Miksi et auta?
Eli eilen mulla oli tilanne/ sairaskohtaus ja pyysin itku kurkussa yhdeltä ohikulkijalta apua. Hymyili vaan ja käveli ohi.
Kysymys kuuluu: miten voit kävellä vaan ohi, kun näät että toisella on hätä ja pieni lapsikin viellä paniikissa?
Kommentit (70)
Hyvä kysymys! Ihmiset menevät paniikkiin, eivät osaa suhtautua.
Soittaisin poliisin tekemään lasu-ilmoitusta. Vaikutit todennäköisesti kerjääjältä tai narkkarilta.
Mikä kohtaus sulla oli? Mitä apua tarvitsit? Mitä pyysit, millä sanoilla?
Ehkä se, jolta pyysit, ei ymmärtänyt, mitä haluat. Jos sanoo jotain tyyliin "auta minua!", niin joku voi luulla sitä kerjäämiseksi.
Kannattaa sanoa, että "minulla on sairaskohtaus, voitko soittaa ambulanssin" tai muuta semmoista eli sanoa konkreettisesti, mitä apua tarvitset.
Sinänsä toki on kurjaa, jos et saanut apua, mutta kyllä useimmat auttavat, jos ymmärtävät mitä pyydät.
Mikä on "tilanne/sairauskohtaus"? Millaista apua tarvitsit? Kerjäsitkö esim. taksirahaa päästäksesi ensiapuun?
Liian paljon pulsuja ja romanialaisia ja muita narkkeja liikkeellä nykyisin. Jos vaatetus ei suorastaan huuda että kyseessä on kunniallinen ihminen niin en välitä pientareella makaajista ja muista ojassa pyörijöistä. En jaksa olla aikuisten ihmisten lapsenlikka.
Olisin auttanut, jos olisin osunut paikalle.
t. Sairaanhoitaja
Tilanne oli kaoottinen ja olin shokissa. Jos näet shokissa olevan ihmisen ni kai sitä ny jää jumalauta auttamaan?
Tuntuu pahalta elää tällaisessa maailmassa saatikka tehdä tänne enää lisää lapsia
No tarkenna vähän. Olisit voinut mennä johonkin liikkeeseen soittamaan sen ambulanssin jos sellaista tarvitsit, ilmeisesti kykenit puhumaan kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Liian paljon pulsuja ja romanialaisia ja muita narkkeja liikkeellä nykyisin. Jos vaatetus ei suorastaan huuda että kyseessä on kunniallinen ihminen niin en välitä pientareella makaajista ja muista ojassa pyörijöistä. En jaksa olla aikuisten ihmisten lapsenlikka.
J
Normaalisti pukeutunut ihminen!!!!???
Miten selvisit lopulta tilanteesta, joku sitten auttoi kuitenkin?
Nopeastipa on ohi sairaskohtaus, kun nyt jo av:lle kirjoitellaan ja syyllistetään harhaisesti täällä anonyymejä kirjoittajia siitä ettei kukaan auttanut.
Täytyy sanoa omalta kohdalta, että en tunne mitään, kun näen tuntemattoman ihmisen hädässä ja haluaisin vaan kävellä ohi. Jos apua kuitenkin tullaan ihan pyytämään, niin auttaisin kyllä. Ehkä olen sitten empatiakyvytön paska. Ihmiset on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne oli kaoottinen ja olin shokissa. Jos näet shokissa olevan ihmisen ni kai sitä ny jää jumalauta auttamaan?
Ei ihmisestä päällepäin shokissa oleminen näy, varsinkaan oudosta ihmisestä. Yhtä hyvin sinua voisi luulla vaan aika erikoiseksi ihmiseksi tai narkkariksi/lääkkeiden vaikutuksen alaisena olevaksi.
Kerro nyt tarkemmin, mikä oli hätänä, miksi pyysit apua ja miten?
Vierailija kirjoitti:
No tarkenna vähän. Olisit voinut mennä johonkin liikkeeseen soittamaan sen ambulanssin jos sellaista tarvitsit, ilmeisesti kykenit puhumaan kuitenkin.
Oletko tavannut shokissa olevaa ihmistä?
Kerropa mitä tapahtui, mistä ohikulkija päätteli, että olet shokissa ja miksi tilanne oli kaoottinen. Vähän enemmän faktaa peliin, niin voidaan keskustella.
Ei pelkästään Suomessa.
Katselin youtubesta videoita, joissa tehtiin sosiaalisia kokeita Nykissä. Resuisissa vaatteissa oleva lapsi paleli hyytävän kylmässä säässä t-paidassaan ja ihmislaumat toppatakeissaan hädin tuskin vilkaisivat lasta ohikulkiessaan. Ainoa, joka pysähtyi kysymään onko kaikki kunnossa ja antamaan takkinsa pojalle, oli koditon mies.
Ei ihmiset välitä. On kuule kiire joogaan ja ripsihuoltoon, sori. Mutta on kyllä _helvetin_ hyvä tuo sun kysymys.