Ajattelin käyttää maalaisjärkeä neuvolan tädin mielipiteen vastaisesti
Vauva 4kk, heräili yhdessä vaiheessa vain kerran yöllä syömään ja nyt herää yössä sen kolmisen kertaa. Musta tuntuu, että vauvalla ei ole nälkä enää noin usein yöllä vaan kaipaa tuttia ainakin sillon yhden heräämisen aikaan. Neuvolan täti sanoi etten saa kokeilla riittääkö tutti vaan pitää syöttää jos herää. Itse mielenkiinnosta nyt parina yönä kokeilin, niin toisena yönä halusi ruokaa kerran ja viime yönä syötin kaksi kertaa ja kerran jatkoi unia kun sai tutin suuhun.
Vauva on kyllä pieni kokoinen mutta kasvaa tasaisesti. Neuvolan tätin mielestä kai saisi kasvaa vähän enemmän mutta lääkäri sanoi pari päivää sitten, että kasvaa oikein hyvin eikä sen suhteen mitään huolta.
Mitäs mieltä ootte?
Kommentit (55)
Tyttö painoi syntyessään 2,9kg ja söi vain kerran yössä klo 04.
3 kk iästä lähtien nukkui täydet yöt. Oli unitutti mutta se otettiin aina suusta pois kun vauveli oli nukahtanut.
Ihan normaali hänestä kasvoi. Oli oikeastaan kehityksessä edellä muita samanikäisiä vauvana ja pikkulapsena. Ja minun mielestäni syynä oli juurikin nuo hyvät yöunet. Päivisin söi aina todella hyvin ja paljon.
Kaverilla on 6kk ikäinen vauva, joka painoi syntyessään 2,6kg. Vauva saattoi nukkua 5-6h putkeen yöllä ja painoa ei tullut tarpeeksi. Sen sijaan, että olisivat herättäneet vauvan yöllä syömään niin päätyivät antamaan korviketta päivisin imetyksen tueksi. No ei se kuitenkaan auttanut lisäämään painoa tarpeeksi ja edelleen on menee miinuskäyrillä puolen vuoden iässä.
Vauvaa saa vähitellen opettaa nukkumaan yöt
Iltapuurot ja soseet kohta kehiin
Yömaito on rasvaisempaa. Siksi pieniä vauvoja kehoitetaan imettämään nimenomaan öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kannatan maalaisjärjen käyttöä. En suosittele opettamaan, että heti saa tisdin suuhun, kun inahtaa. Kohta voi aloittaa jo kiinteät ja sitten yöunet paranevat ainakin syömisen osalta.
Maalaisjärjen käyttö on todella sallittua, mutta tässä tapauksessa vauva on ollut pieni jo syntyessään ja tilannetta voi vielä heikentää pitkillä yöunilla, jolloin vauva ei saa riittävästi ravintoa ja kehitys hidastuu.
Joskus maalaisjärjellä ajateltuna, voi vauvan jopa herättää kesken yöunien, jotta vauva saisi ravintoa riittävästi.
Vauva kyllä herää yöllä itsekin jos on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti neuvolasta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä, jos se vie äidin ja isän oma järjen ja toiminnan nimenomaan oman vauvan ehdoilla.
Pahin vaihtoehto on se, että joku neuvolanatsi määrää jotain aivan väärin, ja sitten äiti epätoivoisesti yrittää sitä noudattaa, itkee ja tekee niin kuin käsketään.
Juuri näin! 👍 Monet vanhemmat (ja sitä kautta lapset) olisivat paljon tyytyväisempiä ja onnellisempia, jos vanhemmat "kuuntelisivat" oman lapsen signaaleja ja toimisivat niiden mukaan. Eli suomeksi sanottuna käyttäisivät maalaisjärkeä eivätkä vain sokeasti luottaisi siihen neuvolantädin sanaan. Täytyy muistaa, että neuvolantädit toimivat aina ns. "yleisen hyvän" ja keskiarvojen mukaan. Kaikki lapset eivät kuitenkaan koskaan sovi keskiarvoihin, joten tärkeintä olisi, että vanhemmat oppisivat tuntemaan oman lapsensa. :)
Ja puhun siis ns. normaaleista lapsista (kuten AP:n tapauksessa), en sairaista tai erityislapsista.
Vierailija kirjoitti:
Sä tunnet vauvasi paremmin kuin neuvolantäti. Kuuntele itseäsi jo tulee tunne siitä mitä koet vauvan kaipaavan.
Tämä on bullshittiä. Olin täysin kokematon mitä vauvoihin tulee ennen kuin esikoinen syntyi, eikä tasan ollut mitään vaistoa, joka olisi kertonut, mitä se milloinkin mahtoi haluta. Piti vain kokeilla, mikä voisi auttaa. Korvakuulo kehittyi sitten ajan kuluessa, kokemuksen ja lapsiluvun kasvaessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole tuota ymmärtänyt miksi muka pitäisi vauvaa herätellä öisin syömään. Eri asia joku pienikokoinen keskonen, jolla ei saa sokerit laskea liian alas tms. Mutta esimerkiksi 3,5kg syntynyttä esikoistanikin piti herätellä sairaalan kätilöiden ohjeiden mukaan öisin syömään 2h välein. Minähän ensimmäisen lapsen äitinä tottelin ja itku kurkussa olin yöt, kun vauvaa väsytti eikä se suostunut syömään. Kätilökin kävi asiaa öisin ihmettelemässä ja neuvoi laittamaan herätyskellon aina 20min päästä soimaan ja yrittää uudelleen. No eihän siitä mitään tullut koska vauvalla ei ollut nälkä. Ja jokainen voi miettiä A) millaista vauvan kiusaamista se oli ja B) kuinka huonosti itse sai levättyä öisin. Ap
Mulla sama!
Vauva oli syntyessään 4kg ja sairaalassa kätilöt neuvoivat että vauvaa pitää herätellä öisin syömään. Ja eihän se mitään syönyt kun halusi nukkua eikä ollut nälkä ja minä sitten yritin epätoivoisesti syöttää ja syöttää. En nukkunut sairaalassa varmaan ollenkaan ja epävarmana esikoisen äitinä tietysti tein niinkun käskettiin ja itkin ja yritin imettää. Vasta kotona uskalsin luottaa siihen että vauva kyllä herää itse syömään kun nälkä on.
Mistä ihmeen herättelystä täällä nyt jauhetaan? Ap:n vauvahan nimenomaan herää itse syömään, ja hän miettii pitääkö joka kerta syöttää vai riittääkö tutti. Koska vauva kasvaa niin rauhallisesti, yösyötöt ovat ihan ravitsemuksellisesti perusteltuja. Kunhan saa lisää ravintoa kiinteistä, voi päätellä ettei yöllä herää nälkäänsä, vaan tavan vuoksi. Siihen asti EI mitään yövieroituksia.
Vierailija kirjoitti:
Yömaito on rasvaisempaa. Siksi pieniä vauvoja kehoitetaan imettämään nimenomaan öisin.
Ja se vaikuttaa äidillä prolaktiinin tuotantoon. Yöimetykset lisäävät maidon määrää eniten. Siksi onkin huono yhdistelmä jos äidiltä tulee niukahkosti maitoa ja vastasyntynyt nukkuu yöt. Ja siksi synnytyssairaalassakin kehotetaan imettämään öisin, että maidontuotanto lähtisi kunnolla käyntiin. Lisäksi vastasyntyneen verensokeri laskee helposti jos syöttöväli pitenee, ja silloin vauva on entistäkin uneliaampi.
T. Th
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla on 6kk ikäinen vauva, joka painoi syntyessään 2,6kg. Vauva saattoi nukkua 5-6h putkeen yöllä ja painoa ei tullut tarpeeksi. Sen sijaan, että olisivat herättäneet vauvan yöllä syömään niin päätyivät antamaan korviketta päivisin imetyksen tueksi. No ei se kuitenkaan auttanut lisäämään painoa tarpeeksi ja edelleen on menee miinuskäyrillä puolen vuoden iässä.
Meillä mennään miinuskäyrillä vielä 2 ja 4 vuotiainakin ja kuitenkin ihan terveitä lapsia :)
Ei allergioita eikä muutakaan flunssaa kummempaa ole ollut, paitsi vesirokko. Kehittyneetkin ihan normaaliin tapaan. Esikoinen jopa jossain taidoissa ikäisiään edellä.
Nukkuminen on tärkeämpää kuin jatkuva syöminen. Nukkumisen puolestapuhujana on ollut esikoisen kummikin joka on neuvolapsykologi.
27 ja se toinen missä perässä 27 :)
Vierailija kirjoitti:
[Täytyy muistaa, että neuvolantädit toimivat aina ns. "yleisen hyvän" ja keskiarvojen mukaan. Kaikki lapset eivät kuitenkaan koskaan sovi keskiarvoihin, joten tärkeintä olisi, että vanhemmat oppisivat tuntemaan oman lapsensa. :)
Ja puhun siis ns. normaaleista lapsista (kuten AP:n tapauksessa), en sairaista tai erityislapsista.
Täytyy muistaa sekin, että ohjeet vaihtelevat. Täysiä palvelulisiä saavat neuvolatädit suhtautuvat yleensä hyvin suurpiirteisesti nykyisiin ohjeisiin, kun ovat ehtineet nähdä niiden muuttuvan moneen kertaan. He ovat myös nähneet, että ihan yhtä hyvin lapset varttuvat niin1970-luvun kuin 2010-luvun ohjeilla.
Nuoremmilla voi olla vähän vaikeampaa, jos ei ole omia kokemuksia eikä havaintoja edes nuorempien sisarusten hoidosta vaan ollaan vain tämänhetkisten ohjeitten ja kirjaviisauden varassa.
Ap on aikaansa edellä :) Näin just jonkun suomalaisen unitutkimuksen ohjeita. Jo 3 kk:n ikäisille nimenomaan suositeltiin että ensimmäistä yön syöttöväliä yritetään pidentään tyynnyttämällä vauva muuten kuin rinnalla tai pullolla. Koski normaalipainoisia. Ohjeita oli eri ikäisille.
Olikohan se tää:
https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/hankkeet-ja-ohjelmat/…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se vaikuttaa äidillä prolaktiinin tuotantoon. Yöimetykset lisäävät maidon määrää eniten. Siksi onkin huono yhdistelmä jos äidiltä tulee niukahkosti maitoa ja vastasyntynyt nukkuu yöt. Ja siksi synnytyssairaalassakin kehotetaan imettämään öisin, että maidontuotanto lähtisi kunnolla käyntiin. Lisäksi vastasyntyneen verensokeri laskee helposti jos syöttöväli pitenee, ja silloin vauva on entistäkin uneliaampi.
T. Th
Pientä vauvaa alle 3 tunnin välein imettäneenä sanoisin että HYPÄTKÄÄ JÄRVEEN PROLAKTIINEINENNE!
Oman kokemuksen perusteella uskallan väittää, että niin äidin kuin vauvan yöunet edistävät imetystä paljon paremmin kuin jatkuva tissillä pitäminen. Minun kohdallani 3 tunnin syöttöväliä pienelle vauvalle tulkittiin siten, että uusi syöttö piti aloittaa 3 tunnin kuluttua edellisen syötön aloittamisesta, vaikka se olisi tuskallisen (kirjaimellisesti!) uurastuksen jälkeen päättynyt vasta puolli tuntia sitten. Lopettamisesta oli siis 30 min ja vauva oli sen verran nukkunut, äiti ei vielä ollenkaan kun tultiin hätistettiin aloittamaan seuraava syöttö.
Kolmantena yönä olin täysin kypsä lähtemään kotiin omalla vastuulla, kun en enää jaksanut. Eikä maitoa tullut yhtään enempää, vauvan painosta päätellen. Onneksi kolmantena yönä oli lastenhoitajana eläkkeellä oleva kiireapulainen, joka hyvin rauhallisesti ja ystävällisesti totesi,että " nukkukaa vaan". Tosin totesi jo aikoneensa tulla kohta herättämään, kun noin kolmen tunnin päästä menin käyttämään vauvaa puntarilla. Maitoa alkoi tulla reilummin vasta kotona, kun saatiin nukkua omassa rytmissä.
Kyllä, tuo oli ensimmäinen lapseni mutta allekirjoitan väitteeni myös seuraavien, vähän isompana syntyneitten lasteni kohdalla, siis sen että OMA RYTMI ON PARAS JA MYÖS UNI TÄRKEÄÄ. Eihän se vauva kuitenkaan jaksanut väsyneenä mitään syödä eikä saanut aikaan muuta kuin rinnat rikki.
Emme enää nuku perhepedissä. Sain paljon huonommin nukuttua itse, kun koko ajan heräilin varmistamaan etten itse ole kääntynyt vauvan päälle tai ettei joku isommista lapsista ole mönkinyt vauvan päälle, kun on tullut meidän viereen. Meillä siis lähes joka yö vielä isommatkin kömpii jossain vaiheessa yötä viereen. Turvallisempi paikka siis vauvalle oli oma sänky. Ap