Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiset lapset sitten voi jättää harjoittelemaan yksinoloa esim. 30 min kaupassakäynnin ajaksi??

Vierailija
15.02.2016 |

Lapseni menee ensi vuonna kouluun, nyt on 5,5 v vanha. Toinen on 4v. En ihan vielä aio jättää heitä kotiin, mutta milloin sen voi tehdä hetkeksi, sillä selväähän on, että yksinoloa on harjoiteltava ennen koulunalkua. Milloin olet omasi jättänyt?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt 5 vuotiaan 9-ja 10-vuotiaiden sisarusten kanssa hetkeksi (maks puoli tuntia) aikaa. Kyse "pikkuvanhasta" 5 vuotiaasta. Esikoista en olisi tuossa iässä vielä uskaltanut jättää, mutta vanhempien sisarusten seuraan uskallan.

Vierailija
2/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarilaisen kanssa olis nyt ajankohtaista, mutta hän itse pelkää vähän ajatusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarissa pitää jo aloittaa. Mellä on aloitettu eskarin keväällä eli siis tähän aikaan vuodesta. Samoin on oma puhelin hankittu. Aloitettiin 15 minuutista ja harjoiteltiin soittamista ja viestin lähettämistä. Seuraavana kesänä oli jo 2 h yksinoloja. Lapset on tykänneet aina olla yksin kotona.

Vierailija
4/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

6- vuotiaana voi jo alkaa harjoitella, viimeistään keväällä ennen kouluunlähtöä. Tämä riippuu tietenkin lapsesta, joidenkin kohdalla ekaluokallakin on vaikea jäädä yksin.

Vierailija
5/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanoi mulle kun kaksoset oli 4v, että sullahan on niin isot lapset että voit jättää ne puoleksi tunniksi yksin kun käyt miehen kanssa kävelylenkillä. Joo, en ole jättänyt, mutta nyt kun ovat 6v. täyttävät pian 7v. ja itse olin tuossa iässä jo koulussa ja pärjäsin hyvin, samoin esikoistyttö. Se mikä epäillyttää että miten kaksi poikaa pärjää etteivät ala tappelemaan tai keksi jotain tosi typerää ja vaarallista tekemistä kun... noh, pojat on poikia.

Vierailija
6/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta alle kouluikäisellä ole niin kiirettä olla yksin kotona. Normaalin kouluikäisen voisi mielestäni kyllä jättää tuoksi ajaksi yksin kotiin. Harjoituttaisin toki toimimaan itsenäisesti ja keskittymään omiin puuhiin - moni on ekaluokalle mennessään vielä sellainen, että roikkuu koko ajan aikuisten helmoissa ja hakee huomiota - mutta sitä voi harjoitella niinkin, että lapsi puuhailee eri huoneessa kuin vanhempi. Tai vanhempi voi vaikkapa ulkoilla pihalla ilman lasta (tai päinvastoin), mutta kuitenkin ensin niin, että oikean hädän yllättäessä aikuinen on lähellä. Kulkeeko lapsi koskaan ulkona itsenäisesti, esimerkiksi kavereiden kanssa lähellä olevaan puistoon tai kavereiden luo? Siitä kannattaa varmaan aloittaa.

Vierailija
7/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta.

Lasta ei voi karaista psykologisesti kypsemmäksi kuin hän on. Jos lasta pelottaa yksin jääminen, ei sitä silloin pidä tehdä.

Omamme ovat jääneet hetkittäin, kun olivat 8 ja 5. Nuorempi on nyt 7, eikä ole vielä halunnut jäädä yksin.

Vierailija
8/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v voi olla yksin just pieniä aikoja, riippuen tän viisvuotiaan omasta tasosta jne. Tietysti jos on ujo/heikkohermo/adhd tai jotain muita mielenterveydellisiä häiriöitä niin kannattaa varmaan odotella vielä vuosi ainakin.

Tässä meillä käytetty kaavio:

4v = Ei yksin kotona

5v = Noin puoli tuntia voi olla yksin kotona, vähän pidempään jos kattoo vaikka leffaa.

6v = Tunti yksin tarpeen vaatiessa eli käytännössä aika harvoin

7v = Iltapäiväkerhon jälkeen voi olla tunnin yksin

8v = Iltapäiväkerhon jälkeen kaks tuntia yksin

9v = Koulusta suoraan harrastuksiin ja voi olla sen ajan yksin kotona mitä tarvii olla. Esim jos lapsi tulee kotiin 17 niin voi odottaa siihen 19 et varmasti on joku kotona

16v = Yksin viikonloppu kotona

Vierailija
9/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsemme kysyi 5-vuotiaana, onko hänen pakko tulla mukaan kauppaan. Kerroin sitten hänelle, että joutuisi olemaan yksin kotona ja kysyin, eikö pelottaisi. Lapsi ihmetteli, miksi ja mikä häntä kotona pelottaisi. Sai sitten jäädä kotiin ja senkin jälkeen usein. Kyseessä sangen järkevä lapsi.

Vierailija
10/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin oloa harjoitellaan jo vauvana. Milloin vanhempi voi olla pois kotoa kun lapsi on yksin kotona. En jättäisi ellei lapsi itse halua ja kun lapsi on oppinut olemaan yksin hän ennen pitkää myös haluaa kokeilla lisää. Opettelu vaiheessa vanhempi voi olla vaikka huutoetäisyyden päässä.

Vierailija
11/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri sanoi mulle kun kaksoset oli 4v, että sullahan on niin isot lapset että voit jättää ne puoleksi tunniksi yksin kun käyt miehen kanssa kävelylenkillä. Joo, en ole jättänyt, mutta nyt kun ovat 6v. täyttävät pian 7v. ja itse olin tuossa iässä jo koulussa ja pärjäsin hyvin, samoin esikoistyttö. Se mikä epäillyttää että miten kaksi poikaa pärjää etteivät ala tappelemaan tai keksi jotain tosi typerää ja vaarallista tekemistä kun... noh, pojat on poikia.

Idea on opetella yksin oloa eli harjoitella vuoron perään, että toinen jää kotiin ja toinen lähtee mukaan esim kappareissulle. Myös puhelinharjoittelu mukaan

Vierailija
12/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarivuonna aloin jättämään välillä kännykän kanssa kotiin, kun kävin kaupassa. Tosin kauppa oli viereisessä korttelissa, joten olisin ollut äkkiä kotona, jos olisi soittanut. Sitten joskus soitin kauppareissulta pärjäileekö vielä, jos kärryttelen vielä hetken, että saan pikkusisaruksen uneen ja kerroin, että pysynyt yhä ihan lähistöllä.

Vierailija
13/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitettiin harjoittelu, kun lapsi oli 5-vuotias.

Hieman muuten huvitti, kun tajusin, että itse menin kuusivuotiaana jo omatoimisesti kouluun (aloitin vuotta aikaisemmin). Yrittäjävanhemmat lähtivät töihin, kun vielä nukuin. Minulla oli herätyskello soimassa, sitten kävin aamupesulla, puin ja söin äidin valmiiksi jättämän aamiaisen. Sitten kävelin reppu selässä bussipysäkille ja menin koulubussilla kouluun. Ei sitä silloin osannut kyseenalaista, mutta oma äitini on jälkikäteen päivitellyt asiaa. Iltatähtisiskoni sitten vietiinkin autolla kouluun melkein koko ala-asteen ajan. Itse en koe, että varhaisesta vastuunantamisesta olisi jäänyt minkäänlaisia traumoja, mutta olinkin aika reipas ja itsenäinen lapsi. Tämä oli siis 80-luvun alkupuolella.

Vierailija
14/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-6-vuotiaana. Pitäähän siihen olla valmistautunut ja harjoitellut kun kouluun menee. Esim ekaluokkalaisilla loppuu usein 12 koulu ja vanhemmat pääsevät klo 16 töistä. Samoin jos kouku alkaa klo 9 ja vanhemmat lähtee töihin klo 6 niin pitää osata herätä, pukea oikein, syödä, lähteä ajoissa ym. Johan siinä paniikki iskee, jos on tähän mennessä vain tunnin yksinoloa harjoiteltu ja sekin telkkaria katsoen.

Vierailija
15/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitettu vähän alle 6 v harjoittelu. Max. 10 min on yksin kotona.

Mutta isosisaruksen 9 v kanssa ovat jo max 2 h tuntia keskenään. Kyseessä ovat erittäin rauhalliset ja "nössöt" lapset.

Vierailija
16/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuonikäisiä vielä aikoihin. Ja yritä nyt ymmärtää, että sulle voi käydä jotain sillä kauppareissulla, niin mitäs sitten? Saatat itse ajaa kolarin tai joku muu, samoin mitä tahansa voi käydä vaikka olisit kävellenkin liikkeellä

Vierailija
18/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hinku teillä mammoilla on jättää mahdottoman pienet lapset kotiin omin nokkineen. Jo se kun viette roskapussin ja vaihdatte muutaman sanan paikalle osuneen naapurin kanssa, saattaa jostakin lapsesta tuntua pelottavalta ja ahdistavalta.

Minut jätettiin varsin nuorena yksin kotiin, toisinaan naapurin tytön kanssa, ja muistan miten pelottavaa se oli ja ahdistavaa. Hylkäämiseltä ne kerrat tuntuivat. Naapurin tyttö oli vielä sadistinen luonteeltaan ja pelotteli, että vanhemmat eivät tulekaan kotiin luvattuna aikana. Ahdistun vieläkin, jos joku ei tule silloin kotiin, kun on luvannut tulla eikä edes soita ja kerro myöhästyvänsä.

Vierailija
19/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v. Ja 5v. Oli sen aikaa kahdestaan kun pissatin koiran eli alle 10min.

6v. Eskari oli 15-30min.

7v. On ollut tunnin.

Vierailija
20/32 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/voiko_lapsi_olla_yksin_kot…

Alle 12-vuotiasta ei tulisi jättää milloinkaan yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi