Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vauva ei saa nukkua kuin yhden pidemmän pätkän vuorokaudessa?

Vierailija
29.06.2008 |

siis koska tää on keksitty? mä olin ihan ihmeissäni kun neuvolan täti sanoi mulle että reilu viikon ikäinen ei saa nukkua kun yhden pidemmän pätkän päivässä, eli yli neljä tuntia, muuten saa nukkua sitten korkeintaan sen neljä tuntia kerralla. mä olen kyllä aina ajatellut että vastasyntyneet nyt saa nukkua tasan niin paljon kun ne nukkuu ja sitten kun niillä on nälkä ne herää ja vaatii ruokaa. näin meidän pieni on tehnyt syntymästään saakka. muutenkin on tullut nyt molemmilla neuvolakäynneillä semmoinen tunne että toi meidän vauva olis jotenkin epänormaali kun se on niin rauhallinen, itkee tasan silloin vaan kun sillä on nälkä. enkä kyllä tosissaan ole ruvennut vauvaa herättelemään syömään vaikka oliskin nukkunut enemmän kun neljä tuntia päivällä. tää on sentään mun kolmas lapsi jo, mutta eka kerta kun mulle joku sanoo että vauvat ei sais nukkua noin paljon.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen olen huomannut että neuvoja on yhtä monta kuin neuvojia.

Ja paras neuvo on kuitenkin se että ite tietää mitä oma lapsi tarvii.

Vierailija
2/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotan kolmatta lasta enkä ole koskaan antanut lapsen nukkua yli 4 h vaikka olis posottanu ylikin! :)

Ittellä herättämiseen oli syynä imetys: rinnat täyttyy neljässä tunnissa liikaa, lapsen on hankalampi juoda liian täysistä rinnoista.

Samaten vaippojen pitäminen yli 4.n tunnin oli kamalaa. Susta vissiin ei? Omia lapsia en viitsi kiusata märillä vaipoilla.

Omat tenavat on jatkanu unia syömisen ja vaipan vaihdon jälkeenkin. Ei ole iso homma.

Samaten: jos ei käytä ehkäsyä vaan luottaa imettämisen tehoon, niin ei ole enää varmaa jos imetyksessä pitää yli neljän tunnin taukoja.

Samaten tehoon vaikuttaa että synnytyksestä alle puoli vuotta ja kuukautiset ei ole alkanu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolle? Siis että MIKSI ei saisi nukkua?

Vierailija
4/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kolmen äiti ja antanut lapsen nukkua niin kauan kuin nukuttaa.

Tunnustan että kerran nukkui päivällä kuusi tuntia ja herätin hänet syömään kun huolestutti että onko hengissä.

Tee niin kuin olet aiempienkin kanssa tehnyt ja unohda tuollaiset neuvot.

Vaipat voi olla pidempään kuin 4 tuntia jopa läpi yön ne vetää kyllä nestettä ja paljon.

Vierailija
5/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän vauva kyllä syö vähintään sen kuus kertaa päivässä vaikka nukkuiskin paljon. tänään ollaan syöty jo kolme kertaa ja sitten kun herää päiväunilta niin on rinnassa kiinni vähintään kahden tunnin välein iltamyöhään asti. eli tänäänkin tulen imettämään minimissään kuus kertaa vielä ennenkun mennään yöunille.

ja kun paino on kuitenkin noussu hyvin, niin hittoakos sillä oikeesti on väliä kuin usein vauva syö. eikös pääasia ole että syö hyvin ja kasvaa? -ap

neuvolle? Siis että MIKSI ei saisi nukkua?

Vierailija
6/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä vauva saanut pullomaitoa synnäriltä asti, koska itellä maidontuotanto ei alkanut kunnolla. Saa rintamaitoa kyllä joka kerralla, mutta syöttöväli yölläkin on jo 7h... siinä vaiheessa kyllä rintoja jo kivistää

2nen

Vierailija
7/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinaatko sitä et vastasyntynyt pitäis neljän tunnin välein herättää syömään?

Vierailija
8/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin olen lasteni antanut nukkua ihan just niin paljon kun unta palloon mahtuu. Enemmän musta vauvaa kiusaa se, että sitä herätellään millon mistäkin syystä kun esim. märkä vaippa (jos vauva kerta märälläkin nukkuu ihan tyytyväisenä). Meilläkin muksut vedellyt vauvana 4-6h päiväunia, enkä tosiaan ole alkanut herättelemään.

Vierailija
9/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka samoissa vaipoissakin. useinhan vauvat eivät edes pissaa silloin kun ovat syvässä unessa vaan vasta havahtuessaan. meillä vaippa on useimmiten yöunien (4-5 tuntia) jälkeen ihan kuiva.

Vierailija
10/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos vauva nukkuu hyvin 6-8 tuntia yössä niin en hitto vie rupee sitä herättämään, vaan käytän sen ajan nukkumiseen ja lepään itsekin. ja voi olla että rinnat täyttyy aika paljon, mutta ei tuolla vauvalla oo näkyny olevan mitään ongelmia syömisen kanssa vaikka rinnat olis kuin täynnä.

ja en tosissaan muista miltä tuntui käyttää vaippoja, joten en voi ottaa kantaa siihen kuinka kamalalta se tuntui. tosin, nykyajan vaipat on kyllä senverran imukykyisiä ja muutenkin parempia että niitä ei varmastikaan voi edes verrata niihin vaippoihin mitä minä käytin seitkyt-luvulla.

ja imettämisen tehoon ehkäisyssä mä en kyllä luottais missään tapauksessa. -ap

Itse odotan kolmatta lasta enkä ole koskaan antanut lapsen nukkua yli 4 h vaikka olis posottanu ylikin! :)

Vierailija
11/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitään joka asiaan uusia pilkunviilaussääntöjä ja sitten ihmetellään, miksi naiset kokevat suorituspaineita äitiydestä, vaikka nykyään kaikki on niiiiin helppoa...

Vierailija
12/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta päivällä sitten korkeintaan neljä tuntia. -ap

meinaatko sitä et vastasyntynyt pitäis neljän tunnin välein herättää syömään?

Vierailija
13/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sinulla selvästi sellainen tuntuu olevan.

Koska vauva syö ja kasvaa hyvin, anna rauhassa nukkua, jos nukuttaa. Kyllä se keskeytymätön unikin tekee hyvää vauvalle ja vielä isommallekin lapselle.

Vierailija
14/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mä olen meinannutkin tehdä, kunhan tässä ihmettelen että milloin tämmöinen juttu on keksitty. ei kukaan mulle tämmöistä sanonut silloin kun nelisen vuotta sitten toi edellinen lapsi oli vauva. -ap

koska sinulla selvästi sellainen tuntuu olevan.

Vierailija
15/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä juuri sen takia moni sitä karsastaa.. ;)

Oma äitikin opastettu meijät saatuaan että lasta syötetään 4 h välein. VAIKKA lapsi karjuisi ruokaa parin tunnin syötön jälkeen.

Se on se säännöllisyys pointtina. Ehkäsy teho pysyy parempana ja maidon tuotanto pysyy hyppysissä. Ei tartte ajatella että vauvaa voi huvitutittaa jne. koska on aika moni hukassa että milloin lapsi huutaa nälkää, milloin vaippaa, milloin kylmä/kuuma tai ihan vaan haluaa seurustella.

Tottakai tärkeintä on se että lapsi kasvaa ja voi hyvin. Jos sinulla ei ole ongelma rintojen liika täyttyminen niin toisilla se voi olla ongelma; ja silloin auttaa kun syöttää aikasemmin vaikka lapsi "pitää herättää ja voi voi" -tai pumppaa osan etumaidosta.

Eikö tässä ole jo syytä?

Nii ja vaipoista! Vaikka ne on kehittyny ja kokoajan kehittää niin kai teillä hyvät naiset on SILTI kokemuksia ohivuodoista ja muusta? Onhan se ihan luonnollista silloin olettaa ettei vaippa pysy aina mukana ja lapsen iho joutuu kovemmalle koetukselle?

4

Vierailija
16/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten vuoden vanhana, jos ei ole edes annettu nukkua pitkiä pätkiä kerrallaan. Ja jos omat rinnat painaa, niin ne kai voi pumpatakin tyhjemmiksi lasta silti kiusaamatta. Vaippa ei haittaa niin kauan kuin vauva ei siihen itse herää.

Vierailija
17/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin synnärillä, että neljän tunnin jälkeen pitäisi herätellä, mutta tuo johtui kyllä siitä että oli hereillä ollessaan vähän "veltto" ja keltaisuuttakin oli. Eikä tuossakaan ollut kyse kuin ensimmäisistä päivistä. Olisiko neuvolan täti tarkoittanut, että jos haluaa esim tehdä eron päivän ja yön välille ja jos vauva valvoo kovin paljon öisin?

Vierailija
18/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä sellainen kokemus, itellä/ystävillä tosin vain, että mitä paremmin nukkuu päivällä, sitä paremmin myös yöllä

Vierailija
19/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vauva nukkui semmoiset 6-8 tuntia yössä, heräs syömään ja nukkui 3-4 tuntia lisää, joten ei mistään yövalvomisista ole kyse. nyt ollaan viime päivät menty tyyliin 4-5 tuntia yöunia, vaipanvaihto ja syöttö jonka jälkeen nelisen tuntia unta lisää. ja otettakoon nyt huomioon että tämä kyseinen vauva on vasta kolme viikkoa vanha, joten mitään hirveen säännöllisiä rytmejä nyt ei ole vielä muodostunut. -ap

Olisiko neuvolan täti tarkoittanut, että jos haluaa esim tehdä eron päivän ja yön välille ja jos vauva valvoo kovin paljon öisin?

Vierailija
20/22 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pitää kyllä lisätä siihen että se ei meillä yleensä ole kiinni siitä kuinka kauan vaippa on ollut yllä, ohivuotoja saattaa olla vaikka vaippa ollut vain pari tuntia. ja meidän pieni aika hyvin ilmoittaa että nyt on jokin huonosti, eli huutaa kunnes saa kuivaa ylle. -ap

Vaikka ne on kehittyny ja kokoajan kehittää niin kai teillä hyvät naiset on SILTI kokemuksia ohivuodoista ja muusta? Onhan se ihan luonnollista silloin olettaa ettei vaippa pysy aina mukana ja lapsen iho joutuu kovemmalle koetukselle?

4