Omien silmiesi väri - miehesi silmien väri - lastesi silmien väri?
Katsotaan, meneeko biologiankirjan yksinkertaistetun mallin mukaan!
Meillä
minä - vihreä
mies - " orvokinsininen"
lapsi - " orvokinsininen"
Eli kai mullakin jossain joku latentti sinigeeni on ollut.
Kommentit (65)
Minun isälläni vihreää ja ruskeaa silmissä
Äidilläni jopa kellertävän vihreät, aavistus harmaata.
Minä vihreänharmaat
Mies tumman ruskeat
Lapsi harmaat, joissa vain aavistus vihreää.
Laitanpa siskonilapsetkin, kun niillä on niin vinkeät
Sisko vihreänharmaat
Miehensä siniset
Esikoinen sekaväriset, ruskeaa, vihreää, harmahtavaa.
Toinen toinen silmä sekavärinen kuten esikoisella, toinen puoliksi vihreä ja toinen puoli vaalean ruskea
kolmas siniset
neljäs samanlaiset kuin esikoisella.
vaaleille vanhemmille syntyy tumma lapsi.Se on aivan uskomatonta.
Enkä todellakaan usko tuota. Lapsen on pakko olla adoptoitu!
Ihan on vaalea pellavapää muuten. t. se sinisilmä jol on ruskeasilmä lapsi
Vierailija:
vaaleille vanhemmille syntyy tumma lapsi.Se on aivan uskomatonta.
Enkä todellakaan usko tuota. Lapsen on pakko olla adoptoitu!
Ihon väri on polygeeninen ominaisuus. Eli siihen vaikuttaa useampi geeni. Esimerkkinä kaksoset, joista toinen on iholtaan tumma kuten äitinsä ja toinen vaaleaihoinen kuten isänsä.
Mitä tulee näihin silmien värien periytymiseen, niin ilmeisesti vanha periytymismalli, joista monet täällä paasaavat, on nykyisellään vajaavainen. Kyllä meillä ainakin jo viisivuotta sitten biologian opettaja myönsi ettei se sellaisenaan ole noin yksiselitteistä.
Olen pahoillani, että edellinen viestini (tuo joka tuli kolme kertaa) tuli noin monesti. Päivitin ja se poksahti ruutuun usemman kuin kerran. Pitäisi varmaankin opettella käyttämään konetta kunnolla. Mutta jokatapauksessa, olen ilmoittanut kaksi alempaa viestiä jo asiattomina. Toivottavasti poistavat.
Äiti/minä - vihreä
Isä - sininen
poika - sininen
tyttö - sininen
minä: siniset
isä:ruskea
tyttö:ruskea
poika:ruskea
Minä-sininen
Mies-ruskeahko
Poika-toinen silmä sininen, toinen ½sinen, ½ ruskea
Tyttö-sininen
äiti= sinivihreäruskeat
isä= siniharmaat
poika= siniset
äiti: siniharmaa
isä: ruskea-vihreä
esikoinen: sininen
kuopus: harmaa-ruskea
eli kaikkia löytyy meiltä :)
miehellä siniharmaat
pojalla ruskeat
toisella pojalla myös ruskeat
tytöllä siniset
Mies-sininen
Poika-vaaleanvihreä
Tyttö-sininen
minä ruskea
mies sininen
poika ruskea
tytär sininen
poika ruskea
Minä ruskea
mies sininen
lapsi sininen
olen heterotsygootti, eli isälläni oli siniset ja äidilläni ruskeat, joten minä saan puolet lapsista sinisilmaisinä ja puolet ruskeasilmäisinä sinisilmäisen kanssa.
Minä:siniset
Mies:sini-vihreät
Lapsi:ruskeat
Lapsi:siniset
Me olemme kuulleet raskasta vihjailua toisen lapsemme isyydestä. Se on todella inhottavaa ja loukkavaa :(
Tällaiset tyypit raivostuttaa:
" 37, ootko vähän tyhmä?
Luuletko että nainen kertoisi ettei mies ole lapsen isä, jos on pettänyt miestään eikä halua tuoda sitä julki?"
Minä TIEDÄN, että en ole pettänyt. Ja jos olisinkin, kuuluisiko se sinulle??
Edellisen viestini lainauksen kirjoittajalle:
Eikö sitä kuvittelisi, että näin anonyymisti voisi kertoa, jos mies ei olisi lapsen oikea isä?
värisilmä on ruskea, ja sen päällä istun.
Ihmisillä on muuten yleisesti äärettömän huono tietämys ruskeiden silmien periytyvyydestä, jatkuvasti esim. ihmetellään, että miten minulla voi olla sinisilmäisiä lapsia, " eikö se olekaan vahvempi niin kuin sanotaan" ja näin ihmettelvät ihan kaikenikäiset ja koulun käyneet.
Liittyen tuohon silmien väri-ketjuun tämä kysymys. Muutama siellä väitti, että jos vanhemmilla on siniset silmät, lapsella ei voi olla ruskeat silmät (ilman postimiehen avustusta, eli nainen on pettänyt miestä). Kuinka moni teistä todellisuudessa näin ajattelee?
Minulla on siis siniset silmät, miehelläni vihreät. Lapsella on tummanruskeat silmät.
Mies vai postimies?
Lukion teorioiden mukaan jos miehelläni tai minulla olisi joku ruskeasilmäisyysgeeni vanhemmilta perittynä, niin se pitäisi näkyä meissä myös rykseina silminä.