Apua, onko asumistuki oikeasti näin vähän??
Kelan sivuja selaan ja siellähän ei missään suoraan sanota maksimitukimäärää, vaan se vain mistä se lasketaan. Jäin työttömäksi perustuille (en osaa tätä terminologiaa vielä). Asun Helsingissä, vuokra on 670€. Mutta siis maksimiasumismenoiksi lasketaan täällä 563 euroa ja siitä saa enintään 70 % tukea. Siis onko oikeasti isoin määrä mitä yksinasuva voi saada 394,10€? Pystyykö kukaan työtön asumaan Uudellamaalla näillä tuilla? Kaikkialla koko ajan huudetaan miten isoja asumistuet on. Ihan oikeasti! Joo, muutan vielä halvempaan, mutta sekään ei ole ilmaista eikä käy ihan hetkessä. Mä olen ihan hädässä. Työssäkin palkka oli niiin pieni, että säästöjä ei kertynyt kuin tosi vähän. Nyt ne kaikki menee ihan ruokakaupassa käyntiin. Siis apua! Apua!
Kommentit (115)
Suomen loistava sosiaaliturva on vähemmän loistava sitten kun osuu kohdalle.
Onhan tuo ruhtinaallisesti verrattuna siihen, mitä opiskelijat voivat saada maksimissaan asumislisänä.
Vierailija kirjoitti:
Pian nuo säästöt on syöty ja alat saamaan toimeentulotukea jossa tuon asunnon vuokra hyväksytään kokonaan, tämä siis jos ei uutta työtä löydy.
Meneekö oikeasti näin? Saan työttömyystukea ja asumistukea, kunhan päätökset tulee, summia en vielä tiedä. Ei kai niiden lisäksi voi saada toimeentulotukea? Onko tuet oikeasti niin vähän, että päälle tulee toimeentulotuki? Mitä ihmettä???
ap (vielä enemmän apua)
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ruhtinaallisesti verrattuna siihen, mitä opiskelijat voivat saada maksimissaan asumislisänä.
Useimmat työttömät on entisiä opiskelijoita.
Mulla on vuokra 550 ja as.tuki 150 e. Ei Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Joo tiedän, mutta se että joku saa vielä vähemmän ei nyt auta yhtään. Ylipäänsä köyhien usuttaminen vastatusten ei auta ketään. Syylliset on ihan jossain muualla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vuokra 550 ja as.tuki 150 e. Ei Helsinki.
No sit sulla on muita tuloja tai ansiosidonnainen.
Toimeentulotukea voi saada jos ei ole säästöjä eikä omaisuutta ja teoreettisissa laskelmissa vuokran jälkeen jää käteen alle 595 e kuussa.
Kelan sivulla on sellainen laskuri millä voi arvioida paljon saisit tukea.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea voi saada jos ei ole säästöjä eikä omaisuutta ja teoreettisissa laskelmissa vuokran jälkeen jää käteen alle 595 e kuussa.
En tiedä ketään, kenelle jäisi tuollasia summia. :D
Ap; soita Kelaan ja selvitä asia. Ikävä tilanne, toivon että asiat järjestyy. Voimia Sinulle!
Ei jää 595€ käteen siitä MAKSAT VUOKRAN OMAVASTUUN! Asumistuki kattaa vain 70%....... jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ap; soita Kelaan ja selvitä asia. Ikävä tilanne, toivon että asiat järjestyy. Voimia Sinulle!
Tervetuloa tähän päivään, ei sinne enää soitella. Kelan sivuilla on chatbotti, joka ei osaa vastata mihinkään. On tehtävä hakemukset ja odotettava, mikä arpa osuu kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kokopäivätyössäkäyville jää muutaman sadan euron vuokran jälkeen käteen kuutisensataa euroa vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Ei jää 595€ käteen siitä MAKSAT VUOKRAN OMAVASTUUN! Asumistuki kattaa vain 70%....... jos sitäkään.
Tiedän kyllä. Jos luit aloituksen, sanon siinä sen summan 394,10€ ja sen pienuutta kauhistelen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kokopäivätyössäkäyville jää muutaman sadan euron vuokran jälkeen käteen kuutisensataa euroa vähintään.
Niin, dorka. Tässä oli kyse tuilla elävistä. Työssäkäyvien tilanne on täysin eri. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Pian nuo säästöt on syöty ja alat saamaan toimeentulotukea jossa tuon asunnon vuokra hyväksytään kokonaan, tämä siis jos ei uutta työtä löydy.
Ei muuten hyväksytä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa tähän päivään, ei sinne enää soitella. Kelan sivuilla on chatbotti, joka ei osaa vastata mihinkään. On tehtävä hakemukset ja odotettava, mikä arpa osuu kohdalle.
Kyllä voi soittaa myös. Kelan sivuilla löytyy puh numerot , eri tukien puh numerot. Olen itse asioinnut tällä tavalla Kelan kanssa kuukauden sisällä, ja useasti ennen sitäkin, siis saa puhua ihan elävän virkailijan kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi soittaa myös. Kelan sivuilla löytyy puh numerot , eri tukien puh numerot. Olen itse asioinnut tällä tavalla Kelan kanssa kuukauden sisällä, ja useasti ennen sitäkin, siis saa puhua ihan elävän virkailijan kanssa!
Mutta ne virkailijatkaan ei pysty sanomaan varmaksi yhtään mitään, joten se on ihan yhtä tyhjän kanssa.