Uskallanko lähteä yrittäjäksi? Kahvilaunelma..
Konsepti on jo mietittynä valmiiksi. Olen lueskellut netistä niin keskustelupalstojen viestejä kuin ihan virallisia tutkimuksiakin liittyen siihen, millainen on asiakkaiden mielestä hyvä kahvila ja mitkä ovat tulevat maailmanlaajuiset trendit. Näiden pohjalta olen muokannut omaa yritysideaani. Suvussa on yrittäjiä, joilta saisin apua. Paikka olisi jo tiedossa, joka soveltuisi suunnitelmiini. Paikkakunnalla ei ole samassa konseptissa kilpailijoita, tarjoaisin jotain erilaista (mutta kodikasta, ei mitään fiiniä jonne ei uskalla tulla kuin juhlapuvussa).
Tällä hetkellä olen vakitöissä ihan toisella alalla, mutta miettinyt jo vuosia alanvaihtoa ja myös yrittäjyyttä. Tässä olisi nyt mahdollisuus siihen. Uskallanko repäistä ja lähteä yrittäjäksi? Olisi ihanaa kuulla kokemuksia, jos paikalla on joku kahvilan-/leipomon- tms pitäjä :)
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis ole perustamassa mitään trendikahvilaa, trendeillä tarkoitin lähinnä sitä, mikä tulevaisuudessa on ihmisten mieleen. En perusta hipstereille suunnattua raakaruokasmoothie-baaria Ähtävälle tai poroburgeribaaria Utsjoelle ;) Mun mielestä on myös täysin typerää perustaa kahvilaa, jossa on samat tuotteet kuin huoltoaseman kahviossa. Juhlamokkaa keittimessä odottamassa asiakkaita, tukusta haettuja nahkeita sämpylöitä, jotka kääritty elmukelmuun. Raakapakasteina ostettuja pullia ja viinereitä. Muoviset tarjottimet, jotka saa itse kantaa pöytiin ja pöydästä lähtiessä tarjotinvaunuun. Tuollaisia kahviloita tälläkin kaupungilla on riittämiin.
Ihmiset käyvät tuollaisissa paikoissa vain siksi, ettei muutakaan ole tarjolla. Minä haluaisin tarjota jotain muuta, sellaista, jonne ihan tavalliset ihmiset tulisivat tunnelman, tuotteiden ja palvelun takia. Sellaista paikkaa joss nuo kaikki yhdistyy täällä ei ole.
Ihmiset käy huoltoaseman kahvilassa siksi, että he ovat matkalla pisteestä a pisteeseen b ja pysähtyvät siinä välillä syömään jotain. He eivät ajele yli 500 m päähän päätiestä vain siksi, että sieltä löytyy ihania korvapuusteja. Kun vastaava kahvila on kaupungin keskustassa, siellä käydään sijainnin helppouden ja edullisten hintojen takia. Jos naapurissa kahvi ja raakapakastepulla maksaa yhteensä 3 e ja sinulla kahvi ja leipomus 6 e, niin arvaa kahdesti, kumpaan suunnataan?
Tämä pitää ehkä paikkansa sun kohdalla, mutta ei kaikkien. Minä saatan ohikulkumatkallakin ajaa kaupungin keskustaan jos tiedän, että sieltä saa niitä ihania korvapuusteja. Matkalle lähtiessä suunnittelen pysähdyspaikat etukäteen ja otan selvää siitä, missä on hyvä kahvi- tai ruokapaikka.
Maksan mieluummin myös 6 euroa tuoreesta, hyvälaatuisesta kahvista ja hyvästä (pienleipomon) leivonnaisesta kuin 3 euroa kitkerästä juhlamokasta ja teollisuuspullasta.
Ja minä käyn muuten kahviloissa useita kertoja viikossa.
Valitettavasti selvitysten mukaan suurin osa asiakkaista toimii toisin. Vain harva etsii sen tuoreen kahvin ja leivoksen, suurimmalle osalle helppous on tärkeämpi valintakriteeri. Tämän asian osaavat kertoa ne yrittäjät, joilla on omanlaisensa kahvila epätäydellisellä sijainnilla: asiakkaita riittää kesällä 2½ kuukauden ajan, muu aika vuodesta pitää tehdä jotain muuta, esim. kakkuja tilauksesta tai pitopalvelutyyppistä toimintaa.
Kahvilan asiakkaana olet melkoine poikkeus, koska jos käyt vaikka 4 päivänä viikossa kahvilassa ja maksat joka kerta sen 6 e kahvista ja pullasta, niin kuukaudessa käytät rahaa lähes 100 e. Harva meistä toimii samoin, joten asiakasanalyysia ei kannata tehdä sinun mukaasi.
Tuote on se joka minulle ratkaisee menenkö kahvilaan toista kertaa. Miljöö tietenkin myös. Olen hyvä leipomaan itse ja seuraan myös maailman trendejä. En ota mitään kahvilasta, jossa yllätyksettömät pullat ovat muovikuvun alla suodatinkahvin vieressä. Pystyn itse parempaan.
Suomen paras leipomo -sarjassa oli muutamia erittäin mielenkiintoisia yrityksiä, joissa esim. suklaaosaaminen oli huippua. On pakko keskittyä johonkin osa-alueeseen, et voi yrittää olla kaikessa hyvä, siihen et pysty, jos/kun et ole ammattilainen.
Keskinkertaisia hyytelökakkuja osaa tehdä kuka vaan. Mutta millä yllätät asiakkaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sinun osaamisesi? Mitä pystyt leipomaan itse? Oletko kehittänyt reseptiikkaa? Sulla tuskin on tarkoitus palkata leipuri-kondiittoria?
Ei ole tarkoitus palkata leipuri-kondiittoria, tämä osaamispuoli on tietysti kunnossa.
Ja sille joka kysyi kumpaan menisin ennemmin, apsin kahvilaan (tai vastaavaan) vai paikkaan, jossa saa itse tehtyä niin kiitos, valitsen viimeisimmän. Ihan sama vaikka pitäisi poiketa se 500 metriä päätieltä. Haluan maksaa sen pari euroa enemmän laadusta, mausta ja elämyksestäkin.
Mulle kahvilakäynti on hemmotteluhetki arjessa ja silloin siinä pitää olla jotain sellaista, mitä en itse kotona saa (ainakaan ilman suurempaa vaivannäköä). Uskon, että kaltaisiani on paljon muitakin.
Olet siis valmis aloittamaan työpäiväsi joka päivä aamuyöllä, jotta ehdit valmistaa tuoreet tuotteet laidasta laitaan ennen kahvilan aukeamista? Tähän päälle sitten vielä se itse yritystoiminnan pyörittäminen ja mahdollinen kahvilatyöntekijän työ (myynti, siivous, tiskaus, mahdollinen pöytiintarjoilu). Olet kaiketi laskenut, paljonko tarvitset palkattua työvoimaa vs. paljonko sinulla on varaa työvoiman palkkaamiseen?
Enkä tarkoita lytätä ideaasi, vaan mielestäni on hienoa, että ihmiset haluavat perustaa uusia yrityksiä. Muista vain pitää huoli omasta jaksamisestasi, väsyneenä ja stressaantuneena nimittäin töpeksii helpommin.
Samaa mietin. Jos kahvilassa on pöytiintarjoilu, pitää todennäköisesti palkata joku töihin. Kun se joku on sairaana, pitää silti maksaa palkka ja tehdä silti kaikki itse. Herätys aamuyöllä, leipominen, koristelu, myyntitiskin kuntoonlaitto, kahvit valmiiksi (ei siis vielä juomaksi vaan mahdollinen jauhatus jne.) Jos niitä asiakkaita on tarpeeksi, ei ehdi tukkuun (kuka siellä sitten käy päivittäin, koska kaiken on oltava tuoretta?). Ideana omanlainen kahvila on ihana, mutta miten pitkään jaksaa sitä, että koko elämä on siinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis ole perustamassa mitään trendikahvilaa, trendeillä tarkoitin lähinnä sitä, mikä tulevaisuudessa on ihmisten mieleen. En perusta hipstereille suunnattua raakaruokasmoothie-baaria Ähtävälle tai poroburgeribaaria Utsjoelle ;) Mun mielestä on myös täysin typerää perustaa kahvilaa, jossa on samat tuotteet kuin huoltoaseman kahviossa. Juhlamokkaa keittimessä odottamassa asiakkaita, tukusta haettuja nahkeita sämpylöitä, jotka kääritty elmukelmuun. Raakapakasteina ostettuja pullia ja viinereitä. Muoviset tarjottimet, jotka saa itse kantaa pöytiin ja pöydästä lähtiessä tarjotinvaunuun. Tuollaisia kahviloita tälläkin kaupungilla on riittämiin.
Ihmiset käyvät tuollaisissa paikoissa vain siksi, ettei muutakaan ole tarjolla. Minä haluaisin tarjota jotain muuta, sellaista, jonne ihan tavalliset ihmiset tulisivat tunnelman, tuotteiden ja palvelun takia. Sellaista paikkaa joss nuo kaikki yhdistyy täällä ei ole.
Ihmiset käy huoltoaseman kahvilassa siksi, että he ovat matkalla pisteestä a pisteeseen b ja pysähtyvät siinä välillä syömään jotain. He eivät ajele yli 500 m päähän päätiestä vain siksi, että sieltä löytyy ihania korvapuusteja. Kun vastaava kahvila on kaupungin keskustassa, siellä käydään sijainnin helppouden ja edullisten hintojen takia. Jos naapurissa kahvi ja raakapakastepulla maksaa yhteensä 3 e ja sinulla kahvi ja leipomus 6 e, niin arvaa kahdesti, kumpaan suunnataan?
Tämä on ikävä kyllä totta. Ne ihmiset, joilla on varaa maailman taloustilanteesta huolimatta ostaa mitä haluavat, käyvät kahvilla siellä, missä on mukava ilmapiiri ja parhaat kahvit/leivonnaiset. Nämä ihmiset ovat keskittyneet isoihin kaupunkeihin Suomessa ja maailmalla.
Oma lempikahvilani on Tribecassa, NYC. Siellä on asiantunteva barista, joka oikeasti osaa hommansa! Paikassa on siisti, rauhallinen ja hyvällä tavalla kotoisa tunnelma. (Syy, miksi en käy Starbucksissa kuin äärimmäisessä hädässä.) Toki tämä kahvila on melko lähellä kotianikin, mutta sinne tulisin pidemmältäkin. Kahvit ovat hyviä, juomat erinomaisia ja syötäväkin hyvää.
Sieltä löytyy syötävää ja kahvimaitoa myös minulle, joka olen viljalle herkkä ja maidolle allerginen. (En koskaan käy toiste kahvilassa, jossa ei ole minulle kahvimaitoa. Pähkinämaitoa mieluiten, mutta soijakin käy hätätilanteessa.)
Mutta tämän kahvilan ehdoton vetonaula on se barista. Ammattitaitoa JA mahtava persoona, joka pärjää asiakkaan kuin asiakkaan kanssa! Häntähän tulee ihan ikävä näin ajatellessa :D Onneksi maanantaina jo kotiin.
Pointti nyt kuitenkin oli siinä, että vaikka barista on paikan vetonaula monelle, on muutkin osa-alueet kunnossa. Muuten homma ei toimi. Vaikka barista olisi millainen, mutta jos siellä ei olisi minulle yhtään tuotetta tai jos paikka olisi epäsiisti, huonoilla tuoleilla, en kävisi siellä vaan kantaisin rahani muualle.
Onko sinulla jokin vetonaula? Tuote, asiantuntemus, hinnat..?
Eipä olisi uskonut että päätät vuodatuksesi sanaan nimeltä hinta :)
Olen minäkin ollut pienipalkkainen.
Mutta onneksi näytät Kim Kardashianilta ja miehesi on 193-senttinen (muistinko oikein, tämä sama tarina esiintyy vain noinn kahdessa kolmesta ketjusta ?) CEO.
Ikävä kyllä en näytä Kim Kardashianilta. Meillä on samantyyppinen ruumiinrakenne. Mielestäni KK on todella kaunis ja itse olen aika tavallinen. En kyllä muista aiemmin kertoneeni lempikahvilastani, mutta kyllä, tämä on aika hauska palsta ja tykkään keskustella suomeksi, varsinkin kun nyt on ollut todella paljon vapaata aikaa. Maanantaina alkaa taas arki, niin tylsyydestä pitää ottaa kaikki ilo irti.
Ap:lle muuten pari elintarvikealaa koskevaa pointtia joita ei välttämättä tule huomioitua 1. Lainsäädännössä ja määräyksissä riittää herkkuja. Kylmäketjut kuljetuksissa yms (toi nyt ei ole pelkkä säädösasia tietenkään) kaikki on vähän hankalampaa, kuin jos kyseessä olisi vaikkapa kirjat tms. 2. Hävikki. On yllättävän vaikeaa tehdä sopivasti. Voisi olla hyvä esim. tehdä alussa leivoksia myös tilauksesta tms, helpottaisi arviointia. T se yrittäjän lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallinen keskituloinen kaupunkilaisnainen. Käyn korkeintaan kolme kertaa vuodessa kahvilassa sen tunnelman, tuotteiden ja palvelun takia. Eli silloin, kun äitini tulee käymään. Muutoin en kahvilassa istuskele eikä kukaan tutuistanikaan niin ennätä tekemään. Silloinkin joudun valitsemaan jonkun enemmänin ravintolatyyppisen paikan, koska muutoin joutuu tinkimään jostain. Kannattaako yrityksesi, jos asiakkailla ei ole tarvetta palvelulle?
Paikallisissa vastaavissa "mummonpullapaikoissa" istuu yleensä aamupäivällä eläkeläisäijäporukka, joista jokainen ostaa yhden kahvin ja sitten istutaan sen voimalla 3-4 tuntia pitämässä palaveria. Asiakaspaikoista 1/3 menee heille ja ne tunnelmaa etsivät kääntyvät jo ovella pois, koska äijien jupina on turhan äänekästä.
Asun keskisuuressa suomalaisessa kaupungissa. Meillä on kaksi erittäin suosittua ketjujen ulkopuolista kahvilaa. Molempien suosiossa on kaksi ratkaisevaa tekijää: hyvä sijainti keskustan kauppakeskuksessa ja suosittu lounassalaattipöytä. Lounassalaatti vetää keskipäivällä paikan täyteen, muuten myydään kahvia ja leipomuksia, käsittääkseni enemmän suolaisia kuin makeita.
Terveystrendi on paikoin aika kova tällä hetkellä. Tavallisen vehnästä ja sokerista tehdyn leivonnaisen syöminen on monelle kauhistus. Itse voisin syödä sellaisen kahvilassa ehkä kerran kahdessa kuussa.
Oletko ajatellut jotain tällaisten asiakkaiden tarpeeseen?
-Riippuu TÄYSIN sijainnista ja tilan VUOKRASTA ja miten sitä joutuu pitämään AUKI
-99% tapauksessa EI KANNATA HYVIN
-01% tapauksissa kannattaa
=>Monelle kahvilan pitäminen on harrastus ja kaikki harrastukset maksaa, rahaa tulee sitten jostain muualta jos on tullakseen ja sen ikioman kahvilan pitäminen onkin elämäntapa, ei elinkeino.
Hei ap vielä ehdotus (mulla näköjään pää jäi askartelemaan juttusi kanssa :D) ehkä voisit kokeilla yrittäjyyttä ensin sivutoimisella tilauspohjaisella catering-bisneksellä? Jos tuotteet on sun erityisosaamista, saisit alkuun rakennettua markkinoita ilman tilan, mahd. työntekijöiden ja kuluttajien arvaamattomuudesta johtuvan hävikin riskejä. Kaikki tulis plussana, toisin kuin kahvilassa on alkuun roimasti miinuksen mahdollisuutta. T yrittäjän ilmeisen liian innokas lapsi
Ihanaa että annatte vinkkejä ja ajateltavaa :)
Cateringyrityksiä täällä on kuitenkin sen verran monta, etten sille apajalle ajatellut lähteä. Toki mahdollisuus olisi yhteistyöhön, sitäkin pitää miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmisillä varaa käydä kaffeella näinä aikoina, sijainti on aika tärkeä.
Meidän kaupungissa monet kahvilat ovat laajentaneet - joko remontoineet kahvilaa isommaksi tai avanneet uusia toimipisteitä. Nämä eivät ole mitään itsepalvelupaikkoja, joissa tarjotaan teollisia tuotteita muovikääreissä, vaan tuotteet leivotaan itse ja tarjoillaan pöytiin, ja hinnatkin ovat sen mukaiset. Eli ainakin täällä näkyisi riittävän sellaisia kävijöitä, jotka haluavat laatua ja palvelua ja joilla on varaa maksaa siitä.
Kovasti mammat haluavat pöytiintarjoilua, mutta oikeasti yksikään mamma ei ole siitä valmis maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa monet kahvilat ovat laajentaneet - joko remontoineet kahvilaa isommaksi tai avanneet uusia toimipisteitä. Nämä eivät ole mitään itsepalvelupaikkoja, joissa tarjotaan teollisia tuotteita muovikääreissä, vaan tuotteet leivotaan itse ja tarjoillaan pöytiin, ja hinnatkin ovat sen mukaiset. Eli ainakin täällä näkyisi riittävän sellaisia kävijöitä, jotka haluavat laatua ja palvelua ja joilla on varaa maksaa siitä.
Tutkitusti lama-aikoina "halpa luksus" menee hyvin kaupaksi. Eli ihmisillä ei ole rahaa syödä ravintolassa, mutta koska jossain halutaan käydä, käydään kahvilla.
Oletko tehnyt kustannusarviota? Käyttökate? Jne. Laskelmat on oltava realistisia. Onko sulla mitään kokemusta ko. Alalta? Koulutusta? Ei sitä kahvilaa niin vaan perusteta, Suomessa jo pelkkä byrokratia vaatii paljon osaamista ja ymmärrystä!
Onko aloittajalla ravintola-alan taustaa? Jos ei ole niin moni asia menee metsään jos sen suhteen.
Kokeile, jos se tuntuu sinusta oikealta. Voit sen jälkeen palata työhösi, ellei se toimi. Somen käyttö markkinoinnissa on ollut yllättävän tehokasta myös kahvila-alalla. Perehdy siihen ja laske, montako asiakasta tarvitset päivässä, että saat kulut katettua. Sen perusteella voit jo arvioida.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Tähän on täysin mahdotonta kommentoida, kun et kerro paikkakuntaa ja konseptia. Se on tietysti täysin ymmärrettävää pitää ideansa salaisuutena kahvilan avaamiseen asti.
Se on ymmärrettävää, mutta turhaa. Ja oikeastaan pelkästään haitallista, koska nytkään emme voi asiaan tarjota mitään oikeita vinkkejä tai mielipiteitä. Jos ei kyseessä ole patentoitava tuote tai konsepti, ei salailusta ole mitään hyötyä. Ei siitä ole sen patentti-tuotteenkaan kanssa mitään hyötyä, mutta laki vaatii sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaupunki? Helsinki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi kahvia saa nykyään joka paikasta, ärrältä, kaupoista, bensa-asemilta yms.
Mikä olisi kahvilan vetonaula, siis se mikä toisi asiakkaita runsain mitoin juuri tähän kahvilaan?
Tätä mä juuri olenkin miettinyt ja mielestäni siihen ratkaisujakin keksinyt. Ja niitä en siis nyt tässä ketjussa halua sen enempää avata.
Mikä tämän ketjun pointti sitten on? Tuohan on se ainoa mihin tässä kukaan voisi ottaa millään tapaa kantaa.
Olet siis valmis aloittamaan työpäiväsi joka päivä aamuyöllä, jotta ehdit valmistaa tuoreet tuotteet laidasta laitaan ennen kahvilan aukeamista? Tähän päälle sitten vielä se itse yritystoiminnan pyörittäminen ja mahdollinen kahvilatyöntekijän työ (myynti, siivous, tiskaus, mahdollinen pöytiintarjoilu). Olet kaiketi laskenut, paljonko tarvitset palkattua työvoimaa vs. paljonko sinulla on varaa työvoiman palkkaamiseen?
Enkä tarkoita lytätä ideaasi, vaan mielestäni on hienoa, että ihmiset haluavat perustaa uusia yrityksiä. Muista vain pitää huoli omasta jaksamisestasi, väsyneenä ja stressaantuneena nimittäin töpeksii helpommin.