Naapurin talo menee pakkohuutokauppaan.
Olin todella hämmästynyt kun kuulin asiasta. Olen luullut että heillä on asiat hyvin. Olen tuskitellut vain omaa ahdinkoamme, mutta nyt tuntuu tosi pahalta näiden tuttujen puolesta. Heillä on varmasti hirveä olo.
Kommentit (65)
Sitähän se tuntuu nykyään olevan. Velalla rakennetaan korkea elintaso ja sitten ihmetellään, kun pitäisi maksaa takaisin.
Ei pidä pelkästään luulla tässä maailmassa mitään..
Tuskin. Joo muistan kyllä omasta lapsuudesta 80-90 -luvulta kun kaverin perhe vietti leveetä elämää ja hänellä oli kaikkea mitä mulla ei. Sitten tulikin perheen vanhempien henk.koht. konkurssi, ero ja he muuttivat. En ikinä olisi toivonut-eikä perheeni. Tuntui todella pahalta. Kaverini kuoli jokin aika sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin. Joo muistan kyllä omasta lapsuudesta 80-90 -luvulta kun kaverin perhe vietti leveetä elämää ja hänellä oli kaikkea mitä mulla ei. Sitten tulikin perheen vanhempien henk.koht. konkurssi, ero ja he muuttivat. En ikinä olisi toivonut-eikä perheeni. Tuntui todella pahalta. Kaverini kuoli jokin aika sitten.
Viestini 1.lle.
Eivät nämä ole pröystäilleet, ihan tavallisia ovat. Miehen yrityskuviot ovat ilmeisesti vieneet suohon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sitähän se tuntuu nykyään olevan. Velalla rakennetaan korkea elintaso ja sitten ihmetellään, kun pitäisi maksaa takaisin.
Olipas taas mahtipontista pullistelua.
Skenaario voi olla vaikka seuraavanlainen: perheen molemmat aikuiset ovat työelämässä, olleet jo kauan. Asuntolaina on mitoitettu tulojen pohjalta siten, että ei tee tiukkaa maksaa sitä. Sitten toinen sairastuu ja putoaa sairaspäivärahalle. Kulut kasvavat sairaalamaksuista ja lääkkeistä. Vähän ajan kuluttua perheen toinen aikuinen irtisanotaan työstään, jossa hän ollut useita vuosia. Ei oikeutta ansiosidonnaiseen, joten perheen tulot putoavat todella rajusti. Asuntolainaa ei kyetä enää maksamaan, kun rahat eivät oikein riitä mihinkään muuhunkaan. Asumistukea ei saa lainanlyhennyksiä varten, joten ne on yritetty maksaa, jotta perheeltä ei menisi asunto, mutta sitten muut laskut ovat jääneet rästiin. Perintäkulut kasvavat , eikä enää suoriuduta asuntovelastakaan. Pankki tulee ottamaan omansa, aivan kuin 90-luvulla.
Tämä tarina oli keksitty, mutta se voisi yhtä hyvin olla totta.
Mietipä hieman seuraavan kerran ennen kuin alat vuodattaa ylimielisyyttäsi ja lyöt lyötyä.
Näissä tapauksissa on kyse ihmisiin kohdistuvista tragedioista.
Vierailija kirjoitti:
Eivät nämä ole pröystäilleet, ihan tavallisia ovat. Miehen yrityskuviot ovat ilmeisesti vieneet suohon.
Ap
Näin se alkaa, uusi 90-luvun lama, jolloin Suomessa 5000 yritystä teki konkurssin. Valitettavasti konkurssin myötä myös yrityksen työntekijät joutuvat työttömiksi.
Kepu ja Kokoomus olivat vallassa 90-luvun laman ja sen jälkihoidon aikaan. Nyt tätä lamaa "hoidetaan" samoilla lääkkeillä, vaikka ne 2000-luvun alussa osoitettiin aivan vääriksi lääkkeiksi ja osoitettiin hoitokeinojen pitkittäneen lamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas taas mahtipontista pullistelua.
Skenaario voi olla vaikka seuraavanlainen: perheen molemmat aikuiset ovat työelämässä, olleet jo kauan. Asuntolaina on mitoitettu tulojen pohjalta siten, että ei tee tiukkaa maksaa sitä. Sitten toinen sairastuu ja putoaa sairaspäivärahalle. Kulut kasvavat sairaalamaksuista ja lääkkeistä. Vähän ajan kuluttua perheen toinen aikuinen irtisanotaan työstään, jossa hän ollut useita vuosia. Ei oikeutta ansiosidonnaiseen, joten perheen tulot putoavat todella rajusti. Asuntolainaa ei kyetä enää maksamaan, kun rahat eivät oikein riitä mihinkään muuhunkaan. Asumistukea ei saa lainanlyhennyksiä varten, joten ne on yritetty maksaa, jotta perheeltä ei menisi asunto, mutta sitten muut laskut ovat jääneet rästiin. Perintäkulut kasvavat , eikä enää suoriuduta asuntovelastakaan. Pankki tulee ottamaan omansa, aivan kuin 90-luvulla.
Tämä tarina oli keksitty, mutta se voisi yhtä hyvin olla totta.
Mietipä hieman seuraavan kerran ennen kuin alat vuodattaa ylimielisyyttäsi ja lyöt lyötyä.
Näissä tapauksissa on kyse ihmisiin kohdistuvista tragedioista.
Miksi ei ole oikeutta ansiosidonnaiseen, jos on vuosia ollut työssä? Kai nyt jokainen kuuluu edes ytk:hon? Asumistukea saa myös omistusasuntoon, tosin kämppä kannattaa ehdottomasti yrittää myydä, jos näyttää siltä, että taloudellinen tilanne on huonontumassa pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin todella hämmästynyt kun kuulin asiasta. Olen luullut että heillä on asiat hyvin. Olen tuskitellut vain omaa ahdinkoamme, mutta nyt tuntuu tosi pahalta näiden tuttujen puolesta. Heillä on varmasti hirveä olo.
Oikeasti? Pakkohuutokauppaan? Eivät siis ole halunneet/kyenneet myymään vapaaehtoisesti? Vai epäileekö pankki, että hukkaisivat varoja ja sen takia pakkohuutokauppa?
Tiedän työni kautta tässä vuoden sisällä useammankin vapaaehtoisesti velkojen takia myydyn kodin, mutta vain pari pakkohuutokaupattua. Toisessa tapauksessa velallinen ei suostunut laittamaan tikkua ristiin myymisen eteen ja toisessa velallisella oli niin paljon epärehellisyyksiä raha-asioissaan, että pakkohuutokauppa oli ainut keino turvata pankin saatavat.
Asumistukea saa vain lainan korkoihin, kun on omistusasunto. Eli ei välttämättä mitään.
surullistahan se on. pakkohuutokaupat ja maksuhäiriöt sekä merkinnät luottotiedoissa lisääntyy koko ajan. Lama pahenee kun leikataan lisää. nyt suomessa on jo 600 000 työtöntä. voi vaan miettiä kuinka pahaksi tilanne vielä menee. kaatuuko pankitkin lopulta ja ei saada rahoja pois niin kuin kävi Kyproksella.
Appivanhempien talo pakkohuutokaupattiin 1990-luvulla. Ihan omaa syytään oli, ovat aina olleet leväperäisiä rahan suhteen. Ulospäin annettiin ihan toinen kuva, mutta ovat aina peeaa. Samaa sössimistä se on ollut tuosta tähän päivään saakka. Moni varmasti sääli, mutta me emme jotka olemme päässet seuraamaan kulissien takaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitusvirhe, piti sanoa hyvältä
Kaikilla ei ole mitään taloja koskaan edes ollutkaan
Vierailija kirjoitti:
ja se romahduttaa myös teidän asunnon hinnan jos vierestä myydään ihan sillä mitä siitä nyt just irtisaadaan , sen jälkeen ostavat katsoo toteutuneita kauppahintoja ja teidän on mahdotonta saada käypää hintaa :(
Käypä hinta on se jolla joku ostaa asunnon, joten käyvän hinnan saa aina. Saivartelua, mutta kuitenkin näin.
Pelkästään vakavaan tautiin sairastuminen voi romahduttaa perheen talouden. Joillain ihmisillä on joku ihmeen empatiasyöpä, eivät tunne mitään muita lähimmäisiä kohtaan. Korkeintaan vahingoniloa.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään vakavaan tautiin sairastuminen voi romahduttaa perheen talouden. Joillain ihmisillä on joku ihmeen empatiasyöpä, eivät tunne mitään muita lähimmäisiä kohtaan. Korkeintaan vahingoniloa.
Sairastuminen ei oikeuta heittämään raha-asioita lekkeriksi. Puolison kuuluu tässä tapauksessa tukea sairastunutta auttamalla omaisuuden hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Appivanhempien talo pakkohuutokaupattiin 1990-luvulla. Ihan omaa syytään oli, ovat aina olleet leväperäisiä rahan suhteen. Ulospäin annettiin ihan toinen kuva, mutta ovat aina peeaa. Samaa sössimistä se on ollut tuosta tähän päivään saakka. Moni varmasti sääli, mutta me emme jotka olemme päässet seuraamaan kulissien takaa.
Jep, mokailijat ne tälläkin palstalla vain taputtelevat toisiaan päähän. Pakkohuutokauppa on pankille se viimeinen oljenkorsi, kun ihmistä on yritetty auttaa ja ymmärtää jo liian pitkään. Jotkut ihmiset nyt vain ovat niin huonoja hoitamaan asioitaan, ettei heillä pitäisi olla omaisuutta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse on elänyt varovasti, säästäväisesti eikä olla ostettu omistusasuntoa juurikin siinä pelossa että tuollainen riski realisoituisi, niin en tunne empatiaa. Puuttuu vaan että näiden omistusasujien velat kaatuu vielä meidän asiamme hoitaneiden niskaan. Me asutaan vuokralla, mutta maksetan ihan itse kaikki kulumme eikä senttiäkään tukia nautita mistään suunnasta.
ja se romahduttaa myös teidän asunnon hinnan jos vierestä myydään ihan sillä mitä siitä nyt just irtisaadaan , sen jälkeen ostavat katsoo toteutuneita kauppahintoja ja teidän on mahdotonta saada käypää hintaa :(