Miksi ateistit vihaavat tapakristityyjä?!
Minä olen tapakristitty. Rakastan joulua, pääsiäistä, suvivirttä, joulukirkkoa, kirkkohäitä ym. En usko Raamattuun kirjaimellisesti. Mielestäni se on Eepos kuten Kalevalakin. Kuitenkin Raamatussa esiintyvät hahmot ja tapahumat ovat vertsuskuvia ilmiöille, ja sinällään siis myös totta. Rukoileminen on yhteyttä itseeni ja sitäkautta universumiin. En usko perisyntiin tai mihinkään herran armoon. Olen tapakristitty siis. Jostain syystä ateistiystäviäni/tuttaviani
ärsyttää minun kirkkoon kuulumiseni koska olen niin maallistunut.
Eikö tavallisella Suomalaisella pulliaisella ole yhtälainen oikeus kuulua kirkkoon kuin jollain kiihkouskovaisellakin?! Mielestäni kirkko on juuri meille tavallisille maallistuneille tapakristityille tarkoitettu. Fundikset perustakoot oman lahkonsa jos ei miellytä, ja niinhän ne ovat pitkälle tehneetkin.
Mutta ateistejen ahdasmielisyys ihmetyttää.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tarvittaessa olen valmis myös puolustamaan uskontoamme, kulttuuriamme ja elämäntyyliämme ulkopuolisilta hyökkäyksiltä, vaikka en mikään uskovainen edes ole!
Ap
Miksi mielestäsi kristinusko on niin korvaamaton osa kulttuuriamme, että juuri se on säästettävä? Mitä ikinä tapahtui Tapiolle ja metsäntontuille? Miksei niiden arvo ole vähintään yhtä arvokas? Ne olivat paljon pidempään kuin joku muihin uskontoihin sulautettu, etiikan ja moraalin ominut kirja jossa on ok myydä tyttölapsia seksiorjiksi tai kivittää ihmisiä kuoliaaksi?
Ja ateistien "hyökkäys" kuten niin kauniisti järkeä kutsut, ei ole ulkopuolinen hyökkäys vaan tulee sisältä. Se sinun rakas kristinuskosi tuli juuri maahanmuuttajien mukana Suomeen ja alisti suomen kansat oman uskontonsa alle.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisia ateisteja ei varmaan häiritse muiden uskonnollisuus, mutta sitten erikseen ovat nämä 'vapaa-ajattelijat', joiden on hirveän vaikea kestää sitä, että joku muu uskoo eri tavalla kuin he itse. Ongelmana on ahdasmielisyys, ei ateismi sinänsä. T. Kristitty, joka tuntee ihan fiksujakin ateisteja, joilla ei ole tarvetta käännyttää muita. Sama koskee toki mm. kristittyjä
Sekö ei ole käännyttämistä, että on lähestulkoon mahdotonta löytää päiväkotia, jossa uskonnollista propagandaa ei opeteta totena pienille lapsille? Tai että kaikki oppilaat ja opettajat alistetaan uskonnollisille ylistyslauluille teidän jumalallenne? En minä siihen halua osallistua. Jokainen uskokoon miten haluaa - omalla ajallaan.
Kirkko pitäisi pitää erillään kaikista valtion ja kuntien julkisista toiminnoista. Sitä on ympätty uskonnollista suoritusta eduskuntaan, armeijaan, kouluun jne. Uskokoon kuka haluaa, mutta sen pitäisi aidosti olla yksityisasia!
Nämä muka tapakristityt ovat kaksinaismoralisteja ja muiden tuomitsijoita ja se ärsyttää eniten? Hurskastelu ja moralisointi. Toisaalta hätääkärsivät saavat kuolla rauhassa kuten ennenkin näiden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tarvittaessa olen valmis myös puolustamaan uskontoamme, kulttuuriamme ja elämäntyyliämme ulkopuolisilta hyökkäyksiltä, vaikka en mikään uskovainen edes ole!
Ap
Tekemällä mitä?
Aggressiivinen ihminen vihaa kaikkea. Aggressiivinen ateisti vihaa kaikkea. Ei se sen vaikeampaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä "tapakristityillä" on ikävä tapa pakottaa tapojanne myös muille ja varsinkin muiden lapsille, kuten koulujen piilokristilliset tavat virren veisuusta ruokarukouksiin.
Se on maantapa! Ehkä malmössa olisi helpompi teille??
Kyllä ne ruotsalaiset ristiretkeläiset ovat sen kristinuskoon Suomeen väkivalloin tuoneet, että jos nyt lähdetään maan tavoista puhumaan, niin kristinusko ei ole millään tavalla suomalainen juttu. Kohtuu uutta perinnettä on krstillisyys Suomessa. Jos lähdetään perinteitä vaalimaan niin vaalittaisiin sitten kunnolla. Karhut ja Kalevalat kehiin kiitos! Sitten voin minäkin osallistua, onpahan oikeasti suomalaista eikä jotain isosta maailmasta kopioitua trendihömpötystä.
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Minua ärsyttää lähinnä sinun tapasi kuvitella ateistien olevan jokin homogeeninen joukko jolle voi attribuoida jotain ominaisuuksia.
Aina tuon tuosta kuulen tällaista. Kun kysyn mielipidettä evoluutioon, sehän on fakta, eikä teoria... eli yksi mahdollinen etenemispolku. Se sattuu olemaan aika hyvin perusteltu, mutta Darwinin teorian yleisen hyväksynnän jälkeen sitä on lähinnä todistettu.
En ole kreationismin kannattaja, mutta en kannata evoluutiotakaan vaan tiedettä. Ja kyllä, ymmärrän jyrkkien mielipiteiden kuuluvan vain fundamentalisteille. Kaikki ateistit eivät ole fundamentalisteja, mutta suurinta osaa itseään julkisesti ateistiksi nostavaa yhdistää käsitykset yhdestä ainoasta tieteestä, vaikka tiede itse ei tunne sellaista ajattelua.
Et ole tapakristitty vaan New Age -uskovainen
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten niin meidän uskontoamme? Minä en ole kristitty ja olen 100% suomalainen ja sukujuureni ovat Savosta ja Karjalasta. Jo tämä on oikeastaan tosi ärsyttävää monissa kristityissä että pitää olla tuputtamassa sitä omaa uskontoaan joksikin yhteiskunnan "yhteiseksi" uskonnoksi ja tunkea sitä esiin kaikkialla aina kouluista eduskuntaan.
Kristinusko ei ole mikään suomalaisten yhteinen juttu, ei sitä ole koskaan ollutkaan eikä sitä tule koskaan olemaankaan. Se on yksi uskonto monien uskontojen joukossa ja siinä ei ole kyllä mitään suomalaista. Aitoa suomalaista uskoa on vain suomenusko ukkoineen ja sotkan munineen. Kristinusko on väkivallalla miekkalähetetty lähi-itäläinen uskonto, aivan kuten vaikkapa islam ja siten täysin vieras suomalaiseen kontekstiin.
Olen minä valmis puolustamaan kalevalaakin ja kontiota sekä veememosta, mikäli tarvetta tulee!
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen minä valmis puolustamaan kalevalaakin ja kontiota sekä veememosta, mikäli tarvetta tulee!
ap
Miten?
Olen tapakristitty ja tunnistan kyllä ap:n mainitseman ilmiön. Jostain syystä moni ateistikaveri kokee asiakseen kyseenalaistaa sitä, miksi kuulun kirkkoon, jos asiasta tulee puhetta. Kuulun koska haluan kuulua ja saan iloa/lohtua monista perinteistä: meidät on vihitty kirkossa, lapsemme on kastettu, käymme joulukirkossa ja isovanhempani on siunattu yms.
Kristinusko on tullut Suomeen yli 1000 vuotta sitten ja kyllä, se on tuontitavaraa, kuten moni muukin asia täällä. Se on silti vaikuttanut vahvasti taustalla suomalaisen yhteiskunnan ja kulttuurin kehittyessä, jopa enemmän kuin joku muinaisuskonto. Kuten lähes kaikissa länsimaissa, 10 käskyä on muokannut käsitystämme oikeasta ja väärästä ja on siten jopa lainsäädäntömme esiaste.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap oikeasti tapakristitty vai sittenkin ihan täysiverinen hihhuli? Taitaa olla tuo jälkimmäinen.
Kristityillä ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapa toteuttaa uskontoan. Joku käy joka sunnuntai kirkossa, rukoilee päivittäin, joku taas rukoilee silloin tällöin ja sytyttää adventtina kynttilät. Ap on asemoinut itsensä ns. tapakristityksi ja se on ihan o.k. Tuo on varmasti veteen piirretty viiva kuka on tapakristitty ja kuka taas "aktiiviuskovainen". Määrittelyn omasta uskonnollisuuden tasostaan tekee joka tapauksessa kristitty itse.
Jotkut ateistit ovat kärkkäämpiä tuomaan asiaansa esille. Ateisteissa, varsinkin niissä joille se on uusi ilmiö omalla kohdallaan ts. ovat vasta ymmärtäneet uskontojen olevan huuhaata, tuovat asiaa kärkkäämmin esille. [/quote]
Ei pidä paikkaansa. Saatan tuoda asian esille "kärkkäästi" (?) ja olen ollut ateisti ties kuinka kauan. Mutta ketään en yritä käännyttää. Myönnän suhtautuvani kiihkofundamentalistiuskovaisiin (joita täällä Suomessakin on) alentuvasti. En vain voi kunnioittaa ihmisiä, jotka käyttäytyvät kuin "villi-ihmiset" ja joilla on villi-ihmisen ajatukset, vaikka tietoa on maailma pullollaan.
36/36 jatkaa: ja en vihaa tapakristittyjä. Miksi vihaisin?
Vierailija kirjoitti:
Olen tapakristitty ja tunnistan kyllä ap:n mainitseman ilmiön. Jostain syystä moni ateistikaveri kokee asiakseen kyseenalaistaa sitä, miksi kuulun kirkkoon, jos asiasta tulee puhetta. Kuulun koska haluan kuulua ja saan iloa/lohtua monista perinteistä: meidät on vihitty kirkossa, lapsemme on kastettu, käymme joulukirkossa ja isovanhempani on siunattu yms.
Kristinusko on tullut Suomeen yli 1000 vuotta sitten ja kyllä, se on tuontitavaraa, kuten moni muukin asia täällä. Se on silti vaikuttanut vahvasti taustalla suomalaisen yhteiskunnan ja kulttuurin kehittyessä, jopa enemmän kuin joku muinaisuskonto. Kuten lähes kaikissa länsimaissa, 10 käskyä on muokannut käsitystämme oikeasta ja väärästä ja on siten jopa lainsäädäntömme esiaste.
Kertokaa tyhmälle tämä: Jos Jeesus teki tyhjäksi Vanhan Testamentin säädökset, miksi se ei koske kymmentä käskyä?
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä joillakin ateisteilla on tarve määritellä mitä on olla "oikea kristitty". En ymmärrä miksi. Meitä kristittyjä on monenlaisia ja esimerkiksi tuo lohdun ja ilon saaminen on aivan pätevä syy kuulua kirkkoon ja olla kristitty. Jotkut ateistit ovat ilmeisesti kovin fundamentalistisia uskonnottomuudessaan ja ilmeisesti siihen liittyen eivät ymmärrä / hyväksy astevaihteluita tai vapaamielisyyttä uskonasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ateistit ovat kärkkäämpiä tuomaan asiaansa esille. Ateisteissa, varsinkin niissä joille se on uusi ilmiö omalla kohdallaan ts. ovat vasta ymmärtäneet uskontojen olevan huuhaata, tuovat asiaa kärkkäämmin esille.
Ei pidä paikkaansa. Saatan tuoda asian esille "kärkkäästi" (?) ja olen ollut ateisti ties kuinka kauan. Mutta ketään en yritä käännyttää. Myönnän suhtautuvani kiihkofundamentalistiuskovaisiin (joita täällä Suomessakin on) alentuvasti. En vain voi kunnioittaa ihmisiä, jotka käyttäytyvät kuin "villi-ihmiset" ja joilla on villi-ihmisen ajatukset, vaikka tietoa on maailma pullollaan.
Miten suhtaudut kiihkofundamentalistiateisteihin? :)
Niin tässähän se tuli... Sinä ärsytät, luulet että sinulla on joku ikiaikainen moraaline selkänoja jonka avulla voit tuomita muut. Kannattaisiko hiuakn tutustua syvällisemmin siihen raamattuun, ennen meuhkaamista ja "puolustamista".