Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjetön paniikki! (Hiv-testi)

Vierailija
08.02.2016 |

Olen tyhmä, niin helvetin tyhmä ja peloissani. Harrastin suojaamatonta seksiä baarista bongatun yhden illan jutun, reilun parikymppisen suomalaisen miehen kanssa yli 2 vuotta sitten. Nykyisen mieheni kanssa ollaan seurusteltu puolisentoista vuotta. Testit otettiin tietysti paitsi hiv, koska hoitajan mukaan ei ole riskiä jollei kumppani ole ulkomaalainen tai muuten riskiryhmään kuuluva. Viikko sitten pelko iski todella, entä jos kannankin hiv:ta tietämättäni ja olen tartuttanut myös rakkaani? Sehän voi olla oireeton useita vuosia. Torstaina olin verikokeessa ja tuloksia saa odotella keskiviikkoon. Tuntuu että kuolen. En pysty ajattelemaan mitään muuta kuin kuinka olen pilannut omani ja mieheni elämän. Pelkään että tulos on positiivinen, rangaistuksena menneistä yhden yön jutuista, joista suojaamattomia ei tosin ollut kuin tuo 1. Olen itse parikymppinen nainen, auttakaa olkaa kilttejä :( tuntuu että sekoan

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin noin puolet suomen Hiv tartunnoista tartuu miesten ja naisten välillä.

Nämä henkilöt kertovat niin, vaikka kyseessä ovat homoseksi ja ruiskuhuumeet.

Vierailija
62/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elin aikanaan samanlaisessa pelossa, olin aivan varma että mulla on hiv. Parikymppisenä oli erään kostean illan päätteeksi säätöä jonkun täysin tuntemattoman jäbän kanssa, en jälkeenpäin muistanut oliko kondomi ollut käytössä vai ei. Tästä episodista noin 4 viikon päästä mulle tuli järkyttävän kova kurkkukipu, imusolmukkeet turposivat ja kuume nousi korkealle. Olin aivan varma, että olin saanut hiv:n. Elin pelkoni kanssa vuosia ja pelkäsin että olin tartuttanut mieheni, jonka kanssa olin nopeasti tuon episodin jälkeen aloittanut seurustelun. Tulin raskaaksi ja raskaana ollessahan kaikilta tarkastetaan verrn vasta-aineet, myös hiv. Kun negatiivinen tulos tuli, tuntui kuin vuori olisi siirtynyt sydämeltäni. Eli summa summarum: hiv on harvinainen, ja täytyy käydä todella todell huono tuuri että sen kerrasta saat. Lisäksi hiviin sopivat oireet eivät aina tarkoita että tartunta olisi tapahtunut. Oman mielenrauhan vuoksi kannattaa mielummin mennä heti testiin, ettei asiaa tarvitse miettiä vuositolkulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jonkun muun mielestä outoa jos käyt testeissä niin ei oteta HIV:tä ? Ulkomaalainen tai riskiryhmä? Et sen sun nykyisen ois pitänyt vähintään olla homo/mamu/narkkari tai sun vastaavasti. 

Mulla on kai sit vaan vähän eri kokemukset. 

Miks se HIV-testi pitäis ottaa? Käytäntö on osoittanu, et koskaan ei mitään löydy.

Toivottavasti sinä et ole niitä jotka näitä sukupuolitestejä tekee! Jos jollain tulee epäily että voisi olla taudin kantaja tulee se tarkistaa, sillä HIV ei näy missään muussa kuin testissä. Juuri ne jotka ovat positiivisia ja jotka eivät tiedä sitä levittävät HIV:tä.

Ihmiset nyt on vauhkoja mitä omituisimmista asioista. Ei mikään yhteiskunta voi perustua sille, että ruvetaan ottamaan selvää epätodennäköisistä asioista, kun vaan joku jotain epäilee.

Vierailija
64/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhotuppa nyt. Eikö sen hiv testin saa tehtyä myös jos haluaa? Jos se yhden illan kumppani oli suomalainen ja nuori niin tuskin sillä hiviä on. :)

Paitsi jos se on vaikka pannut suomalaista nuorta naista, joka on pannut suomalaista miestä, joka on käynyt thaikuissa huorissa. Noin esimerkiksi. Testiin pitäisi aina ohjata, niin ihmiset saisivat mielenrauhan.

Kun missään tällaisessa tapauksessa ketjussa se hiv ei tartu, niin ihan turha huoli. Paitsi se suomalainen mies on voinut saada hivin, jos on käynyt MIEShuorissa. Mutta tästäkään ei ole huolta muille ketjussa.

Ihme kieltäjä, kyllä se on suomalaisten miesten suojaamaton seksi naispuolisten (ulkomaisten) prostituoitujen kanssa joka yleisin tartuntatapa suomessa heterosuhteissa.

lainaus THL sukupuolitaudit HIV

"Maailmassa elää yli 35 miljoonaa HIV-tartunnan saanutta, suurin osa matalan ja keskitulotason maissa. Valtaosa tartunnoista on saatu heteroseksissä, mutta pääasiallinen tartuntatapa vaihtelee alueittain."

Vierailija
65/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhtään helpottaa, niin olen harrastanut suojaamatonta seksiä parinkymmenen miehen kanssa ja en käynyt edes vuosiin testeissä. Vasta kun menin testeihin, niin tulosten odottamisesta menin ihan paniikkiin. Ei ollut mitään tauteja ja tämän jälkeen en ole harrastanut edes irtosuhteita. Ja jos niin vaatisin kumin tai ei heruisi seksiä.

Miksi ihmeessä vaadit kumia, kun olet saanut vastaansanomattoman todistuksen siitä, että mitään tauteja tuskin tarttuu? Kieroa logiikkaa...

Vierailija
66/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiv-testi otetaan silloin kun henkilöllä on ollut riski saada tartunta. Hoitohenkilökunnan tehtävä on tavallaan arvioida, onko riski ollut vai ei. Koska on pelkääjiä jotka juoksevat testissä joka viikko. Siksi siinä on ns. riskiarvio. Ja myös ihmiset kuvittelevat saavansa hivin vaikka mistä, ilman oikeaa riskikontaktia. Mutta suojaamaton yhdyntä on aina riski. Silloin testi pitäisi ottaa. 

Vierailija
67/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhotuppa nyt. Eikö sen hiv testin saa tehtyä myös jos haluaa? Jos se yhden illan kumppani oli suomalainen ja nuori niin tuskin sillä hiviä on. :)

Paitsi jos se on vaikka pannut suomalaista nuorta naista, joka on pannut suomalaista miestä, joka on käynyt thaikuissa huorissa. Noin esimerkiksi. Testiin pitäisi aina ohjata, niin ihmiset saisivat mielenrauhan.

Kun missään tällaisessa tapauksessa ketjussa se hiv ei tartu, niin ihan turha huoli. Paitsi se suomalainen mies on voinut saada hivin, jos on käynyt MIEShuorissa. Mutta tästäkään ei ole huolta muille ketjussa.

Ihme kieltäjä, kyllä se on suomalaisten miesten suojaamaton seksi naispuolisten (ulkomaisten) prostituoitujen kanssa joka yleisin tartuntatapa suomessa heterosuhteissa.

lainaus THL sukupuolitaudit HIV

"Maailmassa elää yli 35 miljoonaa HIV-tartunnan saanutta, suurin osa matalan ja keskitulotason maissa. Valtaosa tartunnoista on saatu heteroseksissä, mutta pääasiallinen tartuntatapa vaihtelee alueittain."

Hiv on itseraportoitu tauti Suomessa. Ei pidä paikkaansa, että heteroseksi (ulkomaalaistenkaan) huorien kanssa olisi millään lailla minkäänlainen tartuntatapa hiville suomalaisille.

Jos ulkomailla, Afrikassa varsinkin, on tietyt oireet, niin diagnisoidaan hiviksi, vaikka oireet täsmäisivät malariaan. Tämä käytäntö on vähentynyt, ja kappas, samalla ovat vähentyneet hiv-tapauksetkin.

Vierailija
68/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainaus THL:län sivuilta

"HIV-tartunnan voi saada Suomessakin. Matkalla riskit kuitenkin lisääntyvät, koska HIV on lähes kaikkialla maailmassa yleisempi kuin Suomessa 

"Noin puolet suomalaisten tartunnoista saadaan ulkomailla. Suhteessa eniten ulkomaantartuntoja on miesten heteroseksin kautta saaduissa tapauksissa, joista yli puolet on saatu ulkomailla. Miesten heteroseksitartunnoissa korostuvat etenkin Thaimaassa, Venäjällä ja Virossa saadut tartunnat. Näihin maihin suomalaiset matkustavat runsaasti ja näissä HIV-infektion esiintyvyys on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa"

Taitaa olla huorissa käyjä tämä joka jankkaa että muka heteroseksistä ei muka olisi mahdollista saada HIV:tä. 

Kuka mies kertoo suoraan naisellensa että käy huorissa ja ei käytä kondomia. Varmaan aika harva, ja bingo niin on taas yksi lisää jolla voi olla HIV.

Vierailija
69/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhtään helpottaa, niin olen harrastanut suojaamatonta seksiä parinkymmenen miehen kanssa ja en käynyt edes vuosiin testeissä. Vasta kun menin testeihin, niin tulosten odottamisesta menin ihan paniikkiin. Ei ollut mitään tauteja ja tämän jälkeen en ole harrastanut edes irtosuhteita. Ja jos niin vaatisin kumin tai ei heruisi seksiä.

Miksi ihmeessä vaadit kumia, kun olet saanut vastaansanomattoman todistuksen siitä, että mitään tauteja tuskin tarttuu? Kieroa logiikkaa...

Vaikka mulla kävi hyvä tuuri, ettei mikään tauti tarttunut tai juuri nämä miehet sattuivat olemaan taudittomia, niin en näe mitään syytä jatkaa vastuutonta käyttäytymistä. En halua enää koskaan kokea sitä paniikkia, enkä ajatusta siitä, että olisin tartuttanut jonkun sukupuolitaudin toiseen ihmiseen. Kelpasiko vastaus?

Vierailija
70/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta suojaamaton yhdyntä on aina riski. Silloin testi pitäisi ottaa. 

Ei kyllä herran pieksut suojaamaton yhdyntä heteroseksissä koskaan ole hiv-riski. Ja nämä terkkarit tietävät sen hyvin.

Vierailija
71/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tyhmä, niin helvetin tyhmä ja peloissani. Harrastin suojaamatonta seksiä baarista bongatun yhden illan jutun, reilun parikymppisen suomalaisen miehen kanssa yli 2 vuotta sitten. Nykyisen mieheni kanssa ollaan seurusteltu puolisentoista vuotta. Testit otettiin tietysti paitsi hiv, koska hoitajan mukaan ei ole riskiä jollei kumppani ole ulkomaalainen tai muuten riskiryhmään kuuluva. Viikko sitten pelko iski todella, entä jos kannankin hiv:ta tietämättäni ja olen tartuttanut myös rakkaani? Sehän voi olla oireeton useita vuosia. Torstaina olin verikokeessa ja tuloksia saa odotella keskiviikkoon. Tuntuu että kuolen. En pysty ajattelemaan mitään muuta kuin kuinka olen pilannut omani ja mieheni elämän. Pelkään että tulos on positiivinen, rangaistuksena menneistä yhden yön jutuista, joista suojaamattomia ei tosin ollut kuin tuo 1. Olen itse parikymppinen nainen, auttakaa olkaa kilttejä :( tuntuu että sekoan

Siis eikö suomalaiselta voi saada hiviä?

Vierailija
72/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka mulla kävi hyvä tuuri, ettei mikään tauti tarttunut tai juuri nämä miehet sattuivat olemaan taudittomia, niin en näe mitään syytä jatkaa vastuutonta käyttäytymistä. En halua enää koskaan kokea sitä paniikkia, enkä ajatusta siitä, että olisin tartuttanut jonkun sukupuolitaudin toiseen ihmiseen. Kelpasiko vastaus?

Ei tietenkään kelvannut. Ihan itse tiedät, että ainakin 20 miehen kanssa suojaamatonta seksiä. Ja tulos, ei tauteja. Ja sitten huolestutaan. Ihan ihmeellistä!

Vierailija
73/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö suomalaiselta voi saada hiviä?

Totta kai voi. Homot ja narkkarit voi saada, ja harvoin verensiirrosta. Muut tapaukset on lähinnä kuvittelua.

Vierailija
74/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muka hiv tarttuis helposti vain homoseksissä?? Naisiin virus tarttuu helpommin.

Ajatteleeko vieläkin jotkut että hiv on vain homojen hommaa?

Homojen, narkkarien ja verensiirrot. Eipä pahemmin muilla ole.

Ai muilla ei muka ole hiviä?

Mitenkähän se sitten leviää Afrikan maissa kulovalkean tavoin? Tuskinpa pelkkien persepanojen avulla.

Narkkareilla Suomessa HIV on harvinaistunut koska saavat ilmaiseksi hakea päihdepalvelupisteistä puhtaita värkkejä ja saavat myös tietoa ja valistusta.

Päivitä tietosi.

Plus sit on nämä itäsuomalaiset miehet jotka käyvät naapurimaassa 'vierailulla' tai ostavat Suomesta prostituioitujen palveluja. Onneksi hekin saavat yleensä vaan hepatiitin. 

Vierailija
75/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta suojaamaton yhdyntä on aina riski. Silloin testi pitäisi ottaa. 

Ei kyllä herran pieksut suojaamaton yhdyntä heteroseksissä koskaan ole hiv-riski. Ja nämä terkkarit tietävät sen hyvin.

Ehkä HIV mahdollisuus on pieni, mutta ei se ole poissuljettu. Yleisin sukupuolitauti on klamydia 13 565 kpl vuonna 2015  ja huom. nämä on todennetut taudit.

Jossainpäin Suomea on nykyään opiskelijoiden mahdollista tehdä postitse klamydiatesti ja niiden kautta on löytynyt enemmän klamydiaa kuin ennen.

Vierailija
76/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"HIV-tartunnan voi saada Suomessakin. Matkalla riskit kuitenkin lisääntyvät, koska HIV on lähes kaikkialla maailmassa yleisempi kuin Suomessa 

"Noin puolet suomalaisten tartunnoista saadaan ulkomailla. Suhteessa eniten ulkomaantartuntoja on miesten heteroseksin kautta saaduissa tapauksissa, joista yli puolet on saatu ulkomailla. Miesten heteroseksitartunnoissa korostuvat etenkin Thaimaassa, Venäjällä ja Virossa saadut tartunnat. Näihin maihin suomalaiset matkustavat runsaasti ja näissä HIV-infektion esiintyvyys on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa"

Taitaa olla huorissa käyjä tämä joka jankkaa että muka heteroseksistä ei muka olisi mahdollista saada HIV:tä. 

Kuka mies kertoo suoraan naisellensa että käy huorissa ja ei käytä kondomia. Varmaan aika harva, ja bingo niin on taas yksi lisää jolla voi olla HIV.

Tulen tässä välissä kertomaan, että se, joka tällä palstalla syyttää jotakuta jankkaamisesta, on joka ainoan kerran ollut typerys.

Ei mulla muuta. Jatka typeryyttäsi.

Vierailija
77/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikatestillä asia selviää heti siinä odottaessa. En tosin tiedä saako sitä joka tk:ssa, ite kävin aikoinaan Helsingin vinkissä (ruiskujenvaihtopaikka) testissä. Ja en ole narkkari mutta siellä voi asioida nimettömänä, saa myös ilmaiset hepatiittirokotukset sieltä.

Vierailija kirjoitti:

Mä oon niin paniikissa enkä mitenkään pysty odottamaan sitä tietoa keskiviikkoon saakka. Ja ihan turha sanoa että hiv ei ole nykypäivänä kuolemantuomio, mun elämä hajoaa pirstaleiksi siinä vaiheessa jos positiivinen tulos tulee keskiviikkona.

Vierailija
78/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy laskuri josta voitte katsoa kuinka monen kanssa olette olleet sängyssä. Mieti sitten kuinka monen entisen kanssa olet käyttänyt kumia ja onko hän käyttänyt kumia omien entisten kanssa.... Toisin sanoen kondomin käyttö kannattaa. https://onlinedoctor.lloydspharmacy.com/blog/sex-degrees/

Itselläni 30 seksipartneria, epäsuoria seksikontakteja laskennallisesti heidän kauttaan siis 14 939 557kpl. Itse käytin 29 kanssa kondomia, viimeisen 1 kanssa alussa kondomi, nyt sukupuolitestien jälkeen ei kondomia koska haluamme lapsen.

Vierailija
79/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä sain hiv:n mieheltäni, joka oli kotoisin Kongosta. Kyllä sitä ihminen voi olla sinisilmäinen ja tyhmä! Nyt saan siitä kärsiä. Voimia muillekkin! Muistakaa käyttää kondomia!

Vierailija
80/139 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulen tässä välissä kertomaan, että se, joka tällä palstalla syyttää jotakuta jankkaamisesta, on joka ainoan kerran ollut typerys.

Ei mulla muuta. Jatka typeryyttäsi.

OK, ehkä sitten onkin useampia ihmisiä joilla on väärät tiedot sukupuolitautien leviämisestä. Tässä viestiketjussa ollut useampi viesti,  jossa kielletään että hiv ei tartu heteroseksissä, ja oletin että se on yksi ja sama ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän