Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itähelsinkiläinen poikani sanoo, että maalla teinien elämä on hurjempaa

Vierailija
19.02.2016 |

Meillä on tuttavaperhe pirkanmaalla. Molempien Pojat ovat yläasteella. Minun poikani Itäkeskuksen liepeillä, tuttavaperheen poika kyläkoulussa.

Kaikenmoista säätöä kuulen maanseudun teinien harrastavan. En ole koskaan sellaisiata sekoiluista kuullut. Haastattelin siksi ysiluokkalaistani ja hän sanoi, että paljon " hurjempaa ja vastuuttomampaa " on meno siellä maalla. Hän analysoi yksityiskohtaisesti eroja.

Mutta av:lla pelotellaan Itä-Helsingillä....

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu täällä on nuorilla niin hirveitä harrastuksia kuten kalastus, metsästys, mopolla ajelu mummolan pihatiellä. 

Vierailija
22/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asuneena molemmissa lapsuutta, nuoruutta ja aikuisenakin. Maaseudulla joo tosiaan nuo harrastukset ovat aika tasan nollissa jos puhutaan alle 10tkm asukkaan kunnista. On autoilijoita, kännissä autoilijoita, mopoilijoita jne jne mutta onpahan niitä kaupungissa joka ikäluokassa. Maaseudulla kun sattuu jotain tapahtumaan niin yleensä kyseinen tapahtuma kiertää ihmisten suussa niin pitkään ennen kuin tapahtuu seuraava erikoisuus. Suhteessa asukaseroihin niin ihan yhtä paljon tapahtuu ja sattuu. Maalla on vaan niin vähän tekemistä. Kaikissa edellisissä vastauksissa on kyllä totuutta mutta kaikkihan me nuoria ollaan oltu ja muistelkaapa niitä aikoja.

Muuten olen samaa mieltä, mutta miten niin ei ole tekemistä ja harrastuksia? Meidän kunnassa on kyllä vähän yli 10 000 asukasta, mutta on tässä pienempiäkin kuntia ympärillä ja kyllä näissä kaikissa on vaikka mitä harrastusmahdollisuuksia. Meidän kunnassa mm. paljon urheiluseuroja, jäähallli, uimahalli, tennis- ja keilahalli, frisbeegolf-ratoja, skeittailupaikkoja, pieni laskettelupaikka aloittelijoille, mutta aika lähellä myös isompi, pari uimarantaa, kansalaisopistolla vaikka mitä piirejä ja kursseja (kitarakerho, bändikursseja, kuvataidetta, valokuvausta, monenlaista liikuntaa mm.), koululla on monenlaisia kerhoja (esim. kotitalous, kuvis, liikunta), bänditiloja löytyy, biljardisali, monta kuntosalia, ainakin pari jumppakeskusta, joissa hyvä tarjonta, paljon valaistuja lenkkipolkuja ja latuja ja luistelukaukaloita, kulttuuritalo, jossa mm. konsertteja ja stand uppia, kamerakerho, balettia ja nykytanssia, musiikkiopisto, hyvä kirjasto, harrastajateatteritoimintaa, monenlaista vapaaehtoistoimintaa, nuorisotalo, diskoja, luokkiksia, joskus peräti joku bändikin käy keikalla, leffateatteri... useita ratsastustalleja, 4-h toimintaa, partiotoimintaa, seurakunnan kerhoja ja nuorten iltoja...lisäksi vielä ihan ne harrastukset, joihin ei mitään ohjaajaa tarvitse; geokätköily, retkeily, patikointi, pyöräily, kalastus...

Mitähän sitä vielä voisi olla...no joo purjehtimaan pitää mennä 40 kilsan päähän, eikä maailmanluokan poppareita käy esiintymässä, tosin eipä noita viimeaikoina ole paljon Helsingissäkään näkynyt. No joo, on varmasti asioita joita täällä ei voi tehdä, mutta ei kyllä voi sanoa, etteikö mitään olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani oli armeijassa itähelsinkiläisten kanssa ja kertoi kummastuneena, miten itähelsinkiläiset kuvittelivat maalaisnuorten jatkuvasti ajelevan humalassa isän traktorilla tai sitten omalla kilvettömällä autolla, harrastavan mökkibileitä viinan voimalla koko kesän ja kasvattavan huumehamppua vanhassa navetassa. Kuulopuheissa kaikilla tuvan pojilla oli varmaa tietoa siitä, että maalla meno on niin hurjaa, että joku susilauma pihamaalla oli pientä siihen verrattuna.

Todellisuudessa maalla ajetaan niillä moottorikäyttöisillä kulkupeleillä pienestä pitäen, tosin aika usein työajoa pellolla. Yhteiset harrastukset (sähly, pingis, jalkapallo jne.) onnistuu ilman päihteitä, koska usein porukassa on mukana alaikäisiä ja näiden vanhempia. Nuoret on muutenkin paljon enemmän eri-ikäisten kanssa tekemisissä kuin itäisessä Helsingissä, jossa ikäryhmä määrittää tekemistä enemmän kuin maalla.

Maalla ei ole nuorisotaloja, joissa viettää aikaansa. Pitää siis tulla toimeen vanhempien kanssa. Se on aika kasvattava kokemus, joka monelta vaihtuvien perheiden itähelsinkiläislapselta puuttuu.

Tilastollisesti teinivanhempia on suhteessa enemmän kaupungissa kuin maalla, joten voisi päätellä, että joko seksisekoiluja on maalla vähemmän tai sitten ehkäisystä osataan huolehtia paremmin.

Vierailija
24/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkupaikkakunnilla on usein todella suuria päihdeongelmia. Alkoholin kulutus suurta, päälle myös muita huumeita ja lääkkeitä. Monet vanhemmat sulkevat silmänsä, koska "eihän täällä maalla vaan kaupungeissa".

T: ex-pikkupaikkakuntalainen

ftfy.

Vierailija
25/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani kiemurteli eikä suostunut palastamaan ja bustaamaan kaveriaan, mutta sen sanoi, että isot veljet hankkivat alkoholia eri tavalla kuin täällä. Täällä pitää itse ostaa muualta, jos haluaa. Täällä nuoret juovat pitääkseen hauskaa, siellä saadakseen pään sekaisin. Ja varastetaan kaupoista enemmän. Näin esimerkiksi.

En nyt tarkoita tässä väittää, että kaikki ovat samanlaisia, vaan naureskelen sitä, kuinka av:lla pelätään itä-helsinkiä...eräskin maaseudun opettaja sanoi kerran, ettei ikipäivänä tulisi tänne töihin, koska on niin levotonta, mutta sitten kävi ilmi kaikki ne häiriintyneet tapaukset omalta luokalta...hupaisaa kerrassaan.

Ap

Ihan mielenkiintoinen keskustelunaihe, mutta anteeks nyt vaan, mutta mua häiritsee todella paljon tuo asenteesi ja kirjoitustyylisi.

Nimim. itsekin itä-Helsingistä

Vierailija
26/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani kiemurteli eikä suostunut palastamaan ja bustaamaan kaveriaan, mutta sen sanoi, että isot veljet hankkivat alkoholia eri tavalla kuin täällä. Täällä pitää itse ostaa muualta, jos haluaa. Täällä nuoret juovat pitääkseen hauskaa, siellä saadakseen pään sekaisin. Ja varastetaan kaupoista enemmän. Näin esimerkiksi.

En nyt tarkoita tässä väittää, että kaikki ovat samanlaisia, vaan naureskelen sitä, kuinka av:lla pelätään itä-helsinkiä...eräskin maaseudun opettaja sanoi kerran, ettei ikipäivänä tulisi tänne töihin, koska on niin levotonta, mutta sitten kävi ilmi kaikki ne häiriintyneet tapaukset omalta luokalta...hupaisaa kerrassaan.

Ap

Öh... :D se pään sekaisin juominen on juuri sitä hauskanpitoa :D mitä muutakaan???

Vierailija
27/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että ne itähelsinkiläiset pojat on kateellisia landepojille, jotka pääsee pimpalle kotibileissä. Parhaassa tapauksessa, jopa kahdelle pimpalle yhtä aikaa.

Itähelsinkiläinen se vain kotonaan naputtelee hiirtä, nojaa vasempaan käteensä ja huokailee.

Vierailija
28/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa tää polarisaatio voimistunu.. On vaan itä-helsinki ja "maalla" (=muu suomi)

Meillä "maalla" (=itä-suomessa pienehkö kaupunki) ei kyllä vedetty bileissä päätä täyteen, ajettu humalassa mopoilla tai paneskeltu ympäriinsä..

Oli ihan normaalia nuorten elämää, ite maistoin alkoholia ekaa kertaa 17-vuotiaana, ja ekaa ja vikaa kertaa olin kännissä 19-vuotiaana. Ei mitään ylenmääräistä sekoilua

Vierailija
29/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kasiluokkalaiset istuu meillä (okt:n yläkerta) laumana, tytöt ja pojat sekaisin.

... onko popcornia, voisitko äiti tehdä. .

Miten sinä uskallat av;lla kertoa, että kasiluokkalaiset eivät osaa itse tehdä popcornia? Pullamössölapsiako kasvatat?

Vierailija
30/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan. Asun hyvin pienessä kylässä Oulusta jonninmatkaa, jatäällä huumeet rehottavat. Tunnen melkein 30 aktiivista käyttäjää, pilvenpolttelijoista aina niihin joille piikki on jokapäiväinen kaveri. Ja uskokaa tai älkää, ne piikittäjät on suuri enemmistö. Erityisesti Subutexia ja piriä kulutetaan kuin ei huomista olisi. Hieno elämä meillä täällä maalla.

Vierailija
31/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on maalta/pikkupaikkakunnalta ja kuulemma siellä oli ihan normaalia aloittaa seksielämä 6. tai 7. luokalla ja kaiken maailman "lääkärileikit" olivat yleisiä jo pienempinäkin. Samoin siellä jo todella nuoret ajelivat pitkin soramonttuja autoilla ja vapaa-ajallaan särkivät katulamppuja jne. Olin kyllä aika ihmeissäni, kun kuulin moista. Itselläni ei ollut koskaan seksiä tai vastaavaa peruskoulu- tai lukioikäisenä, enkä edes pussaillut tai muuten hengaillut teini-ikäisenä poikien kanssa romanttisessa mielessä, vaikka olin ihan nätti tyttö. Pojat olivat etäisiä ja täysin kaveritasolla ja yläasteella vain muutamat käyttivät alkoholia viikonloppuisin; mitään kamalia bileitäkään ei ollut, vaan oltiin suurin osa ihan kilttejä koululaisia. Ja siis itse asuin Helsingissä itäisessä kantakaupungissa lapsena ja teini-ikäisenä.

Vierailija
32/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä kaupasta ne varastaa? Kun kaikki tuntee kaikki, on se varastelukin hankalaa

Vierailija
33/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on maalta/pikkupaikkakunnalta ja kuulemma siellä oli ihan normaalia aloittaa seksielämä 6. tai 7. luokalla ja kaiken maailman "lääkärileikit" olivat yleisiä jo pienempinäkin. Samoin siellä jo todella nuoret ajelivat pitkin soramonttuja autoilla ja vapaa-ajallaan särkivät katulamppuja jne. Olin kyllä aika ihmeissäni, kun kuulin moista. Itselläni ei ollut koskaan seksiä tai vastaavaa peruskoulu- tai lukioikäisenä, enkä edes pussaillut tai muuten hengaillut teini-ikäisenä poikien kanssa romanttisessa mielessä, vaikka olin ihan nätti tyttö. Pojat olivat etäisiä ja täysin kaveritasolla ja yläasteella vain muutamat käyttivät alkoholia viikonloppuisin; mitään kamalia bileitäkään ei ollut, vaan oltiin suurin osa ihan kilttejä koululaisia. Ja siis itse asuin Helsingissä itäisessä kantakaupungissa lapsena ja teini-ikäisenä.

Mitkä ihmeen katulamput? Koska maalla on sellaisia ollut?

Vierailija
34/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Öh... :D se pään sekaisin juominen on juuri sitä hauskanpitoa :D mitä muutakaan???

Sinullehan tuo suattaapi tuota ollakkii, mutta ei kaikki immeiset uo varautuneit junttiloit.

Vierailija
35/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä oon kuullu noista landebileistä nii teinit panee siellä ihan yleisesti, vetää pään täyteen ja örveltää muutenkin. Ite vietin nuoruuteni Itä-Vantaalta ja kyllähän siellä dokattiin, mutta ei bileissä ollut normaalia harrastaa seksiä! Ainakaan niin että kaikki läsnäolijat tietää. Mututuntumalla sanoisin myös, että örvellys alkaa maaseudulla nuorempana.

Joo! Tunnen "entisiä teinejä" useammasta pikkupaikkakunnasta, tuntuu että on ollut enemmän sellaista ällöttävää touhua, että yläasteikäiset tytöt ovat ryypänneet täysi-ikäisten miesten kanssa ja harrastannet seksiä jopa seiskaluokasta lähtien! Ikinä en kuullut kaupungissa että tuo olisi ollut jotenkin yleistä.

Vierailija
36/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin lapsuuteni ja nuoruuteni ns. mökkipaikkakunnalla, jossa helsinkiläiset "kesävieraat" vietti lomiaan. Me maalaiset olimme aika ihmeissämme siitä biletyksen määrästä, jota 15-18v nuoret harrasti vanhempien mökeillä. Junttiporukassa ei käynyt edes mielessä ryypätä öitä ja harrastaa irtosuhteita, me reppanat kun olimme kesät töissä ja piti ehtiä aamulla aikaisin täydentämään kaupan kaljahyllyä.

Myymälävarkaudet lisääntyi kesällä, kiitos mökkiläisten ja heidän vieraittensa. Viinaa nuoret sai vanhempiensa mökeillä baarikaapeista ja siihen aikaan saattoi jopa tilata postin kautta lisää, piti vain saada joku aikuinen ne sieltä hakemaan. Me junttinuoret emme olisi ikinä kehdanneet tehdä moista, laatikossa kun oli iso Alkon logo. Kaupunkilaisia se ei haitannut.

Vierailija
37/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oon kuullu noista landebileistä nii teinit panee siellä ihan yleisesti, vetää pään täyteen ja örveltää muutenkin. Ite vietin nuoruuteni Itä-Vantaalta ja kyllähän siellä dokattiin, mutta ei bileissä ollut normaalia harrastaa seksiä! Ainakaan niin että kaikki läsnäolijat tietää. Mututuntumalla sanoisin myös, että örvellys alkaa maaseudulla nuorempana.

Joo! Tunnen "entisiä teinejä" useammasta pikkupaikkakunnasta, tuntuu että on ollut enemmän sellaista ällöttävää touhua, että yläasteikäiset tytöt ovat ryypänneet täysi-ikäisten miesten kanssa ja harrastannet seksiä jopa seiskaluokasta lähtien! Ikinä en kuullut kaupungissa että tuo olisi ollut jotenkin yleistä.

Johtuu siitä, että ne kaupunkien nuoret on erilaisissa koulukodeissa maalla ja sieltä käy iskemässä miehiä saadakseen rahaa. Lahden seudulla on paljon vantaalaisia ja keravalaisia tyttöjä, ikää 13v ja huostaanottoja useampia takana.

Vierailija
38/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär kävi serkkunsa luona Pohjanmaalla ja kauhisteli sikäläistä meininkiä.

Vierailija
39/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Off topic: Lisäksi mieheni ei nykyäänkään jotenkin osaa kunnioittaa muiden omaisuutta, vaan hän kohtelee todella kovakouraisesti tavaroita ja rikkoo niitä sekä ei osaa kierrättää jätteitä. Hän myös heittelee ulkona roskia, eikä laita niitä roskikseen. Miehen kotona kaikki roskat laitettiin sekaisin samaan roskalaatikkoon, kun taas minä olen pienestä pitäen tottunut lajittelemaan paperit, kartongit, lasipurkit ja mahdollisen biojätteen erikseen sekajätteestä. Maalla ja pikkukaupungeissa se luonto tuntuu ilmeisesti jotenkin "itsestäänselvyydeltä", niin ei tarvitse välittää siisteydestä, kun taas kaupungissa jo lapsena pidettiin outona/hölmönä sellaista, joka rikkoo yhteistä omaisuutta tai roskaa. Näin oli siis ainakin minun kaveripiirissäni ja luokallani. Mies taas ilmeisesti oli se kulmakunnan pahanilkisin koltiainen, joka rikkoi paikkoja ja teki tuhoa. Ja hänen äitinsä edelleenkin kuittaa mieheni huonon tai jopa kammottavan käytöksen lauseella "pojat on poikia" ja naurahtaa päälle. Ts. saisi käyttäytyä huonosti, rikkoa muiden omaisuutta ja sikailla ihan miten vain ko. verukkeella.

Vierailija
40/72 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen katulamput? Koska maalla on sellaisia ollut?

Siis vaikka pururadalla tai jossain hiihtolatujen varsilla, samoin keskustassa/kirkonkylällä tms.