Pyykit värjääntyi - Avokki vaatii ostamaan uudet vaatteet
Hei mammat. Pesin tänään kolme koneellista pyykkiä (mustat,valkoset,seka) ja vika kone teki kaikista vaatteista, minun ja avokin, punertavia. Onko teiän mielestä kohtuullista tai ok että pitäisi nyt maksaa uudet housut ym? Nyt poikkis vetoaa siihen, että jos jotain rikkoo mikä on mun omaa, niin ei tarvitse korvata. Onko asia oikeesti näin? Pyykin värjäytyminen oli täys vahinko :(
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi laittaa kloriittiin, kun ei oo valkoisista kyse. Koneessa oli siis vaan värillisiä, esim beiget housut värjäytyi punertavaksi.. Eihän niitä voi nyt kloriitissa uittaa?? Ja poikaystävän huppari värjäsi, kuulemma itse on aikaisemmin pessyt sitä js kaikki ok. Pesin 60c.
Ei voi uittaa kloriitissa beigeä. Mutta jos poikaystävä työntänyt hupparinsa pyykkikoriin, katsoisin hänen olevan vastuussa värjäytymästä. Jos siitä jonkun siis on pakko olla vastuussa.
Minne likaiset vaatteet sitten pitää laittaa jos ei pyykkikoriin? Lattialle?
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän pyykinpesijä on urpo jos ei lajittele 60 asteen pyykkejä värien mukaan. On selvää, että voi värjääntyä jos laitat vaaleiden pyykkien sekaan punaista.
Jatkan vielä, että urpoudesta huolimatta parisuhteessa vois ehkä vaan naureskella sille urpoudelle ja kummatkin ostaa jotain uutta itselleen niiden värjäytyneiden tilalle ja virheestä on otettu opikseen. :)
Maksaisin todellakin itse pilaamani vaatteet ilman, että tarvitsisi edes harkita asiaa. Niin normaalit ihmiset toimii, korvaa sen minkä on itse tuhonnut (oli vahinko tai ei). Ja etenkin jos mies käyttää, kuten ap kertoi, kalliita merkkivaatteita eikä mitään kahden euron pilipali rättejä.
Pesis itse omat pyykkinsä jos se noin isoa asia hepulle on.
Jos aikoo pestä toisen pyykkejä, kannattaa ensin varmistaa mitkä edelleen päästävät väriä, mitä taas on pesty niin monta(kymmentä)kertaa, ettei vaaraa enää ole.
Kannattaa jakaa kirjavatkin alaryhmiin, minulla on esimerkiksi tummat ja vaaleat kirjavat, sitten vielä voimakkaan punaiset erikseen.
Vaatteita ostaessa kannattaa myös katsoa pesuohjetta, minkähän kanssa sen pesisin (ensin tietenkin yksinään vaikka käsin jos väri on voimakas), vai kannattaako ostaa ollenkaan.
Myytävä on myös värinsieppausliinoja, pesuainehyllyssä, olisiko niistä apua aloittajalle?
Pyykkien laittaminen vain yksi kerrallaan koneeseen on työläs tapa, mutta silloin sinne ei joudu mitään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Mukava mies sanoisi, että harmittaa mutta vahinkoja sattuu kaikille. Jos minulta ryhdyttäisiin vaatimaan jotain vaaterahoja, niin maksaisin, mutta se olisi heipat sille miehelle sen jälkeen.
Mutta entäs toisinpäin, mies pilaa sinun kalliit merkkivaatteesi, -kenkäsi tai -laukkusi? Varmaan hymyilisit vaan kuin Hangon keksi, silittäisit päätä ja hymistelisit, että ei se mitään, vahinkoja tapahtuu. :)
Entä kaikki muut vahingot, joissa hajoaa tai menee pilalle toisen ihmisen omaisuutta? Ei tartte korvata mitään ikinä, koska vahinkoja sattuu.
Jos joku ei vielä tiennyt, niin kerrottakoon, että puuvillan värinpitävyys on aika heikko, siksi punaisia ja mustia tekstiilejä saadakseen kuitua täytyy värjätä aika rajusti. Pesussa tekstiili päästää väriä ja siksi punaiset ja mustat pyykit tulee pestä erillään muista. Kylpyhuoneessa jos on tämän värisiä pyyhkeitä, niin kyllä vaan värillistä nukkaa leijailee. Samoin esimerkiksi punainen lakana voi värjätä koko patjan. Jos ei tätä tosiasiaa hyväksy, niin ei pidä ostaa kuin vaaleita tekstiilejä.
Ajatelkaa jos olisi toisinpäin, että tän avauksen olisi tehnyt mies, joka olisi pilannut vaimonsa kalliit merkkivaatteet niin mammat olisi turvat punaisena kiljumassa kilpaa, että tottakai korvaat minkä olet itse pilannut!!! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi laittaa kloriittiin, kun ei oo valkoisista kyse. Koneessa oli siis vaan värillisiä, esim beiget housut värjäytyi punertavaksi.. Eihän niitä voi nyt kloriitissa uittaa?? Ja poikaystävän huppari värjäsi, kuulemma itse on aikaisemmin pessyt sitä js kaikki ok. Pesin 60c.
Ei voi uittaa kloriitissa beigeä. Mutta jos poikaystävä työntänyt hupparinsa pyykkikoriin, katsoisin hänen olevan vastuussa värjäytymästä. Jos siitä jonkun siis on pakko olla vastuussa.
Minne likaiset vaatteet sitten pitää laittaa jos ei pyykkikoriin? Lattialle?
Niinpä. Ja näin esimerkkinä niin jos pyykkikorissa on silkki- tai villapaita ja se pestään 60:ssä niin onko se sen vika joka pisti vaatteen pyykkikoriin, eikä jättänyt lojumaan lattialle, että vaate meni pilalle? Enkä ole nähnyt yhtään hupparia ikinä, jossa olisi pesu yli 40 asteessa.
Totea sille tyypille, että maksat vaikka tekemällä tietyn ajan enemmän kotityövuoroja tai joku muu järkevä korvaus. Ja lisäksi et pese sen pyykkejä enää koskaan. Ja uskallatko muutenkaan koskea siellä kotona mihinkään?
p.s. Kaupasta saa värinsieppausliinoja. Niitä kannattaa käyttää estääkseen vastaavat tapahtumat.
p.p.s. Punainen värjää kaikista eniten, sen kanssa kannattaa olla tosi tarkkana.
p.p.p.s. Sun Avokki-Poikkis on paskapää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava mies sanoisi, että harmittaa mutta vahinkoja sattuu kaikille. Jos minulta ryhdyttäisiin vaatimaan jotain vaaterahoja, niin maksaisin, mutta se olisi heipat sille miehelle sen jälkeen.
Mutta entäs toisinpäin, mies pilaa sinun kalliit merkkivaatteesi, -kenkäsi tai -laukkusi? Varmaan hymyilisit vaan kuin Hangon keksi, silittäisit päätä ja hymistelisit, että ei se mitään, vahinkoja tapahtuu. :)
Entä kaikki muut vahingot, joissa hajoaa tai menee pilalle toisen ihmisen omaisuutta? Ei tartte korvata mitään ikinä, koska vahinkoja sattuu.
Jos se olisi aidosti hyvää tarkoittaen tehdessä tapahtunut kömmähdys, niin minkäs sille voi. Tavaraahan se vain on. Toiset ihmiset on erikseen, mutta puoliso tai kumppani jos mokaa, niin en käy mitään korvauksia vaatimaan.
Mieheni on pilannut minulta monet sukkahousut ja kutistanut merinovillatakin. Ei tullut kyllä mieleen vaatia korvauksia. Mutta ymmärrän kyllä toisaalta ap:n miestä. Ap:n sijassa korvaisin, mutta en pesisi jatkossa miehen vaatteita, edes kalsareita tai sukkia.
Ja kyllä ne beigetkin puuvillaiset voi mietoon kloriittiliuokseen laittaa. Tuskin ne ainakaan enempää pilalle menevät.
Osta tätä ja kokeile sillä ensin.
http://fi.dr-beckmann.com/parempi-pesu/varjaytymien-poistaja/varjaytymi…
Minulta mies on pilannut monet rintaliivit kun on tunkenut ne kuivausrumpuun. Kyllä harmitti mutta ei ukko niitä maksanut tai uusia ostanut.
Dylonilla on jokin liina joka laitetaan pesukoneeseen ja se imee irtovärin pois. Maksaa muutaman euron. En ole kokeillut, mutta myyjä kertoi sen toimivan jos pyykki on värjääntynyt pesussa.
Inhokit samassa jutussa: avokki, poikkis ja tyttis. Masuasukki puuttuu... tai no, tässähän se tuli :-D
Vahinkoja sattuu, en ainakaan omaa avokkiani laittaisi korvaamaan jos hän olisi tiskaamassa ja rikkoisi vahingossa astiani, tai pyykkäisi ja vahingossa siinä tuhoaisi minun vaatteitani.
Tässä juuri pari päivää sitten vahingossa pilasin yhden hänen paitansa, ostin kyllä uuden tilalle vaikkei hän sitä vaatinutkaan. Avokkini rikkonut monta tuoliana vahingossa, samoiten useita "paperisia" lamppujani hän on vahingossa onnistunut rikkomaan. Ei tulisi mieleenkään pyytää korvausta - asumisesta tulee jälkiä, ja jos yhdessä asutaan niin yhtälailla ne asumisen jäljet näkyvät minun kuin hänenkin tavaroissaan.
Minkälainen mies/nainen raaskii pyytämään avokkiaan korvaamaan, jos toinen vahingossa tuhoaa toisen omaisuutta ja tietää että rahasta on tällä toisella pulaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos huppari on aina ennen pesty erikseen ja siitä on pesijälle kerrottu niin silloin pesijä teki virheen. Jos erillään pesemisestä ei oltu kerrottu vaan oli vain ilmaantunut pyykkikasaan kommenteitta niin vahingon syy sillä, joka ei erillään pesemisestä maininnut. Jos huppari sen sijaan värjäsi yllättäen vaikka oikea lämpötila ja ohjelma niin silloin oli kyseessä vahinko, joka olisi voinut sattua kummalle tahansa.
En lupaile pitkää kestoa suhteelle, jossa ei ole yhteiset rahat ja parin rahakkaampi osapuoli vaatii sitä tiukemmalla olevaa maksamaan korvauksia.
Voihan olla että tämä on provo eli turha kommentti mutta näin ajattelisin tässä tilanteessa. Itse olen mies ja meillä on yhteiset rahat eikä koskaan maksettu erikseen mitään korvauksia jos on tapahtunut vahinkoja.
Öh, miksi peset toisen pyykkejä? Omituista ylipäätään, että peset toisen aikuisen vaatteita.