Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskallanko lähteä yrittäjäksi? Kahvilaunelma..

Vierailija
20.02.2016 |

Konsepti on jo mietittynä valmiiksi. Olen lueskellut netistä niin keskustelupalstojen viestejä kuin ihan virallisia tutkimuksiakin liittyen siihen, millainen on asiakkaiden mielestä hyvä kahvila ja mitkä ovat tulevat maailmanlaajuiset trendit. Näiden pohjalta olen muokannut omaa yritysideaani. Suvussa on yrittäjiä, joilta saisin apua. Paikka olisi jo tiedossa, joka soveltuisi suunnitelmiini. Paikkakunnalla ei ole samassa konseptissa kilpailijoita, tarjoaisin jotain erilaista (mutta kodikasta, ei mitään fiiniä jonne ei uskalla tulla kuin juhlapuvussa).

Tällä hetkellä olen vakitöissä ihan toisella alalla, mutta miettinyt jo vuosia alanvaihtoa ja myös yrittäjyyttä. Tässä olisi nyt mahdollisuus siihen. Uskallanko repäistä ja lähteä yrittäjäksi? Olisi ihanaa kuulla kokemuksia, jos paikalla on joku kahvilan-/leipomon- tms pitäjä :)

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satsaa laatuun

Vierailija
22/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ainkaan julkisesta työpaikasta irtisanoudu.

Tämmöisinä aikoina työpaikka julkisella sektorilla on kultaharkon arvoinen.Paljon pitää olla pääomia että pärjää muhkeille julkisen sektorin palkoille. Pitää olla monimiljoonaomaisuus että  tienaa yhtä hyvin.

Julkisella vielä optiona bonukset ja alati kohoava palkka. Kaikki sidottuna indekseihin ja ylikin näköpiirissä olevaan tulevaisuuteen.

Kyllä, 2100e/kk on todella houkutteleva palkka! Yksityispuolella samasta työstä maksetaan 4500e/kk, mutta ei kieltämättä ole varma työpaikka. Tosin kyllähän se ansiosidonnainenkin olisi siinä tapauksessa enemmän kuin tuo 2100e/kk. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla varaa investoida?

Onko varaa olla palkatta alkuun?

Markkinointi pitää muistaa

Myyntiosaaminen

Vierailija
24/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satsaa laatuun

Josta suomalaiset eivät ole valmiita maksamaan....... ;)

Vierailija
25/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöisinä aikoina työpaikka julkisella sektorilla on kultaharkon arvoinen.Paljon pitää olla pääomia että pärjää muhkeille julkisen sektorin palkoille. Pitää olla monimiljoonaomaisuus että  tienaa yhtä hyvin.

Julkisella vielä optiona bonukset ja alati kohoava palkka. Kaikki sidottuna indekseihin ja ylikin näköpiirissä olevaan tulevaisuuteen.

Ei ihmekkään että on näin.Maalaisjärkikin sanoo että kaikkein parhaiten pärjää kun voi verottaa avointa sektoria joka tienaa rahan. Tästä sitten kuoria kermat päältä verottamalla omiin taskuihin. On helppoa olla "luova" menestyjä julkisella :)

Vierailija
26/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunta sellainen, että kahvila ylipäänsä menestyisi? Siihen tarvitsee olla tarpeeksi iso paikka joka on vieläpä sijoittunut siten, että siinä on selkeä keskusta. Tienvarsikahvilat eivät yleensä menesty, jos tarkoituksena on että ihmiset käyvät ohikulkumatkallaan autoillessaan ohi. Nämä asiakkaat menevät isoille liikekeskuksille ja huoltoasemaketjuille.

Mieheni on omistaa finanssialan yrityksen (ei Suomessa), ja kysyin häneltä, että rahoittaisiko kahvilaa Suomessa. Ei kuulemma toivoakaan. Mutta hänen tehtävänään onkin tehdä rahaa, ei vain pärjätä.

Itse olen sitä mieltä, että kannattaa tehdä juuri sitä, mikä se oma intohimo on. Tästä syystä minä opiskelin antropologiaa yliopistossa, enkä kadu vaikkei sillä työllistynytkään. Sinulla on kuitenkin hyvä suunnitelma, ettet irtaudu työpaikastasi ennen kuin näet homman nimen. Ensimmäinen vuosi on aina se kriittisin. Ja kaiken kaikkiaan, sinulla on hävittävänä ainoastaan rahaa. Ja se ei ole maailmanloppu. Onnea yrittäjyyteen!

Vierailija
27/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi tarvitsee lisää yrityksiä, mutta varaudu, että rankkaa on. Mä oon ollut yrittäjä vuosia, joten kokemusta piisaa. Itsekin oon pyöritellyt ajatusta lounaspaikasta, mutta vielä en ole keksinyt, miten tekisin sillä leipäni ts. Saisin pienemmällä paikkakunnalla riittävästi asiakkaita sisään riittävän suurella keskiostoksella....

Pohdittavaa:

- alkupääoma (oma sijoitus) ja odotus, millä aikajänteellä saat sen takaisin palkan lisäksi? Ravintolan osalta ajattelisin, että 2 vuotta max aika. Laitteita, kalusteita ja koneita löytyy realisointiliikkeiltä lähes uuden veroisina.

- ravintolan perustamiseen ei varmaan helpolla saa finnveralta rahaa...

- aukioloajat, ja haluamasi palkka kaikille työtunneillesi: huom. että aukiolon lisäksi joudut avaamaan ja sulkemaan paikan, juoksemaan kirjanputäjällä, tukussa, jne jne. Palkan päälle tulee Yel-maksut, st-maksu, yrittäjän tapaturma vakuutus, toiminnan vastuu ja oikeusturvavakuutus. palkasta maksat tietysti veroja, samoin kuin yrityksen tulosta. Huom, kun palautat itsellesi alkusijoitustasi, se palautetaan verotettavasta tulosta, sillä kyseessä ei ole kulu, vaan pääomapalautus (liikkeeseen sinun antamallasi pääomalla ostettu kalusto on vain neljäsosaltaan vähennyskelpoinen kuluna vuosittain..)

- tilavuokra, auto kuljetuksiin, polttoaineet, vakuutukset, maksupäätteet, kirjanpito (+tilintarkastus)

-raaka-aineet, niiden suhde myyntihintaan=kate, jolla aletaan maksaa noita yllämainittuja kuluja...

Josko laitat nuo yllämainitut paperille oman ideasi osalta, ja jos tuotto riittää, pistä firma pystyyn!

Vierailija
28/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konsepti ja trendit eivät merkitse mitään, jos asiakaskunta haluaa edelleenkin käväistä pikaisesti yhdellä kupillisella aamulla klo 7.

Tällä mentaliteetilla kun lähtee liikenteeseen, niin ei mikään ihme että kahviloita kaatuu kuin sieniä sateella. 

Konseptilla ja trendeillä ei ole mitään merkitystä, jos ei ensin kartoita tarkasti sitä, mitä oman kohdepaikkakunnan asiakkaat kahvilalta haluavat! Se, mikä toimii Hongkongissa tai Melbournessa ei yllättäen toimikaan Pihtiputaalla. Tai se mikä, on trendikästä Pariisin putiikkialueella ei onnistu Jumbossa. Ihan turha olettaa, että maailmalla juuri nyt läpilyövä trendi asettuisi Suomeen niin, että sille on riittävä asiakaskunta.

Vierailija
29/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikkakunta sellainen, että kahvila ylipäänsä menestyisi? Siihen tarvitsee olla tarpeeksi iso paikka joka on vieläpä sijoittunut siten, että siinä on selkeä keskusta. Tienvarsikahvilat eivät yleensä menesty, jos tarkoituksena on että ihmiset käyvät ohikulkumatkallaan autoillessaan ohi. Nämä asiakkaat menevät isoille liikekeskuksille ja huoltoasemaketjuille.

Mieheni on omistaa finanssialan yrityksen (ei Suomessa), ja kysyin häneltä, että rahoittaisiko kahvilaa Suomessa. Ei kuulemma toivoakaan. Mutta hänen tehtävänään onkin tehdä rahaa, ei vain pärjätä.

Itse olen sitä mieltä, että kannattaa tehdä juuri sitä, mikä se oma intohimo on. Tästä syystä minä opiskelin antropologiaa yliopistossa, enkä kadu vaikkei sillä työllistynytkään. Sinulla on kuitenkin hyvä suunnitelma, ettet irtaudu työpaikastasi ennen kuin näet homman nimen. Ensimmäinen vuosi on aina se kriittisin. Ja kaiken kaikkiaan, sinulla on hävittävänä ainoastaan rahaa. Ja se ei ole maailmanloppu. Onnea yrittäjyyteen!

Eihän aloittaja kysellyt ulkopuolista rahoittajaa. Enkä ole ikinä kuullut, että pieneen kahvilayritykseen sellaista edes haettaisiin. Eli miten tuo miehen työ tai antropologian opiskelu liittyi mihinkään?

Vierailija
30/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole menossa myöskään toiseen ääripäähän, kohderyhmänäni ovat ihan tavalliset ihmiset kuitenkin ;) Kovin tarkkaan en tosiaan halua kertoa konseptiani, joten siksi tämä on nyt vähän ympäripyöreää. 

Ajattelin, että pyydän nykyisestä työpaikastani virkavapaata, sitä saanee vuoden tai pari. Sinä aikana varmaan näkee, irtisanoudunko vai palaanko vanhaan työhöni takaisin. Mitään rikastumista kylläkään siinäkään ei ole luvassa, olen tavis duunari, joka ei mitään bonuksia ja optioita tule ikinä saamaan. Palkatkin on jäädytetty hamaan tulevaisuuteen. 

Olen käynyt yrittäjäkursseja aiemmin, joten on mulla oikeasti käsitys siitä mitä kaikkea yrittäjyyteen liittyy. En ole ruusunpunaisten lasien kanssa lähdössä liikkeelle. 

Saako julkiselta sektorilta virkavapaata yritystoiminnan pyörittämiseen? Ainakin valtiolla on ohje, jonka mukaan virkavapaa on max koeajan pituus ja pitemmän vapaan saa vain silloin, jos siirtyy konsernissa määräaikaisesti toisiin tehtäviin.

Vierailija
31/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmekkään että on näin.Maalaisjärkikin sanoo että kaikkein parhaiten pärjää kun voi verottaa avointa sektoria joka tienaa rahan. Tästä sitten kuoria kermat päältä verottamalla omiin taskuihin. On helppoa olla "luova" menestyjä julkisella :)

Ihme juttua. Julkisella puolella suurin osa työntekijöistä on pienipalkkaisia naisia. Suuria palkkoja tienaavat lääkärit ja jotkut huippujohtajat. Mitkä bonukset ;) never heard. Ja palkankorotusten sijaan on saatu ne ylipitkät lomat. Sitä voi kadehtia tai ehdottaa vaikka omalle pomolleen, että luopuu 15 vuoden palkankorotuksista ja vaihtaa ne parin viikon lisälomaan.

Vierailija
32/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan palkkoihin ei pääse kaupan tai ravintola alalla juuri kuin harvat.

Vierailija
33/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän aloittaja kysellyt ulkopuolista rahoittajaa. Enkä ole ikinä kuullut, että pieneen kahvilayritykseen sellaista edes haettaisiin. Eli miten tuo miehen työ tai antropologian opiskelu liittyi mihinkään?

:D Luulisin mieheni ymmärtävän kannattavuuden päälle työssään, eli jos hän ei lähtisi rahoittamaan, tuskin kyseessä on ala, jolta vuollaan kultaa, oli konsepti mikä hyvänsä = rikastumaan yrittäjä ei pääse ainakaan helposti. 

Ja oma antropologian opiskeluni liittyi siihen, että tekee sitä, mikä oma intohimo on. En tiedä onko antropologia Suomessa kovin tunnettu ala, mutta ainakin USA:ssa on melko selvää, että ihan siihen perinteiseen työhön ei pääse helposti kiinni. En usko, että Suomessakaan. Siitä huolimatta valitsin opiskella antropologiaa, enkä opiskellut jotain varmasti työllistävää alaa, enkä ole päivääkään katunut = riskienotto omien unelmiensa hyväksi kannattaa joskus vaikkei se onnistuisikaan. 

Miten tuo luetun ymmärtäminen meni noin niinku omasta mielestä?

Vierailija
34/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustan koettamaan. Ensin laskelmat kuntoon ja jos näyttää siltä, että mahdollisuus pärjätä on niin kahvila pystyyn. Ikinä ei voi varmaksi tietää mikä kannattaa etukäteen, joten avoimin mielin liikenteeseen. Vinkkinä, että nykytilanteessa käytettyä siistiä kalustoa liikkuu runsaasti ja uutta ei juurikaan tarvitse ostaa. Ja kuten edellisetkin sanoivat, niin sijainti on tärkeää. Sen minkä vuokrassa säästää voi myynnissä menettää, eli hyvä tilaa kannattaa vaikka vähän odottaa.

Vierailija
35/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajana kunta tai valtio ei varmasti anna virkavapaata kahvilayritystoiminnan käynnistämiseksi. Eli irtisanouduttava on. Itse en uskaltaisi.

Vierailija
36/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikepaikka ratkaisee ,samoin kuin kunta sekä kilpailijat erityisesti.

Ja tuotteet ennenkaikkea.

Millä tuotteella menet kaikkien edelle hinnasta lähtien?!

Vierailija
37/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kilpailtu ala on paikkakunnallasi? Se sitten suhteutettuna kaupungin kokoon. Osalla ihmisistä on kuitenkin vakkarikahvila eli jo ensimmäisen käyntikokemuksen tulee olla täysin positiivinen että tulevat uudestaan.

Mutta rohkeita ihmisiä Suomi kaipaa ja jos sinulla on hyvät paineensietokyvyt yms niin yrittämään vaan :)

Vierailija
38/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta yritystä vaan pystyyn. Vapaudu herran kahleista.

Vierailija
39/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikepaikka ratkaisee ,samoin kuin kunta sekä kilpailijat erityisesti.

Ja tuotteet ennenkaikkea.

Millä tuotteella menet kaikkien edelle hinnasta lähtien?!

Jos hinnalla aikoo kilpailla, on fiksumpaa jättää koko kahvila avaamatta.

Vierailija
40/101 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on täysin mahdotonta kommentoida, kun et kerro paikkakuntaa ja konseptia. Se on tietysti täysin ymmärrettävää pitää ideansa salaisuutena kahvilan avaamiseen asti.

Liikepaikka on tietysti ykkösasia. Hyvillä liikepaikoilla porskuttaa vähän huonommillakin tuotteilla. 

Jos kyseessä on kovin pieni paikkakunta kovin erikoisuuksille rakennettu valikoima/lajitelma saattaa karahtaa kiville. Asiakaspohjaa ei välttämättä ole tarpeeksi, vaikka tuotteet olisivat hinta-laatu -suhteeltaa erinomaisia. Helsingin keskustassa menee lähes mikä vain -- transsukupuolisille suunnattu scifiharrastajien kirjakahvila, jossa myydään vain luomutuotteita. 

Samoja mietteitä minullakin. En ole yrittäjä, mutta viihdyn kahviloissa, joten jotain käsitystä alasta on. :)

Trendejä ei kannata noudattaa liian tarkkaan, ne vanhenevat nopeasti. Se on vähän niinkuin muodissa: parempi oma tyyli, kuin tuon tuostakin vaihtuva trendimuoti. 

Paikkakunnan koko, väestöpohja, väestön ikäjakauma jne. vaikuttavat. Onko paljon nuoria aikuisia, kenties joku korkeakoulu, joka elävöittää seutua? 

Olin eilen Espan Strindbergillä. Espa on sellainen turistirysä, että sen paikoissa voisi peraatteessa tarjota minkätasoisia tuotteita vaan. Asiakasuskollisuuteen ei tuollaisella paikalla tarvitsisi panostaa. Siitä huolimatta kahvilan tuotteet olivat aivan mainioita: selkeitä, tuoreita, palvelu (pöytiintarjoilu) ystävällistä ja valpasta. Salaattipöytä, joka kyllä piti koota itse, maksoi kympin, lohileipä 8 e. Strindberg ei ole trendikäs, vaan klassinen kahvila. Ei kuitenkaan tulisi mieleenkään laittaa sinne mitään juhlapukua päälle! Ainoa, mikä sieltä puuttuu, ja mikä sun kannattaa kahvilaasi laittaa, on naulakko. Minne me suomalaiset laitamme talvipomppamme, pipomme ja kaulahuivimme? Tuolinselkämyksille, josta ne putoilevat lattialle? 

Toinen asia, johon mun mielestä kannattaa kiinnittää huomiota, on akustiikka: sisusta niin, ettei kirsku, kaiu eikä kolise, ettei espressokoneen kohina hukuta alleen kaikkea muuta. Jos on pakko olla musiikkia, niin valitse se tarkkaan ja pidä volyymi riittävän alhaisena. Kahvila on loppujen lopuksi vain paikka, jonne ihmiset tulevat juttelemaan ystäviensä kanssa tai yksin kuluttamaan aikaa, lukemaan jne. Tunnelma ei synny trendeistä, vaan tarjonnasta, palvelusta ja asiakkaista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi