Ajattelin käyttää maalaisjärkeä neuvolan tädin mielipiteen vastaisesti
Vauva 4kk, heräili yhdessä vaiheessa vain kerran yöllä syömään ja nyt herää yössä sen kolmisen kertaa. Musta tuntuu, että vauvalla ei ole nälkä enää noin usein yöllä vaan kaipaa tuttia ainakin sillon yhden heräämisen aikaan. Neuvolan täti sanoi etten saa kokeilla riittääkö tutti vaan pitää syöttää jos herää. Itse mielenkiinnosta nyt parina yönä kokeilin, niin toisena yönä halusi ruokaa kerran ja viime yönä syötin kaksi kertaa ja kerran jatkoi unia kun sai tutin suuhun.
Vauva on kyllä pieni kokoinen mutta kasvaa tasaisesti. Neuvolan tätin mielestä kai saisi kasvaa vähän enemmän mutta lääkäri sanoi pari päivää sitten, että kasvaa oikein hyvin eikä sen suhteen mitään huolta.
Mitäs mieltä ootte?
Kommentit (55)
Ylipainoinen neuvolatäti tuskin on oikea henkilö ottamaan kantaa vauvan ruokintaan.
Sinä itse tiedät, mikä on vauvallesi parasta eli teet juuri niin kuin teille parhaiten sopii. :) Tuon ikäinen ei tosiaan tarvitse enää yöllä ruokaa, ainakaan monta kertaa.
Neuvolan tädille voi sitten tarvittaessa vaikka vähän valehdellakin. :D
Neuvolassa työskentelevä ammattiryhmä on terveydenhoitaja eikä täti. Ja ap voisi opetella yhdys sanat.
Eihän vauva voi tuttia kaivata. Tutti on tissin korvike eli vauva haluaisi syödä eikä lutkuttaa jotain tuttia.
Ihan oikein teet. Meilläkin olisi pitänyt vauvaa herätellä syömään väkisin muutaman tunnin välein, yölläkin. Annoin nukkua. Ihan normaalimittainen siitä kasvoi :)
Mä kannatan maalaisjärjen käyttöä. En suosittele opettamaan, että heti saa tisdin suuhun, kun inahtaa. Kohta voi aloittaa jo kiinteät ja sitten yöunet paranevat ainakin syömisen osalta.
Miksi et voi imettää
Hassua
Lapsella on nälkä
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa työskentelevä ammattiryhmä on terveydenhoitaja eikä täti. Ja ap voisi opetella yhdys sanat.
Samoin sinä.
Ja aapeelle....eikös se lääkärin kommentti paina?
Jos tyyntyy tutilla niin anna ihmeessä tutti! Jos vauvalla on nälkä, ei se tuttiin tyydy.
Joo elikkä vauva herää yöllä koska sillä on nälkä. AP: "musta tuntuu" että ei ole nälkä ? Empaattisuus ?
Ap:sta tuntuu että vauva kaipaa tuttia :)
Vierailija kirjoitti:
Jos tyyntyy tutilla niin anna ihmeessä tutti! Jos vauvalla on nälkä, ei se tuttiin tyydy.
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse tiedät, mikä on vauvallesi parasta eli teet juuri niin kuin teille parhaiten sopii. :) Tuon ikäinen ei tosiaan tarvitse enää yöllä ruokaa, ainakaan monta kertaa.
Miten voit olla noin varma, ettei tuon ikäinen tarvitse vielä yöllä ruokaa?
Eikös se riipu paljon miten pieni vauva on ollut syntyessään?
On aivan eri asia jos vauvan syntypaino on 4kg vai 2,7kg ja mitä pienempi sen useammat syöttökerrat, jotta vauva kehittyy normaalisti.
Ajattelimmekin aloittaa maistelemaan kiinteitä nyt 4kk:n iässä.
Aikaisemmat lapsenikin ovat olleet pieniä, menneet omalla käyrällä tasaisesti. Joten en itse osaa olla huolissani asiasta. Ajattelen myös, että jos vauvalla nälkä, ei se tuttia huolisi ja jatkaisi tyytyväisenä unia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit olla noin varma, ettei tuon ikäinen tarvitse vielä yöllä ruokaa?
Eikös se riipu paljon miten pieni vauva on ollut syntyessään?
On aivan eri asia jos vauvan syntypaino on 4kg vai 2,7kg ja mitä pienempi sen useammat syöttökerrat, jotta vauva kehittyy normaalisti.
Oli syntyessään 3600g eli syntyessään ei mikään pieni.
Herranen aika osan kommentteja! Että nelikuinen ei enää tarvitse yöllä maitoa ja kohta jo nukkuu tyytyväisenä yöt läpeensä kun saa teelusikallisen porkkanaa. Just just.
Niin, mitäpä virkaa sillä neuvolan "tädillä" muutenkaan on, kunhan puhelee lhöpöjä lämpimikseen. Ja mikä olikaan ensin, rinta va tutti?
Vierailija kirjoitti:
Eihän vauva voi tuttia kaivata. Tutti on tissin korvike eli vauva haluaisi syödä eikä lutkuttaa jotain tuttia.
Vauva voi kaivata myös imemisen tuomaa turvaa, johon ei nälkä liity mitenkään. Silloin tutti käy oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mä kannatan maalaisjärjen käyttöä. En suosittele opettamaan, että heti saa tisdin suuhun, kun inahtaa. Kohta voi aloittaa jo kiinteät ja sitten yöunet paranevat ainakin syömisen osalta.
Maalaisjärjen käyttö on todella sallittua, mutta tässä tapauksessa vauva on ollut pieni jo syntyessään ja tilannetta voi vielä heikentää pitkillä yöunilla, jolloin vauva ei saa riittävästi ravintoa ja kehitys hidastuu.
Joskus maalaisjärjellä ajateltuna, voi vauvan jopa herättää kesken yöunien, jotta vauva saisi ravintoa riittävästi.
Meillä tuon ikäinen nukkui yöt heräämättä jos heräs niin tutti kelpas mutta tarjosin maitoakin ja sitä se ei halunnut, aloitti kauhean huudon. Mutta teet niinkuin parhaaksi näet. Meillä vauva tankkas ennen yö unia maitoa aika paljon ja kiinteitäkin jo oltiin maisteltu tuolloin :)
On tämä ylellistä.On oikein neuvolatäti valvomassa vauvan kehitystä ja kun ei mene käyrien mukaan niin äiti syyllistyy.
Neuvolasta taitaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä.