Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkeä hei pyykinpesuun!

Vierailija
10.02.2016 |

Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.

Kommentit (1952)

Vierailija
1921/1952 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöpötpois kirjoitti:

Öö siksi, että ne pöpöt ei kuole kun niitä huljuttaa alhaisemmissa lämpötiloissa. Meillä on kaikki vaatteet selvinneet 60 pesusta tähän mennessä. 

Mitkä pöpöt :-))))))

Bakteerit, virukset, sienet.  Toiseksi eivät huuhtoudu pois vaatteista, jos vettä on vain pikkuinen liru.

Ok, tuon tason sottaperheen pyykinpesuun en osaa sanoa mitään.

Kauheaan kuntoon ovat vaatteet päässeet, kun sieniäkin kasvaa.

Hiiva on sieni, eihän sitä vaan kasva sinun alushousuissasi?

Vierailija
1922/1952 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki pyykinpesussa tarkoittaa minulla sitä, että koitan pidempään käyttää vaatteita ym., pestä niitä harvemmin, koska sähkönhinnat ja vedenkin hinta on vähän väliä noususuunnassa, eikä minua kiinnosta pulittaa aina vain enempi ja enempi perusasioista. On siis laitettava tolkkua pesemiseen.

Missä asteessa ja kuinka usein joku muu pesee oman pyykkinsä, on minulle ihan sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1923/1952 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan epäillä että Marttaliitto on ostanut vahingossa koko suomen etikka- ja ruokasoodatuotannon koska nyt niiden pitää päästä näistä eroon keksimällä liukuhihnalta niksejä joihin tarvitaan aina etikkaa ja ruokasoodaa.

Katsopa netistä, sieltä löytyy miljoona englanninkielistä vinkkiä lisää soodan ja etikan käyttöön. Ei Martat keksineet pyörää uudestaan.

Miljoona? Muutama asia löytyy, mitä niillä voi tehdä.

Vierailija
1924/1952 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei haise kuiva pyykki etikalta..ja täällä joku vastailee omiin kirjoituksiinsa. 

Vierailija
1925/1952 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöpötpois kirjoitti:

Öö siksi, että ne pöpöt ei kuole kun niitä huljuttaa alhaisemmissa lämpötiloissa. Meillä on kaikki vaatteet selvinneet 60 pesusta tähän mennessä. 

Ööö, normaaleissa kotioloissa kaikkien "pöpöjen" ei tarvitsekaan kuolla mihinkään. Normaali bakteerikanta elinympäristössähän on vain hyväksi ihmisen oman immuunipuolustuksen toimimisen kannalta. Ei normaalin kotiympäristön kuulukaan olla steriili.

Kodissa on muutakin kuin pyykkiä. Eli ei ne bakteerit häviä jos pyykit pestään 60 asteessa. Itse pesen lähes kaikki pyykit 60 asteessa. Ei haise pinttynyt hiki.

Vierailija
1926/1952 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesuketju

Vierailija
1927/1952 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä pesen tekstiilini silloin kun on tarve, en ala kitsastelemaan vesi/sähkölaskujen kanssa vaikka köyhä olenkin, mielummin kuljen puhtaissa kuin likaisissa/haisevissa vaatteissa. Toki en harrasta mitään pesen 3 paitaa koneessa, jos joku sitä epäilee. Ekologinen, edullinen vaihtoehto on pyykkipulveri, jota käytänkin, Erisan - merkkistä. 

Vierailija
1928/1952 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie pesen 40 asteessa ja laitan tahranpoistoliinan, niin toimii

Vierailija
1929/1952 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pese todellakaan kaikkea 60c, ihan siitä syystä että menisi pilalle äkkiä. Esim monet urheiluvaatteet ei kestä, ainakaa jatkuvaa pesua 60. Mulla ei haise treenivaatteet vaikka pesen 40c, käytän ihan normaalia pyykkinestettä (LV) ja pyykkietikkaa (Pirkka). 

Vierailija
1930/1952 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla entinen kaveri pesi pyykkejään ilman mitään pesuainetta ja oli tuskissaan kun pyykki haisi, kysyi multa miksi haisee, niin sanoin että pyykkiainetta pitää käyttää, niin loppuu hajut. Kysyin, että minkä takia et ole käyttänyt niin vastasi en tiedä!? Kyseessä siis aikuinen ihminen, missä ihmeen kuusessa on elänyt... 

Vierailija
1931/1952 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
1932/1952 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen petivaatteet 60, vaatteet 40. Käytän Pirkan pyykkiaineita,ja pesen pyykkini pyykkituvan isossa koneessa, joka on nopea. 

Vierailija
1933/1952 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia eri pyykkiaineista? 

Vierailija
1934/1952 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä liputan pyykkietikan nimeen. Käytän sitä huuhteluaineen tavoin melkein kaikessa pyykissä sekä muutaman kerran vuodessa pyykinpesukoneen tyhjäpesussa. On kone pysynyt hyvänä. Eikä haise kone eikä pyykit lialta tai ummehtunelta. Käytän Heti-merkin pyykkietikoita. 

Enpä haluaisi, että minun pyykkiin haisivat etikalta. Kamala löyhkä minun mielestäni ja miten mahtaa vähentää pyykkien sähköisyyttä edes. 

Sinun pyykkisi eivät ole kunnolla kuivat, jos niihin jää etikan hajua. Tiesitkö, että etikkaa käytetään myös muualla hajun poistoon?

Jauheet ovat tehokkaampia varsinkin valkopyykissä kuin nesteet.

Kyllä se etikka haisee jo sen pesun aikana. Etikka on etikkaa.  Eikä varmasti edes poista sähköisyyttä. Siksi saavat jäädä kauppaan. 
Pesupulverit sisältävät zeoliittia, joka tukkii koneen letkut ennen pitkää. Kannattaa siksi käyttää nestemäisiä aineita. 

Et tiedä, että etikkaa käytetään  myös hajunpoistoon. Esimerkiksi etikkaa johonkin astiaan poistamaan tupakanhajua.

On olemassa pesupulvereita, joissa ei ole zeoliittia. Sähköisyyden poistoa ei tarvita puuvillavaatteille.

Kyllä vaan puuvillaisetkin vaatteet sähköistyvät. Ainakin meillä on niin kuiva sisäilma talvisin. Esim lakanat. 
Tupakka haisee pahalta, mutta en tiedä haiseeko etikka yhtään sen paremmalta 🤮

Lakanoistani vain Marimekon pussilakana on sähköistynyt niin, että veti koirankarvatkin metrin päästä. Olikohan siinä niin paljon keinokuitua? Ei se etikka haissut, eikä tupakka siellä, missä sitä hajun poistoon käytettiin.

Jos "kuivassa" pyykissä haisee etikka, se ei ole kuivaa.

Se etikka haisee jo siinä pestessä enkä todellakaan halua sitä hajua kotiini. 

Vierailija
1935/1952 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksia eri pyykkiaineista? 

Olen ollut erityisen tyytyväinen Lumme merkin aineisiin, ovat riittoisia, hyvän tuoksuisia sekä tehokkaita. 

Vierailija
1936/1952 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen petivaatteet 60, vaatteet 40. Käytän Pirkan pyykkiaineita,ja pesen pyykkini pyykkituvan isossa koneessa, joka on nopea. 

Alusvaatteesi ovat sitten ainakin pöpöpesiä. Jos saat jostakin jalkasienen, sukkasi levittävät sitä takaisin elimistöösi bumerangina. Todennäköisesti myös kaikki teepparisi kainalot ovat mustuneet hikijäämistä.

Vierailija
1937/1952 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä liputan pyykkietikan nimeen. Käytän sitä huuhteluaineen tavoin melkein kaikessa pyykissä sekä muutaman kerran vuodessa pyykinpesukoneen tyhjäpesussa. On kone pysynyt hyvänä. Eikä haise kone eikä pyykit lialta tai ummehtunelta. Käytän Heti-merkin pyykkietikoita. 

Enpä haluaisi, että minun pyykkiin haisivat etikalta. Kamala löyhkä minun mielestäni ja miten mahtaa vähentää pyykkien sähköisyyttä edes. 

Sinun pyykkisi eivät ole kunnolla kuivat, jos niihin jää etikan hajua. Tiesitkö, että etikkaa käytetään myös muualla hajun poistoon?

Kyllä se etikka haisee jo sen pesun aikana. Etikka on etikkaa.  Eikä varmasti edes poista sähköisyyttä. Siksi saavat jäädä kauppaan. 
Pesupulverit sisältävät zeoliittia, joka tukkii koneen letkut ennen pitkää. Kannattaa siksi käyttää nestemäisiä aineita. 

Et tiedä, että etikkaa käytetään  myös hajunpoistoon. Esimerkiksi etikkaa johonkin astiaan poistamaan tupakanhajua.

On olemassa pesupulvereita, joissa ei ole zeoliittia. Sähköisyyden poistoa ei tarvita puuvillavaatteille.

Kyllä vaan puuvillaisetkin vaatteet sähköistyvät. Ainakin meillä on niin kuiva sisäilma talvisin. Esim lakanat. 

Lakanoistani vain Marimekon pussilakana on sähköistynyt niin, että veti koirankarvatkin metrin päästä. Olikohan siinä niin paljon keinokuitua? Ei se etikka haissut, eikä tupakka siellä, missä sitä hajun poistoon käytettiin.

Kuivassa vaatteessa se vasta haiseekin ja liian viileässä pestyssä tekstiilissä se haisee jopa oksennukselle.

T tekstiilikeräyksessä töissä ollut

Vierailija
1938/1952 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivassa vaatteessa se vasta haiseekin ja liian viileässä pestyssä tekstiilissä se haisee jopa oksennukselle.

Miten etikka voi haista jo pestessä, kun sehän lisätään vasta huuhteluun? Olikohan se haju jotain muuta kuin etikkaa, joka keräystekstiileissä haisi?

Nyt käytetään pyykkietikkaa entistä enemmän, mutta silti ihmisten vaatteissa ei erotu etikan hajua.

Vierailija
1939/1952 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten etikka voi haista jo pestessä, kun sehän lisätään vasta huuhteluun? Olikohan se haju jotain muuta kuin etikkaa, joka keräystekstiileissä haisi?

Nyt käytetään pyykkietikkaa entistä enemmän, mutta silti ihmisten vaatteissa ei erotu etikan hajua.

Kyllä se oli monesti etikka, mikä haisi. Kokeilepa sitä, että käsittelet päivittäin kymmeniä jätesäkillisiä vaatteita useamman kuukauden ajan ja viskaa kaikki haisevat vaatteet poltettavaan jätteeseen, huomaat kyllä, että kierrätyskelpoisen tekstiilin määrä on lopulta aika pieni. Suurin osa poisheitettävistä on haisevaa tekstiiliä, hajut ovat yleisimmin joko huuhteluainetta tai etikkaa.

Vierailija
1940/1952 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinttynyt hienhaju, joka herää henkiin heti vaatteen lämmetessä ihoa vasten, on yleensä seurausta siitä, että vaatteita on pesty liian vähällä pesulla tai niihin on päässyt kertymään tavallisen huuhteluaineen jättämää rasvaista kalvoa.