Järkeä hei pyykinpesuun!
Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.
Kommentit (1952)
Pinttynyt hienhaju lähtee ihan 40c ja pulveria+pyykkietikkaa, niin kyllä on raikasta (kokemusta on). Pulveri on muuten tehokkaampi pinttyneisiin likoihin.
Hei, suositelkaa hyviä pyykkietikoita! 😊
Vierailija kirjoitti:
Hei, suositelkaa hyviä pyykkietikoita! 😊
Le pere pelletier, tuoksu maun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Järki pyykinpesussa tarkoittaa minulla sitä, että koitan pidempään käyttää vaatteita ym., pestä niitä harvemmin, koska sähkönhinnat ja vedenkin hinta on vähän väliä noususuunnassa, eikä minua kiinnosta pulittaa aina vain enempi ja enempi perusasioista. On siis laitettava tolkkua pesemiseen.
Missä asteessa ja kuinka usein joku muu pesee oman pyykkinsä, on minulle ihan sama.
Ei peseminen juuri maksa mitään mutta vaatteet kuluu pesussa. Ainoastaan alusvaatteet ja hikoavat kannattaa pestä käytön jälkeen. Moni vaate tuulettuu hyvin ja jos on pelkkä tahra voi vain sen poistaa. Käytän paljon luonnonkuituja kesät talvet.
Mä pesen köyhänä kyllä reilusti tekstiilini, helpomalla pääsee kuin jos kerryttäisi 7 koneellista pestävää. Pesen kerran viikossa lakanat+pyyhkeet ja vaatteet omassaan. Ei vie sähkö/vettä niin paljon, että laskut nousisi pilviin niinkuin jotkut täällä väittää.
Ostan 10kg pyykkipulveri laatikon, se kestää pitkään ja tulee halvemmaksi pitkässä juoksussa.
Mä aloin ihmettelemään miksi pesukoneeni alkoi haisemaan pahalle, vaikka pesin myös yli 60c tekstiilejä. Päätin kokeilla tyhjäpesua 90c, ja laitoin etikkaa. Tuli niin hyvän hajuinen kone, että tajusin että kone myös tarvitsee tyhjiltään pesua joskus et kunnolla puhdistuu.
Mun pesukone haisi joskus niin baskalta suoraan sanottuna että viimeinen vaihtoehto oli käyttää kloriittia (toki vain 30c ohjelmalla), mutta se kannatti. Sen jälkeen ei enää ikinä haissut pahalta.
Etikka on hapan neste, joka ajan mittaan tuhoaa pesukoneen silikoniset tiivisteet. Käytön tiheyttä kannattaa harkita.
Se pyykkietikka EI haise kuivassa pyykissä.