Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et auta?

Vierailija
12.02.2016 |

Eli eilen mulla oli tilanne/ sairaskohtaus ja pyysin itku kurkussa yhdeltä ohikulkijalta apua. Hymyili vaan ja käveli ohi.
Kysymys kuuluu: miten voit kävellä vaan ohi, kun näät että toisella on hätä ja pieni lapsikin viellä paniikissa?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei pitäisi olla mitään väliä miksi ihminen tarvitsee apua!!! Jos joku pyytää apua ni tod näk sillä on hätä

Vierailija
42/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne sattui minulle/ läheiselleni/ olin mukana tilanteessa. Miksi tätä on nyt niin vaikea ymmärtää? Pyysin ASIALLISIA vastauksia siitä minkä takia ihminen kulkee vain ohi eikä jää auttamaan??!! Heti tullaan haukkuu trolliksi, hoitoo näköjään tarttee moni teistä.

No voisitko nyt lopultakin sanoa, mikä se tilanne oli ja millä tavalla pyysit apua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne sattui minulle/ läheiselleni/ olin mukana tilanteessa. Miksi tätä on nyt niin vaikea ymmärtää? Pyysin ASIALLISIA vastauksia siitä minkä takia ihminen kulkee vain ohi eikä jää auttamaan??!! Heti tullaan haukkuu trolliksi, hoitoo näköjään tarttee moni teistä.

Todennäköisesti siksi, että sinä olit jo paikalla ja ohikulkijat olettivat, että olet jo auttamassa tätä sairaskohtauksen saanutta.

Vierailija
44/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeta nyt keskittyä. Ensin se sairaskohtaus oli omasi. Nyt se olikin läheisesi.

Sitten sanoit olleesi keskellä metsää.

Et kerro, mitä tapahtui tai mitä apua olisit tarvinnut.

Et kerro, miten pyysit.

Kyllä, yhdyn aiempien kommentoijien kantaan: olet ihan helvetin rasittava ja huono trolli.

Vierailija
45/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi et sitten auttanu sitä läheistäs,oletko jotenkin jäävi?

Vierailija
46/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli joku sekavasti käyttäytyvä tyyppi on jossain metsässä mennyt selittämään jollekin ohikulkijalle jotain harhaista? En todellakaan jäisi siihen ihmettelemään, tuollaisia kikkoja on ennenkin käytetty siihen että se auttaja sitten ryöstetään. Poliisille olisin todennäköisesti soittanut sitten kun olisin päässyt kauemmaksi.

Vierailija
47/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voisitko nyt lopultakin sanoa, mikä se tilanne oli ja millä tavalla pyysit apua?

Ei se sano, saa mielihyvää tästä kun häneen osoitetaan huomiota näin. Ihme tyyppi.

Vierailija
48/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei pitäisi olla mitään väliä miksi ihminen tarvitsee apua!!! Jos joku pyytää apua ni tod näk sillä on hätä

Tä? No totta kai sillä on väliä. Onko sillä vaan kaljarahat loppu? Onko se huumeissa ja käy kurkkuusi, jos erehdyt pysähtymään? Onko sillä diabetes ja sokerit matalalla? Onko se kännissä ja hakee huomiota ihan muuten vaan?

Vierailija
49/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi enää vaivautua edes vastaamaan, kun on näin epäasiallista. Kiitos iltani pilaamisesta

Vierailija
50/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja jo ammattini puolesta minulla on hyvin matala kynnys mennä auttamaan ihmisiä.

Olen itsekin monesti ihmetellyt, että miksi ihmiset eivät auta. Tai sitten ei jäädään vaan tuijottamaan, kun joku toinen rientää auttamaan.

Sitäkään en ymmärrä, että paikalle jäädään seisoskelemaan, vaikka siitä ei ole mitään hyötyä.Kerran teinityttönä satuin täpötäyteen ostoskeskukseen ja huomasin seisoskelevan ihmismassan. Kuljin heidän ohi, ja näin jonkin matkan päässä ison porukan kaupan myyjiä elvyttämässä jotain ihmistä. Ja ensihoitajatkaan juoksivat paikalle. Siinä se ihmismassa vain seisoi ja ihmetteli suut auki, ihan kuin jokin esitys olisi ollut menossa.

Olen tullut siihen tulokseen, että ihmiset pelkäävät auttaa. Pelätään ettei osata tai pelätään että joutuu tekemään jotain se epämiellyttävää. Harvalla maallikolla on riittävät elvytystaidot esimerkiksi.

Vierailija
51/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua ei autettu siksi, että sä olet rasittava.

Saitko nyt vastauksen?

Vierailija
52/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla maallikoille on aivan surkeat ensiaputaidot. Ei tunnisteta sairauskohtaukseen liittyviä oireita, eikä uskalleta lähestyä sairasta tai tajutonta ihmistä.

Esimerkiksi defibrillaattorin käyttöä pitäisi kaikkien opetella jo peruskoulussa, koska sen avulla voidaan pelastaa henkiä.

Myös diabeteksen ja epilepsian oireiden tunnistaminen olisi tärkeää.

Vierailija
53/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja ja jo ammattini puolesta minulla on hyvin matala kynnys mennä auttamaan ihmisiä.

Olen itsekin monesti ihmetellyt, että miksi ihmiset eivät auta. Tai sitten ei jäädään vaan tuijottamaan, kun joku toinen rientää auttamaan.

Sitäkään en ymmärrä, että paikalle jäädään seisoskelemaan, vaikka siitä ei ole mitään hyötyä.Kerran teinityttönä satuin täpötäyteen ostoskeskukseen ja huomasin seisoskelevan ihmismassan. Kuljin heidän ohi, ja näin jonkin matkan päässä ison porukan kaupan myyjiä elvyttämässä jotain ihmistä. Ja ensihoitajatkaan juoksivat paikalle. Siinä se ihmismassa vain seisoi ja ihmetteli suut auki, ihan kuin jokin esitys olisi ollut menossa.

Olen tullut siihen tulokseen, että ihmiset pelkäävät auttaa. Pelätään ettei osata tai pelätään että joutuu tekemään jotain se epämiellyttävää. Harvalla maallikolla on riittävät elvytystaidot esimerkiksi.

Jos yksi jo elvytti, ei toinen voi siihen sekaantua. Ihmiset on uteliaita, ei siinä ole mitään pahaa. Tuossa tilanteessa ei olisi siis voinut tehdä mitään.

Itse autan, mutta jos kyseessä on agressiivinen tai humalainen/narkkari, en sekaannu. Menepä kuule väliin johonkin pahoinpitelyyn niin sulla on itselläsi syyte niskassa.

Alkkiksia en periaatteessa auta.

Vierailija
54/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsi enää vaivautua edes vastaamaan, kun on näin epäasiallista. Kiitos iltani pilaamisesta

Buahahaha, ethän sä tähänkään mennessä ole vastannut ainoaankaan peruskysymykseen kuten että mitä oikeesri tapahtui, mikä oli hätänä ja mitä/miten sä apua pyysit...

Jos tässä joku on ollut epäasiallinen, niin sinä.

Mutta hyvä, sieditkin pilata iltasi.

Vierailija
55/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi ihmiset eivät halua auttaa. Tai tiedän. Maailma on muuttunut kylmäksi, ihmiset ovat väsyneitä tähän maailmanmenoon, sydämet kovettuneita. 

Niin oli myös itselläkin.

Mutta nyt olen uskossa Jeesukseen ja olen jonkun aikaa rukoillut että saisin minäkin tehdä jotain hyvää jollekkin. Niinkuin Jeesus rakastaa ja haluaa auttaa ihmistä.

Ulkona vauvan kanssa lenkkeillessä murehdin kun ei oo ketään joka tarvis apua tai kenelle vois tehdä mitään palvelusta.

Ja nämä ajatukset eivät ole olleet mielessä ennenkuin tässä uudistuin uskontiellä, ja nyt haluan tosissani muuttua ja palvella Herraa.

Vierailija
56/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yksi jo elvytti, ei toinen voi siihen sekaantua. Ihmiset on uteliaita, ei siinä ole mitään pahaa. Tuossa tilanteessa ei olisi siis voinut tehdä mitään.

Itse autan, mutta jos kyseessä on agressiivinen tai humalainen/narkkari, en sekaannu. Menepä kuule väliin johonkin pahoinpitelyyn niin sulla on itselläsi syyte niskassa.

No uteliaisuus ei ole rikos, mutta aivan helvetin epäkunnioittavaa. Olisiko kiva jos itse makaisit henki pois jossain ostarilla ja ihmiset tuijottaisivat?

Ja muutenkin, yksin ei kukaan pysty elvyttämään. Se on fakta. Paineluelvytys on oikein suoritettuna niin rankkaa puuhaa, että jo parin minuutin painelun jälkeen alkaa teho kärsiä.

Jos näet että joku elvyttää yksin, niin totta munassa pitää mennä auttamaan.

Ja kännissä/huumepäissään tajuttomaksi mennyttä ei aina tunnista sairauskohtauksesta. En haluaisi kenenkään kuolemaa omalle tunnolleni.

Ihmiset ovat niin kovin tunteettomia.

T. Sairaanhoitaja

Vierailija
57/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No uteliaisuus ei ole rikos, mutta aivan helvetin epäkunnioittavaa. Olisiko kiva jos itse makaisit henki pois jossain ostarilla ja ihmiset tuijottaisivat?

Ja muutenkin, yksin ei kukaan pysty elvyttämään. Se on fakta. Paineluelvytys on oikein suoritettuna niin rankkaa puuhaa, että jo parin minuutin painelun jälkeen alkaa teho kärsiä.

Jos näet että joku elvyttää yksin, niin totta munassa pitää mennä auttamaan.

Ja kännissä/huumepäissään tajuttomaksi mennyttä ei aina tunnista sairauskohtauksesta. En haluaisi kenenkään kuolemaa omalle tunnolleni.

Ihmiset ovat niin kovin tunteettomia.

T. Sairaanhoitaja

Joo tunteettomia on liikkeellä

Vierailija
58/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Pelätään, ettei osata tai vielä pahempaa: tehdään jotain väärin ja sairauskohtauksen saaneen tila pahenee entisestään. Lisäksi ihmiset pelkäävät, että tuntematon voi käydä päälle. Ja minusta nämä netissä kiertävät feikatut videoklipit aiheuttavat "Pekka ja susi" -ilmiön eli ihmiset eivät välttämättä enää usko, että kyseessä olisi todellinen sairaskohtaus. 

- toinen sairaanhoitaja -

Vierailija
59/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli eilen mulla oli tilanne/ sairaskohtaus ja pyysin itku kurkussa yhdeltä ohikulkijalta apua. Hymyili vaan ja käveli ohi.

Kysymys kuuluu: miten voit kävellä vaan ohi, kun näät että toisella on hätä ja pieni lapsikin viellä paniikissa?

En olisi kävellyt ohi, mutta joillakin on omassa elämässään asioita pahasti pielessä, ei pidä tuomita niitä, jotka eivät käyttäydy normaalisti. Koskaan ei voi tietää mitä siellä hymyn takana on.

Vierailija
60/70 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa jos menee vierasta ihmistä auttamaan, saa jännittää että lyökö se puukolla, kerjääkö se rahaa/tupakkaa vai syyttäkö se sua raiskauksen yrityksestä tms. Ei kiinnosta, mieluummin pysyn erossa ongelmista. Jos joku vanha mummo ei pääse rollaattorilla ovesta ulos niin sitä ehkä just ja just voi hiukan jeesata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi