Tyroksiinin käyttö laihduttamiseen
Onko kenellekään kokemusta auttaako tyroksiini (kilpirauhasen vajaatoimintaan käytetty lääke) laihduttamisessa? Minun on vaikea pudottaa painoa, mutta lääkäri määräsi tyroksiinia ennen kuin selvisi ettei minulla olekaan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ajattelin että jos voisin kuitenkin kokeilla syödä lääkettä laihtuakseni, ei kai siitä mitään haittaakaan ole?
Kommentit (28)
Kyllä toimii. Pitää vaan alottaa pienellä annoksella tai saattaa tulla aika paha olo. Mä laihduin kuukaudessa 10kg tyroksiinin avulla, söin päivässä 1200-1600kcal niin en ilman lääkettä olisi laihtunut varmaan kun 2kg.
t. 160cm/69kg -> 59kg
Ylimääräisen kilpirauhashormonin syöminen voi johtaa kilpirauhasen liikatoimintaan joka kyllä voi aiheuttaa pahojakin haittoja. Esim jatkuvasti koholla oleva syke johtaa lopulta sydämen kuormittumiseen ja sydämen vajaatoimintaan. Eli ei kannata tyroksiinia kokeilla omin päin ellei halua tuhota terveyttään.
Vierailija kirjoitti:
Pitäs olla T3:a mieluummin. Sitähän noi roinarit käyttelee kiristellessään.
Mistä tätä T3:a saa, onko jokin valmiste suomen markkinoilla?
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräisen kilpirauhashormonin syöminen voi johtaa kilpirauhasen liikatoimintaan joka kyllä voi aiheuttaa pahojakin haittoja. Esim jatkuvasti koholla oleva syke johtaa lopulta sydämen kuormittumiseen ja sydämen vajaatoimintaan. Eli ei kannata tyroksiinia kokeilla omin päin ellei halua tuhota terveyttään.
Oiotaanpa vähän. Lääkkeen aiheeton käyttö, johtaa liikaan hormonipitoisuuteen ja liikatoimintaoireisiin. Tätä tasatakseen kilpirauhanen saattaa lamata omaa toimintaansa, joka taas johtaa itseaiheutettuun vajaatoimintaan.
Kiva olla hoikka ja ohut tukkainen. Tyroksiini on tunnetusti tappokamaa tukalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et saa mistään, on erityisluvallinen lääke, joka pitää anoa Fimeasta. Kilpirauhasen vajaatoimintaan käytetty lääke, jota jopa kilpparisairaiden on valitettavasti erittäin vaikea saada, vaikka onkin täysin turvallinen lääke kyseiseen sairauteen. Moni lihoo T3 lääkkeellä, joten mikään laihdutus lääke se ei todellakaan ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, mutta ei tietenkään laillisesti saa mistään, näin holhousvaltiossa.
Tyroksiini eli T4 on itse asiassa varastohormoni, joka T3:ksi muuntumisen jälkeen vasta alkaa vaikuttaa mm. aineenvaihdunnan tasoon.
Bodarit käyttää T3:a siksi, että T4 ei välttämättä vaikuta mitenkään mihinkään, kun konversiota ei välttämättä tapahdu, vaikka T4:n määrä verenkierrossa nousisikin lääkityksen myötä.
Kateelliset siiderivalasmammat alapeukuttaa ja pelottelee terveyden tuhoutumisella :D Ei se parin kk kuuri ketään tapa. Pääseepä läskeistä eroon niin haitat on pieniä verrattuna hyötyyn.
Negatiivisen takaisinkytkennän takia kilpirauhasen oma eritys laskee, en suosittele.
Kilpirauhasen liikatoiminta ei tunnu kivalle. Sydän hakkaa ja voimaton olo. Siinä ei paljoa painon putoaminen lohduta. Mutta provohan tämä onkin.
Minulla on siis lukuisia vajaatoimintaan sopivia oireita eikä mitään muuta todettua sairautta, ja siksi lääkäri määräsi tyroksiinia. Mutta sitten hän ilmoitti ettei verikokeen perusteella minulla voi olla vajaatoimintaa ja että ei pidä aloittaa lääkkeen käyttöä. Olen kuullut, että joskus arvo voi olla normaali ja silti vajaatoiminta ? Mietin, että kai nyt hetken aikaa uskaltaisin kokeilla ? Tuskin mikään liikatoiminta hetkessä tulee..Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko kenellekään kokemusta auttaako tyroksiini (kilpirauhasen vajaatoimintaan käytetty lääke) laihduttamisessa? Minun on vaikea pudottaa painoa, mutta lääkäri määräsi tyroksiinia ennen kuin selvisi ettei minulla olekaan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ajattelin että jos voisin kuitenkin kokeilla syödä lääkettä laihtuakseni, ei kai siitä mitään haittaakaan ole?
Mikäs se sellainen lääkäri oli, joka määrää Thyroxinia, vaikka ei ole todettu vajaatoimintaa?? Monilla ihmisillä on hypotyreoosiin sopivia oireita, eikä kuitenkaan hypotyreoosia, ja silloin ei määrätä Thyroxinia. Lääkettä käyttämällä ilman vajaatoimintadiagnoosia saat vain aikaan sydämen rytmihäiriöitä, hikoilua ja osteoporoosiriski lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on siis lukuisia vajaatoimintaan sopivia oireita eikä mitään muuta todettua sairautta, ja siksi lääkäri määräsi tyroksiinia. Mutta sitten hän ilmoitti ettei verikokeen perusteella minulla voi olla vajaatoimintaa ja että ei pidä aloittaa lääkkeen käyttöä. Olen kuullut, että joskus arvo voi olla normaali ja silti vajaatoiminta ? Mietin, että kai nyt hetken aikaa uskaltaisin kokeilla ? Tuskin mikään liikatoiminta hetkessä tulee..Ap
Mitä kaikkia verikokeita sinulta otettiin?
TSH, T4 ja T4v ei vielä kerro kaikkea. Esim sitä, että muuntuuko sinulla T4v T3/T3v:ksi.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi pienellä annoksella jos aloittaa kokeilun, ei pitäisi olla riskiä. Kunhan ei liikatoiminnan oireita tule. Tyroksiini on vaan puuttuvaa hormonia eikä sinällään virkistä kilpirauhasta. Jos laihtua haluat, voisit kokeilla ihan luonnollisia virkistyskeinoja, esim. kilpirauhasta aktivoivat jooga-asennot, tarpeeksi jodia ja seleeniä, oikea ravinto. Googlaa goitrogeeniset ruuat, sillä niitä ei suositella vajaatoimintaa sairastaville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TSH, T4 ja T4v ei vielä kerro kaikkea. Esim sitä, että muuntuuko sinulla T4v T3/T3v:ksi.
Seulontakokeeksi riittää pelkkä TSH. Valittettavaa, mutta näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta otettiin TSH (arvo 3.14) ja T4v (arvo 11). Ap