HS:n kuukausilitteen juttu some-lynkkauksesta (ja mm. Teri Niitistä)..
Onko jo käsitelty täällä? Täytyy sanoa, että puhuttelevin Heasarin juttu pitkiin aikoihin. En yleensä edes pahemmin heitä kuraa somessa, mutta tuon Teri Niitin tapauksessa heitin. Oli aika kylmäävää nähdä tuossa artikkelissa myös oma kommenttini täältä Vauva.fi:sta (se heti tokana oleva). Myönnetään, olin mukana lynkkaamassa.
Some voi nostaa jonkun tuntemattomuudesta julkisuuteen tunneissa. Ja voi tehdä sen hyvällä tavalla tai sitten huonolla. Oma tarkoitukseni ei ollut osallistua mihinkään joukkotuhoamiseen, vaan esittää vain ja ainoastaan oma mielipiteeni, kun olin niin harmistunut. Tajuan nyt, että ei ne yksittäiset mielipiteet mitään, mutta kun niitä on lauma ...Terin päivitys oli aivopieru, se olisi pitänyt ottaa aivopieruna, eikä mennä henkilökohtaisuuksiin. Joka ikinen meistä sanoo välillä jotain typerää. Ei me rynnätä kadullakaan kenenkään kimppuun, jos jotain epämieluisaa sivukorvalla kuullaan, miksi sitten täällä?
Itse aion muuttaa tapani. Anteeksi Teri. Jokainen meistä mokaa joskus.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on törkeämpää
a) kuvata salaa imettävää äitiä ja lasta ja ladata kuva loukkaavien kommenttien kera julkiselle insta-tilille
vai
b) paheksua henkilöä, joka toimii niinHiukan vaikeeta on nähdä, että teriä kohdeltiin tässä jotenkin väärin. Hänhän tiesi itse jo etukäteen, mitä tulisi tapahtumaan.
Haloo!
Teri ei kuvannut salaa, siinä se istui viereisessä penkissä ja kamera oli kuvakulmasta päätellen ihan näkysällä, hartioiden tasalla.
Muistanet, että lentokoneessa saa kuvata.
Kuvan kohdetta ei kuvasta edes tunnista.
Sen sijaan somessa ruodittiin Terin homous, työ, yksityiselämä, kaikki. Haukuttiin ja kehotettiin tekemään itsemurha.
Ja siis todellakin nimeltä mainiten.Katsotko sinä IHAN TOSISSASI, että nuo ovat "paheksuntaa"?!!! Tai millään tasolla yhteismitallisia.
No eivät kyllä tasan ole.
Olen aivan varma, että julkaisi kuvan salaa. Ei taatusti kysynyt äidiltä, saako julkaista hänestä somessa imetyskuvan.
Epäilemättä ei kysynyt, koska ei tarvitsekaan kysyä. Lue Suomen lakia, siellä se seisoo. Julkisella paikalla ja kulkuvälineissä otetun kuvan saa julkaista ilman, että kysyy kuvassa näkyviltä ihmisiltä lupaa, kunhan heitä ei esitetä kyseenalaisessa valossa.
Sä puhuit kuvan ottamisesta, minä sanoin, ettei sitä ole otettu salaa.
Julkaiseminen on eri juttu, eikä siinäkään siis ole mitään luvankysymisen velvoitetta, kun kohde on aikuinen ihminen, tekemässä täysin normaalia asiaa ja ei-yksityisessä tilassa. Plus vielä kuvassa tunnistamaton.
Suomessa myös eläimiinsekaantuminen on laillista. Onko se sitten hyväksyttävää onkin eri asia kuten luvatta toisen kuvan levittäminen maailmanlaajuisesti.
Siis se, että kerran mokaa somessa, oikeuttaa lähettemään ihmisille tappouhkauksia, menemään henkilökohtaisuuksiin ja fantasioimaan ties millä pahoinpitelyillä? Mustakin Teri Niitin päivitys oli ajattelematon ja typerä, mutta ei hän sen takia ansaitse kuolla tai joutua hakattavaksi. Musta on okei sanoa, että nyt kyllä meni yli, tuo ei ole oikein ja tosi tyhmää ja loukkaavaa julkaista tuollaista. Mutta siinä vaiheessa, kun aletaan uhkailemaan ja vainoamaan, on menty ihan liian pitkälle. Nuo kaksi muuta tapauta oli ihan järkyttäviä eikä kukaan ansaitse vainoamista tuollaisten päivitysten perusteella.
Ei kai kukaan tappouhkauksia puolustele? Ne reaktiot mitä mä näin oli lähinnä imetyskuvia ja ihmettelyä. Some oli täynnä tissejä. Ihan osuvaa kritiikkiä!
Kuka tahtoo seuraavan kerran olla päivän kohujulkkis? Ja millä kannanotolla? Sopivan ärsyttävä aihe ja kuitenkin ei niin maata kaatava, pääsee lööppeihin ja saa nimensä tunnetuksi. Ja näitähän löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan tappouhkauksia puolustele? Ne reaktiot mitä mä näin oli lähinnä imetyskuvia ja ihmettelyä. Some oli täynnä tissejä. Ihan osuvaa kritiikkiä!
Luitko Hesarin juttua? Siinä kyllä oli selvästi myös tappouhkausviestejä Ja täälläkin sanotaan: Mitäs menit päivittämään tuollaista, nyt saat kärsiä seuraukset! Kritisointi on täysin okei, mutta uhkaileminen ja vainoaminen ei.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin voisivat imettäjät huomioida ympärillä olevia ihmisiä samalla tavalla kuten ympärillä olevat ihmiset voisivat huomioida imettäjiä. Ei vaikeata jos haluaa.
Täysin samaa mieltä. En ymmärrä tämä-on-niin-luonnollista-julki-imettäjien raivoa. On paljon ihmisiä, joille avoimettäminen on vaivaannuttava ja jopa epämiellyttävä kokemus, eri syistä. Minusta on yksinkertaisesti epäkohteliasta olla siitä piittaamatta, etenkin kun huomattoman imetyksen järjestäminen ei maailmoja vaadi. Itsekin kolmen lapsen äitinä hätkähdin, kun HKL:n täynnä olevassa bussissa vastapäätä istunut nuori äiti veti teepaitansa kainaloihin, paljasti molemmat (!) rintansa ja rupesi imetyspuuhiin. Koko bussillisen vaivautuneista reaktioista päätellen en ollut ainoa, jonka työpäivä sai tavallisuudesta poikkeavan lopun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on törkeämpää
a) kuvata salaa imettävää äitiä ja lasta ja ladata kuva loukkaavien kommenttien kera julkiselle insta-tilille
vai
b) paheksua henkilöä, joka toimii niinHiukan vaikeeta on nähdä, että teriä kohdeltiin tässä jotenkin väärin. Hänhän tiesi itse jo etukäteen, mitä tulisi tapahtumaan.
Haloo!
Teri ei kuvannut salaa, siinä se istui viereisessä penkissä ja kamera oli kuvakulmasta päätellen ihan näkysällä, hartioiden tasalla.
Sen sijaan somessa ruodittiin Terin homous, työ, yksityiselämä, kaikki. Haukuttiin ja kehotettiin tekemään itsemurha.
Ja siis todellakin nimeltä mainiten.Katsotko sinä IHAN TOSISSASI, että nuo ovat "paheksuntaa"?!!! Tai millään tasolla yhteismitallisia.
Olen aivan varma, että julkaisi kuvan salaa. Ei taatusti kysynyt äidiltä, saako julkaista hänestä somessa imetyskuvan.
Epäilemättä ei kysynyt, koska ei tarvitsekaan kysyä. Lue Suomen lakia, siellä se seisoo. Julkisella paikalla ja kulkuvälineissä otetun kuvan saa julkaista ilman, että kysyy kuvassa näkyviltä ihmisiltä lupaa, kunhan heitä ei esitetä kyseenalaisessa valossa.
Sä puhuit kuvan ottamisesta, minä sanoin, ettei sitä ole otettu salaa.
Julkaiseminen on eri juttu, eikä siinäkään siis ole mitään luvankysymisen velvoitetta, kun kohde on aikuinen ihminen, tekemässä täysin normaalia asiaa ja ei-yksityisessä tilassa. Plus vielä kuvassa tunnistamaton.Julkinen paikka määritellään käsittääkseni niin, että sinne on yleisöllä vapaa pääsy. Siellä saa kuvata vapaasti. Mutta onko lentokone julkinen tila? Jos on kyseessä mannerten välinen yölento, onko lentokone sittenkin tilana rinnastettavissa hotelliin? Hotellissa ihminen on kotirauhan piirissä. En tiedä, mutta itse miellän lentokoneen penkissä imettämisen tilanteeksi, jota ei pitäisi ilman lupaa valokuvata ja vielä vähemmän julkaista kuvaa.
Lentokone on avoin tila täynnä toisilleen tuntemattomia ihmisiä. Tuskinpa se ihan hotellihuoneen rauhaan verrattavissa on. Hotellin ravintolaan ja aulaankin saa kävellä kuka vain.
Teri on ollu telkkarissa jo 1996, joten olkaas mammat hiljaa ylempänne edessä.
Kouluampuja on ikuisesti kouluampuja. Teri Niitti on ikuisesti somekiusaaja. On tekoja joita ei koskaan unohdeta. Kaikkea ei anneta anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kouluampuja on ikuisesti kouluampuja. Teri Niitti on ikuisesti somekiusaaja. On tekoja joita ei koskaan unohdeta. Kaikkea ei anneta anteeksi.
On annettu jo. Sä voit mennä takasin sinne Tyynenmeren autiolle saarelle käymään tokaa maailmansotaa sen toisen sinne unohtuneen japsin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on törkeämpää
vai
Haloo!
En kehoittanut tekemään itsemurhaa, vaan totesin että Teri Niitti teki ihan itse omalle uralleen julkisen itsemurhan. Kuka voi olla noin hölmö ajattematta seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on törkeämpää
vai
Haloo!
En kehoittanut tekemään itsemurhaa, vaan totesin että Teri Niitti teki ihan itse omalle uralleen julkisen itsemurhan. Kuka voi olla noin hölmö ajattematta seurauksia.
Mitä seurauksia? Työt ei ole Terillä vähentyneet, ja somenöyhtään voi suhtautua jommallakummalla näistä kahdesta vapaavalintaisesta tavasta:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/s720x720/126…
Hesarin jutun alla olevissa kommenteissa oli yksi hyvä, josta olen tasan samaa mieltä. Somehäpäisy on inhottava ilmiö, mutta Teri Niitti ei olisi juttuun kuulunut "uhrina" vaan kiusaajana. Hänhän itse yritti häpäistä kyseisen imettävän äidin. Nyt vain juttu kääntyi omaan nilkkaan. En itse ole imettänyt julkisesti ja olen sitä mieltä että kaikella on aikansa ja paikkansa, mutta että lentokoneessa, pitkällä mannerten välisellä lennolla ei saisi imettää vauvaa?? Nälkäisen vauvan parkumistako stylisti olisi mieluummin kuunnellut? Kaikki vauvat eivät keskity syömään huivin alla, oliko Teri kysynyt imettävältä henkilöltä, voisiko tämä laittaa huivin eteen, kun häntä häiritsee? Ja oliko siihen mahdollisesti jokin syy, miksi huivia ei peittona ollut. Ei. Hän päätti ottaa kuvan ja laittaa sen someen tageineen ja kommentteineen. Kaikki muut HS:n jutun esimerkit olivat henkilöistä, joka olivat ajattelemattomuuttaan tai ymmärtämättömyyttään heittäneet hauskaksi tarkoittamaansa läppää, mikä sitten oli käsitetty väärin. Terillä ei ollut mikään hauska juttu mielessä, vaan yksinkertainen tarkoitus häpäistä kyseistä imettävää henkilöä. Kiusaaja mikä kiusaaja. Ei se muuksi muutu vaikka kuinka HS:n voitelussa pyörisi.
Onpa taas melkonen first world problem koko kohu. Jos ei teillä ole muuta kohuttavaa kuin 1 kpl tissikuvia jonkun nobodyn instassa, niin voisitteko olla kohuamatta sitten vaikka kokonaan kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Onneton valkopesuyritys. Teri Niitti tiesi tekevänsä jotain vähemmän hyväksyttyä jo petaamalla sitä päivitystään jotenkin "I know this is going to raise hell" tjsp. Sen sijaan että olisi saanut kiitosta rohkeudestaan tai räväkkyydestään, Niitti sai loskaa niskaansa -ja ihan syystä. Vaikka päivityksen aihe olisi ollut jokin muu kuin imetys, tuo salakuvaaminen ja yritys häpäistä kanssamatkustaja olisi silti törkeä. Uliuli että Teri ihan omilla pisteillään upgreidasi ja oli rankka päivä, yhyy. Harkitusti mokasi, kestäisi seuraukset.
En itsekään pidä siitä, että melkein mistä tahansa pikkujutusta tehdään somessa joku valtava skandaali, mutta tuo oli törkeydessään omaa luokkaansa, ja tahallinen (Teri-reppana ei siis joutunut riepoteltavaksi ihan vahingossa) . Teri itse oli käyttämässä somea jonkun muun kiusaamiseen ja säikähti, kun some ei ylistänytkään häntä, vaan hyökkäsi. Vertaus jutussa mainittuihin muihin tapauksiin ei siis onnistunut, koska he joutuivat muiden hampaisiin vain pienen piirin vitsailusta/huumorista, Terin tarkoitus oli ilkeä ja julkinen (lukuisat hashtagit!!).
Taisi oma kommenttinikin olla siellä, en muista minne kaikkialle kommentoin asiaa, mutta en häpeäisi sanoa tätä kaikkea Teri Niitille päin naamaa. Törpöt ja moukat saa laittaa ruotuun, sitähän täälläkin päivitellään kaikissa ruokavieras-ketjuissa.
Ja vähän ohis, mutta ihan kuin olisin lukenut melkein identtisen artikkelin (miinus Niitti-osuus) joskus syksyn aikana, ehkä vielä suomalaisesta lehdestä. Samaa Ronsonin kirjaa lainattu, samat Sacco-esimerkit. Ikään kuin olisi otettu vanha artikkeli (jonkun muun kirjoittama) ja läntätty siihen tunteelliset pätkät Teri Niitin fiiliksistä. Laiskaa journalismia.
Mä olen samaa mieltä kuin Teri, ei paljon kiinnosta katsoa jonkun eukon tissejä julkisella paikalla. HYVÄKSYKÄÄ KAKARAT SE, ETTETTE PÄÄTÄ MIKÄ ON KOKO MAAILMAN OIKEA MIELIPIDE!
Vierailija kirjoitti:
Mene hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat niin hirvittävän pitkään taistelleet asemastaan tasavertaisina yhteiskunnan jäseninä, että itse pidin stylistin imetyspaheksuntaa sen takia aivan erityisen moukkamaisena. Nainen synnyttää ja imettää, ja nainen saa aina vain "maksaa hintaa" näistä asioista. Vai eikö pitäisi imettävien naisten matkustaa lentokoneella? (Tai olla eduskunnassa?)
On ihan kamalaa, että miehet (ja jopa homomiehet!) edelleen vuonna 2016 ottavat asiakseen imettävän äidin paheksumisen. Ehkä stylisti sai enemmän kuraa kuin aivopierullaan ansaitsi, mutta enpä vaan millään osaa häntä sen vuoksi sääliä. Ja kaiken kukkuraksi tämä sama mies esiintyy omissa itsestään nettiin lataamissa kuvissa nännit paljaina!
Someraivo on kamalaa mutta toisinaan aivopierut ovat vielä kamalampia.
Monet naisetkin paheksuvat julki-imetystä. Paljon tärkeämpi asia olisi esim. se, ettei naisia pidettäisi enää automaattisesti huonompana vaikka työnhaussa: tutkimusten mukaan sama hakemus arvioidaan huonommaksi, jos siinä on naisen nimi.
Imetyskohut vain korostavat sitä, että nainen on Äiti, eikä hänen päähänsä muka mahdu silloin mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on törkeämpää
vai
Eihän tuossa kohussa ollut mitään muuta mitä Teri ei olisi halunnut kuin se, että kohu kääntyi häneen itseensä. Teri aloitti kohun joka ehkä ylitti odotukset. Onneksi kohu kohdistui häneen, eikä siihen äitiin, jonka Teri yritti nostaa kohun kohteeksi.
Jos minä olisin ollut Teri, olisin tehnyt rikosilmoituksen jokaisesta uhkauksesta sekä joidenkin henkilöidn kohdalla vainoamisesta. Nykynuoret eivät tunnu ymmärtävän, että netti on sama kuin IRL:kin, ei voi sanoa toiselle mitä tahansa.
Esimerkiksi Seppo Lehto sai 2 vuotta EHDOTONTA vankeutta netissä esitetyistä uhkauksista, vaikka arvostelun kohteet olivat poliitikkoja, joiden arvosteleminen on pidemmälle sallittua kuin yksityishenkilöiden. Se kannattaa muistaa, kun räyhää netissä.
Minusta kohu oli lopulta vain hyvä asia. Se antoi naisille oikeuden puolustaa julkista rintaimetystä, jonka luonnollisesti tulisi olla aina ja kaikkialla sallittua.
On käsittämätöntä, että nainen on seksualisoitu siihen pisteeseen länsimaisessa yhteiskunnassa, että samaan aikaan kun kaduilla näkee liki alastomia, alusvaatteita esitteleviä mainoksia, netti ja TV pursuaa seksualisoitua sisältöä ja alastomuuden avulla myydään kaikkea - yksi luonnollisimmista asioista, eli imetys olisi väärin.