Pyykit värjääntyi - Avokki vaatii ostamaan uudet vaatteet
Hei mammat. Pesin tänään kolme koneellista pyykkiä (mustat,valkoset,seka) ja vika kone teki kaikista vaatteista, minun ja avokin, punertavia. Onko teiän mielestä kohtuullista tai ok että pitäisi nyt maksaa uudet housut ym? Nyt poikkis vetoaa siihen, että jos jotain rikkoo mikä on mun omaa, niin ei tarvitse korvata. Onko asia oikeesti näin? Pyykin värjäytyminen oli täys vahinko :(
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
En vaatisi kumppaniani maksamaan varsinkaan jos hänellä olisi rahat vähissä, ja jos itse ostelisin vain kalliita vaatteita. Koska sehän oli vahinko.
Jos mieheni jonkun vaatteeni pilaisi niin ainahan voisin itse ostaa uuden.
Se on vahinko, jos muki rikkoutuu tiskatessa tai lasi kaatuu pöytäliinalle. Se EI ole vahinko, jos tietoisesti laittaa koneen täyteen erivärisiä pyykkejä ja pesee ne pesuohjeista välittämättä. Se on huolimattomuutta, ja sellaisesta on kyllä ihan tyypillistä antaa jonkinlainen korvaus.
Ja miksi te ajattelette, että AP:n mies olisi joku kroisos, joka voi ostaa vaatteita koska vaan? Mitä jos se on pienituloinen, vaikka opiskelija, joka on kuitenkin investoinut vaatteisiin saadakseen laadukasta ja kestävää ja nyt on iso osa vaatteista pilalla?
Vierailija kirjoitti:
No varmaan ostaisin ja sanoisin että tästälähin peskööt omat pyykkinsä :-)
Juuri tuollaisen vaimon kämmäilyn takia pesen vaatteeni itse. Ja suurimman osan lasten vaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta ap:lle tiedoksi että on olemassa sellainen valkaisuaine, joka puhdistaa happipitoisesti eikä kloriitilla eli voi käyttää värillisiin vaatteisiin... Ja oon ite tuolla aineella saanut putsattua juurikin toisista vaatteista värjäytyneitä vaatteita... Nykyään käytän varmuuden vuoksi melkein joka koneellisessa värinsieppausliinoja ja värillisiin vaatteisiin omaa värillisten pyykkipulveria...
Mitä sinä oikein vihjailet?
Mä pesen aina kaiken mahdollisen sekaisin ja jos joku vaate joskus toooooosi harvoin värjättyykin niin ompa sitten vaan kiva uuden värinen vaate, ku ei köyhällä oo uusiin varaa. ;D
Täysin omaa tyhmyyttä, laiskuutta ja huolimattomuuttaan, jos ei osaa lajitella pyykkejä tai tarkistaa, että ne on oikeasti vielä kertaalleen lajiteltuina.
Ymmärrän täysin kumppaniasi, mutta jatkossa kannattaa olla tarkempi ja pestä omat pyykit itsekin.
Lisäksi 60 asteessa pestään vain lakanat, pyyhkeet, alusvaatteet ja keittiöpyyhkeet.
Vaatteet menee pilalle, jos pestään liian kuumassa. Nekin on hyvä lajitella sen mukaan, jos on villaa tai silkkiä esim.
Ota se punainen pois joka värjäsi ja peset kaikki muut uusiksi samalla ohjelmalla ja mieluummin valkopyykkipulverilla. Ellei lähde kerrasta niin toisen kerran perään. Mustia ei tartte pestä toista kertaa uusiksi jos niitä oli mukana.
By the way: Miksi ihmeessä peset collegevaatteita tai yleensäkään mitään vaatteita 60 ohjelmalla? Mä en pese sillä kuin vauvan vaatteet ja kaikki muut 40 ohjelmalla.
Vierailija kirjoitti:
Ota se punainen pois joka värjäsi ja peset kaikki muut uusiksi samalla ohjelmalla ja mieluummin valkopyykkipulverilla. Ellei lähde kerrasta niin toisen kerran perään. Mustia ei tartte pestä toista kertaa uusiksi jos niitä oli mukana.
By the way: Miksi ihmeessä peset collegevaatteita tai yleensäkään mitään vaatteita 60 ohjelmalla? Mä en pese sillä kuin vauvan vaatteet ja kaikki muut 40 ohjelmalla.
Piti lisätä että olen muutaman kerran käyttänyt tätä konstia kun teini/mies on onnistunut tunkemaan jotain värjäävää koneeseen. Vaatteet pitää vaan pestä uusiksi ennen kuin ne kuivuvat.
Vierailija kirjoitti:
Täysin omaa tyhmyyttä, laiskuutta ja huolimattomuuttaan, jos ei osaa lajitella pyykkejä tai tarkistaa, että ne on oikeasti vielä kertaalleen lajiteltuina.
Ymmärrän täysin kumppaniasi, mutta jatkossa kannattaa olla tarkempi ja pestä omat pyykit itsekin.
Lisäksi 60 asteessa pestään vain lakanat, pyyhkeet, alusvaatteet ja keittiöpyyhkeet.Vaatteet menee pilalle, jos pestään liian kuumassa. Nekin on hyvä lajitella sen mukaan, jos on villaa tai silkkiä esim.
Olen jo pitkään pessyt kaikki vaatteeni 60:ssä, en ole huomannut että jokin ei kestäisi. Useimmat bakteerit kestävät 40:tä ja vaatteet saattavat haiskahtaa jos eivät kuivu nopeasti.
Ja kaikki sekaisin. Vaatteet ovat lähes kaikki tummia, mutta eipä nuo valkoiset lakanatkaan ole värjääntyneet. Ehkä joku uusi tumma vaate voi värjätä mutta sen voi katsoa sitten erikseen.
En tiedä auttaako aloittajaa enää, mutta hyvin varustelluista marketeista saa sellaisia värjäytymien poistoon tarkoitettuja liinoja. Dr. Beckman oli muistaakseni merkki. Vastaisuuden varalle suosittelen värisieppariliinoja sekaväriseen pyykkiin. Nämä ovat loistavia myös mustavalkoisia tekstiilejä pestessä.
Ap on saanut jo tosi hyviä neuvoja miten hoitaa tilanne. Mutta miten hoidetaan pihi poikaystävä? Entä miksi poikaystävä ei ollut ohjeistanut pyykinpesussa? Mielestäni poikaystävällä on osavastuu tapahtuneesta, jos pyykinpesu oli sovittu ap:n tehtäväksi vaikka ei selvästi sitä osaa.
Minun avomies pesi kerran samassa koneessa valkoisia (!) lakanoita ja turkooseja (!) pyyhkeitä. En tiedä mikä aivopieru hänellä oli käynyt. Ei värjäytynyt onneksi pahasti, mutta minun vitivalkoiset lahjaksi saamani ja vähän liian kalliit valkoiset lakanat oli kivan sinisen hohteiset sen jälkeen. Harmittihan se hetken, kun oli lempparilakanat ja tiesin lahjan ostajan maksaneen niistä melkoisen paljon.
Ei tullut silti kyllä mieleenkään pakottaa miestä korvaamaan lakanoita. Kun ne nyt kuitenkin on vaan lakanat. Tai vaatteet. Tai pyyhkeet. Ihan sama. Kaikenlaisia vahinkoja sattuu ja tilanteita, joissa ei ehkä ihan muista ajatella ja söhläilee jotain. Korvausvastuu on tietysti jos vieras ihminen tuhoaa toisen omaisuutta, mutta kun perhettä ollaan, niin eihän se nyt ihan niin tiukkapipoista ole.
Vai pistättekö lapsennekin maksamaan jos rikkovat vahingossa jotain? :D
Mä tarkastan aina ennen pesua mitä mies on sinne pistänyt.Olin töissä ja mies oli pistänyt koneeseen mun valkoisen yöpaidan, luhdan liilat pyyhkeet ja lakanan ja tietenkin omat mustat sukat.Arvaatte varmaan mitä pyykeille kävi.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuossa nyt joku on korvausvelvollinen se on se jonka vaate värjäsi muut vaatteet, ei se joka pyykin pesi.
Ei, jos pesijällä on silmät päässä. Hän osaa silloin lajitella pyykit :)
Ikävä juttu toki ap:lle, ja ikävä mies.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ikinä pesis beigeä, punaista ja sinistä samalla kertaa.
Kerran eksyi yksi tosi vanha vaalean sininen paita vaaleanpunaisen pyykkin joukkoon. Noh, olipahan kaikki ihanan pinkit violetteja.
Härregud kuinka laaduttomia vaatteita jotkut ostavatkaan! Ei "tosi vanhasta" paidasta kuulu enää irrota väriä kuten kuvailit.
Vierailija kirjoitti:
Höh, ei värillisiä juuri koskaan saa pesrä kuumassa eli 60 asteessa, pyyhkeitä ja lakanoita lukuunottamatta.
Vaan 40 asteessa.
Joten ap, sorry, sä mokasit.
Ostat uudet kuteet nyt vaan ja otat opiksesi.
Ja ehkä kannattaa jättää "poikkiksen" (typerä sana, melkein yhtä kauhea kuin tyttis) kuteet jatkossa sen itsensä pestäväksi.
Miksi ihmeessä riskeerata ja pestä alhaisessa lämmössä, kun kuuma nimenomaan kiinnittää värit paremmin kankaaseen?
Sorry kommentoija, puhut typeriä.
Väriäpäästävä kirjoitti:
Pyykkien laittaminen vain yksi kerrallaan koneeseen on työläs tapa, mutta silloin sinne ei joudu mitään ylimääräistä.
Ei ainoastaan työläs vaan typerä, epätaloudellinen ja epäekologinen. Jos ei jaksa pestä käsin vaatetta jota ei voi pestä muiden kanssa yhdessä, ei kannata ostaakaan sitä.
Mun mies pesi pyykkiä, kun mä olin esikoisen kanssa vielä sairaalassa synnytyksen jälkeen. Oli pessy valkoisia ja jääny vahingossa yksi punainen sukka koneeseen. Joten mun alushousut ja liivit ja meidän lakanat oli sit vaaleanpunaisia. No eipä se mua haitannu, olin iloinen että mies halusi auttaa ettei mulla olisi sit pyykkejä kun kotiudun. Ajan myötä se vaaleanpunaisuus muuten hävis, kun sit pesin niitä valkoisia valkopesuaineella useamman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta ap:lle tiedoksi että on olemassa sellainen valkaisuaine, joka puhdistaa happipitoisesti eikä kloriitilla eli voi käyttää värillisiin vaatteisiin... Ja oon ite tuolla aineella saanut putsattua juurikin toisista vaatteista värjäytyneitä vaatteita... Nykyään käytän varmuuden vuoksi melkein joka koneellisessa värinsieppausliinoja ja värillisiin vaatteisiin omaa värillisten pyykkipulveria...
Minäkin tarvitsisin tuollaisen valkaisuaineen, minkä merkkistä tuo on ja saako ihan marketista?
Sa8 bleach, ei kyl saa normi kaupasta, kaverin kutsuilta ostin...
Minä erottelen aina kaikki värilliset pyykit toisistaan. En siis koskaan pese vihreitä ja punaisia vaatteita samassa koneellisessa, vihreiden kanssa voin pestä turkooseja vaatteita ja jotain sinistä ehkä. Punaiset pesen aina erillään, siihen koneelliseen ei siis mene muuta. Punainen on pahin värjäämään. Minulle opetettiin jo ollessani nuori tyttö, että pyykkien kanssa on oltava tarkkana. En käsitä esim. sitä, miten jotkut tahvot pesevät mustat ja valkoiset samassa koneellisessa, se on ei, ei, ei ja vielä kerran ei. Vaikka niitä mustia olisi pesty miljoona kertaa, ne tekevät kuitenkin valkoisista harmaita. Eli ohjeeksi ap:lle erottele jatkossa eri väriset vaatteet kunnolla toisistaan ja ei ikinä punaisia muiden vaatteiden kanssa samaan koneeseen. Voimakkaan siniset pesisin myös omana satsinaan.
Se korvaa joka käänsi nappulan liian kuumalle.