Tyroksiinin käyttö laihduttamiseen
Onko kenellekään kokemusta auttaako tyroksiini (kilpirauhasen vajaatoimintaan käytetty lääke) laihduttamisessa? Minun on vaikea pudottaa painoa, mutta lääkäri määräsi tyroksiinia ennen kuin selvisi ettei minulla olekaan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ajattelin että jos voisin kuitenkin kokeilla syödä lääkettä laihtuakseni, ei kai siitä mitään haittaakaan ole?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on siis lukuisia vajaatoimintaan sopivia oireita eikä mitään muuta todettua sairautta, ja siksi lääkäri määräsi tyroksiinia. Mutta sitten hän ilmoitti ettei verikokeen perusteella minulla voi olla vajaatoimintaa ja että ei pidä aloittaa lääkkeen käyttöä. Olen kuullut, että joskus arvo voi olla normaali ja silti vajaatoiminta ? Mietin, että kai nyt hetken aikaa uskaltaisin kokeilla ? Tuskin mikään liikatoiminta hetkessä tulee..Ap
Mitä kaikkia verikokeita sinulta otettiin?
TSH, T4 ja T4v ei vielä kerro kaikkea. Esim sitä, että muuntuuko sinulla T4v T3/T3v:ksi.
Minulta otettiin TSH (arvo 3.14) ja T4v (arvo 11). Ap
Nuo arvot ovat kyllä aika heikot, voisit käydä jollain kilpirauhaseen erikoistuneella lääkärillä, niin saisit lääkityksen ehkä ihan oikeastikin. Ei ole mitään järkeä alkaa itse arpoa annosta. Lisäksi kilpirauhanen tottuu siihen ulkoa tulevaan hormoniin, joten parin kuukauden päästä lääkkeen lopettaminen voi tuntua ihan kammottavalta. Käy siis kunnon lääkärillä! T4 varsinkin on hyvin huono.
Ei tyroksiini kyllä laihduta. Niillä joilla on oikeasti vajaatoiminta on aineenvaihdunta pielessä ja se alkaa korjaantua kun saa lääkettä vaivaansa.
Koska syy huonoon aineenvaihduntaan on joskus kilpirauhasessa.
Älä pelleile terveydelläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on siis lukuisia vajaatoimintaan sopivia oireita eikä mitään muuta todettua sairautta, ja siksi lääkäri määräsi tyroksiinia. Mutta sitten hän ilmoitti ettei verikokeen perusteella minulla voi olla vajaatoimintaa ja että ei pidä aloittaa lääkkeen käyttöä. Olen kuullut, että joskus arvo voi olla normaali ja silti vajaatoiminta ? Mietin, että kai nyt hetken aikaa uskaltaisin kokeilla ? Tuskin mikään liikatoiminta hetkessä tulee..Ap
Onkohan sulla ap joku kuullun ymmärtämisen ongelma? "Mutta sitten hän ilmoitti --- että ei pidä aloittaa lääkkeen käyttöä." Haloo, miksi sitä vielä mietit ominpäin aloittavasi? Painu lenkkipolulle, syö pienemmin ja viisaammin ja lopeta sellaiset kuvitelmat, että saat jotain ihmeapua lääkkeestä, jota sinun ei kuulu ottaa. Sekoitat vaan kroppasi oikein kunnolla. Voi elämä.
terveen ihmisen tsh on alle 2,5 ja t4v tulee olla viitearvojen yläpäässä. eli sulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. mutta lääkitys pitää aloittaa varovasti lääkärin valvonnan alla. liikatoiminta oire voi tuoda mukanaan paniikkihäiriön ja ahdistuneisuushäiriön, jotka ei sitten helposti parane vaikka liikatoiminta loppuisikin. kokemusta on.
Siitä on mielettömästi todellakin haittaa.
Lisäksi se ei ole auttanut minua laihduttamaan. Tyroksiinin määrä lisää nimittäin myös ruokahalua! Laihdoin kilpirauhasen liikatoiminnan vuoksi, mutta en ole koskaan laihtunut ylisuuren tyroksiinannoksen avulla (joo, myönnän, olen kokeillut). Se ruokahalun lisäys on siinä isompi kuin pelkkä lääkkeen aikaansaama energiankulutus. Ehkä jos pystyy olemaan syömättä, mutta mä en pystynyt.