Oletteko huomanneet että nykyteinit eivät osaa enää omaa äidinkieltään?
"Sä saat mun hymyn naamaa"
"Oot ni nätti voiko tehä my day ja sit jos viittii voiko kans tehä milan kaa best friend tag Sara Kuittaa"
"Ootte nii positiivisiä et mun on pakko aina vaa nauraa ku ootte nii hauskoi ja tollee mite ois uus video taas ens la?"
"Tää oli hyvä video samal kattoo ja kuunnella meikkasin aamulla"
(Esimerkit youtube-videoiden kommenteista, nimet muutettu)
Kommentit (60)
Kieli muuttuu koko ajan. Teineille on aika normaalia tuollainen oma puhekielensä, oma "slangi". Muutenkin nykyaikana harva enää osaa kunnolla suomen kieltä, kun eniten tulee kirjoitettua kännykällä ja koneella kavereille, jolloin kielioppia ei jaksa ajatella. Esimerkiksi kännykällä kirjoittaessa ei oikein jaksa laittaa viivoja sanojen väliin ("linja-auto" jne.).
Vanhemmat eivät opeta lapsilleen kieltä. Ei vaadita edes alkeellisinta asiaa tässä yhteiskunnassa.
Olen huomannut. Vanhempien vika, miksette lue lapsillenne ja motivoi heitä lukemaan? Osa ei ole lukenut yhtäkään kirjaa koskaan. Ei ihme, ettei osaa, jos ei ole ikinä nähnyt ja kokenut laadukasta tekstiä.
Tämä pätee myös sanomalehtiin. "Toimittajat" kirjoittavat käsittämättömiä lauseita ja ilmeisesti kukaan ei oikolue tekstejä ennen painoon menoa.
Kaunis äidinkieli on rappion tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut. Vanhempien vika, miksette lue lapsillenne ja motivoi heitä lukemaan? Osa ei ole lukenut yhtäkään kirjaa koskaan. Ei ihme, ettei osaa, jos ei ole ikinä nähnyt ja kokenut laadukasta tekstiä.
No kun ne vanhemmatkaan ei ole koskaan lukeneet kirjaa. Ei ihmiset nykyään jaksa lukea kirjoja, ei edes hiukankaan yhtä lausetta pitempää avauskirjoitusta täällä.
Kyllä mun sisarukset ainakin osaa.
En, mutta olen huomannut, että itseltäni unohtuu jo sanatkin. Vaikea puhua, kun jokaista sanaa saa hakea ja hakea.
Vierailija kirjoitti:
En, mutta olen huomannut, että itseltäni unohtuu jo sanatkin. Vaikea puhua, kun jokaista sanaa saa hakea ja hakea.
Kyllä tää nykyaika sanattomaksi vetää.
Helpompi erotella osaajat esimerkiksi työhaastattelussa myöhemmin tämän perusteella. Jos ei omaa äidinkieltään osaa niin heikoilla on.
Jos youtubesta, mites ikä tulee ilmi? Niin ja mitkä nimet on muutettu? Kuinka ap:n omat kirjoituskyvyt?
Tuon perusteella en yleistäs noin rankasti.
"Nykynuoret sitä nykynuoret tätä". En ota vakavasti ketään, joka käyttää tuota yleistävää ikivanhaa hokemaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, asiassa on myös se puoli, että lukeminen edistää ajatttelun oppimista.
Tietysti valtaapitäville on vain edullista, mitä vähemmän kansat ajattelevat ja kyseenalaistavat asioita. Tästä syystä elämämme pyritään täyttämään pelkällä viihteellä.
Ennusteiden mukaan viihteen osuus kasvaa vielä nykyisestäkin tulevaisuudessa.
Yleissivistys on jo romahtanut, peruskoulunsa päättävät tietävät vain murto-osan siitä, mitä tiesivät samanikäiset muutama vuosikymmen sitten.
Melko pelottava tulevaisuudenkuva. Mielestäni tarkoitushakuinen.
Ei ole enää tarviskaan osata suomea. Parempi on osata enkkua kunnolla. Suomen kielen valta murtuu teinien elinaikana joten ihan sama osaako suomen kielen pillkusäännöt vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kieli muuttuu koko ajan. Teineille on aika normaalia tuollainen oma puhekielensä, oma "slangi". Muutenkin nykyaikana harva enää osaa kunnolla suomen kieltä, kun eniten tulee kirjoitettua kännykällä ja koneella kavereille, jolloin kielioppia ei jaksa ajatella. Esimerkiksi kännykällä kirjoittaessa ei oikein jaksa laittaa viivoja sanojen väliin ("linja-auto" jne.).
Eipä tulisi mieleenkään kirjoittaa suomea tahallaan väärin vain siksi, ettei viitsi ajatella kielioppia. Ymmärrän, että vierasta kieltä kirjoittaessa joutuu miettimään kielioppisääntöjä, mutta että omaa äidinkieltäkin käyttäessä? Juuri nuo yhdyssanavirheet ovat missä tahansa tekstissä kaikkein ärsyttävimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä pätee myös sanomalehtiin. "Toimittajat" kirjoittavat käsittämättömiä lauseita ja ilmeisesti kukaan ei oikolue tekstejä ennen painoon menoa.
Kaunis äidinkieli on rappion tiellä.
Toimittaja on kuoleva ammatti. Robotit tulee ja kääntää jatkossa uutiset, lehtikirjoitukset ja hoitavat puheetkin radiossa ja telkussa.
Johtusko siitä, et äidinkielen opetusta on vähennetty peruskouluissa. Enää ei tarvitse osata kaunokirjotustakaan. Millasiahan ne allekirjoitukset seuraavilla sukupolvilla on? :D
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää tarviskaan osata suomea. Parempi on osata enkkua kunnolla. Suomen kielen valta murtuu teinien elinaikana joten ihan sama osaako suomen kielen pillkusäännöt vai ei.
Eihän ne sitä englantiakaan opi, jos eivät osaa suomea. Olen suorastaan hämmästynyt siitä, kuinka moni suomalainen nuori ei suostu edes puhumaan englantia. Osalle toki anglannin käyttäminen on hyvinkin luontevaa, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että liian paljon on sellaisia, joille se ei ole. Ongelman ydin on siinä, että ei ole opittu lukemaan ja kirjoittamaan suomea.
Varsinkin poikien kohdalla lukutaidon heikko taso on jo ongelma. Joka kymmenennellä nuorella on heikko lukutaito.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/09/07/nuorten-lukutaito-rapistuu-huon…
Lukeminen vähenee Suomessa – erot tyttöjen ja poikien välillä suurimmat maailmassa
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1410323998295
http://hankkeet.kirjastot.fi/hanke/poikien-lukutaito-nousuun
http://www.lukukeskus.fi/suomalaisten-nuorten-lukutaito-lipsuu-maailman…
Olen itse 70 luvun kasvatti, ja kyllä sitä teininä minunkin kaveripiirissä puhuttiin miten sattui slangilla.
Ja kirjottamisessa "muotia" toi x joidenkin sanojen kohdalla, ja sitä niiku niiku jauhettiin..
vai meniX se näi?
Vierailija kirjoitti:
"Suomen kielen valta"? Lapseni, me olemme Suomessa nyt, täällä puhutaan suomea. Puhutuaan myös ruotsia, englantia, venäjää, viroa jne.
Usko tai älä, ihmisen on mahdollista osata useita kieliä samanaikaisesti. Ja jos et halua oman kielesi pilkkusääntöjä opetella, opettele sitäkin huolellisemmin niiden muiden hallitsemiesi kielten kielioppi pilkkuineen. Esim anglosaksinen maailma on todella konservatiivinen, et saa siellä minkäänlaista jalansijaa ilman hyvää kielitaitoa. Jalansijalla en tarkoita sosiaalihuoltoa.
Juu. Ja vittu, sitku me vittu mentiin sinne niin vittu,,,