Ei töitä mistään!
Olen aivan masentunut työtilanteen vuoksi tai töiden puuttumisen vuoksi..
Olen suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon ja hyvin arvosanoin. Omalla alalla ei vain ole töitä tarjolla kuin muutaman kerran vuodessa ja hakijoita on satoja yhteen paikkaan...
Minulle kyllä kelpaisi perusduunikin, mutta olen kuulemma liian koulutettu vaikka kokemusta kassalta ym. on.
Ei oman alan asiantuntijatehtävissä sanotaan taas haastattelussa että vaihdan kuitenkin paikkaa jos oman alan töitä tulee. Ja niitä oman alan töitä ei ole..
Opiskelu ei enää onnistu koska opintotukikuukaudet käytetty. Mitä siis tehdä? Elää pummilla loppuikä? :(
Kommentit (280)
Puhelinmyyjä työpaikkoja on kaikkialla joten älä yritä venkoilla.
Niin ei vastaa koulutusta mutta on kuitenkin työtä, paska sellaista ( hyi saatana ) .
Palkkakin on vitsi tai piilokamera pilaa.
Työn perusedellytys on säännöllinen ja sopimuksessa sovittu kuukausi- tai tuntipalkka. Proviikka voi olla siinä päällä mutta pohjapalkka on oltava, joten puhelinmyynti ei ole oikea työ.
Sama juttu täällä. Kaikkiin mahdollisiin paikkoihin aina hakemukset viimeisen päälle kunnossa.
Ongelma taitaa olla tuo kokemuksen puute. Yksi harjoittelu jäi käteen opinnoista eikä sillä pitkälle pötkitä. Ja kun ei ole kokemusta niin ei saa töitä ja kun ei saa töitä niin ei saa kokemusta. En keksi miten tästä kehästä pääsisi eroon.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu täällä. Kaikkiin mahdollisiin paikkoihin aina hakemukset viimeisen päälle kunnossa.
Ongelma taitaa olla tuo kokemuksen puute. Yksi harjoittelu jäi käteen opinnoista eikä sillä pitkälle pötkitä. Ja kun ei ole kokemusta niin ei saa töitä ja kun ei saa töitä niin ei saa kokemusta. En keksi miten tästä kehästä pääsisi eroon.
En sanoisi niinkään, kun moniin paikkoihin kuitenkin valitaan mieluummin vastavalmistunut. Syy on raha. 15 vuoden kokemuksella joutuu maksamaan paljon enemmän palkkaa. Tai siis omalla kohdallani täyttyy kyllä tuo "vastavalmistunut kymmenen vuoden työkokemuksella", mutta ikää on jo liikaa. Eikä tässä auta enää edes se, että lapsentekoikä on ohitettu.
Liiasta kokemuksesta on varmasti haittaa juuri tuon palkan takia. Mutta jotain haettavaan paikkaan liittyvää kokemusta on oltava ainakin työpaikkailmoitusten perusteella. Maisteri, vastavalmistunut joka tehnyt hanttihommia kesät ei oikeen ole valttia työmarkkinoille.
Kokemusta on
Kannattaisi aktivoitua hiukan aikaisemmin kuin vasta valmistuttua. Kesäisin olisi hyvä tehdä harjoitteluita ja kesätöitä, muissa projekteissa/gradussa jo pyrkiä yhteistyöhön potentiaalisten työnantajien kanssa nje. Ei ole niin kivaa kuin festareilla hilluminen, mutta elämä on. APn kohdalla voi olla jo myöhäistä mutta ehkä joku muu lukee tämän viestin.
Ai että deletoi koulutuksen? Minulla myös 5,5 vuotta opintoja takana (ylempi korkeakoulututkinto), joten jos sen poistan niin jäljelle jää vain hajanainen joukko kesätöitä ja muutama lyhyt harjoittelu. Miten selitän aukot cv:ssä ilman koulutusta? Valehtelenko että olen ollut kiertämässä maailmaa vai?
Sellaisia töitä johon koulutusta ei tarvitse, en saa, koska sanovat aina että häivyn oman alan töihin heti tilanteen tullessa (en kelpaa siivoamaan, kassatöihin yms). Puhelinmyyntiin olen kerran päässyt ja siinä oli ihan kunnollinen pohjapalkka, mutta potkivat minut pois kahden viikon kuluttua, koska en myynyt tarpeeksi.
Turha muuten syyllistää (kuten yleensä tehdään) näitä kokemusta vailla olevia koulutettuja. Harjoittelupaikoista tapellaan, eikä hyviä paikkoja ole kaikille. Oman alan työllisyys on saattanut viidessä vuodessa muuttua, eikä 19-20v nuori osaa aina niin järkevästi ajatella työllistymistä hakiessaan opiskelupaikkaa
Hyviä kesätyöpaikkoja ei ole enää paljoa tarjolla tai sellaisia josta olisi hyötyä valmistumisen jälkee. Itse yritin koko viisi vuotta hakea toimistotöitä kesäksi ja osa-aikaiseksi muulloin. Koskaan ei tärpännyt joten nyt ei kokemusta kuin siivoamisesta ja olen juuri valmistunut maisteriksi.
Näitä paikkoja en saanut koska ei ollut kokemusta ja nyt en pääse mihinkään koska en saanut kesätöistä kokemusta.
Terveisin, ei festareille hillunut
Mulla on ihan sama tilanne :-( Paitsi että tällä hetkellä olen määräaikaisena moppaamassa kerrostalojen rappukäytäviä. En usko, että tulen ikinä saamaan oman alani töitä. Turhauttaa ja itkettää. Tsemppiä ja myötätuntoa kaikille tässä jamassa olijoille!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi aktivoitua hiukan aikaisemmin kuin vasta valmistuttua. Kesäisin olisi hyvä tehdä harjoitteluita ja kesätöitä, muissa projekteissa/gradussa jo pyrkiä yhteistyöhön potentiaalisten työnantajien kanssa nje. Ei ole niin kivaa kuin festareilla hilluminen, mutta elämä on. APn kohdalla voi olla jo myöhäistä mutta ehkä joku muu lukee tämän viestin.
Moni opiskelija niin varmaan tekeekin, mutta se ei poista sitä ongelmaa, että avoimia työpaikkoja ei vain ole ap:n alalle.
Suomen suurin resurssien roskikseen heittäminen on makauttaa nuoria korkeastikoulutettuja kotona! No mutta hei, tehdään tohtorin opinnot vielä niin onpahan komeat tilastot väestön koulutustasosta näyttää ulkomailla!
On melko surullista kun tuhannet kouluttavat itsensä korkeasti kortistoon. Töitä ei saa, ei sitten voi perustaa perhettä, ei ostaa asuntoa, ei autoa, ei matkustella. Ei tehdä mitään;(
Ylimielistä puhetta sellainen, jossa ihmetellään miksei ole tehnyt koulutukseen liittyviä hommia jo aiemmin. Varmasti kaikki tekisivät, jos se olisi niin helppoa. Joskus on vain pakko tyytyä niihin hanttihommiin, että saa edes jotain työtä, kaikki ei saa aina niitäkään. Ja joskus niitä oman alan hommia on tarjolla vain toisella puolella Suomea, eikä aina ole mahdollisuutta muuttaa kesäksi johonkin muualle ja maksaa kahta kämppää, tai luopua omasta opiskelija-kämpästä, jota sai jonotella pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ylimielistä puhetta sellainen, jossa ihmetellään miksei ole tehnyt koulutukseen liittyviä hommia jo aiemmin. Varmasti kaikki tekisivät, jos se olisi niin helppoa. Joskus on vain pakko tyytyä niihin hanttihommiin, että saa edes jotain työtä, kaikki ei saa aina niitäkään. Ja joskus niitä oman alan hommia on tarjolla vain toisella puolella Suomea, eikä aina ole mahdollisuutta muuttaa kesäksi johonkin muualle ja maksaa kahta kämppää, tai luopua omasta opiskelija-kämpästä, jota sai jonotella pari vuotta.
Juuri näin.
Minä ainakin yritin kaikkeni opintojen aikana jotta työllistyisin valmistumisen jälkeen mutta ei niin ei. Siivoamaan liian koulutettu, oman alan töihin ei kokemusta = kotona lusmuilua
Vierailija kirjoitti:
On melko surullista kun tuhannet kouluttavat itsensä korkeasti kortistoon. Töitä ei saa, ei sitten voi perustaa perhettä, ei ostaa asuntoa, ei autoa, ei matkustella. Ei tehdä mitään;(
Näinpä. Luulin aikanaan kun alalle lähdin, että tottakai mun taidoille on kysyntää! Vaan eipä ole enää, ja työpaikkoja ei vain ole. Hyvä, että työttömänä pääsee edes vuokralle minnekään, koska vuokranantajien mielestä tuet eivät ole palkkatuloja. Sosiaaliset kontaktitkin ovat lähes olemattomat kun omaa työyhteisöä ei ole eikä niissä muutamassa lapsuudenkaverissa viitsi koko ajan roikkua kiinni, varsinkin kun he ovat jo luomassa omaa työuraa ja perhettä. Kumppania on vaikea saada, koska työ on aika iso osa elämää ja työtön mielletään vain luuseriksi. Ja juurikin kaikki vapaa-ajan huvitukset, kuten matkustelun voi heittää nurkkaan, koska noh, rahaa ei ole. Yritä siinä sitten aktiivisen työnhaun lisäksi käydä reippaasti lenkkeilemässä ja kirjastossa, kun muutakan sisältöä ei elämässä ole. Väistämättähän tässä masentuu ja omanarvontunne on nollassa. Jos olisin luova ja rohkea ihminen, perustaisin yrityksen. Mutta kun en ole niin olen sitten tällainen auttamaton luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaadi kuin viitseliäisyyttä, olen tehnyt sen monena kesänä. Eli siis muuttanut kesätöiden perässä ja antanut oman kämpän kesäksi vuokralle väliaikaisesti (kaikki opiskelukämpät voi jälleenvuokrata kesäksi). Ilmeisesti sinulta ei tätä viitseliäisyyttä löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Työn perusedellytys on säännöllinen ja sopimuksessa sovittu kuukausi- tai tuntipalkka. Proviikka voi olla siinä päällä mutta pohjapalkka on oltava, joten puhelinmyynti ei ole oikea työ.
Mulla oli DNAlla 8-9 e tuntipalkka ja päälle provikat.
Deletoi se koulutus CV:stä? Tai haet ulkomailta töitä, rohkeesti vaan.