Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n kuukausilitteen juttu some-lynkkauksesta (ja mm. Teri Niitistä)..

Vierailija
08.02.2016 |

Onko jo käsitelty täällä? Täytyy sanoa, että puhuttelevin Heasarin juttu pitkiin aikoihin. En yleensä edes pahemmin heitä kuraa somessa, mutta tuon Teri Niitin tapauksessa heitin. Oli aika kylmäävää nähdä tuossa artikkelissa myös oma kommenttini täältä Vauva.fi:sta (se heti tokana oleva). Myönnetään, olin mukana lynkkaamassa.

Some voi nostaa jonkun tuntemattomuudesta julkisuuteen tunneissa. Ja voi tehdä sen hyvällä tavalla tai sitten huonolla. Oma tarkoitukseni ei ollut osallistua mihinkään joukkotuhoamiseen, vaan esittää vain ja ainoastaan oma mielipiteeni, kun olin niin harmistunut. Tajuan nyt, että ei ne yksittäiset mielipiteet mitään, mutta kun niitä on lauma ...Terin päivitys oli aivopieru, se olisi pitänyt ottaa aivopieruna, eikä mennä henkilökohtaisuuksiin. Joka ikinen meistä sanoo välillä jotain typerää. Ei me rynnätä kadullakaan kenenkään kimppuun, jos jotain epämieluisaa sivukorvalla kuullaan, miksi sitten täällä?

Itse aion muuttaa tapani. Anteeksi Teri. Jokainen meistä mokaa joskus.

http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1454652832559

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet ei edes jaksanu lukea artikkelia ja jatkaa suoltamista. :D Olette varmaan niitä jotka potkivat potkittuja. Tai aivottomia kanoja joiden on pakko jatkaa ja jatkaa koska "kaveritkin on samaa mieltä" tai "mielipidettä ei voi vaihtaa".

Vierailija
82/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä aamuna näyttää olleen Aino-Kaisa Saarinen kiusaamisen kohteena. Erehtyi toivomaan luomusynnytystä. Äiti somessa on kyllä pimeä olento.

Joo. Tuli tosi paha mieli kun luin Saarisen kommentit humalassa synnyttämisestä.

Kaksi lasta olen synnyttänyt, aivan sairaan kovassa kännissä :(

Mikä oikeus Saarisella on paheksua minun tapaani hoitaa synnytyskipua? Käytin ilokaasua, joka on vauvalle täysin turvallinen keino, en alkoholia.

Saarisen kommenttia en ole tätä ennen kommentoinut missään. Ihan vaan itsekseni ollut pahoilla mielin. Kylläpä olenkin kamala kiusaaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on törkeämpää

a) kuvata salaa imettävää äitiä ja lasta ja ladata kuva loukkaavien kommenttien kera julkiselle insta-tilille

vai

b) paheksua henkilöä, joka toimii niin

Hiukan vaikeeta on nähdä, että teriä kohdeltiin tässä jotenkin väärin. Hänhän tiesi itse jo etukäteen, mitä tulisi tapahtumaan.

Sana "paheksua" on hieman liian lievä sana siitä mitä somessa nähtiin.

Vierailija
84/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oli Teriltä tietoinen teko, saada julkisuutta ja paistatella julkisuuden valokeilassa, edes hetken aikaa. Suurimmalle osalle tuo tyyppi oli tuntematon ja ehkä halusi potkua uralleen, hinnalla millä hyvänsä.

Jos olisi toisin, julkisuuden henkilönä hänen olisi pitänyt tietää, mihin tuollaiset kommentit johtaa, mutta hän otti tietoisen riskin ja sai sen mitä hän omissa alkukommenteissaan halusi.

Se, että kannattiko, se nähdään vuoden, kahden vuoden kuluttua, miten hänen julkisuudelleen ja uralleen käy.

Itse luulen, Terin olevan vain yksi lyhyt tähden lento julkisuuden valokeilassa ja työssään, eikä rautaista ammattitaitoa, ikinä korvata julkisuutta hakemalla, jos ne vielä sotivat yleisesti hyväksyttyjä asioita.

Vierailija
85/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tästä on syyttää somea

Teri sai mitä halusi. Eikä tämä ole mikään uusi ilmiö, paitsi some leviää nopeasti ja saa valtavat ihmismassat liikkeelle, ennen ne hoidettiin lehtien yleisöosastopalstoilla, joukkotapaamisessa, lasten hiekkalaatikoilla tai juoruakat veivät asian talosta taloon, mutta kaikki tapahtui vain pienemmässä mittakaavassa.

Vierailija
86/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut vielä tuota kuukausiliitteen juttua, mutta minusta Niitin ja Saccon tapauksessa on jotenkin huomionarvoista se, että molempien tiedettiin olevan kohun alkaessa lentokoneessa, ja luultavasti tietämättöminä koko kohusta. Mulle tuli molemmista mieleen jokin sairas ihmiskoe, missä monilta koko kohun aihe unohtui ja haluttiin enää nähdä miten julkisesti nöyryytetty ihminen reagoi kun pääsee näkemään tilanteen. Niitinkin tapauksessa moni kommentoi ihan omalla naamallaan ja nimellään, ettei malta mennä nukkumaan ennen kuin Niitin kone on laskeutunut. Kyllä tämä jotain kertoo näistä kohuilijoista, eikä pelkästään sitä että oltiin kiinnostuneita puhtaasti ja pelkästään imettävien äitien oikeuksista.

Vierailija
87/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pitäisi puhua somelynkkauksista, ei case Niitistä!

Onko  se niin vaikeaa?

Mielipiteitä aloituksesta. Olen jo omani antanut tuolla ylempänä, mutta:

Pitäisiköhän somea yleisesti hillitä vaatimalla kirjautumisiin tarkkoja henkilötietoja, jotta tuollaiset turhat öyhöttämiset saataisiin kuriin.

Vierailija
88/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niittihän se tämän aloituksen ja Hesarin jutun pointti olikin.

Voi sitä av-mamman järjenjuoksua!

Itse puolustin Niittiä, kuten aina haukutuksi joutuvaa. Samoin Vaarasta (case  miesten vähättely)

Huvittavaa todeta, ettei mammat ikinä löydä toimistaan virhettä, saati sitä myönnä.

Mistä kumpuaa tuo omahyväinen "virheettömyys"?

Et sitten kuitenkaan halunnut puolustaa sitä äitiä jota Niitti haukkui?

Otsikko? Keskustelemmeko siitä vai Niitistä ja muusta someraivosta, joka yleensä perustuu luuloihin. Asiat koetaan olevan niin, tai näin. Ja sisälukutaidon olemattomuuteen, kuten itsekin todistit.

Niitti itse yritti lietsoa someraivoa imettävää äitiä kohtaan. Joka toiselle kuoppaa kaivaa...

Miksi haluat liioitella noin hirveästi? Lietsoa someraivoa? Käytöstavoistahan siinä oli kysymys.

Vierailija
89/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niittihän se tämän aloituksen ja Hesarin jutun pointti olikin.

Voi sitä av-mamman järjenjuoksua!

Itse puolustin Niittiä, kuten aina haukutuksi joutuvaa. Samoin Vaarasta (case  miesten vähättely)

Huvittavaa todeta, ettei mammat ikinä löydä toimistaan virhettä, saati sitä myönnä.

Mistä kumpuaa tuo omahyväinen "virheettömyys"?

Et sitten kuitenkaan halunnut puolustaa sitä äitiä jota Niitti haukkui?

Otsikko? Keskustelemmeko siitä vai Niitistä ja muusta someraivosta, joka yleensä perustuu luuloihin. Asiat koetaan olevan niin, tai näin. Ja sisälukutaidon olemattomuuteen, kuten itsekin todistit.

Niitti itse yritti lietsoa someraivoa imettävää äitiä kohtaan. Joka toiselle kuoppaa kaivaa...

Niinkö ymmärsitte? No voi, voi...

Niin, someraivoa lietsoivat kyllä imetysfanaatikot eikä Niitti. 

Vierailija
90/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin juttua en lukenut.

Mutta eikös Teri Niitti ensi itse ollut lynkkaamassa sitä imettävää äitiä. Osoitti hyökkäyksensä kaikkia muitakin imettäviä äitejä kohtaan.

Ja kun äidit eivät hiljaa ottaneet syytöksiä vastaan, niin nyt heitä syytetään Terin lynkkaamisesta. Siis samasta asiasta mitä Teri yritti ensin itse tehdä.

Kylläpä onkin kamalaa kun kun naiset eivät alistu lynkattaviksi vaan pistävät vastaan, antavat samalla mitalla takaisin.

Niitti ei ollut kommentillaan "lynkkaamassa" yhtään ketään, hänhän vain otti kantaa siihen, ettei paljain rinnoin imetys julkisessa tilassa ole hyvää käytöstä.

Vierailija
91/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee jotenkin tunne että tuo Teri Niitti on vain nauttinut tästä huomiosta. Varmasti useampi tietään hänet nimeltä tämän kohun jälkeen. Suomessa ei yleensä rankaista ihmisiä tälläisistä kohuista oikeasti vaan ajatellaan että kaikki julkisuus on hyvästä, tuossa artikkelissakin mainittiin että vain yksi työkeikka peruuntui.

Kyllä muistaa, joo, negatiivisessa mielessä. Miksi tätä niittiä pitäisi sääliä, missä on sääli ja puolustusraivo sitä naista kohtaan, jota salaa kuvattiin ja pilkattiin julkisuudessa?

Kyllä minä sen sofia "pilkkaa-kanssatreenaajaa-somessa" mikälienkin muistan yhä. Negatiivisessa mielessä.

Naista ei pilkattu vaan hänen käytökseensä otettiin kantaa.  Jos pilkasta puhutaan, niin kuvat  Wal-martin joistakin asiakkaista ja heidän pukeutumistyyleistään ovat sitä. Osassa on pohjalla toki se, että pukeutuminen ei ole ollut ihan normien mukaistakaan. Pääpaino on kuitenkin pilkkaamisella. Niitti ei pilkannut imettäjää vauvoineen. 

Vierailija
92/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä aamuna näyttää olleen Aino-Kaisa Saarinen kiusaamisen kohteena. Erehtyi toivomaan luomusynnytystä. Äiti somessa on kyllä pimeä olento.

Mistähän syystä Saarista "kiusataan"?

Minusta hän on ihan itse tullut vapaaehtoisesti itse kertomaan henk.koht.asioitaan julkisuuteen, ilman että ne liittyisi millään tavalla hänen uraansa ja samalla Saarinen ihan itse syyllistää julkisuudessa muita äitejä ja kertoo heidän synnyttävän humalassa ja humala liitetään lähes poikkeuksetta alkoholiin, ovatko muut äidit alkoholisteja, paitsi Saarinen.

Miksi tavis äidit eivät voisi oikaista hänen näkemystään ja ei, he eivät ole synnyttäneet humalassa, vaan saaneet kipulääkettä.

Vierailija
93/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta hän on ihan itse tullut vapaaehtoisesti itse kertomaan henk.koht.asioitaan julkisuuteen, ilman että ne liittyisi millään tavalla hänen uraansa ja samalla Saarinen ihan itse syyllistää julkisuudessa muita äitejä ja kertoo heidän synnyttävän humalassa ja humala liitetään lähes poikkeuksetta alkoholiin, ovatko muut äidit alkoholisteja, paitsi Saarinen.

Miksi tavis äidit eivät voisi oikaista hänen näkemystään ja ei, he eivät ole synnyttäneet humalassa, vaan saaneet kipulääkettä.

Miksi tavisäidit eivät voisi hengähtää syvään ja todeta itsekseen, että kyllä se Aino-Kaisakin saa vielä kokea synnytyksen, toivottavasti turvallisen ja luonnonmukaisen sellaisen. Miksi pitää repiä esikoisen odottaja kappaleiksi, ja vielä nimettömänä huudellen? 

Vierailija
94/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarin juttua en lukenut.

Mutta eikös Teri Niitti ensi itse ollut lynkkaamassa sitä imettävää äitiä. Osoitti hyökkäyksensä kaikkia muitakin imettäviä äitejä kohtaan.

Ja kun äidit eivät hiljaa ottaneet syytöksiä vastaan, niin nyt heitä syytetään Terin lynkkaamisesta. Siis samasta asiasta mitä Teri yritti ensin itse tehdä.

Kylläpä onkin kamalaa kun kun naiset eivät alistu lynkattaviksi vaan pistävät vastaan, antavat samalla mitalla takaisin.

Niitti ei ollut kommentillaan "lynkkaamassa" yhtään ketään, hänhän vain otti kantaa siihen, ettei paljain rinnoin imetys julkisessa tilassa ole hyvää käytöstä.

Tyypillinen  -lukee niin kuin kokee -tapaus tuo ylempi.

Onko muunlaisia mammoja täällä kommentoimassa?

Vierailija
95/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tavisäidit eivät voisi hengähtää syvään ja todeta itsekseen, että kyllä se Aino-Kaisakin saa vielä kokea synnytyksen, toivottavasti turvallisen ja luonnonmukaisen sellaisen. Miksi pitää repiä esikoisen odottaja kappaleiksi, ja vielä nimettömänä huudellen? 

Omaa vittuuntumistaan purkavat etsien jo seuraavaa kohdetta.

Vierailija
96/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

J

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielipidevapaus on meillä kaikilla, eikä ainoastaan julkisuuden henkilöillä, jonka some mahdollistaa myös taviksille.

En ymmärrä, miksi jotkut itkevät ja kokevat itsensä kiusatuksi, kun julkkistyrkky on tuonut julkisuuden alttarille omat henk.koht.asiansa somen riepoteltavaksi, luulisi Saarisen sen myös tietävän. Tai jos ei, kannattaisi kysyä asiantuntijalta omasta mediakäyttäytymistään esim. Saarisen tapauksessa, onhan hän julkisuuden henkilö ja esikuva monelle, jolloin ei voi enää puhua ainoastaan omalla suulla, vaan Hiihtoliiton ja sponsoroiden suulla, johon hän on vapaaehtoisesti sitoutunut.

Vierailija
97/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavikset edustavat vain itseään, eivätkä mielipiteet hetkauta muita ryhmiä, mutta julkisuuden henkilöillä on toisin, koska he eivät puhu ainoastaan omalla suulla, vaan edustavat muita sidosryhmiä esim. Terin tapauksessa muotimaailmaa ja Saarisen tapauksessa Hiihtoliittoa ja sponsoreita eli ei ole samantekevää mitä suustaan päästää, toisin kuin tavis.

Vierailija
98/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ainakaan tullut mieleen, että tuossa nyt muotimaailma puhuu.

Vierailija
99/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä Saarinen sanoi? Iltasanomissa luki näin: "

aarinen kertoo Seutu4-lehdessä miettineensä jo synnytystä. Hän ei ainakaan tässä vaiheessa halua käyttää keinotekoista oksitosiinia.

– Haluan luomusynnytyksen. En halua olla kännissä, kun synnytän."

Tämä ei millään lailla syyllistä muita äitejä. Känni on kansanomainen ilmaisu päihtymystilalle. Lääkityskin aiheuttaa sellaista. Itse olen vedellyt kolmessa synnytyksessä ilokaasua, ja sen tuoma hiprakka tuntui ihan samanlaiselta kuin oluen parin jälkeen.  Täytyy olla aika tosikko, jos tätä pitää syyllistämisenä.  Samat tosikot äitiyden supersuorittajat ilmeisesti raivosivat Niitin tviittaukselle. 

Vierailija
100/122 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavikset edustavat vain itseään, eivätkä mielipiteet hetkauta muita ryhmiä, mutta julkisuuden henkilöillä on toisin, koska he eivät puhu ainoastaan omalla suulla, vaan edustavat muita sidosryhmiä esim. Terin tapauksessa muotimaailmaa ja Saarisen tapauksessa Hiihtoliittoa ja sponsoreita eli ei ole samantekevää mitä suustaan päästää, toisin kuin tavis.

Suomen tämänhetkiset ongelmat johtuvat aika pitkälti "se on ihan sama mitä mä suustani netissä päästän" -mentaliteettiin. Olisi niin paljon terveempää, kun ihmiset noudattaisivat verkossakin isältä ja äidiltä opittuja yksinkertaisia käytöstapoja. 

1. Jos mulla on paha olo, se ei ole toisten vika.

2. Jos mulla ei ole mitään hyvää sanottavaa, voin myös olla hiljaa.

3. Aina ei ole pakko saada viimeistä sanaa, ainakaan jos se sana on haukkumasana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän