Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiset lapset sitten voi jättää harjoittelemaan yksinoloa esim. 30 min kaupassakäynnin ajaksi??

Vierailija
15.02.2016 |

Lapseni menee ensi vuonna kouluun, nyt on 5,5 v vanha. Toinen on 4v. En ihan vielä aio jättää heitä kotiin, mutta milloin sen voi tehdä hetkeksi, sillä selväähän on, että yksinoloa on harjoiteltava ennen koulunalkua. Milloin olet omasi jättänyt?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalainen oli tuntitolkulla, kun ei tykännyt ip-kerhosta. Tykkää vieläkin olla yksin kotona (kuten minäkin aikoinaan), kun on 15v. Nyt meillä on syksyllä 6v täyttävä, jonka kanssa on tarkoitus eskari-iässä alkaa harjoittelemaan yksinoloa.

Vierailija
22/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tulis mieleenkään jättää tuota meidän 5-vuotiasta yksin, vaikka täyttää parin kkn päästä 6. Enkä ole muitakaan lapsia jättänyt yksin ennen kuin koululaisena, tosin koskaan ei ole lasten tarvinnut tulla tyhjään kotiin koulun jälkeen. On ollut ip, tullut joskus työpaikalle (olin yrittäjä), sittemmin vähintään koira ja/tai vanhemmat sisarukset kotona ja minä aina tavoitettavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5v haluaisi kovasti olla yksin kotona, en ole vielä uskaltanut jättää, vaikka olen miettinyt, että kyllä tämä pärjäisi roskien viennin tai pyykin ripustamisen ajan itsekin. Lapsi kyselee aina saisiko olla itsekseen ja on fiksu ja rauhallinen.

Tuntuu toisaalta siltä, että jos nyt kun hän itse tahtoo olla yksin, estelen paljon, ja into yksinolosta laantuu, että vaikuttaako se myöhempään yksinolon harjoitteluun, kun lapselle syntyy mielikuva siitä,ettei hän pärjää yksin kun hän itse on ollut halukas jäämään kotiin ja se on vanhempien toimesta aina kielletty.

Vierailija
24/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän koululaisen pitää alkaa itsenäistymään pikku hiljaa, joten ennen kouluikää pitäisi osata olla yksin. Koululaisen pitää ottaa jo vastuuta itsestään huolehtimalla tavaroistaan ja vaatteistaan koulussa, ja monet joutuvat kävelemään koulumatkat itsenäisesti ja yksin. Jos ei näitä harjoittele, tulee koulun aloituksesta iso hyppäys tuntemattomaan.

Vierailija
25/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kyllä siinä mielessä ihme paikka että täällä katsotaan jo alle kouluikäisen täytyvän osata olla yksin. Missään muualla maailmassa näin ei ole.

Vierailija
26/32 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei harjoiteltu etukäteen. Tein ekan luokan alussa pari kuukautta lyhennettyä työpäivää ja kävelin lapsen kanssa kouluun/koulusta. Koulun jälkeen oli iltapäiväkerhossa (tein 6 tuntista). Tämän jälkeen alettiin harjoitella siten, että lapsi tulee yksin koulusta ja minä suoraan kotiin. Aika pian lapsi halusi itse lähteä kavereiden kanssa aikaisemmin kerhosta, kuin mitä olisin päässyt hakemaan. Aamuja harjoiteltiin aluksi siten, että olin kotona tarkkailemassa ja lapsi hoiti itse kaikki aamutoimet. Kun se sujui, oli helppo jättää yksin aamuksi. Herätin kuitenkin ennen töihin lähtöä, että nähtiin myös aamulla.

Vierailija
27/32 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla se 5-vuotias lähetettiin hakemaan maitoa kaupasta.

Vierailija
28/32 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kyllä siinä mielessä ihme paikka että täällä katsotaan jo alle kouluikäisen täytyvän osata olla yksin. Missään muualla maailmassa näin ei ole.

No muuta sinne muualle sitten jos sellaista elämää kaipaat, missä ei naiset ja lapset saa mennä ulos ollenkaan.

Vierailija
29/32 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen lapsemme kysyi 5-vuotiaana, onko hänen pakko tulla mukaan kauppaan. Kerroin sitten hänelle, että joutuisi olemaan yksin kotona ja kysyin, eikö pelottaisi. Lapsi ihmetteli, miksi ja mikä häntä kotona pelottaisi. Sai sitten jäädä kotiin ja senkin jälkeen usein. Kyseessä sangen järkevä lapsi.

Niinpä, vanhemmat ne pelot lapsiin usein iskostavat.

Vierailija
30/32 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen lapsemme kysyi 5-vuotiaana, onko hänen pakko tulla mukaan kauppaan. Kerroin sitten hänelle, että joutuisi olemaan yksin kotona ja kysyin, eikö pelottaisi. Lapsi ihmetteli, miksi ja mikä häntä kotona pelottaisi. Sai sitten jäädä kotiin ja senkin jälkeen usein. Kyseessä sangen järkevä lapsi.

Ainakin paljon järkevämpi kuin sinä olit. Kuulut varmaan siihen samaan vanhempien kastiin, jotka kysyy koululaiselta ennen ekaa päivää, että jännittääkö? Kaikki kasvatuspsykologit teilasivat viime syksynä julkisesti tuon tavan, millä vanhempi siirtää oman jännityksensä lapseen, joka on vain innoissaan.

Vierailija
31/32 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
32/32 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin koulua edeltävänä kesänä. Eli n. 6v ikäisenä. Lyhyitä aikoja juurikin 15min tai 30min alkuun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän