakaan. Miksi edes olisi mainittu, kun historiassa painotetaan suuria aikakausia, syy ja seuraus -suhteita sekä suurimpia sotia ja niihin liittyneitä henkilöitä? Miksi yksittäinen sairaanhoitaja nousisi esiin muualla kuin lääketieteen historiassa? Onko hän vaikuttanut jollakin tavalla kansainväliseen politiikkaan tai muutoin muuttanut historian kulkua? Sanoisin, että menee siihen kuuluisaan nippelitiedon kastiin...
Tuota, johtuisikohan siitä että häntä pidetään sairaanhoidon kehittäjänä. Häntä ennen ei varsinaisia sairaanhoitajia ollutkaan. Joten ei ole kyse "yksittäisestä sairaanhoitajasta". Lukaisepa jotain Krimin sodasta. Nightingale mainitaan lähes aina Krimin sodasta puhuttaessa. Mutta toisaalta tämä nykyaika on niin tyhmyyttä ja tyhjäpäisyyttä palvovaa, että ei ihme että ihmiset on ihan pihalla historiasta, tai ylipäätään kaikesta.
Itseasiassa mä olen oppinut tuon ihan tv-sarjoista ;) Todella noloa siinä mielessä, että muut ei edes olleet brittiläisiä yliopistoja..Paitsi että en muista mikä se neljäs vaihtoehto oli :D
Itsekään en olisi tiennyt nighingalea, tosin ainakin coco chanelin olisin osannut sulkea pois. Nightingalesta ei olla puhuttu peruskoulun tai lukion pakollisessa historiassa. Näin on saattanut olla ennen 2000-lukua, mutta nykyään sitä ei näytetä pitävän mm. maailmansotien veroisena juttuna, joita historiantunneilla nykyään lähinnä opetetaan. T. Lukiosta 2012 kirjoittanut
Tää besserwisser-akkojen anonyymi joukkohyökkäys yhden yksittäisen tv-visailijan kimppuun on jotain todella vastenmielistä. Friida esiintyi nimellään, kasvoillaan ja persoonallaan. Te kiusaajat ette osaa muuta kuin räiskiä puskista. Hyi hvetti!
M39
Tuon Oxford-kysymyksen pointti oli se, että Oxford oli yliopistoista ainoa, joka edes sijaitsee Briteissä. Way to go.
Mun mielestä tää Friida oli kiva ja positiviinen, ottaisin kyllä heti seuralaisekseni! Kiva ja rohkea mimmi. Ei kai luokanopettajaksi aina ne elävät tietopankit hakeudukaan. Opettajana voi pärjätä olemalla sosiaalinen ja positiivinen, pääsykokeista en tiedä.
Mikä siinä oli niin kauheaa? Ei tiennyt vastausta kahteen kysymykseen ja nyt on siitä syystä kelpaamaton opettajaksi sekä av-palstan yleinen sylkykuppi.
Pakko sanoa tähän keskusteluun, että en ole koskaan pitänyt luokanopettajien yleistiedon tasoa kovin korkeana, heitäkin tuttavapiiriin kuuluu, muutama poikkeus vahvistaa säännön. Yleissivistyksessä muutaman proffan ja tutkijan, lakimiehen ja lääkärin lisäksi minut varmasti pesee pari duunarituttua, joilla on ihan käsittämätön yleissivistyksen taso. Heitä kahta yhdistää tiedonjano ja uteliaisuus, lukevat paljon, seuraavat ajankohtaisia asioita, ja jos jokin asia kiinnostaa varmasti penkovat tiedon (kriittisesti lähteitä tarkastellen) pohjamutia myöten.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä oli niin kauheaa? Ei tiennyt vastausta kahteen kysymykseen ja nyt on siitä syystä kelpaamaton opettajaksi sekä av-palstan yleinen sylkykuppi.
Ei tiennyt kenestä lauletaan Eppujen biisissä (= Turmiolan Tommia; tämän olisi voinut edes päätellä).
Ei tiennyt edes kuka on Coco Chanel, Amelia Earhart tai Mata Hari (nämä sulkemalla pois olisi voinut päätellä sen Florence-kyssärin).
Ei tiennyt, että Yale ja Harvard on USA:ssa ja Oxford Englannissa (Berkeleyn olisi vielä voinut antaa anteeksi, jos ei siitä ole koskaan kuullutkaan, mutta silti Oxford olisi pitänyt tietää).
Lähinnä tässä nyt kauhistuttaa että ihanko oikeasti opettajaksi voi valmistua tuollainen tyhjäpää??