Olipas avuliasta porukkaa... Junat meni..
Tulin just kotiin, olin pienen lapsen kanssa hoitelemassa vähän asioita tuolla kaupungilla... Liikuin siis kärryjen kanssa.
No, sattupas niin että asemalle tuli vanhanmallinen lähijuna... jolloinka tarvitsen rattaiden kanssa nostoapua, jotta pääsen junaan... noin 20-30 ihmistä pyyhälsi vilkaisematta minuun, siinä sitten anelin ääneen, et voisko kukaan auttaa.. voisko joku auttaa... Kukaan ei auttanut.. sinne sitten asemalaiturille jäin vähän hämmästyneenä... No, kyllähän noita junia kulkee 10 minuutin välein, joten eipä siinä mitä.. seuraava yritys..
Ja ihan oikeasti.. sama homma... koitin siinä 4 metrin päässä junan oven edessä pyydellä apua, mutta kukaan ei taaskaan auttanut... =O ...joten jäin TOISEN kerran asemalaiturille hämmästyneenä pällistelemään...
Kolmannella yrittämällä en kerinnyt edes suutani aukaista, niin kaksi nuorta poikaa apua pyytämättä tuli tarjoamaan apua, ja nostivat yhdessä tuumin lapsen rattaineen junaan... Ja muutaman pysäkin päästä tulivat myös auttamaan rattaat pois junasta. Iso kiitos heille siitä!!!
Tälleen on ensimmäinen kerta kun on tällaista tapahtunut, aina ennen olen apua saanut, mutta kieltämättä todella ihmetyttää... Eihän kenenkään tietenkään ole pakko auttaa jos ei tahdo..
Ja ennenkun kukaan väläyttää että suomalaiset ei auta, niin tossa junaan ryntäävässä porukassa oli paljon myös ulkomaalaisia.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko olla avuton? Mulla on 2v lapsi ja meidän vaunut on jotkut retroajan ihmeet, painavat ja isot. Silti oon aina saanu ne riuhdottua yksin niin busseihin kuin juniinkin, juurikin tolla vetämistekniikalla. Skidi pois vaunuista ja kiskon ne vaunut portaita pitkin.
Ei siinä mitä.
Tuu näyttää minulle kuinka hyvin sinä onnistut tempomaan noi meidän vaunut sinne vanhanmalliseen junaan... =)
Varaan popparit mukaan =)
Siis mikä siinä on ongelma? Olen vetänyt ne helvetin vaunut sinne vanhanmalliseen junaan vaikka kuinka monesti ja aina on onnistunut.
Opettele pyytämään kunnolla apua jos et saa yksin, ei kukaan huomioi jos vähän huikkailet, että voisiko joku auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten auttaminen voi olla näin vaikea asia monille? On se kamalaa jos käyttää toisen hyväksi aikaansa saamatta mitään.
Varmaan jättäisitte liukastuneen vanhuksenkin vaan makaamaan.
Samaa ihmettelen. Itse autoin raskaanakin ollessa nostamaan vaunut junaan.
Jos edes kerran joutuu itse tilanteeseen jossa tarvitsee tuntemattomien apua, niin kyllä sitä itsekin tajuaa myöhemmin antaa. Mikään muu ei ole yhtä paskaa kuin se, että kävellään apua tarvitsevan ohi tuijottaen tiukasti toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko olla avuton? Mulla on 2v lapsi ja meidän vaunut on jotkut retroajan ihmeet, painavat ja isot. Silti oon aina saanu ne riuhdottua yksin niin busseihin kuin juniinkin, juurikin tolla vetämistekniikalla. Skidi pois vaunuista ja kiskon ne vaunut portaita pitkin.
Mä en ikipäivänä tekisi näin. Jätätkö sä sen 2v:n laiturille siksi aikaa kun itse nostat vaunut vai nostatko lapsen ensin junaan? Ihan sama kummin päin, mutta entä kun junan ovet menee kiinni sinun ja lapsen välissä? Jompi kumpi jää laiturille ja toinen junaan.
Vierailija kirjoitti:
aina on ennen on apua tullut, monta kertaa pyytämättäkin.
Voi voi. Nyt kun yhden kerran elämässä kävi näin, niin heti piti valittaa nettipalstalla. Eikö sinulla ole ketään muuta, jolle purkaa tuntojasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitä.
Tuu näyttää minulle kuinka hyvin sinä onnistut tempomaan noi meidän vaunut sinne vanhanmalliseen junaan... =)
Siis mikä siinä on ongelma? Olen vetänyt ne helvetin vaunut sinne vanhanmalliseen junaan vaikka kuinka monesti ja aina on onnistunut.
Opettele pyytämään kunnolla apua jos et saa yksin, ei kukaan huomioi jos vähän huikkailet, että voisiko joku auttaa.
Olen tossa jo kerran sanonut jos toisenkin sanonut noista meidän rattaista, että ne nippa nappa mahtuu siitä välistä sisään, kun siinä on ne rautatangot. Kun menee niin tiukaksi, niin tartten sitä perkeleen apua siihen.
Mut, hei, helvetin hyvä jos sinä saat tempomalla ne sisälle. Mielelläni näkisin sen suorituksen.
Pitää varmaan alkaa käyttämään kylillä käydessä noita kesärattaitta ettei kenenkään päivä mene pilalle pienestä nostoavusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitä.
Opettele pyytämään kunnolla apua jos et saa yksin, ei kukaan huomioi jos vähän huikkailet, että voisiko joku auttaa.Olen tossa jo kerran sanonut jos toisenkin sanonut noista meidän rattaista, että ne nippa nappa mahtuu siitä välistä sisään, kun siinä on ne rautatangot. Kun menee niin tiukaksi, niin tartten sitä perkeleen apua siihen.
Mut, hei, helvetin hyvä jos sinä saat tempomalla ne sisälle. Mielelläni näkisin sen suorituksen.
Pitää varmaan alkaa käyttämään kylillä käydessä noita kesärattaitta ettei kenenkään päivä mene pilalle pienestä nostoavusta.
Kenelläkäänhän ei ole velvollisuutta sua auttaa. Karu totuus.
Mä en auta siitä syystä että mulla on huono selkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ikipäivänä tekisi näin. Jätätkö sä sen 2v:n laiturille siksi aikaa kun itse nostat vaunut vai nostatko lapsen ensin junaan? Ihan sama kummin päin, mutta entä kun junan ovet menee kiinni sinun ja lapsen välissä? Jompi kumpi jää laiturille ja toinen junaan.
Lapsi ensin junaan. Joko minä tai ne kärryt on siinä oven välissä koko ajan niin, että se lapsi ei ole ilman minua siellä junassa sekuntiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voinut nostaa itse??
Noihin vanhanmallisiin lähijuniin ei vaunuja pysty KUKAAN yksin nostamaan, vaan siihen tarttee kaverin joka nostaa rattaiden toisesta päästä, ja toinen toisesta. Ei siinä ole voimalla mitään tekemistä asian kanssa.
Eli nostaisin hitossa jos pystyisin.
Kuinka mä onnistuin sit itse nostamaan 15 v sitten, ihan yksin. Onhan se hankalaa siinä keskellä olevien tankojen takia, mutta ei ollenkaan mahdotonta. Olen tehnyt sen usein.
No mulla on tällä hetkellä leveät Brion rattaat, jotka nippa nappa mahtuvat siitä tankojen ohi mitkä on siinä ovella. Siinäkin on kahdella ihmisellä sovittamista. Ja sinne vaunuosastoon noilla vaunuilla ei enää sitten mahdukkaan, renkaat niin leveät ettei ovesta siis pääse, kun ottaa karmeihin kiinni. Voin lyödä vetoa, että sinä et myöskään noita meidän talvirattaita yksin nostelis mihinkään junaan. Ja tän tarkoitus ei mitenkään ole haastaa riitaa kanssasi.
Juuri tuon takia en auta. Ne vaunut pitää taiteilla sisään ja se nostaja eli minä kuraan vaatteeni, koska äitihän on siellä aisapuolella eli turvassa sotkuilta.
Enkä ymmärrä, miksi et mennyt vaunuinesi tukkimaan ovea, kyllä joku siinä vaiheessa erehtyy apua tarjoamaan ja sotkemaan vähintäänkin hihansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitä.
Opettele pyytämään kunnolla apua jos et saa yksin, ei kukaan huomioi jos vähän huikkailet, että voisiko joku auttaa.Olen tossa jo kerran sanonut jos toisenkin sanonut noista meidän rattaista, että ne nippa nappa mahtuu siitä välistä sisään, kun siinä on ne rautatangot. Kun menee niin tiukaksi, niin tartten sitä perkeleen apua siihen.
Kenelläkäänhän ei ole velvollisuutta sua auttaa. Karu totuus.
Niinhän minä jo avauksessa kirjoitin. Ja selväksi on tässä ketjussa tullut että auttaminen ei kuulu nykyihmisen luontoon. Korjaan tämän harhaluuloni että ihmiset auttaisivat mielellään pienessä asioissa toisiaan.
Ja sitten ihmetellään kun tsadilaisia pidetään vittupäinä. Tämä ketju kertoo täysin miksi näin ajatellaan.
En nosta rattaita sieltä kuraisista renkaista. Tarjotkaa nyt kohteliaasti sitä puhdasta aisaa, niin autan mielelläni. En tiedä mistä rengaspuolelta otetaan kiinni ja sen kerran kun yritän, olen sotkenut itseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat lasta kädestä ja toisella kädellä vedät ne vunut sinne sisään.
Kuka haluaa kurakelillä sotkea itsensä?`Äidit itse nostavat aina sieltä aisapuolelta.
Kenelläkäänhän ei ole velvollisuutta sua auttaa. Karu totuus.[/quote]
Tän takia vihaan välillä tätä Niinistön hehkuttamaa Euroopan-arvot-Suomea, missään muualla edes Euroopassa ei asu tollasia kitsaita pahantuulisia mörököllejä kuin täällä.
Hämärää, matkustan junalla aika usein ja koskaan en ole nähnyt että nainen kärryineen olisi jäänyt ulkopuolelle koska kukaan ei auta.
Oliko kyseessä esim. kauniaisten/kirkkonummen juna ja näytit siltä että olet kotoisin jostain itä-helsingistä? Nuo ovat oppineet niin hyviksi olemaan näkemättä köyhälistöä että ehkä kukaan ei tosiaan nähnyt sinua.
Miten pääsit junasta ulos vai menitkö päättärille asti?
Haloo, sinne vaan röyhkeesti tukkimaan ovi niiden vaunujen kanssa, niin varmasti joku auttaa, koska haluavat junaan sisään. Käyttäydy siis just niin röyhkeästi kuin ne jotka ei auttaneet sinua..
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsit junasta ulos vai menitkö päättärille asti?
Haloo, sinne vaan röyhkeesti tukkimaan ovi niiden vaunujen kanssa, niin varmasti joku auttaa, koska haluavat junaan sisään. Käyttäydy siis just niin röyhkeästi kuin ne jotka ei auttaneet sinua..
Samat ystävälliset nuoret miehet auttoivat parin pysäkin päästä ulos. =) Tulivat itse tarjoamaan apua siellä lähtöpysäkillä, ennenkuin kerkisin edes pyytämään apua. Tarjosin tikkarit, jotka olin ostanut lapselle =)
En mää viitti röyhkeesti käydä ihmisiä kohtaan käyttäytymään, jos ei ystävällinen pyyntö tehoa, niin sitten ei voi mitään.
Autan jos pyydetään, mutta en automaattisesti koska:
-Äidit pitävät itse mieluusti siitä työntösangasta kiinni ja itse joudut ottamaan sieltä alhaalta missä on likaista
-Joskus olen liannut takkini, kun lapsi vähän potki
-En lapsettomana tiedä mikä kohta vaunuista on hyvä ottaa kiinni
-Kerran olkalaukkuni tipahti maahan, kun kaksin käsin nostin enkä voinut pitää laukusta kiinni.
-Jos ottaa vain yhdellä kädellä ja pitää laukustaan toisella, vaunut saattavat keikahtaa ja painavia vankkureita ei edes jaksa yhdellä kädellä nostaa.
Kurjaa silti, että jouduit odottamaan noin pitkään avuliaita ihmisiä.
Nyt kun kysyit, niin olenpa vaan vetänyt ne vaunut bussiin vauva kainalossakin.