Järjetön paniikki! (Hiv-testi)
Olen tyhmä, niin helvetin tyhmä ja peloissani. Harrastin suojaamatonta seksiä baarista bongatun yhden illan jutun, reilun parikymppisen suomalaisen miehen kanssa yli 2 vuotta sitten. Nykyisen mieheni kanssa ollaan seurusteltu puolisentoista vuotta. Testit otettiin tietysti paitsi hiv, koska hoitajan mukaan ei ole riskiä jollei kumppani ole ulkomaalainen tai muuten riskiryhmään kuuluva. Viikko sitten pelko iski todella, entä jos kannankin hiv:ta tietämättäni ja olen tartuttanut myös rakkaani? Sehän voi olla oireeton useita vuosia. Torstaina olin verikokeessa ja tuloksia saa odotella keskiviikkoon. Tuntuu että kuolen. En pysty ajattelemaan mitään muuta kuin kuinka olen pilannut omani ja mieheni elämän. Pelkään että tulos on positiivinen, rangaistuksena menneistä yhden yön jutuista, joista suojaamattomia ei tosin ollut kuin tuo 1. Olen itse parikymppinen nainen, auttakaa olkaa kilttejä :( tuntuu että sekoan
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu. HIV:n tarttumiseen normiseksissä on todella pieni riski, täytyisi olla rikkinäiset limakalvot molemmilla jotta tarttuisi, koska se tarttuu vain veren välityksellä. Oletko jostain saanut tietää että silloisella yhden yön jutullasi olisi HIV? Jos et, niin unohda pelkosi. Ja vaikka olisikin niin korostan että tartuntariski on pieni, paljon suurempi on samojen neulojen käytöllä, homoseksissä, jne. Lue netistä lisää niin tiedät enemmän ja pääset turhista peloista. Tsemppiä.
Ai ihan uutta tietoa sulla, että hiv ei tarttuisikaan spermasta???!! Kuule käypä itse lukemassa oikeaa tietoa netistä, ennen kuin tulet tänne jupisemaan vääriä tietojasi!
lainaus sivustolta parempaa elämää.fi
HIV:n tarttuminen
HIV voi tarttua suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä. Tartunnan mahdollisuus on olemassa, jos limakalvoille tai rikkoutuneelle iholle päätyy virusta sisältävää kehon nestettä eli verta, siemennestettä, miehen virtsaputken suulle erittyvää limaista nestettä eli “touhutippoja” tai emättimen eritettä. Kondomin oikeanlainen käyttö yhdynnässä suojaa tartunnalta.
Tartuntariskiin vaikuttavat monet tekijät. Muut samanaikaiset sukupuolitaudit kuten herpes, klamydia, tippuri ja kuppa voivat lisätä HIV:n tarttumisriskiä.
Mä oon niin paniikissa enkä mitenkään pysty odottamaan sitä tietoa keskiviikkoon saakka. Ja ihan turha sanoa että hiv ei ole nykypäivänä kuolemantuomio, mun elämä hajoaa pirstaleiksi siinä vaiheessa jos positiivinen tulos tulee keskiviikkona.
Miksi muka hiv tarttuis helposti vain homoseksissä?? Naisiin virus tarttuu helpommin.
Ajatteleeko vieläkin jotkut että hiv on vain homojen hommaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka hiv tarttuis helposti vain homoseksissä?? Naisiin virus tarttuu helpommin.
Hiv tarttuu helpommin anaaliseksissä, koska peräsuolen limakalvot eivät kestä mekaanista rasitusta samalla tavalla kuin emätin.
Hiv-testin saa kyllä jos haluaa ja epäilee altistuneensa.
Harvalla suomalaisella on HIV. Todennäköisemmin suojaamattomasta seksistä saa klamydian tai muun taudin kuin hivin.
Kuten ketjussa on aiemminkin jo sanottu, että suomalaisten HIV-tartunnat ovat suurimmaksi osaksi ulkomaan tuliaisia (esim. Afrikan maista, Venäjältä tai Thaimaasta).
Nyt AP rauhoitut ja et hysterisoi asialla. Ajattele järkevästi ja älä elättele mitään kauhuskenaarioita.
Vierailija kirjoitti:
Homojen, narkkarien ja verensiirrot. Eipä pahemmin muilla ole.
Vierailija kirjoitti:
En pelkää mitään muuta sairautta kuin tätä, koska jos se minuun olisi tarttunut typeryyteni ansiosta, olisi se nyt myös kumppanillani ja olisin pilannut hänen elämänsä. En antaisi itselleni ikinä anteeksi.
Mä voin kertoa, että kun sä keskiviikkona saat negatiivisen testituloksen niin ensi viikolla sä keksit uuden taudin, jolla voit pilata/oot ehkä jo pilannut oman ja kumppanisi elämän.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon niin paniikissa enkä mitenkään pysty odottamaan sitä tietoa keskiviikkoon saakka. Ja ihan turha sanoa että hiv ei ole nykypäivänä kuolemantuomio, mun elämä hajoaa pirstaleiksi siinä vaiheessa jos positiivinen tulos tulee keskiviikkona.
No ajattele hyvä ihminen nyt järjellä.
Laskepa huviksesi, kuinka todennäköistä on että olet saanut hivin?
Sitten rauhoitut ja annat asian olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteleeko vieläkin jotkut että hiv on vain homojen hommaa?Homojen, narkkarien ja verensiirrot. Eipä pahemmin muilla ole.
Ai muilla ei muka ole hiviä?
Mitenkähän se sitten leviää Afrikan maissa kulovalkean tavoin? Tuskinpa pelkkien persepanojen avulla.
Narkkareilla Suomessa HIV on harvinaistunut koska saavat ilmaiseksi hakea päihdepalvelupisteistä puhtaita värkkejä ja saavat myös tietoa ja valistusta.
Päivitä tietosi.
Tottakai on todella epätodennäköistä mutta jollekkin se paska nakki aina napsahtaa.
Afrikassa on leviämiselle otollinen alusta kun väkeä on paljon, muitakin tauteja liikkuu paljon ja esim. nälän takia on heikentynyt vastustuskyky. Se että nainen ympärileikataan ei ainakaan vähennä mahdollisuutta HIV tarttumiseen. Joten normi seksi on afrikkalaiselle pahempi HIV tarttumisen kannalta kuin suomalaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Jos et tiedä toisen olleen hiv positiivinen voitat todennäköisemmin lotossa kuin olet saanut hiv:n.
Yleensä hiv tarttuu sellaiselta joka ei tiedä olevansa positiivinen. Rauhoitu toki. Hiv ei ole rangaistus jostain entisestä elämästä vaikka moni niin tuntuu luulevankin. Nyt menet testii, vaikka pikatestiin (20min), niin ei tarvitse panikoida. Elämä jatkuu vaikka testi olisi positiivinen (mitä en usko). Mikään vakuutelu ja tartuntariskin tilaston analysointi ei yleensä helpota pelkääjää. Siksi kannattaa vain mennä testii mahdollisimman pian. Jos tulos sattuisikin olemaan positiivinen, niin alkujärkytyksen jälkeen elämä jatkuu yllättävän samanlaisena kuin ennen tartuntaakin.
Vierailija kirjoitti:
hoitajan mukaan ei ole riskiä jollei kumppani ole ulkomaalainen tai muuten riskiryhmään kuuluva.
Jos tämä on totta niin vähänkö tyhmä hoitaja. Ja mistäs tiedät ettei kaveri kuulunut mihinkään riskiryhmään; ettei ole esim. käynyt Thaimaassa tai Virossa huorissa? No joo ei varmaan sinua juuri nyt auta... mutta hyvä että rohkaistuit menemään testiin.
HIV muuten nykyään pysyy lääkkeillä ihan kohtalaisen hyvin hallinnassa, ei ole sellainen kuolemantuomio kuin parikymmentä vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteleeko vieläkin jotkut että hiv on vain homojen hommaa?Homojen, narkkarien ja verensiirrot. Eipä pahemmin muilla ole.
Mitenkähän se sitten leviää Afrikan maissa kulovalkean tavoin? Tuskinpa pelkkien persepanojen avulla.
Narkkareilla Suomessa HIV on harvinaistunut koska saavat ilmaiseksi hakea päihdepalvelupisteistä puhtaita värkkejä ja saavat myös tietoa ja valistusta.
Päivitä tietosi.
Kukahan ei ole päivittänyt tietojaan? Joo, muilla ei pahemmin ole hiviä. Afrikassa hiv ei leviä kulovalkean tavoin. Luvut ovat liioiteltuja. Alkujaan, koska Afrikassa ollaan köyhiä, niin hiv-testit oli harvinaisia. Ihmisillä vaan oletettiin olevan hiv. Nykyään nuo luvut on paljon pienempiä kuin ennen. Toki Afrikassa on silti hiviä. Ja enemmän kuin vaikkapa Euroopassa. Selittyy sillä, että köyhyys on hyvä sikiämisalusta vaikka mille taudille. Ja, gäsp! Afrikassakin on homoja! Ai kummaa! Ja narkkareitakin! Ja äärimmäisen köyhänä paikkana... Narkkareilla hiv ainakin johonkin aikaan harvinaistui Suomessa, koska puhtaat ruiskut. Olenko muuta väittänyt?
Pakko korjata, että Suomessa ruiskuhuumeiden käyttäjillä todetaan hiviä vain pari kappaletta vuosittain. Kiitos noiden piikkien vaihtopaikojen. Jotenkin tuntuu, että kaikki kuvittelee hiv+huumeidenkäyttäjien olevan suuri ryhmä. Vaikka heillä on iso riski, he ovat valveutuneita ja suojautuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivitä tietosi.
komppaan tätä: vuonna 2015 THL ilmoitetut tartuntatilastoissa HIV:n huumeruiskuista oli saanut 5 henkilöä, seksistä 103 henkilöä, 60 ei ilmoitettu kummasta.
Miehiä oli 131 ja naisilla vuonna 2015 41kpl todennettua tartuntaa. Heteroseksistä oli saanut 36 kpl miestä ja naiset heteroseksistä 22. Miesten välisessä seksissä tartuntoja oli 43.
Suomessa on 3513 suomen kansalaista jolla on todettu HIV. Ulkomaisten virusten kantajia en nyt tiedä.
Kertooko se että miehillä on heteroseksissäkin enemmän tartuntoja, siitä että pannaan samoja naisia kuin muut paljaalla/ naiskennellaan huumeidenkäyttäjiä vai siitä että ollaan käyty huorissa ja sittenkin vielä pannaan paljaalla?? Älytöntä kuitenkin.
AP sinun kannattaa rauhoittua. Jos et voi rauhoittua ja ahdistaa liikaa niin soita terveyskeskukseen ja kysy voitko päästä juttelemaan vaikka terveydenhoitajan/ lääkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko korjata, että Suomessa ruiskuhuumeiden käyttäjillä todetaan hiviä vain pari kappaletta vuosittain. Kiitos noiden piikkien vaihtopaikojen. Jotenkin tuntuu, että kaikki kuvittelee hiv+huumeidenkäyttäjien olevan suuri ryhmä. Vaikka heillä on iso riski, he ovat valveutuneita ja suojautuvat.
Ja sen verran fiksuja, että sanovat saaneensa hivin heteroseksistä, jos saavat sen hivin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivitä tietosi.
komppaan tätä: vuonna 2015 THL ilmoitetut tartuntatilastoissa HIV:n huumeruiskuista oli saanut 5 henkilöä, seksistä 103 henkilöä, 60 ei ilmoitettu kummasta.
Miehiä oli 131 ja naisilla vuonna 2015 41kpl todennettua tartuntaa. Heteroseksistä oli saanut 36 kpl miestä ja naiset heteroseksistä 22. Miesten välisessä seksissä tartuntoja oli 43.
Suomessa on 3513 suomen kansalaista jolla on todettu HIV. Ulkomaisten virusten kantajia en nyt tiedä.
Kertooko se että miehillä on heteroseksissäkin enemmän tartuntoja, siitä että pannaan samoja naisia kuin muut paljaalla/ naiskennellaan huumeidenkäyttäjiä vai siitä että ollaan käyty huorissa ja sittenkin vielä pannaan paljaalla?? Älytöntä kuitenkin.
AP sinun kannattaa rauhoittua. Jos et voi rauhoittua ja ahdistaa liikaa niin soita terveyskeskukseen ja kysy voitko päästä juttelemaan vaikka terveydenhoitajan/ lääkärin kanssa.
Homot ja narkkarit ovat hiv-"epidemian" alusta lähtien väittäneet saaneensa hivin heteroseksistä. Tämä on totuus, jota ei millään haluta myöntää.
Oon kerran saanut itseni aivan hysteriaan tuolla samalla ajatuksella. Pelästyin kun selvisi, että mies jota tapailin tiiviisti paneskeli muitakin. Olin niin paniikissa, että äiti vei minut päivystykseen rauhoittavaa saamaan. Älytön juttu, oikeasti oireilin sillä hetkellä muuta jännittävää asiaa. Ihminen saa itsensä halutessaan aivan vauhkoksi, olen kaikilla muilla mittareilla nimittäin aivan rohkea ja reipas.