Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei siellä lääkiksessä opeteta kymmensormijärjestelmää??

Vierailija
20.02.2016 |

En kyllä tajua tätä nykyistä systeemiä ollenkaan, etteivät lääkärit itse voi kirjoittaa omia lausuntojaan, vaan ne pitää lukea johonkin sanelunauhuriin, josta sitten joku lääketiedettä tuntematon sihteeri ne purkaa kirjoitukseksi. Koko prosessihan on ihan tajuttoman virhealtis, kun sihteeri lääketieteellisen koulutuksen puuttumisen vuoksi ei kunnolla ymmärrä mitä lääkäri on sanonut, ja kirjoittaa siksi lausuntoon älyttömyyksiä! Itsellänikin on monessa lääkärinlausunnossa ja epikriisissä lääketieteelliset termit kirjoitettu ihan päin honkia, arvatenkin juuri jonkun toimistosihteerin aikaansaannoksena.

Mielestäni olisi kyllä erittäin tarpeellista laittaa kaikki aktiivisesti ammattia harjoittavat lääkärit pakolliselle konekirjoituskurssille, että tähän touhuun saataisiin jotain tolkkua!

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt sihteeri ja lääkäri voi keskustella keskenäänkin. Ei siihen sairaanhoitajaa tarvitse sanansaattajaksi. Eletään kuitenkin 2016 luvulla.

Vierailija
22/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 korjaa. Siis tekstinkäsittelijä kirjoittaa sanelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kannatan sitä, että lääkäri kirjoittelee lääkärin palkalla omat tekstinsä itse. Tosi hyvä systeemi (joka tosin valitettavasti on käytössä joissain terveyskeskuksissa - eiku onneksi, niinhän mä olin sanomassa).

Terv. idiootti

Se kirjoitusaika on poissa ihan potilastyöstä. Sihteerin palkka on vähän alempi kuin sen lääkärin. HUOh

Maksatko lisää kunnalisveroa, kun saat lääkärin kirjoittaman paperin.

Vierailija
24/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti. Missä lääkärit EI kirjoita itse? En ole vielä kertaakaan nähnyt, et lääkäri ei kirjoittaisi.

Vierailija
25/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sihteerit niitä tekstejä osastolla kirjoita, vaan tekstinkäsittelijät jossain ihan muualla kuin sairaalassa.

Vierailija
26/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on sanelu ja tekstinkäsittely!

Kyllä osa lääkäreistä näppärästi ja nopeasti kirjoittaa omat tekstinsä, eikä mikään estä tekemästä sitä, mutta tiesittekö että lääkärilläkään voi olla lukihäiriö?

Meillä on yksi pitkälle erikoistunut seniorilääkäri jonka teksteistä ei kyllä saa mitään tolkkua, mutta lasten henkiä se osaa kyllä pelastaa. Sanelkoon, ka konekirjoittajat kirjoittaa , antaa hänen tehdä sitä mitä yli 99 % muista ei osaa

Vierailija
27/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään yhä useammin lääkäri kääntyy selin potilaaseen ja alkaa näpytellä tietokonetta ihan omin sormin.

Tietääkseni ainakin entiseen aikaan poliisit olivat ammattikonekirjoittajien lisäksi ainoa ammattikunta, joiden koulutuksessa oli jossakin vaiheessa kymmensormijärjestelmä.

Joku "tietty näppäimistö" on edelleen ikivanhaan varsien päässä olevien kirjainten vuoksi järjestetty qwerty-näppäimistö. Saa nähdä, elänkö niin vanhaksi, että saan käyttööni uudenlaisen näppäimistön, jossa olisi käytetyimmät kirjaimet nopeimmilla sormilla eikä hitaimmilla niin kuin nyt.

Vierailija
28/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti. Missä lääkärit EI kirjoita itse? En ole vielä kertaakaan nähnyt, et lääkäri ei kirjoittaisi.

Taidat olla aika nuori etkä ole koskaan käynyt missään erikoislääkärillä.

Vierailija
29/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri kirjoittaisi ne tekstit itse, niistä tulisi lyhyempiä ja vain olennainen olisi tekstissä. Kirjoittaminen on nopeaa kymmensormijärjestelmällä. Jotkut lääkärit toki itse kirjoittaakin.

Vierailija
30/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa kymmensormijärjestelmän niin kirjoittaminen on melkein yhtä nopeaa kuin puhuminen + että ehtii myös miettiä mitä kirjoittaa. Eihän se sanelukaan tule päästä jatkuvana virtana, vaan välillä on pieniä miettimistaukoja. Saneluista tulee myös varmasti järkevämpiä, selkeämpiä ja tiiviimpiä kun näkee mitä tekstiä on suoltanut paperille.

Vierailija
31/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aika nuori etkä ole koskaan käynyt missään erikoislääkärillä.

Olen yli 40 vuotta nuori ja kiertävä osastonsihteeri. Enkä todellakaan ole nähnyt lääkäriä joka ei itse kirjottaisi. Lähinnä työskentelen erikoislääkäreiden kanssa.

Vierailija
32/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin hiukan teitä teinejä älynväläyksineen vanhempana olen nähnyt tietokoneissa jos jonkinlaisia näppäimistöjä (voitte verrata nykyisin kännyjen hyvin vaihtelevia tekstinsyöttö"näppäimistöjä" tähän) monen kymmenen vuoden aikana. Johonkin tiettyyn näppäimistöön intensiivisen koulutuksen saaminen on hullun hommaa.

Tämä! Ja idiootit alapeukuttaa massiivisesti.

Vierailija
33/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta lääkärit kirjoittaa kuin a ja b-todistukset?

Vierailija
34/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie se vaan aika paljon aikaa, kun ainakin sisätautilääkärit sanelee lähes jokaisesta potilaasta noin 10 minuutin sanelun. Se vähentää pari potilasaikaa/päivä, jos joutuvat heti tarkastamaan sanelunsa. Meillä ainakin eräs lääkäri tulee vasta sunnuntaisin vasta tarkistamaan "romaaninsa". Saa varmaan pyhälisät kaupan päälle. Kyllä hoitajienkin työt vähenee, kun robotti alkaa ilmoittamaan potilasajat (siis kirjeet).

Vierailija
35/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie se vaan aika paljon aikaa, kun ainakin sisätautilääkärit sanelee lähes jokaisesta potilaasta noin 10 minuutin sanelun. Se vähentää pari potilasaikaa/päivä, jos joutuvat heti tarkastamaan sanelunsa. Meillä ainakin eräs lääkäri tulee vasta sunnuntaisin vasta tarkistamaan "romaaninsa". Saa varmaan pyhälisät kaupan päälle. Kyllä hoitajienkin työt vähenee, kun robotti alkaa ilmoittamaan potilasajat (siis kirjeet).

Hoitajat ilmoittaa potilasajat?

Eikö sihteerit ilmoita?

Vierailija
36/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit eivät voi kirjoittaa itse, koska arvovalta ja jumaluus kärsisi. Meidän työterveyslääkäri on poikkeus. Hän osaa googlettaakin. 

Lähinnä jumaluutta ovat muuten Kelan asian tuntia lääkärit. Arvonsa tuntevampia virkamiesherroja ei ole, etenkin nyt kun ministeriöiden pomot ovat vaihtuneet nuorempiin.

Vierailija
37/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoituskykyinen ihminen kirjoittaa melkein samaa vauhtia kuin saneleekin.

T. nimim. "Obeesi keski-ikäinen nainen valittaa hiirikäden rannekanavan abduktiosta"

Vierailija
38/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin hiukan teitä teinejä älynväläyksineen vanhempana olen nähnyt tietokoneissa jos jonkinlaisia näppäimistöjä (voitte verrata nykyisin kännyjen hyvin vaihtelevia tekstinsyöttö"näppäimistöjä" tähän) monen kymmenen vuoden aikana. Johonkin tiettyyn näppäimistöön intensiivisen koulutuksen saaminen on hullun hommaa.

Ehkei yliopistomaailmassa kannata kurssja käyttää perehdyttääkseen sadan vuoden verran käytössä olleeseen qwerty-näppäimistöön. Epätieteellisenä se kannattaisi tehdä työnantajan puolesta työpaikalla.

Todellisuudessa nykyään niin moni kirjoittelee jo jatkuvasti koneella, että ulkopuolisen kirjoittajan käyttö ei tuo juurikaan lisäarvoa. Sanelimen käytön opettelu on enemmän laitekohtaista kuin tekstinsyöttö.

Vierailija
39/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko käynyt koskaan mielessä, että se voisi olla se lääkäri joka sanelee niin helvetin epäselvästi, nopeasti, mumisten ja niin hiljaa ettet saa mitään selvää vaikka saneluohjelman ja koneen volyymi on täysillä? Voisiko ne virheet johtua siitä?

On myös totta, että todella monelle lääkärille on ylivoimaisen vaikeaa lisätä paperia tulostimeen jos joskus itse sieltä tulostavat. Lääkärit eivät välttämättä tunne potilastietojärjestelmää ja kuinka esim. lomakepohjat toimivat ja ovat heti ensi kädessä huutamassa sihteeriä apuun tai sitten toimittavat meille postitettavaksi lausunnon josta puuttuu aina jotain oleellista, jos ei diagnoosi niin allekirjoitus.

Vierailija
40/51 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 20 vuotta ollut lääkärinä, useammassa työpaikassa, enkä vielä koskaan ole kirjoittanut itse tekstejäni.