kerrostalo hiljaisuus klo 22..
Kuitenkin jatkuvaa äänekästä elämää ennen sitä ja sen jälkeenkin välillä. Onko odotettava aina siihen asti että hiljaisuus alkaa, että voi huomauttaa, vai voiko odottaa jonkun asteista hiljentymistä jo ennen sitä. Ei kai huonekalujen siirtely/kokoaminen/tavaroiden paiskominen/hyppely.. yms ole ihan normaalia myöhäisillan toimintaa?
Kommentit (131)
Mulle tuli kerran alakerran täti raivoamaan, että koirani pitää päivisin meteliä. Totesin että jaa, olen päivisin itse kotona koska teen öisin töitä, eikä koira koskaan hauku. Kyse ei ollutkaan haukkumisesta, vaan koirani tassuista kuuluu liikaa rapinaa kun se kävelee.
Hulluja on jokaisessa rapussa.. Voi olla, että ne ap:n naapurit on sekopäitä tai/ ja narkkareita ja raahailevat sitten aikansa kuluksi tavaroita ympäriinsä. Kannattaa käydä kysymässä, tai kysyä joltain muulta naapurilta ovatko he kuulleet saman.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli kerran alakerran täti raivoamaan, että koirani pitää päivisin meteliä. Totesin että jaa, olen päivisin itse kotona koska teen öisin töitä, eikä koira koskaan hauku. Kyse ei ollutkaan haukkumisesta, vaan koirani tassuista kuuluu liikaa rapinaa kun se kävelee.
Hulluja on jokaisessa rapussa.. Voi olla, että ne ap:n naapurit on sekopäitä tai/ ja narkkareita ja raahailevat sitten aikansa kuluksi tavaroita ympäriinsä. Kannattaa käydä kysymässä, tai kysyä joltain muulta naapurilta ovatko he kuulleet saman.
Luulen että joko kuntoilee tai vetää jumppaa. Jumppa selittäisi hyppimisenkin. Töiden jälkeen ei välttämättä heti jaksa alkaa jumppaamaan, joten jos sitten vetävät hieman ennen 22:00 tai joskus sen jälkeen jos ajattelevat ettei naapuriin kuulu. Tosin ihmettelen että tömähdykset menee viereiseen asuntoon, koska niiden pitäisi olla helpoimmin havaittavia alakerrassa.
Jos minä haluan keskellä yötä kuunnella heviä, niin sitten kuuntelen heviä. Naapurit saavat kiittää onneaan, että edes jollakin on hyvä musiikkimaku.
Menin eilen ennen yo-kuunteluita klo 22:30 nukkumaan. 23:55 heräsin kun yläkerrassa imuroitiin... En edes muuten ärsyynny naapureiden metelistä mutta että puolilta äin maanantaina... Joo, ottu päähän, itse oon yökyöpeli mutta kuljen varpaillani ja hädin tuskin vedän vessaa hiljaisuuden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin jatkuvaa äänekästä elämää ennen sitä ja sen jälkeenkin välillä. Onko odotettava aina siihen asti että hiljaisuus alkaa, että voi huomauttaa, vai voiko odottaa jonkun asteista hiljentymistä jo ennen sitä. Ei kai huonekalujen siirtely/kokoaminen/tavaroiden paiskominen/hyppely.. yms ole ihan normaalia myöhäisillan toimintaa?
Kyllä mä ainakin yöaikaan kuuntelen ihan normaalisti musiikkia yms; mutta koitan kuitenkin välttää mitään kovaa meteliä ja suihkussa en yöllä käy. Eipä ole ainakaan vielä kukaan valittanut.
Naapureita on tosiaan joka lähtöön. Meillä alakerran naapuri tuli soittamaan ovikelloa noin kahden aikaan yöllä kun katseltiin leffaa lähes äänettömällä- ei avattu ovea kun ei tiedetty kuka hullu siellä on. Sama naapuri tuli parin päivän päästä illalla taas ovelle, tehtiin palapeliä eikä edes puhuttu, hän marisi että meiltä on kuulunut jo pitkän aikaa outoja ääniä ihan kun joku pomputtas palloa kokoajan ja on häirinnyt häntä jo pitkän aikaa. No meiltä ei mitään sellaista voi kuulua ja sanoinkin miehelle että varmaan pään sisällä joku pomputtaa. Seuraavaksi kävi hänen vuokranantaja kyselemässä meiltä että kuuluu kuulemma ääniä - no ei edelleenkään kuulu ja hän kyllä uskoi. Vuokralainen muutti pian pois eikä kukaan ole sen jälkeen valittanut "pallon pompotuksesta" :D jotkut ne kuulee aivan omiaan ja on oman pään sisällä palloja pomppimassa. En väitä että ap on sellainen, kerroin vaan esimerkin :D
Muuttakaapa huvikseen 80-luvulla rakennettuun opiskelijakerrostaloon. Saan aikuisten oikeasti päänsärkyä ja ahdistusta yläkerran askeleiden töminästä. Sellainen matala kumina tunkee kallon sisälle ja tekee mieli huutaa, etenkin jos yrittää nukkua ja herää juuri nukahtamisvaiheessa siihen, kun yläkerran naapuri vihdoin jaksaa nostaa perseensä sohvalta ja alkaa vauhdikkaisiin iltapuuhiinsa, jotka sisältävät juoksemista huoneesta toiseen ainakin tunnin verran.
Korvatulppia suosittelen. Eristää kivasti huonekalujen hinaamiset, ovien paiskomiset, töminän, musiikin jumputuksen jne.
Vierailija kirjoitti:
Kuka siirtelee huonekaluja koko ajan? Teillä joku päättämätön sisustusfanaatikko naapurissa?
Mulla asui joskus yläkerrassa naapuri, jonka asunnosta kuului säännöllisesti lähes joka ilta jossain vaiheessa kello 22-24 välillä sellasta ääntä, kuin hän olisi siirrellyt huonekaluja ympäriinsä ja hyppinyt tai ollut todella paha kantapääastuja. En tiedä mitä teki iltaisin, pitkään olin tosi ärsyyntynyt tästä, koska en saanut unta ennen kuin hiljeni. Lopulta kuitenkin totuin tähän. Usein tää kyseinen henkilö tykkäsi imuroidakin tohon aikaan ja paukuttaa sitä imuria pitkin seiniä ja huonekaluja :D
Joskus vuosi sitten täällä asui joku, jonka harrastus taisi olla porrasjuoksu rappukäytävässä keskellä yötä. Tai siltä se ainakin kuulosti. Nopea spurtti rappuset ylös ja sitten taas alas ja uudestaan. Tätä sai kuunnella aina silloin tällöin. En uskaltanut mennä katsomaan, kuka hullu siellä juoksee. Näin jälkeenpäin on jäänyt häiritsemään, oliko kyse oikeasti kuntoilusta vai mistä. Please älkää juosko huviksenne rappukäytävässä.
Korvatulppia suosittelen minäkin. Mä asun 70-luvulla ilmeisen halvalla tehdyssä kerrostalossa, jossa eristyksiä on tuskin nimeksikään. Rakenteita pitkin jokainen pienikin kolahdus kuuluu kuin moukarinisku, varsinkin yöaikaan, kun talo on muuten hiljentynyt. Sen jälkeen kun naapuriini muutti yökaudet kolisteleva bilepoitsu, öisin nukkumisesta tuli silkkaa stressaavaa yritystä. Korvatulpilla nukun edes muutaman tunnin.
Naapurille, joka kuulostaa hinaavan huonekaluja ympäri kämppää, kannattaa mainita asiasta. Täällä toisen naapurin moinen meteli paljastui niinkin olemattomaksi kuin keittiön tuolin siirtämiseksi sen jälkeen kun lähtee pöydän äärestä. Ja tuolin jalkojen allehan voi niitä huopapalasia laittaa melun estämiseksi.
Meillä ei varsinaista hiljaisuutta ole, mutta kyllä meinasi hermot mennä, kun klo 22:25 seinänaapuri alkaa PORATA seinää! Luulisi nyt jotain rotia olevan...
Tulipa vain mieleeni että itsellä alakerran naapuri jyskytti täysillä seinää öisin koska minun asunnostani kuului kuulemma niin kauheaa melua... Kissa mm. pudotti kynän lattialle - naapuri hakkasi seinää, kissa hyppäsi sohvalta lattialle - naapuri hakkasi seinää. Olin itse usein jo sängyssä tähän aikaan ja pari kertaa heräsinkin siihen hakkaamiseen joka johtui siis vain ja ainoastaan kissojen liikkumisesta.
Ehkä olisi pitänyt ostaa kissoille Kitten Mittensit :D
Vierailija kirjoitti:
Joskus vuosi sitten täällä asui joku, jonka harrastus taisi olla porrasjuoksu rappukäytävässä keskellä yötä. Tai siltä se ainakin kuulosti. Nopea spurtti rappuset ylös ja sitten taas alas ja uudestaan. Tätä sai kuunnella aina silloin tällöin. En uskaltanut mennä katsomaan, kuka hullu siellä juoksee. Näin jälkeenpäin on jäänyt häiritsemään, oliko kyse oikeasti kuntoilusta vai mistä. Please älkää juosko huviksenne rappukäytävässä.
Jossain naistenlehdessä kuvailtiin, kuinka jonkun syömishäiriöisen kuntorutiiniin kuului juurikin rappukäytävässä juokseminen.
Ohis
Minä pesen aina pyykkiä niin, että aloitan 21 ja kone lopettaa 23 tai jopa jälkeen, jos pyykkiä on paljon (kone kai laskee pesuajan painon mukaan). Tämä johtuu siitä, että muistin pitkään väärin hiljaisuusajan alkamisen, klo 23. En ole sitten tapojani muuttanut, kun ei kukaan ole valittanutkaan parin vuoden sisällä.
Jooh, sekin jos tekee esimerkiks vuorotöitä, ja käyt suihkussa kello 2 yöllä kun olet juuri tullut töistä - se ei ole tätä ns "meluhaittaa", vaikkakin äänet siitä todennäkösesti univeikkoja ärsyttääkin.
Vaikkakin poliisit tulisi ovelle kysyy et mitä rehaat täällä, niin se kun sanoo että vuorotöistä just tulit ja kävit suihkussa, niin veli pollarit toivottaa hyvää yötä vaan sen jälkeen.
Nosiis esim. suihkussahan käyntiä ei kielletä missään hiljaisuusajan jälkeen, koska juurikin vuorotyläiset saattavat tulla keskellä yötä kotiin ja mennä suihkuun. Olen kuullut tällaisesta toiminnasta valittamisesta kavereiden keskuudessa ja minua se ei haittaa. Eihän se ääni kuulu oikein muualla, kun vessassa jos satut olemaan samaan aikaan siellä, kun naapuri on suihkussa.
Itseäni lähinnä ihmetyttää ovien suunnaton paiskominen ja portaissa tosi, tosi voimaksa rymistely, että kuuluu väliovenkin läpi. Miksi niitä portaita pitää vetää niin lujaa vauhtia ja ryminällä, kuulostaen siltä, että siellä olisi 5 armeijamiestä.. :D Niin ja kanta-astujista puhumattakaan.. se tunne, kun yläkerran naapuri (nähtävästi..?) vetää kymmenen jälkeen asunnossa hirveää vauhtia joka suuntaan, kannat tosi kovasti kumahdellen
Eläinten äänet eivät pahemmin haittaa, tietenkin koirien haukkuminen nyppii, jos ei ole nukkunut kunnolla, mutta onneksi se melu ei ole jokapäiväistä kuitenkaan
Omassa asunnossa saa laittaa ruokaa, puhua normaalilla äänellä, käydä suihkussa ja vetää vessaa. Jos nämä äänet kuuluvat niin vika on rakennuksessa. Elämistä saa harjoittaa mihin kellonaikaan tahansa kunhan nyt ei yöllä rälläköi tai muuten ölise tarpeettomasti kuin hullu. Et ole tarpeeksi väsynyt, jos heräät joka rapsahdukseen.
Vierailija kirjoitti:
Nosiis esim. suihkussahan käyntiä ei kielletä missään hiljaisuusajan jälkeen, koska juurikin vuorotyläiset saattavat tulla keskellä yötä kotiin ja mennä suihkuun. Olen kuullut tällaisesta toiminnasta valittamisesta kavereiden keskuudessa ja minua se ei haittaa. Eihän se ääni kuulu oikein muualla, kun vessassa jos satut olemaan samaan aikaan siellä, kun naapuri on suihkussa.
Itseäni lähinnä ihmetyttää ovien suunnaton paiskominen ja portaissa tosi, tosi voimaksa rymistely, että kuuluu väliovenkin läpi. Miksi niitä portaita pitää vetää niin lujaa vauhtia ja ryminällä, kuulostaen siltä, että siellä olisi 5 armeijamiestä.. :D Niin ja kanta-astujista puhumattakaan.. se tunne, kun yläkerran naapuri (nähtävästi..?) vetää kymmenen jälkeen asunnossa hirveää vauhtia joka suuntaan, kannat tosi kovasti kumahdellen
Eläinten äänet eivät pahemmin haittaa, tietenkin koirien haukkuminen nyppii, jos ei ole nukkunut kunnolla, mutta onneksi se melu ei ole jokapäiväistä kuitenkaan
Mä en ymmärrä sitä rappukäytävässä huutamista ja sitä kun sinne ovien väliin ei saada niitä kuminpalasia asenneltua. Miksi sitä ovea pitää paukuttaa? Tiedätte aivan hyvin miten helvetisti se kolahtaa etenkin yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Et voi huomautella toisten normaaleista elämän äänistä vain siksi, että teillä on erilaiset tavat elää. Hiljaisuuden alkamisen jälkeen ei enää metelöidä turhaan (huonekalut voi siirtää muulloinkin).
Minua ärsyttää eniten naapurien riitely, joka alkaa joka ilta suunnilleen samaan aikaan kuin lapset menevät nukkumaan ja jatkuu puoleen yöhön ja välillä ylikin. Hyppely ja huonekalujen siirtely olisi tuohon verrattuna suoranaista korvalepoa.
Nro 36 heitti hyvän arvauksen. Saattaa olla joku kuntoilulaite, jota naapuri rääkkää innolla ennen nukkumaanmenoa. Tuosta kannattaa jutella naapurin kanssa tai käyttää heippalappua. Naapuri ei välttämättä tajua miten pitkälle se ääni kuuluu.
Jouduin itse muuttamaan avioeron vuoksi vähän isompaan asuinkompleksiin ja ärsyttävästi kuuluu aina välillä pitkän aikaa hirveitä kolahduksia, koiran haukuntaa jne. Ilmeisesti onneksi joku naapureista on aktiivinen ja valitellut noista kun yleensä loppuvat tietyn ajanjakson kuluessa. Itse olen yrittänyt pysyä naapureiden kanssa väleissä ja kärvistellyt normaalia pidempään. Täytyy kyllä sanoa, että moni ihminen on todella ajattelematon naapureitaan kohtaan.